درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

منحني شخصيت
زمان کنونی: 15-9-1395، 03:53 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: G.Manager
آخرین ارسال: elahe aran
پاسخ 3
بازدید 1486

امتیاز موضوع:
  • 22 رأی - میانگین امتیازات: 3.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
منحني شخصيت
#1
منبع: scriptxray.com

تنها يك چيز تغيير ناپذير است و آن همانا اين عبارت است كه مي گويد هيچ چيز بدون تغيير نمي ماند. آينده،‌ محيط زيست، آب و هوا و مخصوصاً‌ ما انسانها بطور دايم و سال به سال، ماه به ماه، روز به روز و حتي زمانيكه در حال صحبت هستيم، تغيير مي كنيم. حال خواه اين تغيير مثبت باشد يا منفي،‌ هميشه اتفاق مي افتد.

اين ماندگاري اساس چيزي است كه ما آن را منحني شخصيت مي ناميم.

منحني شخصيت در واقع ميزان تغييري است كه يك كاركتر در طول داستان دچار آن مي شود. اين تغييرات در هر قالبي از داستانگويي وجود دارند حال چه فيلمنامه باشد،‌ سريال تلويزيوني، رمانها و حتي گزارشهاي خبري و غيره. علت اينكه منحني تغييرات در فرمهاي مختلف داستانگويي وجود دارد اين است كه مخاطبين از تغييرات دراماتيك و دشوار طول قصه كه بر شخصيت وارد مي شود، لذت مي برند. به همين دليل است كه روزنامه مي خوانيم.

يك از حوزه هاي علمي كه مفسر اهميت منحني هاي شخصيت مي باشد، اسطوره شناسي است. اولين قدمهاي يك قهرمان اسطوره اي،‌ برخورد با تغييراتي است كه در زندگي عادي او شروع به رخ دادن مي نمايند. مثلاً ‌وقتي لوك اسكاي واكر(Luke Skywalker) در فيلم (Star Wars: A New Hope ) با مرگ نزديكترين كسانش روبرو مي شود، تصميم مي گيرد دست به ماجراجويي بزند و به همراه Obi Wan دنياي عاديش را با گفتن اين جمله پشت سر مي گذارد:" من اينجا ديگه چيزي ندارم". با رفتن به انتهاي فيلم، شما خواهيد توانست درك بهتري از شخصيت لوك كه در فيلم اول از او ديده بوديد، بدست آوريد: زمانيكه اولين بار لوك را بصورت جواني مي بينيم كه در روياي تبديل شدن به خلباني تمام عيار است، سپس دچار تغييراتي در زندگيش مي شود كه شامل از دست دادن خانواده، دست به خطر زدن براي خانه اش، فراگيري دراختيار داشتن قدرت، شاهزاده ليا(Leia) را نجات مي دهد، دوستاني را از دست مي دهد، دوستان جديدي پيدا مي نمايد و نه تنها به آرزويش ديرينه اش مبني بر تبديل شدن به يك خلبان فوق العاده، دست پيدا مي كند، ‌بلكه در نهايت ستاره مرگ را نيز نابود مي نمايد. اين تغيير از يك پسر معمولي به يك ابر قهرمان يك مثال خوب از منحني شخصيت مي باشد.*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*

جداي از اينكه مورد بالا يك مثال خيلي خوب براي شناخت منحني شخصيت مي باشد، بايد توجه داشت كه هميشه منحني ها لزوماً‌ عظيم نخواهند بود. به عنوان يك فيلمنامه نويس شما آزاد هستيد كه تمامي جنبه ها را بررسي نماييد. مثلاً مورد شخصيت رُز را در تايتانيك ملاحظه فرماييد. اول كه او را مي بينيم دختري اسير و دربند ملاحظات و محدوديتهاي خانوادگي و طبقاتيش مي باشد. اما بعد از ملاقاتش با جك و يادگيري روابط بي غل و غش وي، به شخصيتي قوي، صاحب قدرت و آزاد تبديل مي شود. مثال خوب ديگر از منحني شخصيت، داستان ويليام ترنر(William Turner) در فيلم دزدان دريايي كارائيب مي باشد. او از يك پادوي آهنگر به قهرماني تبديل مي شود كه زندگيش را به خطر مي اندازد و در نهايت خودش به دزدي دريايي تيديل مي شود كه عشقش اليزابت سوام(Elizabeth Swan) را نجات مي دهد.*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
همينطور كه در حال خواندن اين سطور هستيد، احتمالاً‌ خودتان هم متوجه منحني شخصيتتان به عنوان يك فيلمنامه نويس شده ايد. همانطور كه لوك هنر دريافت قدرت را فرا گرفت، شما نيز در حال تلاش براي يادگيري داستانسرايي و فيلمنامه نويسي هستيد.

در حاليكه منحني شخصيت بطور قطعي در حال جابجايي موقعيت قهرمان و شخصيت مركزي داستان است، لزومي براي تغيير تمامي شخصيتها وجود ندارد. به عنوان مثال جك اسپارو(Jack Sparrow) قطعاً‌ آن تغيير را دربين ساير دزدان ندارد و همچنان همانقدر حسادت دارد كه در ابتداي فيلم داشت.
در هنگام طراحي داستان كاملاً‌ لازم است كه به اهميت منحني شخصيت در داستان توجه داشته باشيم چراكه بدينوسيله داستان ما سمت و سو به خود مي گيرد. بدون منحني شخصيت و تغييراتش، كاركتر شما كاملاً تخت و كسل كننده بوده و انگيزه اي براي خواننده فيلمنامه ايجاد نخواهد كرد. اگر تصميمي در كارشان نباشد، ‌برخوردي با مشكلات نداشته باشند و به دنبال چالشي نباشند، پس ديگر قرار است چه جذابيتي در كار باشد؟ منحني شخصيت همچنانكه باعث ايجاد داستان مي شود، ‌مضمون آن را هم شكل مي دهد. پس مطمئن باشيد كه شخصيت شما تغييرات لازم را در طول داستان به همراه داشته باشد.
اگر كاملاً‌معتقد هستيد كه اين تغيير در طول خلق داستان ايجاد مي گردد، لزومي ندارد كه بخواهيد نحوه اين تغييرات را بدانيد اما شناخت ابتدا و انتهاي اين منحني لازم مي باشد. چه بوده و به چه تبديل خواهد شد؟

اگر هنوز هم مطئن نيستيد كه بدانيد منحني شخصيت چيست، به خودتان توجه كنيد كه در 5 يا 10 سال گذشته چطور تغيير نموده ايد. به عكسهاي قديميتان توجه كنيد. داستانها و فيلمنامه هاي گذشته خود را بخوانيد. منحني خود را كشف كنيد و به جايي خواهيد رسيد كه درك بهتري از آن داشته باشيد
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط بیداری
#2
آقای ادمین
اگر امکانپذیر هست مقالات آموزشی که در سایت قرار دادید،به صورت pdf برای دانلود در همان صفحه قرار دهید تا افرادی که تمایل دارند دانلود کند.
سپاس
پاسخ
#3
فيلمنامه نويسي در سينما (شخصيت و شخصيت‌پردازي)

شخصيت و شخصيت‌پردازي اولين مرحله شخصيت‌پردازي نوشتن شرح حال شخصيت‌هاست. در موقع نوشتن بياد داشته باشيم پيچيدگي شخصيت فقط مايه آشفتگي است. يكي ديگر از مواردي كه بايد لحاظ گردد لهجه، سرعت، ضرباهنگ و زيرو بم صداي متفاوت براي هر شخصيت است. هنگام نوشتن طرح يا داستان هدف درازمدت هر شخصيت بايد پرسشهاي زير را درنظر گرفت. او در پي چيست؟ در پي چه نوع زندگيست؟ تا چه اندازه در پي ماجراجويي، امنيت، معروفيت و مسئوليت است؟
بايد هر رفتار با شيوه زندگي او همخواني داشته باشد. در داستان حوادثي بگنجانيد كه شخصيت معرفي شود. به وسيله كردار و گفتار. بياد داشته باشيم امور غيرمنتظره و پيش‌بيني نشده هيجان‌انگيزتر و سرگرم‌كننده تر از امور تكراري است. شخصيت‌ها عاملي هستند كه مسئله را در جهات مختلف بسط مي‌دهند. مسئوليت اصلي نويسنده، ايجاد وحدت و ساختار است. شخصيت چيست؟ جزء تعيين كننده حادثه. حادثه چيست؟ جزء تصويركننده شخصيت. موضوعمان بايد دلالت‌هاي دراماتيك داشته باشد. همين مي‌تواند تماشاگران را درگير كشمكش سازد. آنچه داستان را شكل مي‌دهد.تفاوت‌هاست نه شباهت‌ها. در هنگام نوشتن در مورد قهرمان يا ضدقهرمان، ضدقهرمان نبايد شر مطلق و قهرمان نبايد انسان كامل باشد. به عبارتي ديگر شخصيت‌ها تركيبي از خير و شر مي‌باشند. پركردن صحنه از به اصطلاح ظواهر به آن زندگي مي‌بخشد. شخصيت‌ها با پرخاش عليه يكديگر، عليه طبيعت و جامعه به بهترين نحو معرفي مي‌شوند. لزومي ندارد شهامت شخصيت، شهامت جسمي باشد. شهامت وي را مي‌توان در به خطر شغل خود، شهادت دادن به خاطر يك دوست و ... نشان داد. در مورد شخصيت‌هاي تخيلي، نويسنده بايد انگيزه‌هاي آنها را خلق كند و بايد دلايلي براي اعمال شخصيت‌ها ابداع كند. جنسيت، جاه‌طلبي و آگاهي طبقاتي از انواع اساسي انگيزه‌ها هستند. از خودگوئي شخصيت‌ها بپرهيزيم. حقايق را براساس نياز تماشاگر فاش سازيم. در فيلم بايد شخصيت‌ها را وادار كرد تا به ما نشان دهند كه چه تفكر و احساسي دارند. براي كشمكش‌هاي دروني هر شخصيت، يعني اضطراب‌ها و ترس‌هاي او جايي وجود دارد. كشف و خلق چنين كنش‌هايي بزرگترين وظيفه نويسنده است. ولي كار بازيگر تفسير شخصيت است، نه خلق. شخصيت خوب در داستان بايد سرسخت، بااراده و پرطاقت باشد تا بتواند از موانع بسياري كه بر سر راهش قرار مي‌گيرد به سلامت بگذرد. او بايد به اهداف خويش و ادامه مبارزه تا به آخر اعتمادي بسيار عميق داشته باشد. داستان از شخصيت‌هايي شكل مي‌گيرد كه توانايي جدال و ادامه آن را داشته باشند. شخصيت خوب هيچگاه منفعل نيست چرا كه بايد براي رسيدن به اهداف خود فعالانه بكوشد. اما بايد مصمم و پراراده باشد و كنترل زندگيش را خود در دست داشته باشد. شخصيت خوب از يك‌سو با كشمكش دروني و از سوي ديگر با كشمكش بيروني و فيزيكي درگير است. او دو هدف دارد. هدفي دروني و بيروني. شخصيت اصلي را قهرمان مي‌ناميم، كه تحول اصلي در او بروز مي‌كند. كاتاليزور شخصيت مهم ديگري كه كاركرد متفاوتي هم دارد شخصيتي است كه موقعيت يا اطلاعات جديدي را وارد داستان مي‌كند و در عين حال كه واكنش قهرمان را بر مي انگيزد ولي در رويارويي مستقيم با او قرار نمي‌گيرد.

پاسخ
 سپاس شده توسط G.Manager ، بیداری
آگهی


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تحليل رفتار متقابل شخصيت ها در فيلمنامه نوید ربیعی 0 780 27-4-1391، 07:21 عصر
آخرین ارسال: نوید ربیعی
Lightbulb روانكاوي شخصيت G.Manager 3 2,891 15-6-1390، 04:23 عصر
آخرین ارسال: G.Manager
  روابط شخصيت G.Manager 0 1,058 5-3-1390، 02:51 عصر
آخرین ارسال: G.Manager
  بدون ترس . . . موضوع: رشد شخصيت G.Manager 0 1,020 15-1-1390، 12:16 عصر
آخرین ارسال: G.Manager
  چطور داستان خود را با سه سوال درباره شخصيت اصلي، بهتر نماييم؟ G.Manager 1 1,651 18-11-1389، 03:07 صبح
آخرین ارسال: somaye mostafa

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :