درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

10 نكته درباره اقتباس
زمان کنونی: 15-9-1395، 07:51 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: G.Manager
آخرین ارسال: اکبرخوردچشم
پاسخ 2
بازدید 1427

امتیاز موضوع:
  • 29 رأی - میانگین امتیازات: 3.52
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
10 نكته درباره اقتباس
#1
10 نكته درباره اقتباس
منبع: screenwritinggoldmine.com

آيا مي خواهيد از يك رمان براي فيلمنامه اقتباس نماييد؟ بسياري از فيلمها به اين شكل ساخته شده اند و نويسندگانشان را صاحب جايزه هاي بزرگي براي اين كار نموده اند. حال جداي از اينكه چه چيز قرار است اقتباس شود، چه فرمتي مي خواهد داشته باشد و نهايتاً به چه چيز مي خواهيم برسيم، در اينجا 10 نكته مهم براي شروع كار ارايه مي نماييم.

1- آيا عاشق هستيد؟

موضوعي كاملاً اساسي.
لازم است كه كتاب ويا داستاني را انتخاب نماييد كه عاشقش باشيد. علاقه مند بودن فايده ندارد، بايد عاشقش باشيد. قرار است زمان زيادي را صرف آن كنيد. ماها و يا سالها. پس بهتر است كه اوقات خوبي را همراه آن بگذرانيد و فكر كنيد كه اين كتاب واقعاً‌ اين شايستگي را دارد كه قسمتي از زندگيتان را صرف آن نماييد.

2- چرا بدها خوب هستند؟
وقتي به اين نتيجه رسيديد كه كتابي را انتخاب نموده ايد، بايد به چند فاكتور ديگر هم توجه نماييد. هرچه قصه قويتر باشد،‌ شما راحتر مي توانيد كارتان را انجام دهيد. اگر قصه مورد نظر داراي ساختاري محكم باشد، آنوقت كار شما خلق صحنه ها و قصه هاي جديد نخواهد بود و بيشتر مي بايست جرح و تعديل داستان را بصورت منطقي انجام دهيد. چراكه داستان نويس ما اصل كار را انجام داده و هر آنچه كه نياز داشته ايم را براي ما مهيا نموده است.
اما رفتن به سراغ كتابهايي كه پر از كشمكشهاي درون شخصيتي هستند را توصيه نمي كنيم. منظور كتابهايي كه با درون شخصيت طرف هستيد و فعاليتها بيشتر ذهني و فكري هستند. البته غير ممكن، غيرممكن است چراكه فردي مثل رونالد هاروود Ronald Harwood با اثرش The Diving Bell and the Butterfly نشان داد كه اينطور نيست اما به هر حال كتابهايي كه برخورد افراد با يكديگر را در دنياي واقعي نشان مي دهند، كارشان خيلي راحتر از مواردي است كه درباره افراد و تفكراتشان صحبت مي كنند.(چطور مي خواهيد فكر را بر روي پرده نشان دهيد؟ كار آساني نيست.)
*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
كيفيت ادبي يك كتاب واقعاً نمي تواند راهنماي درستي براي دراماتيزه كردن داستان آن باشد. چه بسا كتابي با كيفيت پايينتر قابليت توليد فيلم بهتري نسبت به نمونه بهتر كيفي آن را داشته باشد.(دليلش اين است كه كتابهاي با معيار ادبي بد، ساده تر و قصه گوتر از كتابهاي خوبي هستند كه مي توانند با ساختار،‌ شكل و زواياي ديد متفاوت بازي كرده و كار را براي فيلمساز مشكل نمايند.)

3- آيا در دسترس هست؟(در اينجا به موضوعاتي در مقاله اصلي اشاره شده كه در مقايسه با وضعيت كشور ما زياد قابل بحث نمي باشد)
. . . توجه داشته باشيد كه كتابي را كه مي خواهيد براي آن وقت صرف كنيد، از طرف شخص ديگري در نظر گرفته نشده باشد و امتياز برگردان آن حتماً در اختيار شما باشد در غير اينصورت دچار لطمات جبران ناپذير زماني، حقوقي و غيره خواهيد شد . . .

4- منبع خود را بشناسيد
با داستانتان كاملاً دوست شويد، با تمام وجود صميمانه دركش كنيد و آن را جزوي از زندگي روزانه خود قرار دهيد.
تصور كنيد صحنه اي از داستان كه با مقدار زيادي صفحات و شرح و تفصيل فراوان ارايه شده است، قرار باشد در چند صفحه اندك و با اشاره به تمام جزئيات، در فيلمنامه بيان شود. نتيجه خوبي به دنبال نخواهد داشت. اما اگر كتاب را خوب بشناسيد آنگاه مي توانيد بخش يا پاراگراف كوچكي را پيدا كنيد كه در عين حال چكيده اين صفحات را در خود دارد و كار شما را براي خلق آن صحنه آسان مي گرداند.
همچنين زماني كه در حال نوشتن يك صحنه كشمكش داستان در فيلمنامه هستيد و به مورد خاصي برخورد مي كنيد، پيدا كردن سريع موضوع در كتاب اصلي بسيار براي شما مفيد خواهد بود.

5- چه كسي را از دست خواهيد داد؟

اين موضوع زماني رخ خواهد داد كه مسئله كمبود بودجه وجود داشته باشد و يا اينكه از طرف تهيه كننده كلاً علاقه اي به همكاري با شما در اين مورد خاص، وجود نداشته باشند. بله صحبت از حذف شخصيتهاي داستان شما مي باشد. از خود بپرسيد كدام شخصيت در داستان تاثيرگذار است و كدام يك بود و نبودشان فرقي به حال داستان ندارد؟ اگر چنين افرادي را از مورد آخر پيدا نموديد، قطعاً از داستانتان حذف نماييد.
آيا واقعاً‌ لازم است كه ماجراي يك بلاي طبيعي در داستانمان ذكر گردد اما موضوع اصلي آن برخودي باشد كه قرار است شخصيتها با عواقب بعد از آن داشته باشند؟ از ديدگاه هزينه، نشان دادن زمين لرزه، آتشفشان و يا يك گردباد بزرگ، هيچ گونه ارزشي براي داستاني كه قرار است برخورد قهرمانان قصه را از بعد از اين حادثه نشان بدهد، ندارد.

6- براي بازي آماده باشيد
لزومي ندارد كه به تمام جزئيات داستان وفادار بمانيد. در فكر پايه هاي اصلي قصه باشيد و سپس آنها را طوري پرداخت نماييد كه تاثير بيشتر بر روي پرده سينما داشته باشند. يك كتاب ممكن است مقادير زيادي از صفحاتش را خرج شناخت ابعاد وجودي شخصيت و نكات بارز داستان نمايد و يا مقادير زيادي مطلب را حتي بدون يك خط مكالمه به خورد خواننده اش بدهد.
در يك فيلم شما كمتر از دوساعت زمان داريد كه بتوانيد نكات اصلي شخصيت را براي مخاطبتان تشريح نماييد و او بفهمد قهرمان اصلي داستان چه كسي مي باشد. شايد در اواخر كتاب، ابعادي جديد از شخصيت ما به لحاظ تاثيري كه زندگي بر او گذاشته است، شناسانده شود در صورتيكه در نسخه سينمايي شايد لازم بدانيد براي پردازش شخصيت، اين موضوع را نيز در ابتداي كار لحاظ نماييد.
ممكن است نكته اي از داستان در ابتداي كتاب آورده شود كه شما لازم بدانيد آن را به عنوان نتيجه،‌ در انتهاي فيلمنامه قراردهيد.
اگردر حال اقتباس از يك كتاب جنايي با داستاني اسرارآميز هستيد، روشي را كه براي روشن شدن سرنخهاي داستان در نظر گرفته ايد، شايد بهتر از روشي باشد كه كتاب در اين خصوص در نظر گرفته است.

7- از نرم افزار غافل نشويد
وادمين جين(Vadim Jean) كه كتاب DiskWorld نوشته Terry Pratchett را براي فيلم سينماييش اقتباس كرده است، عنوان مي كند اولين كاري كه انجام داده است انتقال متن كتاب به كمك نرم افزار Final Draft بوده است و اين يعني شما متن داستان را بدون كوچكترين زحمتي به همراه داريد.
براحتي مي توانيد يك صحنه خاص را پيدا نماييد، سريعاً به مكالمات شخصيتها برسيد و سريعاً‌ بتوانيد اصل ماجرا را وقتي در يك صحنه خاص مشكل داريد، پيدا نماييد.

8- به فكر نويسنده اصلي و همكاري با او باشيد
يك كتاب بسيار بيشتر از يك فيلم داراي صحنه هاي مختلف و شخصيتهاي متفاوت مي باشد. و خيلي دردناك و تاسف بار است كه كس ديگري بخواهد كار شما را با ويرايش، به اندازه و زمان مطلوب برساند!
پس اگر خيلي به كتاب علاقه مند هستيد، بدانيد كه مولف آن خيلي بيشتر از شما به آن علاقه مند است. حال اگر نسبت به ويرايش كارش قانع گرديده است، اجازه دهيد در اولين ويرايش كار، وي در كنار شما باشد تا در آينده نيز او در كنار شما باشد و با خيال راحتر نسبت به جرح و تعديل اين كار اقدام نماييد.
از ديگر محسنات اين كار اين خواهد بود كه اگر واقعاً نيار به اضافه شدن ديالوگ يا كنش يا موضوع ديگري در ميان باشد، مولفين با توجه به اينكه شناخت كاملي نسبت به شخصيتها دارند، خيلي بهتر مي توانند شما را در تكميل فيلمنامه كمك نمايند.

9- در چه قالبي؟
اقتباسي كه بي بي سي از داستان Bleak House در قالب سريال انجام داده بود يك موفقيت كامل بود. اين شبكه حتي برنامه ريزي كرده بود كه اين سريال با قسمتهاي نيم ساعتي، كمي بعد از سريال محبوب EastEnders در بعدازظهر پخش گردد تا حتي افرادي كه علاقه اي به آثار ديكنر نداشتند، را جذب نمايد.
نمونه ديگر اقتباس از كتاب دفتر خاطرات( Diary )نوشته Anne Frank بود كه تصميم گرفته شد بصورت ويدئو- خاطره روزانه ارايه گردد.

10- آيا شما به داستان وفادار بوده ايد؟

منتظر اظهارنظراتي كه از سطح جامعه براي اقتباس شما مي آيد باشيد. افرادي كه داستان شناس هستند و شخصيتها و روابط موجود در داستاني كه اقتباس كرده ايد را نيز با ديدگاه خودشان در ذهنشان ثبت نموده اند. ممكن است نسبت به صحنه ها و شخصيتهايي كه شما از داستان حذف كرده ايد، حساس باشند.
حتي اگرتا حد امكان هم نسبت به داستان وفادار بوده ايد، ممكن است نحوه بازيها و انتخاب لوكيشنها و . . . براي افراد متفاوت خوشايند نباشد. پس دنبال اين نباشيد كه همه را از خود راضي و خوشنود نماييد.
اما در عوض مي توانيد نسبت به روح داستان صادق باشيد و اين مهمترين هدف مي باشد. يك رمان 300 صفحه اي را به يك فيلم دوساعته تبديل كرده و به روح داستان هم وفادار بوده ايد. پس شايسته يك خسته نباشيد هستيد. كارتان را درست انجام داده ايد.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
#2
دوست خوبمون اولین چراغ رو روشن کرد:
در اثر اقتباسی باید یه پله جلو بود، صاحب اثر قبلی رو معرفی کردو...

پس:
در هنر فیلمنامه نویسی توجه به مراحل شکل گیری روایت توانسته است توضیحات روشن تری درباره چیستی موضوع ارائه کند. در حقیقت این سئوال فیزیکی که یک شیئ چقدر قابل کوچک شدن است گستره دانش را به سمت شناخت اتم به عنوان عنصر بنیادین ماده کشاند. همین سئوال درباره قصه نیز می تواند اندیشمندان را به نطفه های اغازین روایت برساند.

با توجه به مراحل روایت که از کلمه واحد، ژانر، ایده و ... آغاز می شود. تنها مرحله مستقلی که با مفهوم موضوع سنخیت پیدا می کند ایده است. ایده ابتدایی ترین شکل روایت است که تمامی قابلیت های دراماتیک را در خود نهفته دارد. از این رو کشف و توجه به ایده نخستین امری است که در اقتباس از یک قالب روایی باید صورت گیرد.
امر ثابت و متغیر در اقتباس

برای آنکه مفهوم اقتباس در فرایند تبدیل یک روایت از قالبی به قالب دیگر مصداق پیدا کند نیازمند حد اقلهایی در قالب اقتباس کننده است. این حداقلها نقاط اشتراک دو قالب را ترسیم می کنند و پیوستگی و ارتباط وثیق آن دو را رقم می زنند. تا جایی که بتوان گفت یک قالب از قالب دیگر برآمده است. بدیهی است تنافر و تفاوت دو روایت اگر به مرحله ای برسد که دیگر نه تنها اشتراک در مفاهیم سازنده اقتباس بلکه شباهتی هم بین آنها نباشد، دیگر اقتباس معنایی نخواهد داشت و میتوان از تعبیرهای دیگری چون الهام، برداشت آزاد و موارد دیگر یاد کرد.

اما اینکه حداقلهای سازنده اقتباس چیست خود سئوالی است که درجای دیگری باید به آن پاسخ داد. آنچه روشن است آن است که اقتباس از دو سو تحت فشار قرار دارد.

از سویی قالب اقتباس شونده با تحمیل روایت خود همواره عنوان اقتباس را ابزاری برای تحت اختیار گرفتن روایت نهایی قرار می دهد.

از سوی دیگر قالب اقتباس کننده به سمت برداشت حداقلی از قالب اقتباس شونده تمایل دارد.

اما در هر دو جهت، امری که در اقتباس غیر قابل انکار است اشتراک ایده است. یعنی نه تنها نقطه حتمی اشتراک دو قالب در امر اقتباس ایده است و در صورت اختلاف در ایده اولیه اقتباس محقق نخواهد شد. بلکه مهم ترین معیار برای ارزش گذاری قالب اقتباس شوند ایده اولیه آن است. چرا که ضعف ایده اولیه در قالب اقتباس شونده عملا مهم ترین رکن پیوستگی و بهانه اقتباس را از میان برخواهد داشت. چرا که ایده اولیه بنیان درام را شکل می دهد و بدون آن روبنای روایت بر پایه هایی سست بنا شده است از این رو، اگر اقتباس بر پایه امور ثابت و متغیری بنا شده باشد که در آن، امر ثابت اشاره به وفاداری به متن مورد اقتباس و امور متغیر اشاره به تفاوتهای روایت در قالب اقتباس کننده دارد نخستین امر ثابت ایده اولیه خواهد بود. از این رو مهم ترین سئوالی که اقتباس کننده باید درباره قالب مورد اقتباس سئوال کند چیستی ایده اولیه، چگونگی کشف آن و ارزش گذاری آن است.
کشف ایده اولیه ممکن است؟

بارها پس از خواندن یک متن یا دیدن یک فیلم گفته می شود فیلم یا متن از ایده خوبی برخوردار است. اما منظور کدام ایده است؟ ایده اولیه ای که در این بحث به دنبال آن هستیم نتیجه کوچک کردن یک قصه تا سرحد دو جمله است. تجربه نشان داده است که کشف ایده اولیه چندان ممکن نیست. زیرا روایتهای داستانی معمولا از موقعیت های متفاوتی استفاده می کنند. شخصیت های متعددی را وارد روایت خود می کنند. و بلکه ایده های خود را خراب کرده، ایده های فرعی تر را محور روایت خود قرار می دهند. از این رو کشف مسئله اصلی، شخصیت اصلی، موقعیت اصلی و رویکرد چندان آسان نیست.

گویاترین دلیل بر این امر ناتوانی بسیاری از نویسندگان حوزه ادبیات داستانی در بیان ایده یک خطی داستانشان است. حتی در مواردی هم که ایده داستان بیان می شود شخص نویسنده اذعان می کند آن ایده چیز ارزشمندی برای روایت ندارد. زمانی این تصور وجود داشت که ادبیات داستانی کشورمان چه در حوزه رمان و داستان بلند و چه داستان کوتاه ماده مناسبی برای امر اقتباس است. اما با شکل گیری مجموعه هایی برای عملی کردن روند اقتباس مشخص شد واقعیت ادبیات صورت دیگری دارد. تصور اولیه تنها بر پایه ارزشمندی ادبیات مکتوب بنا نهاده شده بود. و تصور تحقیقی جدید نشان می داد، اغلب داستانهای کوتاه بررسی شده نه از جانب ایده اولیه که از جانب عناصر دیگر مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهند. و به خطا گمان می شده است که ایده آنان برای اثار تصویری مناسب است.

در حقیقت ایده تا زمانی که از خلال روایت کشف نشده قابل ارزشیابی نیست. ایده همواره پشت سر عناصر روایی دیگر مخفی می شود و به همین دلیل ضعف ها و قوت هایش تنها زمانی قابل درک خواهد بود که به تنهایی مورد ارزیابی قرار گیرد. برای یک فیلمنامه نویس کشف ایده داستان قبل از تصمیم برای اقتباس سینمایی از آن به منزله شناخت ظرفیتهای جنینی درام در داستان، ارزشگذاری مسیری که نویسنده داستان در بسط ایده طی کرده و شناخت ظرفیتهای تصویری ان است. چه بسا داستانهایی که نه به خاطر ایده اولیه برجسته بلکه تنها به واسطه نثر داستانی یا شخصیت پردازی خاص داستان مکتوب مورد توجه قرار می گیرند. و در تبدیل داستان به فیلمنامه، تمامی برجستگی های خاص داستانی انها از میان رفته و ایده اولیه نیز توانایی ساخت روایت مشابهی را در قالب فیلمنامه ندارد.ایده اولیه اغلب داستانها امری ظاهری و اشکار نیست. و یافتن آن به معنای بازگشت به سرچشمه هایی است که داستان از آنجا در ذهن نویسنده شکل گرفته است. از این رو پنهان بودن ایده به شخصی بودن آن و ذهنی بودن آن در ارتباط با نویسنده داستان است. حال این امر ذهنی که نویسنده را به نوشتن و روایت تحریک کرده است قابل کشف است؟ آیا می توان به قطع، پس از کوتاه و کوتاهتر کردن داستان و رسیدن به دو جمله کلیدی آن را به عنوان ایده اولیه به نویسنده آن نسبت داد؟

پاسخ آن است که کشف ایده اولیه اثر ممکن است اما نسبت دادن ان به نویسنده چندان آسان نیست. روشهایی که برای کشف ایده اولیه روایت وجود دارد مهم ترین موقعیت دراماتیکی را که روایت بر اساس ان بنیان نهاده شده است می یابد. اما این یافت لزوما با سیر روایتگری نویسنده اثر همراه نیست. بلکه ممکن است نویسنده با غفلت درباره ایده اولیه ارزشمند خود در روایت ایده های دیگر و متوسط تری را انتخاب کند
ایده چگونه ارزش گذاری می شود؟

ارزش گذاری ایده امری سهل و ممتنع است. در سینما ایده نقش تعیین کننده تری از ادبیات دارد. ایده عاملی برای فروش، معرفی و تبلیغ فیلم و نوع مخاطب است. ارزشهای اقتصادی سینما موجب شده است این مرحله به دقت و از جوانب مختلف توسط تهیه کننده و فیلمنامه نویس بررسی شود. اما در ادبیات، همراهی شخصی نویسنده با ایده کافی است که برای خلق داستانی بر مبنای آن اقدام کند.در هر دو حوزه ادبیات مکتوب و سینما، ایده از الگوهای ارزشی خاصی پیروی می کند. با این وجود، کمیت مجهولی همواره در ارزش گذاری ایده اهمیت دارد. آن کمیت، نسبتی است که ایده با راوی برقرار می کند. در حقیقت ایده ها به تمامه با معیارهایی چون محرک بودن نو یا جذاب بودن قابل داوری نیستند. بلکه تجربه هنری راوی و تعلق خاطر او در این زمینه تعیین کننده است. چه بسا ایده ای ذهن نویسنده ای را به خود مشغول نکند. و در مقابل، همان ایده، راوی دیگری را به حرکت وادارد.
به نقل از سایت تیوال
 نویسنده، فقط و فقط به خاطر نوشتن آفریده شده است( هاینریش بل، نویسنده آلمانی)
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  4 نکته درباره شروع فیلمنامه های اکشن G.Manager 2 791 16-11-1394، 11:39 عصر
آخرین ارسال: titan
  « سوالت متدوال درباره فیلم نامه » filmmaker 0 468 11-10-1392، 11:26 عصر
آخرین ارسال: filmmaker
  چند نكته درباره فيلمنامه نويسي G.Manager 4 1,849 4-7-1392، 04:21 صبح
آخرین ارسال: amirnasr
  نکاتی درباره شخصیت منفی فیلم اکبرخوردچشم 2 728 10-3-1392، 06:16 عصر
آخرین ارسال: 000000000000
Brick اقتباس با نگاهی دیگر seyedmehdi1@gmail.com 3 1,565 22-2-1391، 02:46 صبح
آخرین ارسال: PARADOX

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :