درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

شخصيتها در سريالهاي تلويزيوني
زمان کنونی: 18-9-1395، 09:33 عصر
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: G.Manager
آخرین ارسال: G.Manager
پاسخ 1
بازدید 848

امتیاز موضوع:
  • 17 رأی - میانگین امتیازات: 3.53
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
شخصيتها در سريالهاي تلويزيوني
#1
منبع: scriptmag.com

شخصيتها در سريالهاي تلويزيوني،‌ در هر قسمت چه مقدار دچار تغيير مي شوند؟
آيا قانوني وجود دارد كه نشان دهد شخصيت چه مقدار تغيير مي كند؟ كم يا زياد؟ برخلاف اين جمله كوتاه "شخصيتها در تلويزيون تغيير نمي كنند و فقط در فيلم"، ‌آيا اين تصوري غلط است كه به هر حال شخصيت ما حتي در قسمت اول يك سريال هم تغييرات كوچكي را تجربه خواهد نمود؟

از دو منظر اين سوال قابل يررسي است:
1. آيا شخصيتها در يك قسمت خاص مثل قسمت اول تغييراتي خواهند داشت؟
2. آيا شخصيتها در طول يك مجموعه سريال تغيير خواهند داشت؟

جواب سوال اول به نظر من بله مي باشد.
جداي از بحث تلويزيون، من معتقدم هدف و اساس قصه گويي هم براي شخصيتهاي داستان و هم مخاطبين آن، بردنشان به يك سفر پرتلاطم احساسي مي باشد. وقتي قصه اي در تلويزيون، ‌صحنه تاتر، در يك رمان و . . . تعريف مي گردد حال چه تراژدي باشد، خنده دار باشد و يا ترسناك . . . هر داستاني بايد شخصيت و يا شخصيتهايي را در طول يك سفر احساسي دنبال نمايد.
اين موضوع لزوماً‌ به معناي رشد شخصيت، آموزش شخصيت و يا بهتر شدن او نمي باشد بلكه بدين معناست كه به لحاظ احساسي دچار تحول مي شود. مثلاً‌در رمان Swamplandia نوشته Karen Russell، آوا (Ava) دختر بچه اي 13 ساله است كه از يك آدم ساده لوح و بي فكر نوانخانه اي به زن جواني تبديل مي شود كه با تاريكترين و فرومايه ترين نقاط تاريك انسان آشنا شده است. در بهترين فيلم وودي آلن به نام آني هال، آلن از عاشقي دل شكسته كه در پذيرش شكست در عشق دچار خسران مي شود به فردي فهميده كه درك مي كند اتفاقات پيش آمده را مي بايست با قدرت در زندگي‌ پشت سر گذاشت،‌ تبديل مي گردد. *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*وقتي در فيلم Seinfeld سوزان مي ميرد، جورج از فردي شكست خورده و دربند، ‌به فردي تبديل مي شود كه مشتاق به آغوش كشيدن آزادي جديدش مي باشد.

اين در حقيقت يك تغيير تدريجي- احساسي شخصيت است- يا منحني شخصيت- است كه به مخاطب اين اجازه را مي دهد تا با همذات پنداري بتواند از اين تغيير احساسات لذت برد. ممكن است كه دقيقاً آن احساسي را كه شخصيت مثلاً‌ در داستان Swamplandia تجربه مي كند، ‌درك ننماييم و مثلاً‌خيلي بيشتر از خود آوا از خطر مطلع باشيم با اين حال با اينكه خود با خوش شانسي از اوضاع بي اطلاع است، ما نسبت به عواقب كارش در ترس هستيم اما همين تغييرات موجود در فيلم اين اجازه را به ما مي دهد كه ترسي متناسب با خود در طول داستان داشته باشيم و نسبت به آن لذت ببريم.
پس اگر قهرمان در طول قسمت اول داستان تغييري را نسبت به شروع داستان احساس ننمايد، مخاطب داستان شما نيز تغييري در او بوجود نخواهد آمد.
حال اينكه شخصيت شما دچار چه تحولي و با چه ژرفايي شود بستگي به شما دارد.

براي نمونه در قسمت اول سريال The Cosby Show كه مورد علاقه من هم هست(كه در آن كليف Cliff به كمك بازي روپولي به تئو Theoدرباره يك شغل خوب آموزش مي دهد) درباره پدر و پسري است كه نسبت به خواستهاي يكديگر درك بهتري پيدا مي نمايند.*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید* كليف بايد مي فهميد كه شايد پسرش دوست نداشته باشد كه بزرگترين آرزوهاي كاريش را به او بگويد . . . و تئو هم مي بايست مي فهميد كه اگرچه شايد مايل نباشد كه مانند پدرش پزشك شود اما بايد بداند كه پدرش مايل است كه او به بهترين چيزي كه شايسته اش است برسد. داستاني شخصي و دوست داشتني درباره روابط ميان پدر و پسري كه قصه را در جايي به پايان مي برند كه متفاوت از نقطه شروع آن بوده است.
مثال ديگر سريال new Hawaii Five-O مي باشد. استيو مك گرنت Steve McGarrett به شكلي ديگر اين تغييرات احساسي را تجربه مي نمايد. در ابتدا او مي بايست با قتل پدر پليسش كنار بيايد. و بدين منظور او بايد همكار يك عده پليس جورواجور از جمله دني ويليامز Danny Williams شود كه او نيز علاقه اي به كار با او ندارد. در واقع داستان به اين شكل است كه او پدر واقعيش را از دست مي دهد و پدر ديگري را پيدا مي نمايد. همكار جديد پليسيش را. در واقع چيز مشتركي كه هم Cliff Huxtable و هم Steve McGarrett در آن مشترك هستند.

اين دو داستانهايي كاملاً متفاوت دارند. يكي داستان خانوادگي با منحني كوچك شخصيتي و ديگري با تغييراتي پر حادثه، پرماجرا و متهورانه در طول داستان. اما نهايتاً هر دو داستان درباره شخصيتهايي است كه تقريباً به يك شكل تغيير مي كنند: هر دوي تئو و استيو بايد با مسايل پيش آمده درباره پدرشان كنار بيايند.
چه بسا يك شروع خوب براي يك سريال تنها دربرگيرنده يك تغيير شخصيتي ساده نباشد بلكه تغييري باشد كه بتواند داستانهاي آتي سريال ما را بدرستي توضيح و ساختاربندي نمايد. نهايتاً اينكه اين تغيير احساسي در تمامي قسمتهاي يك سريال و نه تنها قسمت اول آن وجود خواهد داشت. هر شخصيت اصلي در هر قسمت بايد يك منحني از ابتدا تا انتهي قسمت داشته باشد.

مثلاً در يكي از قسمتهاي سريال The Office به نام هالووين، مايكل اسكات بايد يكي از كارمندان را براي خاتمه همكاري انتخاب نمايد.او نيز اين كار را بدون كمترين توجه به مسئوليتي كه در قبال همكاران و احساسات آنها دارد انجام مي دهد و در نتيجه همكاران او را به حال خود رها كرده- چيزي كه بسيار از آن دلخور مي شود- و به تفريح مي روند و دراين ميان او تنها در خانه مي ماند. جداي از صحنه هاي بامزه ايكه مي توانيم در اين قسمت ببينيم، پايان داستان تاثيرگذار است.*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
و نهايتاً‌ در قسمتهاي اخير سريال How I Met Your Mother، تد تصميم مي گيرد كه از آپارتمان ليلي و مارشال به خانه دوستش روبين برود. درابتدا تد نشان مي دهد كه خيلي مشتاق زندگي با روبين است . . . ولي نهايتاً‌ هر دو متوجه مي شوند كه هيچ كدامشان آمادگي اين سطح از روابط را ندارند. از طرفي ليلي و مارشال هم از اينكه دوباره آپارتمانشان خالي شده است خوشحال مي شوند اما كمي بعد دلشان براي تد تنگ مي شود و به ياد كارهايي كه او برايشان انجام مي داد مي افتند. و نهايتاً‌ اينكه تد به آپارتمان بر مي گردد و همه خوشحال مي شوند. و اما نكته داستان: با وجود اينكه در ظاهر داستان شروع و پايانش در يك نقطه مي باشد، هر 4 شخصيت ما تغييري احساسي را تجربه مي نمايند. درك اينكه نكات مهمي در رابطه با نزديكترين دوستانشان وجود دارد كه مي بايست درك نمايند.

بنابراين چه در حال نوشتن قسمت هفتم سريال باشيد، يا قسمت اولش و يا يك رمان، بايد بدانيد كه شخصيت نياز به تغيير دارد.

و اما سوال بعدي:
آيا شخصيتها در طول سريال هم تغيير مي كنند؟
در اينجا لازم است كه يك سري بحثها در ابتدا بيان گردد. در اكثر داستانهاي درام، شخصيتها در طول سريال پخته شده و تغيير مي كنند- كافي است نگاهي به شخصيتهاي سريال Mad Men و يا Dexter بياندازيد. با اين حال زياد مي شنوم كه بعضي مدعي هستند كه در سريالهاي Sitcome‌ (كمدي موقعيت كه بازيگران بيشتر در محيطهاي مثل خانه و يا دفتر كار باهم صحبت مي كنند) شخصيتها تغييري نمي كنندو يا منحني شخصيتشان كوچك بوده و با شروع قسمت جديد اصلاً انگار به نقطه اول بازگشته اند.
به نظر من چنين چيزي درست نيست.
شايد براي تعداد كمي از سريالها درست باشد اما اينكه بخواهيم نظري كلي بدهيم و بگوييم شخصيتها نمي توانند و يا نبايد و يا تغيير نمي كنند، 100درصد اشتباه است. كوته فكري است و نشان مي دهد كه درك كاملي نسبت به عملكرد نويسنده اين سريالها نداشته ايم.
اين سريالها طي 15 سال گذشته پيچيده تر شده اند و شخصيتها حتماً‌در طول يك فصل تغيير كرده و دچار تحول مي شوند. ممكن است كه به آن حد و سرعتي كه Walt White در سريال Breaking Bad تغيير مي كند، نباشد اما به شكلي تاثيرگذار تغيير خواهند نمود.

مجدد اشاره به سريال The Office مي نمايم كه مايكل اسكات بازي ظالمانه اي را بر عليه پَم براه مي اندازد تا او را اخراج نمايد. اما در آخرين لحظات صحنه پاياني قسمت، خداحافظي او در هفت سال بعد، لحظات زيبايي را درست مانند فيلم "گمشده در ترجمه" با يكديگر مي گذرانند كه بيانگر تاثير گذاري عميق هر يك از طرفين بر يكديگر در يك سفر طولاني مي باشد. (حتماً‌ تا حالا متوجه شديد كه من عاشق كارهاي Greg Daniels هستم و با اينكه او را تا حالا نديده ام، تا به امروز يكي از نويسندگان مورد علاقه من مي باشد)
نكته اينجاست كه قرار نيست لزوماً شخصيتهاي ما دچار يك تحول و دگرديسي اساسي شوند. نه، آنها همان شخصيت شناخته شده با همان قلب و جهان بيني قبليشان هستند اما در عوض رشد مي كنند و ياد مي گيرند كه بهتر بتوانند زندگشيان را به پيش برند.
و نهايتاً‌ اينكه كاركتر ها در طول سريالها و حتي سريالهاي sitcome هم تغيير مي نمايند و يا حداقل در سريالهاي مورد علاقه من تغيير مي نمايند.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط roz ، نوید ربیعی ، بیداری


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  چرا شناخت انواع مختلف شخصيتها، به نوشتن فيلمنامه كمك مي نمايد G.Manager 0 1,207 21-3-1390، 02:56 عصر
آخرین ارسال: G.Manager

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :