درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

استانداردهای فیلمنامه نویسی
زمان کنونی: 20-9-1395، 11:56 عصر
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: G.Manager
آخرین ارسال: حسن محمدی نژاد
پاسخ 18
بازدید 13000

امتیاز موضوع:
  • 52 رأی - میانگین امتیازات: 3.46
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
استانداردهای فیلمنامه نویسی
#1
Video 
در این موضوع سعی خواهیم کرد استاندارهای لازم برای نوشتن یک فیلمنامه را معرفی کنیم. البته از قراین و شواهد مشخص است که حداقل در سینمای خودمان، کسی پایبند این استانداردها نیست و خلاصه شما همه جور فرمتی می توانید برای فیلمنامه های ایرانی پیدا نمایید.
پس بهتر است بگوییم استاندارهای فیلمنامه نویسی غیر ایرانی که امیدواریم زمانی جزء لاینفک کار فیلمنامه نویسی خودمان نیز بشوند(همانگونه که مثلاً در هالیوود به این شکل است!)
سرتیترصحنه:(slug line)(ترجمه ها متفاوت است!)
سرتیترصحنه، عبارتی منحصر بفرد است که در خصوص صحنه ای که به دنبالش می آید، چند نکته را مشخص می نماید. این عبارت که در بعضی موارد تیتر اصلی صحنه هم نامیده می شود، در ابتدای هر صحنه آورده می شود و مشخص کننده سه موضوع می باشد:
موضوع اول: اینکه صحنه ما در مکانی خارجی یا داخلی اتفاق می افتد. گاهی اوقات بخشهای صحنه لازم است از مکانی خارجی به داخلی و یا بالعکس منتقل گردد که در اینصورت به شکل داخلی،خارجی یا خارجی،داخلی نوشته می شود.(درانتها می توان نقطه یا ویرگول گذاشت که در هالیوود بنا براینکه این دو کلمه به اختصار نوشته می شود، نقطه قرار داده می شود)
موضوع دوم:اینکه صحنه و لوکیشن ما در چه جایی قرار است اتفاق بیافتد. اتاق رضا، میدان شهر، دستشویی و . . . . بعد از آن خط تیره ای قرار خواهد گرفت و اگر چنانچه به توضیح بیشتری نیاز بود، خط تیره دیگری نیز بعد از آن خواهد آمد مانند:
داخلی. خانه سارا-آشپزخانه-
موضوع سوم:بیانگر زمان صحنه ما می باشد. شب و روز به طور معمول استفاده می شوند ولی چنانچه لازم بود می توان از دم غروب، صبح زود و . . . نیز استفاده نمود. به عنوان مثال اگر در صحنه نیازمند طلوع خورشید بودیم، می توانیم از سپیده دم استفاده نماییم.
اگر شخصیت ما مثلا در طول صحنه از یک مکان داخلی به خارجی می رود، می بایست مجدد سرتیتر جدیدی بکار ببریم اما کلمه "ادامه" نیز می بایست آورده شود.
"مدتی بعد" برای نشان دادن گذشت زمان استفاده می شود.
مثالها:
داخلی، آپارتمان رضا-روز
خارجی، پارک-شب
داخلی، آپارتمان سارا-آشپزخانه-شب
خارجی، ساحل-سپیده دم
داخلی، خارجی، انبار-روز

پس شد:
داخلی/خارجی، مکان-روز/شب
 برگرفته از ویکی پدیا
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط نوید ربیعی ، ashkan ، koorsoo
#2
Logline
خلاصه طرح در یک جمله(!)، چکیده ای است بسیار کوتاه، موجز و تاثیرگذار که معمولاً بیش از یک جمله نمی باشد. در واقع استفاده آن بمنظور برقراری ارتباط با داستان به شیوه ای موثر است تا کلیت قصه بدست آید. معمولاً Logline بمنظور کمک به دست اندرکاران سینما مانند تهیه کنندگان و کارگردانان و شرکتهای فیلمسازی استفاده می شود تا ایشان نوع داستانی را که به دنبالش هستند، به کمک آن پیدا نمایند. این عبارت در ابتدا در اول سناریوهایشرکتهای قدیمی فیلمسازی قرار گرفت. این خلاصه غالباً بر روی جلد فیلمنامه و یا حتی بر روی ستون فقرات کتابچه سناریو نوشته می شد و بدین شکل به تهیه کنندگان و کارگردانانی که علاقه مند به یک ژانر خاص بودند، اجازه می داد تا در میان صدها فیلمنامه ای که وجود دارد، موضوع مورد علاقه خود را برای کار پیدا کند. یک Logline خوب دارای 3 قسمت اساسی زیر می باشد:
*شخصیت اصلی کیست (مثلاً علی)
*گره اصلی داستان چیست(مثلاً علی به دنبال چیست و چی و یا کی می خواهد در برابر خواسته اش بایستد)
*اگر علی شکست بخورد، چه می شود

نوشتن Logline برای بیشتر افراد بسیار سخت است چرا که درک درستی از سه عامل اساسی که در اینجا ذکر شد، هنوز وجود ندارد.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط نوید ربیعی ، koorsoo
#3
بازنویسی فیلمنامه
شاید فکز کنید موضوع زیر را نتوان به عنوان یک استاندارد فیلمنامه نویسی قلمداد کرد اما واقعیت اینجاست که تمامی فیلمنامه نویسان موفق جزوی از برنامه کاریشان می باشد.

خواهشمندیم درک کنید که نوشتن فیلمنامه یعنی بازنویسی آن. اولین نسخه سناریوی شما به آن خوبی که فکر می کردید باشد، نخواهد بود. مطمئناً نخواهد بود. اولین نسخه، هرگز. در باز تعریف مجدد، بازنویسی مجدد، ساختاربندی مجدد و یک عیب یابی مناسب است که سناریو عالی خلق می شود. پس نصیحت ما این است:زیاد فکر نکنید. شروع بکار مهم است الیته از زمانی که شروع به نوشتن می کنید نه از زمانیکه برای نوشتن یک فیلمنامه، هزار بار فکر می کنید.
برگرفته از NISI MASA Script Contest 2009 - European short film Competition
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط نوید ربیعی ، toba ، آریایی ، koorsoo
آگهی
#4
زمانيكه درحال يادگيري نوشتن فيلمنامه هستيد، وقتش رسيده كه سراغ يك داستان بكر نيز برويد. اگر در فكر نوشتن اثري براي هاليوود هستيد، بهتر است طرح كلي خود را طوري بنويسيد كه خوانندگان فيلمنامه تان را غافلگيركند. يك تعريف كلاسيك در اين خصوص وجود دارد كه مي گويد ايده داستانيتان را حداكثر در 25 لغت، قابل تعريف pitchable نماييد. مثلاً يك فيلم عالي مثل رهايي شاوشنگ Shawshank Redemption به اين شكل مي توانسته خلاصه شود:" مردي كه اشتباهاً محكوم به قتل مي شود، براي درك معني جديدي از زندگي، اميدوارانه با شرايط سرسخت و بيرحم زندان، مبارزه مي كند." اين جمله اشاره اي به فرار از زندان ندارد و تنها فيلم را در 25 لغت يا كمتر تعريف مي كند. رهايي شاوشنگ فيلمي استثنايي در خيلي زمينه ها مي باشد، و چنانچه شما توجهي به فيلمهاي پرفروش اين روزها بياندازيد، همگي قابل تعريف در يك عبارت كوتاه يك جمله اي هستند.
آرماگدونArmageddon:اتحاد مردم براي ممانعت از نابودي زمين در اثر برخورد با يك شهاب

احتمالاً Logline و Plotline داراي يك معني باشند
برگرفته از
*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط نوید ربیعی ، آریایی
#5
سلام مدتی است یه سوال ذهنم رو دگیر خودش کرده .داشتم فیلمنامه ای مینوشتم که سوالی برایم بوجود اومد.
داخل ماشین خارجی هستش یا داخلی؟
پاسخ
#6
داخلي هست
اگه قراره هم داخل ماشين نشون داده بشه هم خارج مينويسن داخلي- خارجي

مثلا

داخلي/خارجي - ماشين جلال- روز
هر كجا اراده اي باشد راه هم هست
پاسخ
آگهی
#7
(11-3-1390، 06:34 عصر)mehdi71 نوشته است: *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*سلام مدتی است یه سوال ذهنم رو دگیر خودش کرده .داشتم فیلمنامه ای مینوشتم که سوالی برایم بوجود اومد.
داخل ماشین خارجی هستش یا داخلی؟

وقت بخير
فيلمنامه بخوتيد . . . فيلمنامه بخونيد . . .فيلمنامه بخونيد . . .
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
#8
منبع: Writers‘ Guild Writing Film

اصطلاحات فيلمنامه نويسي
يك سري اصطلاحات رايج وجود دارد كه البته ممكن است از يك شركت فيلمسازي تا ديگري و به همين شكل از كشوري به كشور ديگر، با هم متفاوت باشند. اما به هر حال درك پايه اي كه از اين اصطلاحات دريافت مي شود، مي بايست براي همه يكسان باشد
LOGLINE : داستاني كه در يك تا چهار خط خلاصه شده است

OUTLINE: اين قالب براي ارايه به علاقه مندان جهت جلب همكاري در مورد فيلمنامه بكار مي رود. بطور خلاصه دربرگيرنده و تعريف كننده مشخصه هاي اصلي فيلمنامه شامل ژانر، داستان، ساختار و شخصيتهاي اصلي و گروه مخاطبين مي باشد. بطور معمول شامل 2 تا 5 صفحه مي باشد.

SYNOPSIS : اين مورد كه شامل يك تا دو صفحه مي شود، تنها دربرگيرنده پيرنگ مي باشد و هدف از نگارش آن معرفي براي فروش نمي باشد. در صورتيكه OUTLINE خود داستان و مضمون را نيز شامل مي شود.

TREATMENT : اين قالب طرح كاملي از فيلمنامه مي باشد،‌كه تمام موارد آن بصورت خلاصه در 6 تا 30 صفحه را شامل مي شود.اين قالب ديد روشني از داستان را به شكل سينمايي آن ارايه مي دهد. در زمان حال نوشته مي شود و تمام حوادث داستان را بصورت خلاصه و در صورت لزوم بعضي ديالوگها، شامل مي شود.

FIRST DRAFT : اولين ويرايش از فيلمنامه كه نويسنده به پايان رسانده است و شامل تمام جزئياتي كه يك اثر دارا مي باشد، است

FIRST DRAFT REVISIONS : تمامي اضافات و حذفيات و همچنين تغيير صحنه هايي كه براي اصلاح نسبت به ويرايش اول مد نظر قرار گرفته اند، در اين مجموعه قرار مي گيرند. اين مجموعه هر گونه تغييري را كه مورد توافق قرار گرفته است، حتي مواردي كه بر اساس نظر خود نويسنده اعمال گشته است شامل مي شود.

A SECOND DRAFT : يك نسخه از فيلمنامه كه تمامي تغييرات اساسي در آن اعمال شده است و احتمالاً‌تغيرات جزئي كه در كليت داستان وارد شده، در ان قرار دارد.
A POLISH: يك نسخه از فيلمنامه كه بر اساس بازخوردهايي كه از طرف تهيه كننده و يا ساير افراد مرتبط، اندكي تغييرات در آن لحاظ گرديده است. اما اين تغييرات به شكلي نيست كه با نسخه جديدي از فيلمنامه روبرو باشيم.

A STEP OUTLINE : (اين قالب به beat sheet نيز معروف مي باشد) طرحي از داستان ماست كه به سكانسهاي اصلي، بصورت هر سكانس در يك پاراگراف، تقسيم شده است(توجه شود به صحنه ها نه بلكه به سكانسها: فرق بين صحنه و سكانس!). اين قالب معمولاً‌مورد استفاده خوانندگان و ويرايشگران فيلمنامه (مصححين) مي باشد تا ديد كلي نسبت به توالي صحنه ها، پيشروي و توسعه داستان و شخصيتها، روند و موقعيت نقاط عطف و نقاط اوج داستان پيدا نمايند.

TAGLINE : متني يك خطي كه اعلام كننده تمامي داستان شما مي باشد. به عنوان مثال: " در فضا هيچ كس فرياد شما را نخواهد شنيد."
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط نوید ربیعی ، آریایی
#9
وقت بخير
اينكه يك فيلمنامه نويس بتواند سناريوي خود را بشكلي خلاصه نمايد كه خواننده با خواندن آن بتواند ديد نسبتاً‌ كاملي از داستان و شخصيتها بدست آورد، بسيار مهم مي باشد. پيدا كردن استانداردي در اين خصوص كار آساني نيست اما پيروي از بزرگان اين عرصه مي تواند كمك قابل توجه اي به ما نموده و الگوي خاصي را در اختيار ما قرار دهد.
از جمله اين طرحها، الگوي 4 صفحه اي سيد فيد و الگوی ارایه شده از طرف استاد فیلمنامه ایران آقای جعفر حسنی است كه مي توان مد نظر قرار داد. در ادامه مي توانيد اين طرحها را كه از كتاب و دروس ایشان وي اخذ شده است مشاهده نماييد. تمرين در اين خصوص مي تواند كمك خوبي در خلاصه كردن آثارمان نمايد.

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط نوید ربیعی
آگهی
#10
تعریف کلی اجزای یک فیلمنامه
منبع: *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*

اجزای محتوایی :


تم: تم کوچکترین واحد ذهنی هر اثری است و از ذهنیت پروتاگونیست ( قهرمان یا شخصیت پیش برنده داستان) ناشی می شود . تم انگیزه ای است که باعث حرکت شخصیت محوری داستان می شود و می توان آن را در یک کلمه بیان کرد.

مثال ­­: هملت که متوجه نقش خیانتکارانه عمو و مادر در مرگ پدر شده قصد انتقام از آنان را دارد. پس تم این اثر« انتقام» است.

موضوع :
موضوع بر اساس تم شکل می گیرد. در یک جمله بنا می شود و فرضیه داستانی را تعیین می کند.
موضوع نباید صرفاً شنیدنی باشد . بلکه می بایست دارای بار نمایشی باشد و بتوان آن را در قالب یک اثر دراماتیک عرضه کرد . همچنین بدیهی است که جذابیت و بکر بودن موضوع می تواند نقش موثری در موفقیت اثر نمایشی حاصل از آن داشته باشد . هر موضوعی قابلیت بازآفرینی دارد و ممکن است با موضوعی دیگر در هم آمیخته شود تا به اثر جدید و خلاقانه ای تبدیل شود .

مثال: فرزند خردسال زنی ناپدید شده و این در حالی است که در اصلِ وجود چنین بچه ای شک وجود دارد. زن تلاش می کند فرزند خود را بیابد.

فکر ، پیام و درونمایه:
نتیجه ای است که از موضوع به دست می آید و حداکثر در یک سطر مفهوم و مقصود نهایی فیلمنامه یا اثر را منعکس می کند.

مثال : عاقبتِ خیانت رسوایی و مرگ است
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط roz ، lili ، نوید ربیعی ، آریایی
#11
من یک کلاس فیلمنامه نویسیفته بودم که طرف کارگردان بود و این طوری گفته بود بنویسید
روز/شب - خارجی/داخلی - مکان مورد نظر
یعنی اول زمان
بعد نوع فضا
سوم مکان
من که گیج شدم.
البته نوشتن به سبک: داخلی/خارجی - مکان مورد نظر - روز/ شب. ترجمه عینی از فیلمنامه های انگلیسیه که به نظر می رسه بومی سازی نشده.
پاسخ
#12
سلام.
اگه بخوام تصویر با حالت دور تند حرکت کنه, چطوری باید بنویسم؟ مثلا میخوام شب تا صبح رو با دور تند نشون بدم.
مرسی.
پاسخ
آگهی
#13
با سلام
به نظر من دوستان هنوز نمی تونن فرق بین محدوده ی فیلمنامه نویس و کارگردان و تدوین گر رو متوجه نشدن!!!!!!!!!!!
فیلمنامه نویس فقط داستان رو می گه و جلوه های ویژه و نوع کات ها و ..........با کسای دیگه است.
با تشکر
عاشق ژانر وحشت - فانتزی - تریلر - هجویه و فیلمنامه هایی
هستم که حرفی برای گفتن ندارن!!!
ولی ملت رو حداقل برای یه ساعت از دنیای پر از مشکلاتشون جدا می کنن!
پاسخ
 سپاس شده توسط toba
#14
(18-1-1392، 08:16 عصر)ipinlnd نوشته است: *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*سلام.
اگه بخوام تصویر با حالت دور تند حرکت کنه, چطوری باید بنویسم؟ مثلا میخوام شب تا صبح رو با دور تند نشون بدم.
مرسی.
سلام
شما براي نوشتن سكانس هاي مونتاژي يا دور تند كه مي فرماييد مي تونيد بنويسيد مثلا: خارجي و داخي - زمان و مكان هاي مختلف و توضيح بديد كه چه چيزهايي رو قراره با دور تند ببينيم. همين كه بنويسيد جاهاي مختلف رو بصورت دور تند قرار است در فيلم ببينيم براي متن فيلمنامه تان كفايت مي كند.
و توضيح اينكه اجرا كردن اون يعني به فيلم در آوردن اون به كارگردان مربوط مي شود البته با اين توضيح كه شما دور تند بودن و مكان ها و زمان ها را در متن تعيين مي كنيد. و تدوين گر هم وظيفه اش تدوين تصاوير فيلمبرداري شده و تا حدودي اعمال سليقه در توالي و توازن اون هاست.
سپاس
عاشق فیلمنامه نویسی ام چون به من اجازه ی خلق یک دنیای تازه را می دهد با آدم های تازه...
پاسخ
#15
(18-1-1392، 11:36 عصر)rahim61 نوشته است: *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*با سلام
به نظر من دوستان هنوز نمی تونن فرق بین محدوده ی فیلمنامه نویس و کارگردان و تدوین گر رو متوجه نشدن!!!!!!!!!!!
فیلمنامه نویس فقط داستان رو می گه و جلوه های ویژه و نوع کات ها و ..........با کسای دیگه است.
با تشکر

بلاخره یه سری صحنه هارو میخوام اونطور که نظر منه نشون داده بشه دیگه. باید نوع نشون دادنش رو مشخص کنم فکر کنم.
پاسخ
آگهی


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  معرفی کتاب جم و جور،فیلمنامه نویسی تریلر josephjoblu 4 172 21-8-1395، 12:37 عصر
آخرین ارسال: zootopia
  جزوه ی فیلمنامه نویسی اکبرخوردچشم 9 2,155 8-5-1395، 05:39 عصر
آخرین ارسال: azade
  اخلاق در فیلمنامه نویسی G.Manager 0 433 10-9-1394، 01:03 صبح
آخرین ارسال: G.Manager
  فیلمنامه نویسی اصغر فرهادی aliaram 45 4,438 16-5-1393، 11:53 عصر
آخرین ارسال: G.Manager
Exclamation ما در احاطه یک سری فرمول فیلمنامه نویسی هستیم؟ بهنام فلاح نژاد 4 1,095 17-8-1392، 07:44 عصر
آخرین ارسال: sametfilm1379

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :