درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

پانزده جمله طلایی از سید فیلد
زمان کنونی: 16-9-1395، 02:15 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: felerteshia
آخرین ارسال: felerteshia
پاسخ 3
بازدید 1155

امتیاز موضوع:
  • 12 رأی - میانگین امتیازات: 2.92
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
پانزده جمله طلایی از سید فیلد
#1
سلام دوستان این مطلب از یک وب سایت خواندم و با اجازه اونا رو می گذارم اینجا امیدوارم اگه نخواندید شما هم بخوانید و لذت ببرید.

سید فیلد درباره فیلمنامه‌های محبوبش در ده سال گذشته می گوید: فیلمنامه‌های بسیاری از دهه گذشته در میان آثار محبوب من جای دارند. مثلاً THE LOOKOUT، یک فیلم آموزنده بزرگ با فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی اسکات فرانک. 500 روز سامر به شما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید یک داستان عاشقانه ساده را با ساختاری غیر خطی روایت کنید، و سخنرانی پادشاه که یک شاهکار بزرگ در زمینه قصه‌گویی است.

(به نقل از sydfield.com)

(درباره افرادی که بیشترین تأثیر را روی کار او گذاشته‌اند): معلم من،‌ فیلمساز بزرگ فرانسوی، ژان رنوار و دوست من میکل‌آنجلو آنتونیونی... آن‌ها به من نشان دادند که فیلم بر اساس رفتار شکل می‌گیرد و چیزی که ما می‌بینیم ممکن است به همان اندازه و یا بیش از حرفی که کاراکترها به زبان می‌آورند، مهم باشد.

(به نقل از ign.com)


معلم من، فیلمساز بزرگ فرانسوی، ژان رنوار همیشه به من یادآوری می‌کرد که: «سخت‌ترین چیز در نوشتن این است که بدانید چه چیزی را بنویسید»! (به نقل از صفحه توئیتر او)


نوشتن یک کار روزانه است – 3 ساعت در روز. 5 یا 6 روز در هفته و بعضی روزها بهتر از روزهای دیگر هستند. (نوشتن) چیزی است که به طور مدام باید یادآوری شود. (به نقل از صفحه توئیتر او)
سردرگمی اولین گام به سمت وضوح است. (به نقل از کتاب فیلمنامه: مبانی فیلمنامه‌نویسی)


ولی در طول سال‌ها، یاد گرفتم که چندان به شانس یا تصادف اعتقاد نداشته باشم؛ فکر می‌کنم همه چیز به خاطر یک علت مشخص رخ می‌دهد. هر لحظه، هر تجربه‌ای که در طول مدت زمان کوتاه حضورمان در این سیاره به دست می‌آوریم، چیزی برای آموختن دارد. فرقی نمی‌کند که آن را تقدیر، سرنوشت یا هر چه که می‌خواهید بنامید. (به نقل از کتاب فیلمنامه: مبانی فیلمنامه‌نویسی)


نوشتن باید یک ماجراجویی، پر از راز و رمز و عدم قطعیت باشد. (به نقل از کتاب کار فیلمنامه‌نویسان)


نوشتن یک فیلمنامه مثل بالا رفتن از یک کوه است. هنگام کوه‌نوردی، تمام چیزی که می‌توانید ببینید، صخره جلوی رویتان و صخره‌ای است که مستقیماً بالای سرتان قرار دارد. شما نمی‌توانید ببینید از کجا آمده‌اید یا به کجا خواهید رفت. (به نقل از scriptlarva.wordpress)


آیا همه فیلمنامه‌ها با این الگو (الگوی معروف به سید فیلدی) همخوان هستند؟ بله. ولی آن (الگو) چیزی نیست که آن‌ها را به فیلمنامه‌ها یا فیلم‌های خوب تبدیل کرده است. این الگو یک قالب است، نه یک فرمول. (به نقل از scriptlarva.wordpress)


درام یعنی کشمکش. بدون کشمکش شخصیتی ندارید؛ بدون شخصیت ماجرایی ندارید و بدون ماجرا داستان وجود ندارد. (به نقل از کتاب چگونه فیلمنامه بنویسیم، ترجمه عباس اکبری و مسعود مدنی، انتشارات ساقی)
ده صفحه فرصت دارید تا نظر خواننده را جلب کنید و سی صفحه فرصت دارید تا داستانتان را بنا کنید. (به نقل از کتاب چگونه فیلمنامه بنویسیم، ترجمه عباس اکبری و مسعود مدنی، انتشارات ساقی)


اگر به جایی رسیدید که نمی‌دانید شخصیت‌های شما چه کار باید بکنند، به زندگی خود مراجعه کنید و ببینید اگر شما جای آن‌ها بودید، چه می‌کردید. زندگی شما بهترین منبع تحقیقِ موجود در اختیار شماست. (به نقل از کتاب چگونه فیلمنامه بنویسیم، ترجمه عباس اکبری و مسعود مدنی، انتشارات ساقی)


(در مورد جویندگان): چیزی که به نظر من فیلم را به یک اثر کلاسیک تبدیل می‌کند، این است که مرزهای اخلاقی سنتی بین خوب و بد، یا درست و غلط، یا سفید و سیاه، کم‌رنگ می‌شوند. باید نبوغ فورد را ستایش کرد که توانسته چشم‌انداز و احساس یک وسترن حماسی را با هم تلفیق کند، و در عین حال طبیعت اجتماعی زمانه و ابهام فراوان ناشی از تغییر زمانه را بازتاب دهد. (به نقل از sydfield.com)


برای من واضح شده که مهم نیست فرم فیلم شما خطی یا غیر خطی باشد. همیشه یک آغاز، یک میانه و یک پایان وجود دارد. به عنوان مثال فیلمی مثل شجاعت زیر آتش (پاتریک شین دانکن) یا روز گراوندهاگ (دنی رابین، هارولد رمیس)، یا مظنونین همیشگی (کریستوفر مک‌کواری)، یا بیمار انگلیسی (آنتونی مینگلا) یا ممنتو (کریستوفر نولان) همه بر اساس یک حادثه ویژه تعیین‌کننده شکل گرفته‌اند؛ تنها زمانی که حادثه نشان داده می‌شود، فیلمنامه به شعب مختلفی تقسیم می‌شود. ساخت یک فیلم غیر خطی یعنی مشخص کردن بخش‌ها، سپس ساختاربندی کردن هر بخش از ابتدا تا انتها. در این نقطه فیلمنامه‌نویس می‌تواند آن‌ها را به هر ترتیبی که می‌خواهد مرتب کند. (به نقل از sydfield.com)


(در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که چه عواملی باعث خلق یک فیلمنامه بزرگ می‌شوند): دو پاسخ بزرگ: شخصیت‌های قوی و اعمال قوی. ولی چیزی که در بسیاری از فیلمنامه‌نویسان جوان مشاهده کرده‌ام، این است که تلاش می‌کنند داستان خود را از طریق دیالوگ‌ها و کلمات بیان کنند و نه از طریق اتفاقات. چیزی که آن‌ها درک نمی‌کنند این است که فیلم بر اساس رفتارها و خلق موقعیت‌هایی احساسی شکل می‌گیرد که شخصیت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. وقتی داستان بیشتر از طریق کلمات بیان شود تا جنبه‌های بصری، منجر به یک فیلمنامه بد و وراج می‌شود که شخصیت اصلی آن بسیار منفعل است. شخصیت اصلی همیشه باید فعال باشد. (به نقل از absolutewrite.com)

ترجمه: سید آریا قریشی/ کافه‌سینما
روزگار جالبیست!
مرغمان تخم نمی گذارد ولی گاومان هر روز می زاید!(حسین پناهی)
پاسخ
 سپاس شده توسط nika ، arshin ، rahim61
#2
فرم خطی و غیر خطی را بیشتر توضیح بدهید.
من شکست نمی خورم. ایمان و دوست داشتن رویین تنم کرده اند.
پاسخ
 سپاس شده توسط felerteshia
#3
(8-12-1393، 08:07 عصر)arshin نوشته است: *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*فرم خطی و غیر خطی را بیشتر توضیح بدهید.


با سلام
راستش دوست عزیز من دیشب سوالتونو دیدم و دوبار هم اطلاعات در حد صفرم رو نوشتم ولی همش پرید!!
ولی یه وبلاگ پیدا کردم که نکات خوبی توش داره و امیدوارم براتون ثمر بخش باشه...
ببخشید دیر جواب دادم  و چون توی تاپیک من سوال کردین جسارت می کنم و جوابتونو می دم.
اینم ادرس سایت:

http://sekanc.blogfa.com/post/53
روزگار جالبیست!
مرغمان تخم نمی گذارد ولی گاومان هر روز می زاید!(حسین پناهی)
پاسخ
 سپاس شده توسط majid-chesta ، rahim61 ، شعری
آگهی


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نکته‌های طلایی برای نویسنده شدن از زبان بزرگان ادبیات mehrbod 0 523 16-5-1392، 02:07 عصر
آخرین ارسال: mehrbod
  بیست و پنج جمله از بیلی وایلدر کبیر به مناسبت تولدش Komeil 3 1,162 26-4-1391، 02:10 صبح
آخرین ارسال: شیرین
  ده توصیه طلایی بیلی وایلدر به فیلمنامه نویس ها Komeil 2 1,293 18-1-1391، 11:34 عصر
آخرین ارسال: Raggedy Man

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :