درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

چند توصيه براي مشتاقان فيلمنامه نويسي
زمان کنونی: 15-9-1395، 07:51 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: G.Manager
آخرین ارسال: G.Manager
پاسخ 1
بازدید 1113

امتیاز موضوع:
  • 24 رأی - میانگین امتیازات: 3.21
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
چند توصيه براي مشتاقان فيلمنامه نويسي
#1
منبع: scriptfrenzy.org

صرف نظر از اينكه چه مدتي است به فيلمنامه نويسي علاقه مند شده ايد، مي دانم كه هميشه به دنبال "راز" يا آن نكته مهمي از آموزش هستيد كه بالاخره حرف آخر را بزند و مشكلات شما را در نويسندگي حل نمايد. خُب، من به شما خواهم گفت، چراكه به تنهايي بعد از 10 سال تجربه در اين راه، هنوز هم بصورت پايان ناپذيري به دنبالش هستم! اغلب آن را در صفحات مختلف كتابهاي فيلمنامه نويسي و يا از تجربيات دوستان آموخته ام، اما بدانيد كه اگر يك حرفه اي اين كار هم باشيد، لازم است هميشه حواستان به ديگران بوده و مطمئن باشيد كه هنوز بر روي مسير درست در حال حركت هستيد. شخصاً‌ فكر مي كنم دليل اين موضوع متفاوت بودن تك تك سناريوها با يكديگر است اما هميشه يك مشكل در همه جا وجود دارد. من نمي توانم به شما بگويم كه آن يك مشكل چيست چراكه مدام در حال تغيير مي باشد.
در عوض فكر مي كنم بهتر است نكاتي كه معمولاً ‌نويسنده ها درسر كلاسهايم از من مي پرسند را با شما در ميان بگذارم. الان يك سال است كه مربي خصوصي عده اي از دانشجويان دانشگاه فلوريدا هستم و هر وقت نكاتي را در اين خصوص از من مي خواهند، ‌هميشه موضوعي ثابت به آنها ارايه مي دهم. در اينجا هم بهتر است به جاي ارايه يكسري نكات كلي درخصوص ساختار و ديالوگ نويسي، ليستي از تمامي "بايد" هايي كه خودم در هنگام نوشتن فيلمنامه رعايت مي كنم و به ديگران هم مي گويم،‌ به شما نيز ارايه نمايم:

1. اول از همه يك طرح (OUTLINE) بنويسيد: مي دانم كه علاقه اي به شنيدن اين موضوع نداريد. خب من هم علاقه اي ندارم. هيچكس علاقه اي ندارد. واقعيت اين است كه براي تلويزيون هم كار كرده ام و آنها به عنوان جزئي از قرارداد، شما را ملزم به ارايه طرح مي كنند. اين موضوع بصورت بسيار سختگيرانه اي در خصوص فيلمهاي بلند سينمايي هم صادق مي باشد. هم تهيه كننده ها و هم شركتهاي فيلمسازي يك طرح يا خلاصه اي از سناريو را قبل ورود به مراحل بعدي كار از شما مي خواهند. من كتاب "گربه را نجات دهيد" نوشته Blake Snyder را پيشنهاد مي نمايم. در اين كتاب او فرمول بسيار خوبي براي ارايه خلاصه طرح beat sheet ارايه داده است كه فكر مي كنم موثر است. خودم را ملزم كرده ام كه اين خلاصه طرح را قبل ورود به مرحله نوشتن فيلمنامه كامل، به همراه داشته باشم، در غير اينصورت وارد يك دايره سربسته خواهيد شد. شايد بخواهيد به روش خود عمل كرده و همه چيز را در اولين ويرايش فيلمنامه اي كه مي نويسيد، پيدا نماييد اما باور كنيد اگر ابتدا، ميانه و انتهاي داستانتان را بدانيد، كارتان بسيار آسانتر خواهد بود. قبل از تمام اينها نيز اولين كاري كه انجام مي دهم، كار بر روي شخصيتهاي داستانم مي باشد، ‌اينكه چه كساني هستند، گذشته شان چيست، چه چيزهاي بامزه اي درموردشان وجود دارد، چگونه صحبت مي كنند و . . . هرچه به ذهنم برسد ابتدا يادداشت مي نمايم و بعد وارد مرحله خلاصه نويسي مي شوم.
2. ويرايش اول فيلمنامه تان را تمام كنيد. يعني چي؟ اين ديگر چه چور توصيه اي است كه بايد اجرا نماييم. اصلاً‌ اين يك توصيه است؟! خُب بايد بگويم نويسنده هاي تازه كار بسياري را ديده ام كه شروع به نوشتن يك فيلمنامه مي نمايند و تقريباً‌بيشتر آن را هم تمام مي كنند اما ناگهان به اين نتيجه مي رسند كه داستان بهتر ديگري را پيدا كرده اند و بايد به سراغ آن يكي بروند. يا مثلاً‌ در همان فيلمنامه به اين نتيجه مي رسند كه بهتر است دوست پسر شخصيت را به برادرش تبديل نمايند،‌ يا ديدگاه بيننده داستان را عوض نمايند، يا بهتر است شخصيت اصلي كس ديگري باشد و يا اين شهري كه در داستان هست، خوب نيست و يا و يا و يا . . . چيزي كه من مي خواهم بفهميد اين است كه قبل از هر تغييري كه لازم مي دانيد، اول فيلمنامه را تمام نماييد. اگر قصه اي درباره پسري داريد كه از خانواده فرار مي كند تا به يك سيرك ملحق شود،‌ پس طرح يا فيلمنامه اش را كامل نماييد و بعد سراغ اصلاحش رفته و آن را تبديل به پسري نماييد كه براي ملحق شدن به يك گروه موسيقي فرار مي كند. در واقع ما با تمام نكردن فيلمنامه و تغيير مداوم آن،‌ فقط وقت خود را هدر مي دهيم. كاملاً طبيعي است كه اولين نسخه فيلمنامه ما قابل قبول نباشد. همه همينطور هستند. به شما قول مي دهم بعضي نسخه هاي اوليه از كارهايم افتضاح بودند. اما مهمترين نكته در راه رسيدن به نسخه هاي ثانويه خيلي بهتر، تمام كردن اولين ويرايش مي باشد.
3. با يك گروه نويسندگي شروع نماييد. يك عده كه به نوشتن علاقه منديد دور هم جمع شويد. شخصاً به اين نتيجه رسيده ام كه عضويت در يك گروه نويسندگي براي پيشرفت در كارخيلي مثمرثمر مي باشد. پيشنهاد مي كنم 5 يا 6 نفر دور هم جمع شويد و هفته اي يكبار همديگر را ببينيد. پيدا كردن خوانندگان خوب فيلمنامه و يا هر خواننده اي، كار سختي مي باشد. پس اين گروه به شما كمك خواهد كرد. اگر در محله خود كسي را نمي شناسيد، از اينترنت استفاده كنيد و مثلاً‌ از طريق ايميل به همديگر فيلمنامه هايتان را بفرستيد و نظرتان را هم اعلام نماييد. اينكه گروهي باشد كه فيلمنامه شما را بخواند و شما هم فيلمنامه ايشان را بخوانيد، فوق العاده است. اگر بيش از يك نفر با قسمتي از كار من مشكل دارند، پس حتماً ‌بايد يك بازنگري در آن انجام دهم. اگر دو نفر از دوستان، متوجه پرده آخر داستانم نمي شوند و يا شخصيتي برايشان گنگ است و يا . . . پس احتمالاً‌مشكلي وجو دارد.
4. يادتان باشد كه گروهتان بايد يك پشتيبان براي شما باشد. قرار نيست در آنجا فقط به فكر پاره كردن كارهاي همديگر باشيد. فقط بايد به فكر ارايه انتقادهاي سازنده باشيد تا نتيجه كار بهتر گردد. شايد همه شما به يك شكل فيلمنامه ننويسيد(كه خيلي هم خوب است) فقط به فكر ارايه پيشنهادات درست باشيد تا قصه خوبي از كار در بيايد. نقطه مقابلش هم اين است كه در برابر نقدهايي كه دريافت مي كنيد، حالت تدافعي نگيريد. نمي گويم با همه نظرات موافق باشيد بلكه ببينيد چطور مي توانيد از انتقادها براي بهتر كردن اثر خود استفاده نماييد.
5. تا مي توانيد فيلمنامه بخوانيد . بخوانيد و بخوانيد و در قالب فيلمنامه هم بخوانيد. اكنون كه در اينترنت منابع بسيار براي فيلمنامه ها وجود دارد، ‌براحتي مي توانيد آنها را دانلود كرده و مطالعه نماييد. Dailyscript.com يك وب سايت خوب براي اين منظور مي باشد.
6. فقط بازنويسي. هر چقدر هم كه زحمت كشيده باشيد تا اولين ويرايش فيلمنامه را تمام نماييد، بايد آن را به كناري بگذارد. هرچقدر هم كه اين موضوع برايتان ناخوشايند باشد، حقيقتي است كه بايد قبول كنيد و بدانيد فيلمنامه نويسي يعني بازنويسي مداوم. فيلمنامه نويسي درباره ساختار است. مجدد توصيه مي كنم كتاب "گربه را نجات بده" را بخوانيد چراكه در اين كتاب به شكلي به شرح ساختار مي پردازد كه براي من نيز جديد مي باشد. و البته ساختار در سناريوها جزئي لاينفك از آنهاست كه با تمرين و ممارست مي توانيد شالوده آن را در ذهنتان ثبت نماييد. فكر نمي كنم بدون ساختارها شما بتوانيد مدعي شويد كه تنها از طريق خلق شخصيتهاي خوب مي توانيد به يك فيلمنامه خيلي خوب دست پيدا نماييد. ساختارها در واقع تثبيت كننده شخصيت مي باشند. بايد ساختاري خلق كنيد كه سازنده باشد، بايد ساختاري خلق كنيد كه نشان دهنده رشد و تغيير كاركتر باشد. و بايد ساختاري داشته باشيد كه خواننده فيلمنامه شما بداند كه شما كار را بلد هستيد. به عبارت بهتر اگر پرده اول شما 50 صفحه و پرده آخر شما 10 صفحه است، پس كار يك جايي نادرست است.
7. پيگير باشيد. هاليوود جايگاهي حداقل 5 تا 10 ساله بايد در برنامه تان داشته باشد. خيلي خيلي خيلي كم افرادي بودند كه خارج از اين بازه توانسته اند به آنجا برسند. براي تبديل شدن به يك فيلمنامه نويس با تجربه، هزاران نفر مدام در حال تمرين و ممارست هستند تا بتوانند حرفي براي گفتن داشته باشند. همه مي خواهند يك فيلمنامه نويس با تجربه باشند و بدانيد كه اگر بر روي اين كار، استعداد و عقايدتان استمرار داشته باشيد، بالاخره موفق خواهيد شد. منتها هر كس در مسير خودش قدم بر مي دارد و به همين خاطر هيچ وقت خود را با مقايسه با برنامه ديگران، عقب نبينيد.

موفق باشيد
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط elahe aran ، mininini ، lili ، نوید ربیعی ، بیداری


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نكاتي براي فيلمنامه نويسان G.Manager 8 7,555 26-8-1394، 01:36 صبح
آخرین ارسال: G.Manager
  پنج نقطه عطف كليدي در فيلمنامه هاي موفق Mohammad Ali 0 819 7-6-1393، 11:17 عصر
آخرین ارسال: Mohammad Ali
  عناصر تشكيل دهنده قالب فيلمنامه G.Manager 13 8,762 29-5-1393، 12:49 صبح
آخرین ارسال: poom
  چند نكته درباره فيلمنامه نويسي G.Manager 4 1,849 4-7-1392، 04:21 صبح
آخرین ارسال: amirnasr
  9 راه غيرنوشتاري براي پيشرفت در فيلمنامه نويسي mehrbod 5 1,115 28-2-1392، 11:36 عصر
آخرین ارسال: mehrbod

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :