درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

مادران سینمای ایران؛ به بهانه روز زن
زمان کنونی: 16-9-1395، 12:03 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: اکبرخوردچشم
آخرین ارسال: هلن
پاسخ 11
بازدید 928

امتیاز موضوع:
  • 22 رأی - میانگین امتیازات: 2.77
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مادران سینمای ایران؛ به بهانه روز زن
#1
به نقل از سایت تیوال:
روز بزرگداشت زن را شادباش گفته و برای همه زنان شکوهمند و مادران مهربان ایرانی آرزوی شادی و تندرستی دارد.

شاید یکی از اصیل ترین چهره هایی که سینمای ایران می تواند پسوند ملی و بومی به آن بزند که قواره ای حرفه ای دارد؛ شمایل مادر در سینمای ایران است. چهره بازیگرانی که همواره در قامت مادرانی دلسوز و مهربان جلوی دوربین می روند یکی از بک گراندهای خوب سینمای ایران از نشان دادن یک چهره اصیل و واقعی است.
سینمای ایران هر چند در تصویر کردن بسیاری از مدل هایش نا موفق بوده، اما شمایل مادران سرزمین اش را در قاب های مختلف آن چنان زیبا و باورپذیر و عینی کرده است که می شود با سرک کشیدن در حافظه تاریخی آن از مادرانی صحبت کرد که وجه واقعی شان راز ماندگاری شان است.

بسیاری تصور می کنند بازی کردن نقش «مادر» در سینما و تلویزیون ساده ترین کاری است که هر بازیگر زنی از عهده آن برمی آید. مرور بازی های درخشان هشت مادر در سینما و تلویزیون خود گویای همه چیز است. مادر یکی از کلیدی ترین نقش هایی است که در سینمای ایران دارای تاثیرگذاری فراوانی است.

معمولا اینگونه نقش ها بر عهده بازیگران توانایی سپرده می شود که علاوه بر قابلیت های بازیگری، دردها و رنج های مادرانه در چهره شان نمایان باشد. سینمای ایران و تلویزیون در دهه ۶۰ بیشترین تمرکزش را بر به تصویر کشیدن کانون خانواده گذاشت.

اگرچه در آن سال ها کارگردان ها آزمون و خطای بسیاری در انتخاب مضامین داشتند اما به خاطر نوع روایت ژانرهای مختلف سینمایی قبل از انقلاب، تا مدت ها خانواده و مادر، مهم ترین نقش را در سینما و تلویزیون داشت.

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*

مادر مُرد ... از بس که جان ندارد ...

بی تردید علی حاتمی به یادماندنی ترین تصویر از زن ایرانی را با فیلم «مادر» در سینمای ایران به یادگار گذاشت. رقیه چهره آزاد در این فیلم هر آنچه از مادر در دهه ۶۰ در ذهن داشتیم، پاک کرد و با بازی قدرتمند خود به خیلی ها یادآوری کرد، مادر علاوه بر همه آنچه تا به اینجا بوده است، می تواند ستون خانواده هم باشد. در این فیلم حاتمی را می توان به خاطر پایبندی و حفظ اصالت های ایرانی اش تحسین کرد. فیلمی که بارها روی آنتن رفت.علی حاتمی در «مادر» تصویری ایرانی و ملی از نقش زن و مادر در خانواده ارائه می دهد. این تصویر دوست داشتنی و خاطره انگیز را دیگر در سینمای ایران نمی بینیم. نگاهی که سالم، شریف و در عین حال انسانی و عاطفی است و در بازی ماه طلعت و ماه منیر نیز، دیده می شود. *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*

شبیه همه ی مادران سرزمین من ....

مادر سینمای ایران مناسب ترین عبارتی است که می توان برای حمیده خیرآبادی به کار برد. او در طول ۵۰ سال عمر حرفه ای خود در بیش از ۶۰ فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی نقش آفرینی کرد که در بیش از ۹۰ درصد این فیلم ها خیرآبادی نقش مادری مهربان و دوست داشتنی را بازی می کرد. بر خلاف بازیگرانی چون جمیله شیخی و رقیه چهره آزاد، خیرآبادی زنی سر به راه و در عین حال واسط خوبی برای حفظ و برقراری ارتباط میان فرزندان و پدر خانواده بود. به یادماندنی ترین بازی خیرآبادی که تا امروز در ذهن بسیاری از مخاطبان جا خوش کرده است، مجموعه «پدرسالار» است. خیرآبادی در این مجموعه با درک درستی از کج فهمی های جامعه از روابط عروس و مادر شوهر و مشکلات آنها، تصویر پیشین را بر هم زد و تصویر دیگری ساخت. بازی او در کنار محمدعلی کشاورز و صبوری او در رفع مشکلات در این مجموعه بیش از دیگر آثارش بود.

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
سنگ صبور و قامت استوار مادرانه...


مرور کارنامه کاری ژاله علو گویای این است که او در ارائه تصویری معصوم و نجیب از زن ایرانی مهارت فراوان داشته است. اگرچه علو علاوه بر بازیگری هنر دوبله را هم پیگیری کرده اما تطبیق صدا و تصویر او برای مخاطب تا امروز ماندنی تر بوده است.در بسیاری از روایات آمده که مادر مختار در تصمیم او برای قیام و عملی شدن آن نقش کلیدی داشته است. حالا در مجموعه «مختارنامه» این مهم بر ژاله علو سپرده شده است و او در مجموعه ای تاریخی علاوه بر کنترل احساسات مادر باید فرزندش را برای خونخواهی حسین بن علی تشویق کند. علو تا به اینجا توانسته است در میان بازیگران مختلف مجموعه «مختارنامه» بدرخشد و انتخاب میرباقری برای ثبت چهره ای از مادری مقاوم درست از کار درآمده است.

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*

شیطنت های مادرانه...


ثریا قاسمی هم تقریبا دنباله رو مادر بود. او که بی شباهت به حمیده خیرآبادی نیست، در تمام آثار سینمایی و تلویزیونی مادر بوده است. البته تصویر قاسمی از مادر در مجموعه های تلویزیونی به مراتب ماندگارتر از فیلم های سینمایی اوست. یکی از مجموعه هایی که وی در آن حضور داشت، «درپناه تو» بود. قاسمی در این فیلم مادر حسن جوهرچی (محمد) بود. نحوه ارتباط او با محمد و ادای اسم محمد به شیوه ای خاص باعث شده بود تا مدت ها این نوع بیان سر زبان ها بیفتد. اما دو مجموعه «شب دهم» و «او یک فرشته بود» از دیگر مجموعه هایی بود که قاسمی در آنها متفاوت و واقعی ظاهر شد. «شب دهم» با اقبال عمومی مواجه شد و یکی از دلایل این موفقیت بازی متقابل ثریا قاسمی و حسین یاری بود. ثریا قاسمی در مقام مادر بیشتر مواقع با زبان حیدر خوش مرام با فرزندش صحبت می کرد و درک متقابلی از حیدر و فرهنگی که در آن رشد کرده بود، داشت. قاسمی در «او یک فرشته بود» نیز اوج صبوری و ایثار یک مادر را نشان داد.
*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
بغض مادرانه ، رنج پدرانه...


«مهر مادری» به تنهایی برای فاطمه معتمد آریا کافی بود تا بتواند خودش را به عنوان مادر در سینمای ایران ثبت کند. او در این فیلم تصویری از مادر، اما نه صرفا مادری ایرانی، معتمدآریا در «مهر مادری» تصویری جهانی از مادر را نشان می دهد و این دقیقا همان چیزی است که کمال تبریزی در مقام کارگردان می خواست.


از دو مجموعه «زیر تیغ» و «آشپزباشی» می توان به عنوان آثار شاخص معتمد آریا در تلویزیون نام برد. او در هر دو این مجموعه ها مادری را خلق کرد که با همه مشکلات خود باید به خاطر مادر بودن و مسئولیت خانواده نمی شکست و همین کشمکش های او در «زیر تیغ» به یک نحو و در «آشپزباشی» به نحوی دیگر نشان داد تصویر درستی از نقش مادر دارد.

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
لرزش صدای یک مادر نگران ...

مهرانه مهین ترابی با مجموعه «خانه سبز» نشان داد مادر بودن احساس زنانه ای است که نیاز چندانی به تجربه کردن ندارد. او در این مجموعه تلویزیونی در کنار مادر سینمای ایران، حمیده خیرآبادی و اکرم محمدی بیشترین بار این مجموعه را بر عهده داشتند.
مهین ترابی «خانه سبز» تعادلی میان فرزند و همسر خود رعایت می کرد و تصویر درستی از ارتباط زن با همسر و فرزند نشان می داد. نشان دادن تصویر مادر در مجموعه «خانه سبز» و اهمیت این نقش برای عوامل مجموعه حساب شده و قابل لمس بود. چراکه سه نسل از مادران ایرانی با دغدغه های مشترک، در این مجموعه روایت می شدند.

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
این فیلما رو به کی نشون می دین؟!

«زیر پوست شهر» با وجود کنار زدن لایه های جامعه و نمایاندن کاستی ها زیر لنز دوربین، پرده از چهره مادرانی برداشت که به معنای واقعی کلمه صورت خود را با سیلی سرخ می کنند. گلاب آدینه، در این میان به خوبی توانست این نقش را ایفا کند و چنین وظیفه ای را بر عهده بگیرد. آدینه در این فیلم تمام تلاشش را کرد تا دردهای یک مادر را برای خود نگه دارد و هضم کند. خط های صورت آدینه و چهره معصوم او در این فیلم گویای همه چیز بود.
«میهمان مامان» تقریبا از جنس سینمای «زیر پوست شهر» است اما اینجا قرار است دردها را دید و خندید. آدینه در متفاوت ترین اثر مهرجویی باز هم نقش محوری را بازی می کرد. البته حسن پورشیرازی بازیگر مقابل او و مجموع بازیگران این فیلم هم آدینه را کامل می کردند اما او در این فیلم نشان داد در بحرانی ترین موقعیت ها تنها مادر می تواند تصمیم گیرنده و چاره ساز باشد.

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
بی بی .... بی بی همیشه مهربان...

کیومرث پوراحمد به جز خلق شخصیتی به نام مجید، در «قصه های مجید» خدمت دیگری به سینمای ایران کرد و آن هم این بود که مادری مهربان را به سینمای ایران معرفی کرد. پروین دخت یزدانیان اگرچه به واسطه پسر به سینما و تلویزیون آمد اما نشان داد، بازیگری در خونش است. او در «قصه های مجید» مادربزرگی با دغدغه های یک مادر بود و این میزان حساسیت او به سرنوشت مجید، توجه مخاطب را جلب می کرد.

و در آخـــــــــــر...

[b]*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*

[/b]

[b]*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
 نویسنده، فقط و فقط به خاطر نوشتن آفریده شده است( هاینریش بل، نویسنده آلمانی)
پاسخ
#2
سلام استاد خورد چشم
*
*
واقعا دستتون درد نکنه ......
*
همه ش یه طرف " و در آخر " یه طرف .....
*
من فیلمهای میم مثل مادر و من مادر هستم رو خیلی دوست دارم
*
*
بازم ممنون و موفق باشید
وانه هو رب الشعری ( سوره نجم آیه 49 )

همانا او پروردگار ستاره ی شعری است
پاسخ
#3
خواهش می کنم بانو!
این تنها کار کوچکی بود که می شد در قبال بانوان فرهیخته ی این سایت انجام داد!
روزتان مبارک
 نویسنده، فقط و فقط به خاطر نوشتن آفریده شده است( هاینریش بل، نویسنده آلمانی)
پاسخ
آگهی
#4
ضمن تشکر از آقای خورد چشم بابت مطلب جالبشون منم روز زنو به سهم خودم تبریک میگم
«شعبده‌باز چیزی را به شما نشان می‌دهد،‌ بعد آن را غیب می‌کند، و در آخر دوباره آن را ظاهر می‌کند و هنر او، در این ظاهر کردن دوباره است نه غیب کردن» مایک کین(فیلم Prestige)
پاسخ
#5
سلام اقاى خورد چشم ممنون از مطلب عاليتون واقعا اگر خانمها در سينما نبودن سينما يه چىز شايدم خيلى چىزا کم داشت . بخصوص بانوان بازيگر که از هفت خان رستم مىگذرن و اىن هنرو زنده نگه مى دارن.
بازم ممنون که اين مطلبو گذاشتين
روزگار جالبیست!
مرغمان تخم نمی گذارد ولی گاومان هر روز می زاید!(حسین پناهی)
پاسخ
#6
ضمن تبریک روز مادر به همه ی مادران این سرزمین، بابت مطلب جالبتون سپاسگزاریم آقای خوردچشم
یا کاری رو شروع نکن، یا اگه شروع کردی، سعی کن به بهترین نحو تمومش کنی.
پاسخ
آگهی
#7
ممنونم از مطلب بسیرا زیباتون...خیلی عالی بود ...
روز زن مبارک...
داستانی بنویسید که اگر نویسنده اش نبودید زیر باران به خاطر ان در صف می ایستادید.(رابرت مک کی)
پاسخ
#8
با سلام

استاد مطلبتون بسیار عالی بود . تشکر

مادر رفیق بی کلک .

روز زن مبارک .
من که از کوی تو بیرون نرود پای خیالم
نکند فرق بحالم چه برانی چه بخوانی
چه به اوجم برسانی چه به خاکم بکشانی
من نه آنم که برنجم ، تو نه آنی که برانی

پاسخ
#9
باید قبول کرد زن نیمی از جامعه ی بشری است؛چه در سینما و چه در هنر یا امور دیگر! همانطور که پرنده نمی تواند با یک بال پرواز کند، جامعه ی بشری هم نمی تواند بدون حضور زن و مرد پیشرفت کند!
 نویسنده، فقط و فقط به خاطر نوشتن آفریده شده است( هاینریش بل، نویسنده آلمانی)
پاسخ
آگهی
#10
با سلامی گرم...
از شما بابت مطلب جالبتون تشکر میکنم و روز مادر(زن) رو به همه عزیزان به ویژه عزیزان تالار تبریک میگم.
بنده وقتی عکس مرحوم حمیده خیرآبادی رو دیدم ناخودآگاه اشک تو چشام جمع شد؛ خدا رحمتش کنه.

.::ارادتمند::.
""بجای شکایت از تاریکی شمعی روشن کن""
پاسخ
#11
مادرم
پیامبری بود با یک زنبیل پر از معجزه ....یادم هست
در اولین سوز زمستانی.....................النگویش را به بخاری تبدیل کرد
.
.
.
تقدیم به تمام مادران روی زمین و انهایی که به فرشتگان آسمانی بدل شده اند
من که دیگه مردم
حالاتو جای سرنوشتم
بزن اوراق بهادار به اسمم _____________
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  سینمای سوررئال و راز و رموز آن اکبرخوردچشم 2 431 18-2-1393، 09:26 عصر
آخرین ارسال: porsafar90
  چرا در ایران فیلم در ژانر حادثه‌اي کم ساخته میشود مهداد اردشیری 5 855 27-6-1392، 06:06 عصر
آخرین ارسال: بهنام فلاح نژاد
  فانتزی برای سینمای ایران: خلق شخصیت های شگفت انگیز Fantasy 34 8,098 19-5-1391، 01:18 صبح
آخرین ارسال: mininini
  سینمای گوتیک، ژانر وحشت mininini 14 3,477 19-1-1391، 02:33 صبح
آخرین ارسال: mininini
Sad بهانه های فیلمنامه نویسی! G.Manager 5 2,264 28-1-1390، 01:14 صبح
آخرین ارسال: G.Manager

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :