درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

نکاتی از داور مسابقات فیلمنامه نویسی
زمان کنونی: 16-9-1395، 02:17 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: G.Manager
آخرین ارسال: G.Manager
پاسخ 1
بازدید 1151

امتیاز موضوع:
  • 21 رأی - میانگین امتیازات: 3.67
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکاتی از داور مسابقات فیلمنامه نویسی
#1
Video 
نوشته Gordy Hoffman
پس از زیرو رو کردن صدها فیلمنامه ای که برای
*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
می فرستند، ایرادات مشابه در فیلمنامه ها شروع به سر در آوردن می کنند. در ادامه به یک سری از این مشکلات که نویسندگان بر آنها اصرار دارند(!!) اشاره می کنیم:
اصلاً متوجه هستید چی دارید تعریف می کنید؟
در اجرای یک تاتر، افراد بارها و بارها دیالوگها را در مسیر (اصلاح) و توسعه آن با صدای بلند تکرار می کنند، و یکی از علل این عمل، شنیدن مکالمات است. گاهی اوقات وقتی دیالوگی را در قلب خود می شنویم، در نظرمان بسیار زیبا بنظر می رسد اما همین دیالوگ اگر از زبان شخص دیگری شنیده شود،  انگیزه قوی بوجود می آید که خود را به جلوی یک اتوبوس در حال حرکت بکوبیم(!) وبارها و بارها و بارها، زمانی که فیلمنامه های ارسالی به Blue cat را می خوانم، با شروع به صحبت کردن شخصیتهای سناریوها، احساس ناامیدی بر من مستولی می شود. اصلاً همه چیز عالی اما دیالوگها مزخرف. و همیشه متعجم که چی می شد اگر نویسندگان این مکالمات را خودشان یکبار با صدای بلند می شنیدند ویا لااقل خود با صدای بلند می خواندند و یا به گروهی از دوستانشان می دادند تا آنها برایشان بخوانند. اصلاً نیازی به هنرپیشه های حرفه ای برای شنیدن دیالوگی که نوشته اید نیست. فقط اشخاصی که مایلند کمک کنند. با دوربین خودتان فیلمبرداری کنید. من خودم همین کار را می کنم و تمام دیالوگها را مجدد می بینم و خط به خط آنها را بررسی می کنم و هر کدام که بنظر بیخود باشد، حذف می کنم.
ببخشید؟!
اگر قرار باشد موضوعی که به نظر خودتان بامزه است(و البته اینطور نیست)را در صفحه دوم فیلمنامه تان قرار دهید، کار بسیار سختی برای ارایه اش به تهیه کنندگان دارید. حالا فرض کنید در 5 صفحه اول، دوازده لطیفه بیمزه در داستان قرار داده باشید که دیگر خیلی سخت است. ممکن است در پرده سوم داستانتان یک جمع بندی خوب داشته باشید و باعث شود که قلب من را هم به شوق بیاورد اما اگر مزه پرانی هایتان بی رمق باشد، قلب تماشاگران بی حس شده و از دست خواهد رفت و در آخر اثر شما هم به سطل آشغال سپرده خواهد شد. لطفاً حس شوخ طبعی خود را پرورش دهید. اگر بعضی لحظات مورد نظرتان برای بعضی افراد خوش آیند و بامزه نیست، اصلاحش کنید. مطمئن باشید یک موقعیت فرح بخش واقعی به سراغتان خواهد آمد. به شکیبایی که در طول فرایند نویسندگیتان به آن بسیار نیاز خواهید داشت، به چشم یک نشان ارزشمند نگاه کنید چراکه واقعاً همینطور است.
نهایتاً اگر فهمیدید که شخص بامزه ای نیستید، پس سراغ فیلمنامه های مدعی بامزه بودن نروید. چه بسیار فیلمنامه های مطرحی که می شناسیم و لزوماً مدعی بامزه بودن و فرح بخشی نیستند.
غلطهای املایی
تا حالا فکر کردید اگر متخصصین در لس انجلس مخصوصا افراد خبره در صنعت فیلمسازی، مشغول خواندن فیلمنامه شما باشند و در 5 صفحه اول آن سه غلط املایی ببینند، به خواندن آن ادامه خواهند داد؟شاید. اصلاً خودتان با خواندن مطلبی و دیدن غلط املایی در آن چه احساسی به شما دست خواهد داد؟چه فکر و نگرشی نسبت به نویسنده پیدا خواهید کرد؟ دقیقاً.
اگر فکر می کنید تعداد زیادی سناریو از این موضوع مستثنی هستند، وارد یک مسابقه فیلمنامه نویسی شوید.
بسیار خب، فهمیدیم
سعی کنید توصیفات بیخود صحنه هایتان را حذف کنید. وقتی شخصی سناریوی شما را باز می کند،قرار است چند پاراگراف درباره صحنه شما در صفحه اول بخواند؟ هیچ راهی وجود ندارد تا مطالبی را که شما می خواهید ما ببینیم، با لغات کمتری نشان دهید؟ خود من همیشه با بازخوانی فیلمنامه ام تا آنجایی که امکان داشته باشد توضیحات صحنه ها را کمتر وکمتر و کمتر می کنم تا خواننده فیلمنامه ام را با خواندن لغاتی که برای توصیفات داستان بر سرش می ریزم، خسته نکنم.آیا واقعاً لازم است بدانیم طرف چه گردن بندی دارد؟ همه می دانیم که ساخت یک فیلم یک کار جمعی است.همیشه تلاش می کنم افراد واحدهای دیگر فیلمسازی کمترین تاثیر را در فیلمنامه داشته باشند چون من کمی بر روی آن تعصب دارم که البته تاثیرگذار هم نیست. نهایتاً آنها تصمیمشان را درباره فیلمنامه ام می گیرند. پس بیخیال.خودتان را اذیت نکنید و برای توضیح موارد مشابه، قلم فرسایی نکنید(!)
فیلمنامه نویسی برای نمایش و گفتار نیست، فقط برای نمایش است
من بطور دایم در هنگام نوشتن فیلمنامه، متوجه می شوم چیزهایی نوشته ام که مورد توجه بیننده فیلم قرار ندارد. فیلمنامه ها انشا نیستند. شما لغات را در سناریو گرد هم می آورید تا صحنه هایی که قرار است در فیلم نشان داده شود را، توصیف کند. گفتن اینکه شخصی حسود است، کم اثر و بی خاصیت است. حالا تصور کنید همین معرفی را بوسیله یک کنش (در داستان)نشان دهید که بسیار تاثیر گذارتر و قطعاًسینمایی می باشد. اجازه دهید گفتار و کنش شخصیتتان، پیش برنده داستانتان باشد (نه توصیفات کشدار صحنه هایتان). البته این موضوع راحتی نیست. شما از کارگردان و بازیگر انتظار دارید که شما را درک کنند و آنچه را شما می خواهید، اجرا کنند. اجازه دهید توصیفاتِ پویا تر و مکالماتِ زنده تر، داستانتان را برای تهیه کنندگان تعریف کنند. بدین شکل خوانندگان فیلمنامه های شما هم آن را سریعتر خوانده و احتمال بیشتری برای درک تصورات شما، برایشان فراهم خواهد آمد.
لذت خلق داستان
من ایده هایی که به کمکشان بشود یک داستان را خلق کرد، به عنوان یک نویسنده، برایم واقعاً قابل تقدیر هستند. اگر بخواهم قهرمان داستان حرفی برای گفتن داشته باشد، فقط کافی است آن را تایپ کنم. اما در تمام طول کارم، می بایست در برابر خلق شخصیتها و کنش و واکنشهایی که به کرات در فیلمهای سینمایی و تلویزیونی مختلف دیده ام، سخت مقاومت نمایم. البته در اغلب مواقع هم در هنگام کار می فهمم که در حال خلق صحنه ای هستم که نه تنها از اعماق قوه تخیلم سرچشمه نگرفته و هیچ شباهتی هم به تجربیات زندگیم و یا آنچه که در زندگی روزمره مردم عادی است، ندارد بلکه اقتباسی است تکراری از صحنه های میلیونها بار دیده شده ای که توسط بازیگران در صحنه های مختلف فیلمها، به نمایش درآمده است. و با توجه به اینکه در حال نوشتن یک فیلمنامه هستید، کار زمانی مشکل تر می شود که شما در برابرحس نیمه خودآگاه و یا ناخودآگاهی قرار می گیرید که مرتب به شما می گوید: بله بازیگران در فیلم دقیقاً به همین شکل بازی می کنند. لحظه ای بایستید و از خود بپرسید، این اتفاق چطور بر روی کره زمین اتفاق خواهد افتاد؟ آیا واقعاً می دانم مردم اهل میامی چطور صحبت می کنند؟ مردم زمانیکه واقعاً یک لوله تفنگ روی صورتشان باشد، چه خواهند گفت؟ می توانید حدس بزنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ از اینجا شانس شما برای خلق تصوراتی جدید، افزایش خواهد یافت. به انتظارات خود برای خلق یک اثر غیر تکراری پاسخ دهید. یک نویسنده با تجربه، ظرفیتهای خودش را برای شناسایی و عدم قبول خطاهای کاریش، افزایش می دهد.
اوخ!!!
توضيحات اضافي. فكر كنيد در صفحه دوم فيلمنامه، برادري به خواهرش مي گويد كه مايل است در مدرسه اي درس بخواند كه پدر هزينه هايش را پرداخت نخواهد كرد چراكه مزرعه اي خريده است و همه خانواده قرار است فردا به آنجا بروند چراكه پدر بعد از آن دزدي كه هنگام بازگشت از جشن فارغ التحصيلي خواهر، بر سر مادر بوجود آمد، به اين نتيجه رسيده است كه شهر جاي بدي براي زندگي است. . . ! وقتي شخصيتها شروع به صحبتهاي غيرقابل باوري كه مربوط به مسايل روزمره شان مي شود، مي كنند و يا شروع به توضيح كامل واضحاتي مي كنند كه مي توان تمام آنها را به كمك كلماتي كليدي مورد فهم مخاطب، در فيلم قرار داد، (مطمئن باشيد كه) كار شما ايراد دارد. اين توضيحات نابجا بصورت يك رفتار غير طبيعي از طرف شخصيت شما به حساب خواهد آمد و مخاطب داستان شمارا از ارتباط عاطفي كه مي تواند با آن برقرار كند، باز خواهد داشت. (البته)توضيحات لازم است و البته درج درست آن هم مشكل است. مراقب باشيد اطلاعاتي كه در ابتداي سناريوتان ارايه مي دهيد، واقعاً مواردي تعيين كننده باشند. اين شكل از ايرادات، اشكالات رايج آثار اوليه افراد مي باشد. توضيحات مي بايست بدون كوچكترين ايراد و بجا باشد.
قالب فیلمنامه
می دونید چیه؟ بروید و یک فیلمنامه را بردارید و قالبش را برروی کارتان آنطور که بنظرتان می رسد، کپی برداری نمایید و همین برای شما کفایت خواهد کرد. به من اعتماد کنید. فیلمنامه های سینمایی هر روز با فرمتهای مختلف روی میز تهیه کننده ها قرار می گیرد. فرمت خروجی نرم افزارهای سناریو نویسی هم که آدم را دیوانه می کنند. من همیشه یکسری تنظیمات خاص مد نظرم می باشد بعلاوه مطابی که از یک کتاب اقتباس می کنم و تا حالا هم بعد از 10 سال، هیچ کس از دست اندرکاران سینما حرفی در این خصوص به من نزده است. اما اگر فیلمنامه تان شبیه یک کتاب، مقالۀ مجله، یک شعر . . . باشد، کارتان ایراد خواهد داشت.فقط سناریو تان شبیه فیلنامه یک فیلم باشد. و اگر دیدید اصلاً به حساب آورده نشده است، بفهمید جریان چیست.
دیگر خود دانید.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  معرفی کتاب جم و جور،فیلمنامه نویسی تریلر josephjoblu 4 166 21-8-1395، 12:37 عصر
آخرین ارسال: zootopia
  جزوه ی فیلمنامه نویسی اکبرخوردچشم 9 2,154 8-5-1395، 05:39 عصر
آخرین ارسال: azade
  اخلاق در فیلمنامه نویسی G.Manager 0 432 10-9-1394، 01:03 صبح
آخرین ارسال: G.Manager
Video استانداردهای فیلمنامه نویسی G.Manager 17 12,986 18-4-1394، 05:48 صبح
آخرین ارسال: حسن محمدی نژاد
  فیلمنامه نویسی اصغر فرهادی aliaram 45 4,433 16-5-1393، 11:53 عصر
آخرین ارسال: G.Manager

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :