درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

روابط شخصيت
زمان کنونی: 14-9-1395، 09:31 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: G.Manager
آخرین ارسال: G.Manager
پاسخ 1
بازدید 1058

امتیاز موضوع:
  • 19 رأی - میانگین امتیازات: 3.53
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
روابط شخصيت
#1
منبع:filmscriptwriting.com
اخيراًدر فيلمهاي سينمايي،‌ قهرمانان اندكي را مي توان يافت كه به تنهايي در دنيايشان زندگي مي كنند. حتي فيلمهايي با محوريت تم تنهايي نيز داراي فرمهايي از روابط در داستان مي باشند. به عنوان مثال در فيلم "من، افسانه ام" با بازي ويل اسميت نيز همراهي سگ و ارتباطاتش در طول داستان كاملاً مشخص مي باشد. دليل آن هم مشخص است. خلق داستان به اين شكل بسيار بسيار راحتر است چرا كه روابط متقابل شخصيتها مي تواند باعث پيشرفت داستان، پرورش شخصيتها و امكان ايجاد گره و تقابل بشود.
*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
درطي اين سالها، روابط شخصيت بصورت فزاينده داراي اهميتي ويژه اي در فيلمها مي شود. چراكه همه مي دانيم كه روابط چطور در زندگي ما تاثير گذار هستند و يا بطور دقيقتر، چطور در زندگي ما تاثير گذار نيستند. تحقيقات بسياري در اين خصوص انجام شده است.
يكي از جالبترين زوايا براي مشاهده روابط شخصيتها، نحوه تغيير رفتاردر برابر ساير شخصيتهاي متفاوت مي باشد. مثلاً ‌شخصيتي كه در ظاهر فردي موفق و با اعتماد به نفس بالا مي باشد، ممكن است در برابر معشوقه تازه يافته اش، به شخصي احمق با لكنت زبان تبديل گردد. اين روابط بين دو نفر مي تواند در عين حال كه يكي را قوي و استوار نمايد، درعين حال مي تواند ديگري را به ضعف و ناتواني بكشاند. و يا اينكه مي تواند روابط دو نفر را به ورطه نابودي بكشاند در عين حال كه مي تواند دو نفر ديگر را به قدرت برساند.

4عنصر اساسي در تمامي روابط قابل شناسايي مي باشد. اگر مي خواهيد فيلمنامه اي براساس روابط متقابل خلق كنيد، شايد بهتر باشد ابتدا اساس روابط در داستان مشخص گردد و سپس خصوصيات افراد بر اساس اين روابط پايه ريزي گردد. در ادامه اِلمانهاي حاكم بر روابط شخصيتها آورده شده است:

1. دو طرف قيود و تعهداتي نسبت به هم دارند كه باعث مي شود در كنار يكديگر قرار بگيرند. اين موضوع را مي توان در فيلمهاي پليسي مانند اسلحه مرگبار (Lethal Weapon )مشاهده نمود. دو طرف با اينكه در ظاهر علاقه اي به هم ندارند، اما روابط و تعهداتي كاريشان آندو را در كنار يكديگر نگه داشته تا اينكه در نهايت دوستي ايشان قوي و پررنگ مي شود. اين مثالي از كشش در روابط شخصيتها مي باشد كه نشان مي دهد دليلي وجود دارد كه افراد باهم باشند و در كنار هم بمانند مخصوصا ً‌در زمانيكه هيچ علاقه اي به هم ندارند.
*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
2. بين دو طرف، تقابل و كشمكش وجود دارد. بايد درنظر داشت كه وجود روابط بي عيب و نقص علي الخصوص در فيلمها نمي تواند وجود داشته باشد. اگرهمه چيز بخواهد خيلي دوست داشتني و شيرين باشد، يعني اينكه در هيچ مرحله اي نمي تواند انتظار پيشرفت و پخته شدن آنها (افراد و روابط) را داشت. فقط در زماني كه قيد و بندهايي باعث ايجاد اين روابط مي شود، مي توان انتظار داشت كه يكسري كشمكشها باعث ايجاد دافعه ميان آنها بشود. حال اين تقابل مي تواند از يك اختلاف جزئي تا يك مشكل اساسي ميان آنها در نوسان باشد. تقابل در روابط باعث خلق درام و شايد ايجاد موقعيتهاي كميك در فيلمنامه بشود.
3. شخصيتها ضد يكديگر هستند. اين ضديت ايجاد كننده ستيز است و خود فزاينده نيرو و شخصيت آنها در چالشهاي في مابين مي گردد. به عنوان مثال اگر همان فيلمهاي پليسي را در نظر بگيريم،‌ تاحالا چند بار ديده ايم كه شخصيتي مقيد به قانون باشد و در برابرش شخصيتي قرار دارد كه هيچ قيدي در اين خصوص نداشته و هر كاري كه دلش مي خواهد انجام مي دهد؟ فراوان! دليلش هم مشخص است. دو طرف همديگر را ستايش مي كنند اما در عين حال تبديل به ماشين جنگي جنايتكاري مي شوند كه هر لحظه بيشتر درگير با هم مي شوند.
4. رابطه مي تواند دو طرف را به وضعيتي بهتر و يا بدتر رهنمود نمايد. با رسيدن به انتهاي فيلم، مي بينيم كه دو طرف به يكديگر متمايل شده و ترجيح مي دهند حداقل همديگر را تحمل كنند. مثلاً پليسي كه بي قيد بوده تصميم مي گيرد كمي بر روي كارهايش تمركز كند و در عين حال همكار مقيدش نيز كمي از سختگيري دست برمي دارد و مي فهمد عدم اجراي قانون با نبودن الزامش، كار سختي نيست.
هريك از اين 4 عنصر بايد در ميان روابط ميان شخصيتها باشند تا بتوان داستاني جذاب و گيرا خلق نمود. جاذبه و تقابل مي بايست داراي تعادلي منطقي باشد و در غير اينصورت روابط بصورتي راكد و غير منطقي مي شود و يا اينكه باعث مي شود كشمكشها نهايتاً منجر به جدايي شوند.

يكي از بهترين راهاي خلق يك رابطه قوي، تمركز بر روابط خودتان مي باشد. يكي از رابطه هايتان را انتخاب كنيد. مثلاً با بهترين دوستتان. با توجه به عناصر بالا ببينيد چه چيز شما را در كنار هم نگه داشته و چه چيز شما را از دوستي بيشتر برحذر مي دارد. چه جنبه هايي از رفتار شما مشترك و چه جنبه هايي در تضاد با يكديگر مي باشد. در حاليكه همچنان با يكديگر نزديك هستيد، ‌چه تغييراتي مي تواند در شما بوجود آيد.
اين كار را براي يك تعداد از روابطي كه داريد در نظر بگيريد و بعد خواهيد ديد كه به يك الگوي كلي مي رسيد. اين موضوع زماني اتفاق مي افتد كه داراي بينشي دروني نسبت به روابط خود باشيد و مي تواند كمك بزرگي به فيلمنامه نويسي شما بنمايد.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط بیداری


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بررسی روابط غیر عادی شخصیتها جهت بهبود فیلمنامه G.Manager 0 403 16-12-1394، 12:54 صبح
آخرین ارسال: G.Manager
  تحليل رفتار متقابل شخصيت ها در فيلمنامه نوید ربیعی 0 780 27-4-1391، 07:21 عصر
آخرین ارسال: نوید ربیعی
Lightbulb روانكاوي شخصيت G.Manager 3 2,891 15-6-1390، 04:23 عصر
آخرین ارسال: G.Manager
  منحني شخصيت G.Manager 2 1,485 5-6-1390، 02:03 صبح
آخرین ارسال: elahe aran
  بدون ترس . . . موضوع: رشد شخصيت G.Manager 0 1,020 15-1-1390، 12:16 عصر
آخرین ارسال: G.Manager

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :