درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

تمرين فيلمنامه: صحنه هايي سينمايي بنويسيد
زمان کنونی: 18-9-1395، 09:32 عصر
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: G.Manager
آخرین ارسال: G.Manager
پاسخ 1
بازدید 1439

امتیاز موضوع:
  • 20 رأی - میانگین امتیازات: 3.6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تمرين فيلمنامه: صحنه هايي سينمايي بنويسيد
#1
منبع: writersstore.com

يك فيلم ذاتاً‌ هنري تصويري است. با اين حال نويسنده هاي تازه كاري را مي بينم كه تمايل دارند فيلمهايي را كه در زندگيشان ديده اند، فراموش نمايند! (و استانداردها را ناديده بگيرند) در اغلب موارد اين نوسندگان بي تجربه مستقيماً‌ سراغ خلق مكالمات و زياده گويي هاي بي نتيجه رفته و بدين شكل قصد دارند براي سكانسهاي مختلف،‌ صحنه هاي جذاب(!)خلق نمايند.
بخاطر داشته باشيد با وجود اينكه احتمالاً در صحنه هاي مختلف فيلمهاي تلويزيوني، مكالمات فراواني قابل مشاهده هستند، براي سينما شما مي بايست صحنه هايي موثر و بصري براي يك فيلم بلند خلق نماييد.

يك رويكرد مناسب جهت درنظر داشتن اين موضوع، توجه ويژه به هفت عنصر حاضر در صحنه يا سكانس مي باشد. اين موارد علي الخصوص وقتي در حال پس و پيش كردن صحنه ها و اصلاحشان مي باشيد- مخصوصاً در هنگام بازنويسي آنها- مفيد هستند.
در اينجا بگويم كه گاهي اوقات خيلي برايم جالب (و البته تاسف برانگيز است) كه بعضي نويسندگان تازه كار هنوز فرق بين صحنه و سكانس را در فيلمنامه نمي دانند. اين موضوع مهم است چرا كه بر خلاف رمان و داستان كوتاه، صحنه هايي كه خلق كرده ايد سر انجام توسط كارگردان و گروه توليد قرار است به فيلم تبديل شوند. ابتدا سرتيتر صحنه كه توضيح مي دهد صحنه ما در مكاني سربسته(داخلي) اتفاق مي افتد يا در مكاني سرباز(خارجي). سپس اشاره به مكان خاص و نهايتاً‌ اينكه چه زماني از شبانه روز مي باشد. اما يك سكانس مجموعه اي از صحنه هاست كه بيان كننده داستانكي كوتاه در دل داستان اصليمان مي باشد.
(بگذريم!)
در اينجا 7 عنصر اشاره شده و سوالاتي كه در اين خصوص بايد جوابي براي آنها پيدا نماييد را ارايه مي دهيم:

1. شخصيت محوري. در اين صحنه چه كسي بيشترين نياز دراماتيك را دارد؟ به عبارت ديگر او در اين صحنه به دنبال چيست؟
2. شخصيت مقابل. چه كسي دربرابر اين نياز دراماتيك مقاومت مي كند؟ مانند شخصيت محوري، او در اين صحنه به دنبال چه چيزي است؟ بايد ضديت نشان دهند تا تقابل ايجاد گردد. اگر هر دو به دنبال يك چيز باشند، ‌پس بايد در نحوه بدست آوردنش با يكديگر در تضاد باشند. در غير اينصورت اين صحنه براي خواننده( و نهايتاً‌ بيننده) كسالت بار خواهد بود.
3. شخصيتهاي جانبي. درصحنه مورد نظرچه افرادي در طرف شخصيت محوري/مقابل و چه افرادي در برابر شخصيت محوري/ مقابل قرار دارند؟ اين شخصينها دو هدف در صحنه دارند: شخصيت محوري و فرد مقابلش را همچنان در كشمكش نگه دارند و يا مساله صحنه را از ديدگاه ديگري به نمايش بگذارند.
4. مكالمه: نحوه ارتباط شخصيتها با هم به چه شكلي است؟ با بيان كلمات و يا بدون آن(با رفتار، عكس العمل و يا سكوت محض) و يا هردو؟ براي مثال شخصيتي به طرف مقابلش مي گويد"دوسِت دارم" و رويش را برگرداند و با حالتي كه نشان مي دهد، به بيننده بگويد كه دروغ گفته است.
5. مقصودها.هر شخصيتي به چه منظور در صحنه حضور دارد؟ بازيگران آن را ا"انگيزش" مي گويند. در واقع همان نيروي پيش برنده پنهاني در پس هر كشمكش
6. زيرمتن. چه احساسات و تفكراتي در لايه هاي زيرين صحنه وجود دارد؟ اين صحنه واقعاً‌ درباره چيست؟ زيرمتن اشاره واقعي خود را از مضمون داستان اخذ مي نمايد.
7. متن. هر صحنه چطور به پيش از خود و چطور به بعد از خود متصل مي گردد. اين موضوع به نويسنده اين امكان را مي دهد كه تعليق موجود در صحنه را به همان حدت براي خواننده به تصوير بكشد و يا بدون نياز به بازنويسي هاي مجدد، لحني طنز به صحنه اضافه نمايد.

گو اينكه اين عناصر ذكر شده در ظاهر ساده به نظر مي رسند، اما لازمه جان بخشيدن به يك فيلمنامه، نوشتن صحنه هايي جذاب بوده كه توجه به اين نكات و تمرين آنها مي تواند به فرم و محتواي اثر شما ارزشي دوچندان ببخشد.

تمرين:
چند ايده در نظر بگيريد. براي مثال من چند نمونه ارايه مي نمايم:
"زني در شيرواني خانه شان كفشي زنانه پيدا مي نمايد"
"يك حيوان خانگي شيئ را پيدا مي نمايد كه خاطرات گذشته صاحبش را زنده مي نمايد"
"خيانت در زناشويي"
"مواجه اي رودرو با يك موجود فضايي"
"همسري با 20 سال سابقه زندگي،‌ قاتلي زنجيره ايست"
"ابراز عشق در اولين نگاه"

هدف، افزايش توانايي شما در نوشتن صحنه و سكانسهايي سينمايي مي باشد. يكي از اين ايده ها را (و يا هر چه كه خودتان مايليد) را انتخاب نموده و به سه شكل كارتان را انجام دهيد:

1. اول نوشتن صحنه بوسيله مكالماتي گفتاري در حداكثر 2 يا 3 صفحه
2. نوشتن همان صحنه تنها به كمك رفتار و كنشهاي شخصيت و بدون مكالمات گفتاري
3. نهايتاً ‌نوشتن همان صحنه اينبار هم با تمركز بر وجه بصري كار و هم اضافه كردن مكالماتي كوتاه با بيان زير متنهاي(تِم) صحنه در آن

اين تمرين را مي توانيد در سطحي پيشرفته و اينبار نوشتن سكانسي 6 تا 8 صفحه اي و بر پايه همان ايده انجام دهيد. هر صحنه موجود در سكانس و همچنين خود سكانس مي بايست داراي عناصر ذكر شده باشند. اول سعي كنيد از مكالماتي عادي استفاده نماييد. بعد مكالماتي كوتاه با مضامين قرار گرفته در لايه هاي آن و در نهايت سكانسي كه تركيبي از اين دو نوع گفتار بوده و عناصر بصري نيز در آن نقش پيدا نموده است.
در انتها شما بايد توانايي هاي خود را در زمينه خلق صحنه هايي موثر با تركيبي سمعي و بصري از عناصر افزايش داده باشيد.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط yeenafar ، بیداری


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نكاتي براي فيلمنامه نويسان G.Manager 8 7,573 26-8-1394، 01:36 صبح
آخرین ارسال: G.Manager
  پنج نقطه عطف كليدي در فيلمنامه هاي موفق Mohammad Ali 0 823 7-6-1393، 11:17 عصر
آخرین ارسال: Mohammad Ali
  عناصر تشكيل دهنده قالب فيلمنامه G.Manager 13 8,775 29-5-1393، 12:49 صبح
آخرین ارسال: poom
  چند نكته درباره فيلمنامه نويسي G.Manager 4 1,852 4-7-1392، 04:21 صبح
آخرین ارسال: amirnasr
  صحنه و نقش آن در فیلمنامه اکبرخوردچشم 3 816 3-4-1392، 03:31 عصر
آخرین ارسال: شعری

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :