درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

پيدا کردن ساختار
زمان کنونی: 16-9-1395، 12:00 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: بهنام فلاح نژاد
آخرین ارسال: بهنام فلاح نژاد
پاسخ 1
بازدید 467

امتیاز موضوع:
  • 17 رأی - میانگین امتیازات: 3.65
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
پيدا کردن ساختار
#1
Smile 
هشت سؤال مقدماتي:
1. قهرمان داستان چه کسي است؟
2. قهرمان داستان در ابتداي فيلمنامه در چه موقعيت و وضعيتي قرار دارد؟
3. ضدقهرمان چه کسي يا چه چيزي است؟
4. چه اتفاق يا موقعيتي به عنوان کاتاليزور عمل خواهد کرد؟
5. کنش نمايشي قهرمان چه چيزي است؟
6. کنش نمايشي ضدقهرمان چه چيزي است؟
7. کنش قهرمان داستان چطور حل و فصل مي شود؟
8. آيا ايده يا تصوري از نقطه اوج و يا چگونه پايان يافتن فيلمنامه حتي اگر فرم خاصي ندارد، داريد يا نه؟
آن چه در زير مي آيد، در پاسخ به سؤال هاي بالاست که در مورد يک پروژه سه تا چهار دقيقه اي کوتاه انيميشن در ساختار «موقعيت آييني» داده شده است.
قهرمان داستان چه کسي است؟
قبل از پاسخ به اين سؤال، نکته مهمي وجود دارد که بايد به آن توجه کنيد و آن هم اين است که بهترين انتخاب در يک فيلم کوتاه داشتن تنها يک قهرمان است، چرا که در مدت زمان کوتاه يک فيلم کوتاه، تماشاگر فرصت کافي براي همذات پنداري با بيش از يک قهرمان را ندارد. البته در بعضي از انواع کمدي مانند پارودي، ساتير و اسلپ استيک مي توان استثناهايي ديد و آن هم به اين دليل است که در اين انواع کمدي، نويسنده خواهان همذات پنداري تماشاگر با شخصيت ها نيست و اتفاقاً مي خواهد از نظر رواني تماشاگر خودش را هرچه بيشتر دور از شخصيت ها بداند.
(به خاطر بياوريد وقتي فيلم هايي نظير برادران مارکس يا اکثر شخصيت هاي کارتوني را مي بينيد، چه حسي در برابر آن ها داريد.)
پس تا اين جا آموختيم که در فيلم کوتاه بهتر است تنها از يک قهرمان استفاده کنيم. حال بايد از خودمان بپرسيم دوست داريم متني که مي نويسم درباره اتفاقاتي باشد که براي ددالوس مي افتد يا اتفاقاتي باشد که براي ايکاروس مي افتد. انتخاب هر کدام از آن ها مي تواند جذابيت هاي خودش را داشته باشد. آيا مي خواهيم درباره مخترعي با استعداد و شجاع بنويسيم که سعي مي کند با اختراع منحصر به فردش به همراه پسرش از زندان بگريزد و با انجام اين کار پسرش را از دست مي دهد؟ و يا مي خواهيم داستان پسري را بگوييم که همانند پدرش شجاع است و با او فرار مي کند و به خاطر بلندپروازي بيش از حد و نزديک شدن به خورشيد، جان خودش را از دست مي دهد؟
در اين مرحله تصميم گرفتيم ايکاروس را به عنوان قهرمان داستان برگزينيم. به هر حال براي اين که متوجه بشويد که چقدر خط اصلي داستان مي تواند با عوض شدن قهرمان تغيير کند، در مرحله اي ديگر ددالوس را نيز به عنوان قهرمان برخواهيم گزيد و خلاصه اي ارائه خواهيم کرد.
موقعيت ايکاروس در ابتداي متن به چه صورت بوده است؟
هر چقدر مدت زمان فيلم کوتاه تر باشد، اين اجازه را به فيلمنامه نويس مي دهد که مستقيم به دل وقايع برود و داستان را از وسط شروع کند. به همين دليل و اين که فيلم قرار است کوتاه باشد، ما مي توانيم داستان را از جايي شروع کنيم که پسر و پدر در برج هستند و به نظر مي رسد که مدت زماني از اقامت آن دو در آن جا مي گذرد. براي اين که به تماشاگران اين فرصت را بدهيم تا متوجه شوند که ايکاروس چطور جواني است و از اين که به زندان افتاده است چه احساسي دارد، بايد به نکاتي درباره زندگي روزمره او در زندان و اين که چطور روز و شب خود را مي گذراند اشاره کنيم. به هر حال بايد به اين نکته توجه کنيم که هر چقدر هم فيلم ما از تصاوير خوب و پرکنشي برخوردار باشد، باز هم تماشاگران تا از ميزان رنجي که ايکاروس از اسارت خود مي کشد آگاه نشوند، نمي توانند دليل بلندپروازي و شعف از آزادي و پرواز را درک کنند.
پس در پاسخ به سؤال دوم بايد بگوييم که ايکاروس براي مدتي است که در برجي در کنار دريا به همراه پدرش زنداني است. با تصور کردن صحنه مي توانيم به اين ايده برسيم که به ددالوس براي گذران وقت، قلم و صفحه اي داده شده است، اما ايکاروس هيچ چيز ندارد. شايد او پرهاي پرندگان را از لاي نرده هاي زندان جمع آوري مي کند و با اين کار خودش را سرگرم مي سازد.
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  سه را خیلی خوب برای پیدا کردن نقاط ضعف شخصیت G.Manager 0 1,136 7-11-1394، 04:22 عصر
آخرین ارسال: G.Manager
  نحوه ي دکوپاژ کردن فيلم نامه قبل از شروع تصویربرداری A-SO 6 9,321 8-12-1393، 08:01 عصر
آخرین ارسال: arshin
  ساختار 9 پرده اي farzin 0 1,440 22-1-1391، 12:07 عصر
آخرین ارسال: farzin
  نگاهی به ساختار فیلمنامه های اپیک/ دراماتیک mehrbod 0 1,385 22-11-1390، 03:17 صبح
آخرین ارسال: mehrbod

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :