درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

5 نكته نوشتن يك فيلمنامه داغ براي تابستان
زمان کنونی: 20-9-1395، 10:09 عصر
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: G.Manager
آخرین ارسال: G.Manager
پاسخ 1
بازدید 1132

امتیاز موضوع:
  • 18 رأی - میانگین امتیازات: 3.56
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
5 نكته نوشتن يك فيلمنامه داغ براي تابستان
#1
writersstore.com
نويسنده: جان تروبي John Truby
امروزه انتظار براي ديدن فيلمهاي محيرالعقول و ديدني ، به امري فراگير در تابستانهاي داغ بدل گرديده است. در اين ميان هاليوود نيز همچنان سوداي فروش بين المللي آثارش را در سردارد و اين يعني هميشه به دنبال سناريوهايي مي گردد كه بصورت بالقوه داراي خصوصياتي انفجاري باشند.
از نگاه خاص اكثر فيلمنامه نويسان، اينها تنها آثاري هستند كه در گيشه به فروشهاي خيلي خوبي دست پيدا كرده اند. و نه بيشتر. البته بصورت فني مي توان اين نكته را قبول نمود اما واقعيت اين است كه يك فيلمنامه با خصوصيات انفجاريش، نوعي خاص است كه داراي عناصري كليدي بوده و اتفاقاً‌ مديران توليد نيز به دنبال همين خصوصيات مي باشند.

من در اينجا به 5 مورد مهم از اين نكات كه بطور ثابت در فيلمهايي كه تابستان را به سيطره خود در مي آورند، از مجموع 40 نكته اي كه در اين خصوص وجود دارد، اشاره مي كنم:

نكته اول: گونه(ژانر) افسانه اي
اولين نكته در خصوص ژانري مي باشد كه شما قرار است داستانتان را در قالب آن تعريف نماييد. گونه، مشخص كننده نوع خاص داستان است. مانند كارگاهي، حادثه اي يا كمدي. در گذشته وقتي فيلمي در هاليوود روي دور فروش قرار مي گرفت، ‌همه فكر مي كردند كه اين ستارگان فيلم هستند كه باعث اين جريان شده اند. اما در 10 تا 15 سال اخير،‌ فيلمهاي پرسرو صدا ستاره اي نداشته اند كه بر آن اساس بتوان قضاوت نمود.
در عوض تمركز فيلمها بر روي گونه هاي متفاوت فيلم و داستانهاي قويشان تغيير كرده است. براي فيلمي كه بخواهد مخاطب جهاني داشته باشد، لازم است مورد علاقه صدها فرهنگ و مليت مختلف قرار داشته باشد. قالبهاي داستاني در تمام دنيا قابل شناسايي مي باشند.
اما مهم اين است كه براي نوشتن يك فيلمنامه فراگير، نمي توانيد هر ژانري را انتخاب نماييد. اكثر نويسندگان نمي دانند كه بعضي ژانرها خصوصيات انتقال به ساير ملل را دارند در حاليكه بعضي ديگر اينگونه نيستند. به عنوان مثال كمديهايي بر پايه شوخيهاي گفتاري، چيزي نيست كه بتوان آنرا به ساير فرهنگهاي جهاني خوراندش.
تنها ژانري كه هميشه براي انتقال به ساير فرهنگها به خوبي جواب داده است، در واقع قديميترين آنها يعني افسانه مي باشد. داستانهاي افسانه اي بيشترين ژانري هستند كه تاكنون در فيلمهاي پرسروصدا نمود داشته اند. مثالهايي مانند موارد زير: آغاز بتمن، شواليه تاريكي، ارباب حلقه ها، شرك، جنگ ستارگان و آواتار
*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید**شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
دليل اينكه اين ژانر مي تواند مرزهاي پيش روي خود را برداشته و به سمع و نظر همه ملل برسد اين است كه شخصيتها و زندگيهاي تريف شده در آنها، خصوصياتي ابتدايي و آغازين دارند كه مورد قبول تمامي مردمان مي باشد.
مانند ديگر ژانرها، نوع افسانه هم داراي نكات خاصي است كه در صورت استفاده از آن، مي بايست آموخته شوند و استفاده گردند. ضمناً‌ بخاطر داشته باشيد در اين فيلمها،‌ ژانر افسانه معمولاً‌ با ديگر گونه ها مانند حادثه اي، خيالي و علمي- تخيلي تركيب مي گردد تا براي مخاطبين كم سن و سالتر نيز جذابيتهايش حفظ گردد.

نكته دوم: هدف قهرمان
مهمترين عنصر در يك فيلم عظيم بين المللي حركت داستان مي باشد، ‌بشكلي كه در بالاترين حدش حركتي روبجلو داشته باشد. اين حركت هم قاعدتاً از حركت و انگيزه هاي قهرمان داستان سرچشمه مي گيرد. نياز قهرمان يكي از 7 عنصر اساسي ساختار داستان مي باشد و در واقع ستون فقرات داستان شما را بوجود مي آورد و بر اين اساس شخصيتها، پيرنگ، نشانه ها، مضمون و مكالمات در راستاي آن شكل مي گيرد.
بطور متوسط نويسندگان وقتي مي خواهند نياز داستانشان را مطرح نمايند، دچار يكي از خطاهاي زير مي گردند: قهرمان هدف واضح و مشخصي ندارد، هدفش را خيلي سريع بدست مي آورد، و يا اينكه اهداف با يكسري موانع زودگذر بدست مي آيند.
سه نكته كليدي براي ايجاد يك خط سير آرماني براي قهرمان وجود دارد. اول اينكه آن هدف را خاص و ويژه قرار دهيد. هدف هرچه خاصتر باشد، بهتر خواهد بود. دستيابي به هدف را تا مي توانيد به انتهاي داستان نزديك گردانيد. سوم اينكه مطمئن شويد هدف مورد نظر بصورت يك آتش دروني در قهرمانتان شعله ور شده است.

نكته سوم: هماورد
به عنوان يك فيلمنامه نويس هميشه ياد مي گيريم كه تمركز ويژه اي بر روي قهرمان داستان به عنوان عنصر اصلي پيشبرد داستان، داشته باشيم. اما در فيلمهايي كه قرار است توجه بسيار زيادي را بخود جلب نمايند، ‌هماوردها حتي مي توانند مهمتر از خود قهرمانان باشند. از مهمترين نكات اساسي در خطوط داستاني، حضور قهرمانان به عنوان تنها شخصيت خوب و محوري ماجرا مي باشد. همچنين رقيب آنها نيز نكته اصلي داستان مي باشد. اما در طي 10 سال اخير، فيلمهاي عالي و تكان دهنده، بيشتر داستان محور بوده اند.
وقتي در حال نوشتن سناريوتان هستيد، مطمئن شويد كه رقيبي قوي در داستانتان داريد كه بر او تمركز كرده و كشمكشهاي لازم را خلق نماييد. آنگاه دنبال راههاي مناسب براي هرچه پيچيده تر كردن گره اصلي داستان باشيد. حريف را قويتر، باهوشتر، كوبنده تر و مشتاقتر براي پيروزي نشان دهيد. كريستوفر نولان درباره نوشتن فيلمنامه"آغاز بتمن" اينگونه مي گويد:" چيزي كه خيلي براي من در خلق شخصيت وحشتناك و بد داستان مهم بود، تصوير كردن فردي بود كه هر آنچه مي گويد حقيقت داشته باشد و در بعضي موارد منطقي بوده و حس مقابل را نيز با خود همراه نمايد." نولان اين رويه را در "شواليه تاريكي" و خلق شخصيت "جوكر" هم ادامه داد. اين شخصيت يك از بزرگترين رقيبان يك قهرمان در تمام دورانها بود و شايد يكي از علل موفقيتهاي خيره كننده فيلم نيز همين شخصيت بوده است.
زماني كه هماورد اصلي بطور كامل برايتان مشخص گرديد، دنبال رقيبان دوم و يا سومي هم باشيد كه حداقل يكي از آنها از چشم مخاطبين مخفي مي باشد.

نكته چهارم: نيرنگ

اهميت فيلمنامه هاي عالي و داستان محور، مارا به نكته ديگري در اين خصوص رهنمود مي نمايد: اكثر فيلمنامه نويسان با مشكلي روبرو هستند: چطور داستان را در ميانه آن به اوج مي رسانيد در حاليكه 90 درصد فيلمنامه ها در اين نقطه دچار شكست مي شوند؟ درفيلمنامه هاي اين چنيني، ‌طرحي كه قهرمان داستان مد نظرش قرار داده است، مكري بيش نيست و يا نقشه اي در سر دارد كه با حيله و نيرنگ كاري در ارتباط مي باشد.
نكته در اينجاست كه بايد طرح مورد نظر هم براي قهرمان و هم رقيبش، تا جايي كه امكان دارد اغوا كننده باشد. وقتي قهرمان ما شروع به فريبكاري مي نمايد، به شخصيتي موذي تبديل مي شود كه همه به او علاقه مند مي شوند. هرگاه ضد قهرمان شروع به خدعه مي كند، موضوعات جديدي در برابرتان شكل مي گيرد و حريف هرچه بيشتر چالش برانگيزتر مي گردد.

نكته پنجم: دنياي داستان
ورود جلوه هاي ويژه منحصر بفرد و كارهاي گرافيكي و كامپيوتري قوي كه درك دنياي داستان را امكان پذير نموده است، دنياي قصه را به يكي از سه يا چهار نكته خيلي حياتي در فيلمهاي پرسروصدا تبديل نموده است. حدوداً‌ يك دهه پيش، دنياي داستان آنچنان اهميتي براي هاليوود نداشت چراكه باعث مي شد روند رو بجلوي داستان كند گردد. جلوه هاي ويژه در واقع براي پررنگتر جلوه دادن برخوردهاي حاضر در داستان ايجاد مي شدند.
اما امرروزه جلوه هاي ويژه كامپيوتري و گرافيكي به هاليوود ثابت كرده است كه مي تواند دنيايي را خلق نمايد كه بينندگان با فراغ بال خود را در آن غرق نمايند و به تمام قسمتهاي آن توجه ويژه اي داشته باشند. البته اين رفتار و ورود به دنياي خيالي و وهم انگيز، تنها از مديوم پرده بزرگ سينما بر مي آيد.
با اين حال فيلمنامه نويسان قدرت جادويي اين كشش را مرهون كارگردان و تكنيكهاي بصري حال حاضر سينما مي دانند و البته اين نظر كاملاً‌غلط است. بايد دانست يك دنياي باور پذير داستاني، ابتدا بدرستي در يك فيلمنامه خلق مي گردد و سپس براحتي مي توان آن را به دنياي داستان نزديك نمود. به همين دليل است كه شما مي بايست مطمئن گرديد كه تمامي اجزاي بصري داستان بدرستي در خدمت خلق دنياي آن مي باشد. به عبارت ديگر اين عناصر در فيلمنامه، با داشتن معاني درست بصري دنياي داستان، در خدمت آن قرار مي گيرند.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  شنل قرمزی- نوشتن شخصیتهای بهتر به کمک افسانه های کهن G.Manager 2 418 8-12-1394، 04:05 صبح
آخرین ارسال: moji.30nama
  نكاتي براي فيلمنامه نويسان G.Manager 8 7,579 26-8-1394، 01:36 صبح
آخرین ارسال: G.Manager
  کی و چه وقت شروع به نوشتن یک فیلمنامه کنیم? G.Manager 4 2,840 21-8-1393، 11:51 صبح
آخرین ارسال: bahrami rad
  پنج نقطه عطف كليدي در فيلمنامه هاي موفق Mohammad Ali 0 823 7-6-1393، 11:17 عصر
آخرین ارسال: Mohammad Ali
  عناصر تشكيل دهنده قالب فيلمنامه G.Manager 13 8,778 29-5-1393، 12:49 صبح
آخرین ارسال: poom

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :