درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

قانون صفحه اول
زمان کنونی: 16-9-1395، 02:17 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: G.Manager
آخرین ارسال: G.Manager
پاسخ 1
بازدید 1199

امتیاز موضوع:
  • 22 رأی - میانگین امتیازات: 3.64
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
قانون صفحه اول
#1
منبع: scriptxray.com

(در اين مقاله به جزئياتي از استانداردهاي فيلمنامه نويسي اشاره مي شود كه احتمالاً‌ كوچكترين توجهي به آنها از طرف سناريونويسان خودمان نمي شود)

به صفحه اول فيلمنامه هاي مختلف نگاهي بياندازيد. احتمالاً موارد مختلفي به نظرتان خواهد رسيد اما چيزي كه به آن توجه نخواهيد كرد، شماره صفحه آن مي باشد! دليلش هم اين است كه اصلاً‌شماره صفحه اي وجود ندارد. اين موضوع يك استاندارد پذيرفته شده است. چرا؟ بدليل اينكه نيازي نيست. و همين نكته اصلي درپس قانون صفحه اول مي باشد.
سالها بود كه نمي توانستم يك توصيه قوي براي فيلمنامه نويسان من جمله خودم درباره اينكه چطور فيلمنامه شان را آماده نمايند، داشته باشم. تا اينكه روزي بطور اتفاقي يك سناريو از ميان كوهي از فيلمنامه ها برداشتم و از تعجب ميخكوب شدم. در صفحه اول يك عدد شماره يك بزرگ(شماره صفحه) در گوشه سمت چپ بالا نوشته شده بود. اين جريان نكته اي را در ذهنم روشن نمود و به اين جا ختم شد:

تمام رويه فيلمنامه نويسي حذف اضافات است

نبود عدد يك در شماره صفحه اول داراي پيغام بزرگي از طرف هاليوود مي باشد: مراقب باشيد و از اضافات پرهيز كنيد. صادقانه بگويم چه دليلي وجود دارد كه صفحه اول را با عدد يك مشخص كنيد وقتي كه كاملاً مشخص است كه اين صفحه اول است؟!

اين يك اصل براي تمام فرايند فيلمنامه نويسي مي باشد. اضافه نوشتن، چيزي جز بي ارزش كردن اثرتان نمي باشد. به همين دليل است كه مدام شنيده ايد هر يك از صحنه هاي فيلمنامه تان را از ابتدا تا انتها اصلاح نماييد. به همين خاطر است كه گفته مي شود تا مي توانيد صحنه بعدي را دير شروع كنيد و تا مي توانيد صحنه موجود را سريعاً به پايان برسانيد(منظور پرهيز از خلق صحنه هاي بي ربط غير ضرورري و همچنين پرهيز از توضيحات اضافي و نامرتبط مي باشد) و به همين دليل است كه گفته مي شود صحنه ها را بي دليل كش ندهيد و نهايتاً‌به همين دليل است كه عنوان مي شود حتماً اثرتان توسط يك تحليلگر فيلمنامه بررسي شود.

نتيجه اينكه: هنر فيلمنامه نويسي يعني تعريف يك داستان در موجزترين شكل ممكن. بر خلاف رمان نويسان، ‌فيلمنامه نويسان زمان كافي براي گسترش دنياي داستانشان را ندارند. امكان تجزيه و تحليل افكار دروني كاركتر را (در اثرشان)ندارند و نهايتاً‌ آن همه وقت كافي براي بسط و گسترش پيرنگ داستان نيز در اختيارشان نمي باشد. و اين يعني اضافه گويي يك گناه است!
يك فيلمنامه نويس موجز باشيد و واقعاً‌ تنها آنچه كه فيلمنامه به آن نياز دارد را مطرح نماييد.(فرق بزرگي است بين آنچه فيلمنامه شما نياز دارد و آنچه شما براي فيلمنامه مي خواهيد)

اين قانون شماره صفحه اول است. و شخصاً‌ فكر مي كنم كاملاً‌ قاطع است. شما چه فكر مي كنيد؟ آيا اين جرات را داريد با پرداختن به جزئيات بيشتر صحنه ها، ريسك كاهش امتياز فيلمنامه تان را قبول نماييد؟
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط سینا ، بیداری


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  توصيف قهرمان در ده صفحه ابتداي فيلمنامه A-SO 0 647 2-5-1391، 01:20 عصر
آخرین ارسال: A-SO

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :