درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

نوشتن فيلمنامه در يك ماه!
زمان کنونی: 18-9-1395، 09:33 عصر
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: G.Manager
آخرین ارسال: G.Manager
پاسخ 1
بازدید 3089

امتیاز موضوع:
  • 41 رأی - میانگین امتیازات: 3.34
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نوشتن فيلمنامه در يك ماه!
#1
منبع: filmscriptwriting.com
(نكات مهمي كه مي بايست از مقالات و كتابهاي اينچنيني بدست آورد،‌ درك روند و حركت مرحله به مرحله فيلمنامه نوييسي از نگاه نويسندگانش مي باشد)
فرض كنيد اصول اساسي فيلمنامه نويسي را مي دانيد، ‌و مي خواهيد شروع به نوشتن يك فيلمنامه نماييد. خيلي از مردم وقتي صحبت از فيلمنامه نويسي مي شود، به ياد پيرمردي نويسنده مي افتند كه سالهاست در يك مكان خلوت غبار گرفته در پشت ماشين تحريرش نشسته و هنوز نتوانسته كارش را تمام نمايد.
اما اين موضوعي نيست كه بخواهيم درباره آن صحبت كنيم.
سيلوستر استالونه پس از ديدن مسابقه بكس يك فرد ناشناس به نام Chuck Wepner با محمد علي كلي كه تا راند 15 ادامه پيدا كرد،‌ جرقه فيلمنامه راكي در ذهنش زده شد و پي از سه روز نوشتن،‌كار فيلمنامه را تمام نمود. اين فيلم 3جايزه اسكار را ازآن خود نمود و توانست حق تاليف دنباله هايش را نيز بهمراه داشته باشد. براي يك فيلمنامه سه روزه بد نيست، مگه نه؟
*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
البته واضح است كه اينطور نوشتن كار هركسي نيست اما تقريباً هر كسي مي تواند با پيروي از روند زير اميد به نوشتن يك فيلمنامه در يك ماه را داشته باشد. نكته كليدي در اين خصوص آن است كه اصلاً‌سخت نگيريد. قرار نيست در قدم اول همه چيز عالي و بي نقص باشد و اصلاً به همين خاطر است كه ويرايش فيلمنامه بوجود آمده است.

روز اول و دوم: 10 صفحه اول

تقريباً صفحات ابتدايي هر فيلمنامه اي، مهمترين قسمت آن مي باشد. اگر اين صفحات خاصيتي نداشته باشند، هركارگزار و تهيه كننده اي پس از خواندن،‌ فيلمنامه را مستقيم به سطل آشغال خواهد انداخت. ‌حال مي خواهد بقيه فيلمنامه با هوشمندي كامل نوشته شده باشد يا خير. به اين 10 صفحه به محلي براي بروز دادن نبوغ و زبردستي خود در هنر فيلمنامه نويسي توجه نماييد. به همين دليل است كه معتقدم روش تدوين كوئنتين تارنتينو بر روي فيلمهايش منحصربفرد است. با ديدن اين فيلمها شما سريعاً‌ بسمت ماجرايي هيجان انگيز و پر اكشن پرتاب مي شويد به شكلي كه تا انتهاي فيلم درگير آن مي شويد.
در 10 صفحه اول بايد به اين سوالات پاسخ دهيد:
داستان چيست؟
قهرمان كيست؟
قهرمان چه مي خواهد و به چه چيز نياز دارد؟

روز سوم و چهارم: تكميل عطف اول و 20 صفحه بعدي
در اين 20 صفحه شما بايد به فكر پيش برد داستان و وارد كردن افراد جديد به آن باشيد. لازم است شخصيت اصلي وارد جريان شده و به سمت نقطه عطف اول حركت نمايد.

روز پنجم: هر چه تاكنون نوشته ايد باز خواني كنيد

در اينجا لازم نيست با نيت اصلاح كار، بازخواني را انجام دهيد. فقط آن را بخوانيد تا واقعاً‌ در جريان اثري كه تاكنون نوشته ايد قرار بگيريد. سعي كنيد درك بهتري از جهان و زندگي پيرامون كاركترهايتان داشته باشيد.

روز ششم: صفحات 30 تا 45
امروز همان روز است. قرار است اتفاقي بزرگ بيافتد. شماييد كه تصميم مي گيريد اين اتفاق قرار است چه باشد، چطور بر كاركترهايتان تاثير مي گذارد و آنها در اين ارتباط چه كاري انجام مي دهند. اما هرچه كه باشد قهرمان شما را به سمت هدفي كه برايش بوجود آمده است، ‌راهي مي كند. شخصاً‌علاقه مندم اين قسمت را در يك روز انجام دهم چراكه احساس مي كنم به اين شكل جريان ماجراها قويتر شده و شما در واقع در چرخش فيلمنامه قرار مي گيريد.

روز هفتم: صفحات 45 تا 60
ديگر كافي است! زمان تغيير فرا رسيده است يا حداقل نشاني از تغيير. اكنون به ميانه فيلمنامه رسيده ايد و لازم است كه شخصيت اصلي شروع به تغيير نمايد و اما مقاومت در برابر آن هم وجود دارد. موانع و مشكلات قرار است سختر شوند و در مقابل، قهرمان نيز بايد به شكل متقاعد كننده تري برخورد نمايد. در همين مرحله هم قهرمان تمام تمركزش را براي رسيدن به هدف جلب و جزم مي نمايد.

روزهشتم: صفحات 60 تا 75
اكنون ديگر چيزي نمي تواند قهرمان شما را از حركت باز نگه دارد. هدفشان در برابرشان قرار گرفته و به مقدسات قسم خورده اند كه به آن برسند. مشكلات و گره هاي داستان سختر و سريعتر در برابر قهرمان قرار مي گيرند و او نيز تلاشش بيشتر مي گردد. در اين زمان شايد لازم باشد قهرمان به قلمرو جديدي وارد گردد و به مكانهايي برسد كه اصلاً‌در گذشته چه بصورت عيني و چه شهودي هيچ تصوري از آنجا نداشته است. عرصه چنان تنگ مي گردد كه ممكن است در اين قسمت،‌كاركتر ما شكست بخورد، مغلوب گردد و تا جايي پيش رود كه ديگر راهي جز تسليم برايش باقي نمانده باشد.

روز نهم: صفحات 75 تا 90
لازم است كه قهرمان ما يك بازسازي مجدد داشته باشد. زمانهاي سختي را پشت سر گذارده است به شكلي كه چه بسا بصورت كامل مي توانسته نابود شود. اما اكنون زمان تغيير است و او نسبت به گذشته بهتر شده اند. ممكن است اين تغييرات ناخواسته باشد اما اكنون مي تواند سريعتر حركت نمايد و ضرباتش كوبنده تر باشد. شايد دوست يا معشوقي پيدا نمايند كه در ادامه ماجرا بتواند به او كمك نمايند. بيان جملات و احساساتي اميد بخش و يا شايد كمك در عمل. شايد لازم باشد با توجه به اينكه در حال حركت بسوي انتهاي ماجراست،‌ پيچشهاي ظريفي در دل داستان ايجاد نماييد.

روزهاي 10 و 11: صفحات 90 تا 120(پايان)
براي بعضي افراد،‌ اين قسمت ساده ترين قسمت كار مي باشد و براي عده اي ديگر سخترين قسمت. در اينجا لازم است تمام آن مشكلات و بدبختيهايي كه بر سر قهرمانتان سرازير نموده ايد،‌ حل شوند. طبيعي است كه صحنه هايي گرم و دلنشين بين دو يا چند كاركتر وجود داشته باشد. اگر در حال نوشتن يك فيلمنامه اكشن بوده ايد،‌ در اينجاست كه آدم خوبه بالاخره آدم بده را شكست مي دهد و موازنه به جهان قصه بر مي گردد. تبريك فيلمنامه را نوشتيد.

روزهاي 12و13و14: استراحت كنيد
اين قسمت شايد از خود فيلمنامه نويسي سختر باشد.كاملاً‌ فيلمنامه تان را فراموش كنيد و تنها به فكر كارهاي ديگرتان باشيد. نه به آن نگاه كنيد ونه حتي درباره اش فكر كنيد. هر كاري كه دلتان خواست انجام دهيد فقط فيلمنامه تان را فراموش كنيد.

روز 15: بخوانيد تا چشمانتان خون شود!
هر چند بار كه توانستيد فيلمنامه تان را بخوانيد. تمام اطلاعاتي را كه وارد سناريو كردهايد، ملكه ذهنتان نماييد. طرح اوليه را بخاطر آوريد. آيا مطابق آن پيشرفته ايد؟ هر آنچه را كه در اين مقطع تمايلي به انجامش نداشته باشيد، ‌در واقع به شكلي منفي در حال قضاوت توانايي هاي فيلمنامه نويسي شما هستند. با تمام اينها فراموش نكنيد كه تازه به نيمه راه رسيده ايد.
روزهاي 16 تا 29: عذاب دهيد
عدد 13 براي خيليها خوش يمن نيست و براي شما هم مسيري طولاني و دردآور پيش روست. اينكه بخواهيد 13 روز بر روي اثرتان كار كنيد تا آن را به كالايي قابل فروش تبديل نماييد، حتماً ‌زجر آور خواهد بود اما به جايزه ماديش توجه كنيد. اميد داشته باشيد كه كارتان ارزش آن را داشته باشد.
ممكن است بخواهيد همان الگويي را كه براي ابتداي كارتان انتخاب كرده بوديد، ‌ادامه دهيد. پس قسمت به قسمت و هر دو روز يكبار آن را انجام دهيد.(صفحات 0 تا 10- 40 تا 60 . . .). روز اول به تمام كار توجه نماييد. غلطهاي املايي و مكالمات پر تمطراق را اصلاح كنيد، و هر صحنه اي كه فكر مي كنيد اضافي است،‌ حذف نماييد. روز بعد هم اصلاحات كمي در آن ايجاد كنيد.

روز 30: قدم بعدي را برداريد
بالاخره به انتهاي خط رسيده ايد و اثرتان را بازنويسي هم كرديد. اكنون زمان آن رسيده كه بگوييد توانسته ايد يك فيلمنامه بنويسيد. پس بايد 2 يا 3 نفر از دوستان مورد اعتمادتان را پيدا كرده و به هر كدامشان يك نسخه از آن را براي خواندن بدهيد و از ايشان بخواهيد كه آن را نقد نمايند. به نقدهايشان خورده نگيريد و به آنها فكر كنيد. خيلي بهتر است از اينكه نكات و ايرادات زيادي را از يك كارگزار يا تهيه كننده دريافت كرده و نااميد شويد.
شايد لازم باشد 2 يا 3 ويرايش ديگر راهم بر روي فيلمنامه تان انجام دهيد اما يك چيز مسلم است و آن اينكه ارزشش را داشته و بدانيد در برابر سخت كوشي است كه موفقيت بدست مي آيد.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  شنل قرمزی- نوشتن شخصیتهای بهتر به کمک افسانه های کهن G.Manager 2 416 8-12-1394، 04:05 صبح
آخرین ارسال: moji.30nama
  نكاتي براي فيلمنامه نويسان G.Manager 8 7,573 26-8-1394، 01:36 صبح
آخرین ارسال: G.Manager
  کی و چه وقت شروع به نوشتن یک فیلمنامه کنیم? G.Manager 4 2,836 21-8-1393، 11:51 صبح
آخرین ارسال: bahrami rad
  پنج نقطه عطف كليدي در فيلمنامه هاي موفق Mohammad Ali 0 823 7-6-1393، 11:17 عصر
آخرین ارسال: Mohammad Ali
  عناصر تشكيل دهنده قالب فيلمنامه G.Manager 13 8,775 29-5-1393، 12:49 صبح
آخرین ارسال: poom

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :