درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

یادداشتهایی برای فیلمنامه نویسان جوان
زمان کنونی: 15-9-1395، 07:53 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: elahe aran
آخرین ارسال: elahe aran
پاسخ 1
بازدید 881

امتیاز موضوع:
  • 11 رأی - میانگین امتیازات: 3.45
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
یادداشتهایی برای فیلمنامه نویسان جوان
#1
یادداشتهایی برای فیلمنامه نویسان جوان
الف)‌ چه كساني فيلمنامه مي نويسند؟
قطعاً مي دانيد كه شرط "لازم" براي تبديل شدن يك فيلم به «فيلم خوب»، بهره گيري آن از يك «فيلمنامه خوب» است؛ و اين البته شرط "كافي" براي رسيدن به مقصود نيست.
حتي اگر آن جمله معروف استاد بزرگ سينما "آلفرد هيچكاك" را هم نشنيده باشيد كه مي گويد:‌ «يك فيلم خوب به سه چيز نيازمند است: فيلمنامه خوب، فيلمنامه خوب و باز هم فيلمنامه خوب»؛ نا گفته پيداست كه يك فيلم بايد از عوامل و امكانات زيادي بهره مند باشد تا در عين داشتن «فيلمنامه خوب»، به فيلم خوب تبديل شود؛ اما همه امكانات عالم هم نمي توانند از يك فيلمنامه ضعيف و چندپاره، فيلمي درخشان بسازند.
ذكر اين نكته ضروري بود تا بدانيد "نقطه صفر" و همچنين "نقطه بيست" يك فيلم، «فيلمنامه» آن است. البته اين مسئله به قول قديمي ها "اظهر من الشمس" است و نيازي به واگويه هزاران باره ندارد و شايد خواننده محترم – همين حالا – با خود بگويد كه «اين حرف جديدي نيست»، اما براي آنچه كه در زير مي آيد و خود در حكم مقدمه اي براي بحث "محتوا در فيلم"‌است، حكم يك "پيش نياز" را دارد...
نكته در اينجاست كه همه به اهميت فيلمنامه در فرآيند توليد فيلم يا مجموعه (سريال) واقفند، اما واقعاً چرا هيچ كس حركت درخوري انجام نمي دهد؟
در اينجا سعي مي كنيم كه بفهميم اين مشكل از كجا ناشي شده و چه كساني قادرند فيلمنامه خوب بنويسند يا به بيان بهتر، چه كساني "صلاحيت" نوشتن يك فيلمنامه را دارند؟
خيلي ها با ديدن يك فيلم خاص، يا بنا به علاقه خود به آثار يك فيلمساز يا بازيگر، خودشان را جاي شخص اول مي گذارند و تخيل مي كنند كه اگر جاي قهرمان داستان بودند، چه مي كردند؛ يا بعدش چكار مي كردند، يا اصلاً در همان صحنه و همان فيلم، چه راه ديگري را مي رفتند؟
احتمالاً برخي از اين افراد فيلمنامه هايي هم مي نويسند كه بسيار متاثر از علايق آنها به قهرمانانشان و سرنوشت آنها است؛ يا با ديدن يك فيلم ايده اي گرفته اند و آنرا مثل "جان شيرين" چسبيده و در مغز خود مي پرورانند و بر اين گمانند كه اگر اين ايده آنها فيلم شود، «روي فلان فيلم را كم خواهد كرد»!
اينها همه مي توانند آروزهاي يك فرد (تا اينجا نمي توانيم بگوييم "نويسنده فيلمنامه") براي فيلمي كه دلش مي خواهد بعداً ببيند، باشند. اما آيا بقيه مردم هم دوست دارند چنين فيلمي را ببينند؟
كسي كه بتواند به درستي به اين سوال پاسخ دهد و راه را نيز نشان دهد، يقيناً مي تواند "نويسنده فيلمنامه" باشد.
پيش از آنكه به طرفداري از نظريه «نگره مؤلف» - كه جاي بحث و توضيح فراوان در جاي ديگر دارد – منسوب شوم، بايد خاطر نشان كنم كه داشتن يا فراهم آوردن مصالح و لوازمي براي فيلمنامه نويسي و دارا شدن عنوان "فيلمنامه نويس" لازم و ضروري است كه شايد در نگاه اول آسان به نظر بيايند، اما در عمل تخصصي، پيچيده و پر مسئوليت هستند.
اينجاست كه بحث ما در مورد اساس فيلمنامه نويسي و افراد واجد صلاحيت براي اين كار، آغاز مي شود؛ كما اينكه براي هر كار تخصصي مصالح، لوازم و قابليتها و مجوزهايي لازم است. نمي شود دانش آموخته رشته برق – قدرت نبود، ولي ادعاي تعمير ژنراتورها و پستهاي برق توانير را داشت! نوشتن، همانقدر مهم است كه تعمير آن ژنراتورها...
ب) چرا مي نويسيم؟
نوشتن، پاسخگويي به يك نياز است. اين نياز براي افراد مختلف متفاوت است: برخي براي مهم جلوه كردن، برخي براي آموختن، برخي براي رفع يك مسئوليت و خلاصه هر كس براي منظوري مي نويسد.
اما فيلمنامه نويس، چرا مي نويسد؟ يك فيلمنامه نويس بايد به خوبي بداند كه نوشته او از چه جايگاهي مي آيد، قرار است چه كاري انجام دهد و چه نتيجه اي بگيرد.
اگر بتوانيد به همين سه پرسش ساده (البته ظاهراً ساده) پاسخ دهيد، قطعاً فيلمنامه نويس موفقي خواهيد شد.
ج) توانايي هاي يك فيلمنامه نويس
شايد تعجب كنيد اگر بگويم يك فيلنامه نويس بايد تقريباً همه خصوصيات ذهني يا تجربي آدمهاي زير را داشته باشد:
-خبرنگاري تيزبين؛
تا بتواند اولويت ها را بشناسد، سر موقع سراغ آنها برود و كاري كند كه توجه همه به اين اولويت ها جمع شود.
- عكاسي فرصت طلب؛
تا از آنچه بقيه نمي بينند يا مي بينند و اهميت نمي دهد، تصاوير ماندگاري خلق كند.
- كتابخواني با حوصله؛
كه توانايي خواندن روزي حداقل 500 صفحه كتاب را داشته باشد. به خاطر داشته باشيد: از كوزه همان برون تراود كه در اوست! اگر كوزه "ذهن تان" را پر نكنيد؛ توقع آنكه آبي زلال از آن برداريد را نداشته باشيد؛ يا شايد لازم باشد هر چند وقتي اين كوزه گرانقيمت را از آب تازه پركنيد؛ مگه نه!
- مدير يك مدرسه ابتدايي؛
كلمات و افكار، از بچه هاي شر و زبان نفهم در مقطع ابتدايي هم شرتر و گريزپا ترند! براي آنكه آنها را به دام خودتان بياوريد بايد مثل يك مدير مدرسه كاركشته، آنها را رام كنيد، تربيت كنيد و تراش بدهيد تا در جاي درست فيلمنامه قرار بگيرند. حتماً فيلمهاي زيادي را در سينما ديده ايد كه در يك صحنه تراژيك يا غمناك، قهقهه تماشاگران به آسمان رفته است! اگر فيلمنامه تان به چنين سرنوشتي دچار شود، بايد اسم فيلمنامه نويس را از روي خودتان برداريد و برويد پي يك كار نان و آبدار ديگر!
-زبانشناسي زبردست؛
كسي كه به زبان مادري يا زبان سرزميني خودش عالم نباشد، در هيچ زبان ديگري پيشرفت نخواهد كرد. براي گزينش درست كلمات براي حداكثر تاثيرگذاري، بايد بر زبان، خصوصاً فارسي كه دريايي از استعارات و كنايات در خود دارد، مسلط باشيد. اين مهارت البته با خواندن فراوان كتاب، قابل كسب است.
- مهندسي باهوش؛
فيلمنامه بر يك ساختار بنا مي شود كه بايد منطق ساختار در كليت و در جزء جزء صحنه ها ي آن حفظ شود. اين كار، دقيقاً به سختي بنا كردن يك برج در روي نقشه و مدل – حتي برج ميلاد! – است و برنامه ريزي مي خواهد.

و مادري پر حوصله!
حتماً ديده ايد كه مادرها با چه حوصله اي، قصه تكراري بز زنگوله پا و كدو قلقله زن و سفيد برفي و... را با چه مهارت و تحملي، صدها بار به خورد بچه هايشان مي دهند و هر بار، ظرافتي را به آن مي افزايند و هيچ وقت هم از تعريف كردن قصه هاي تكراري خسته نمي شوند! يك فيلمنامه نويس هم بايد به اين مهارت برسد، البته قرار نيست شما لزوماً قصه تكراري تعريف كنيد و مثلاً تايتانيك 2 يا حتي "درباره الي... 2" را بنويسيد! مهارت "تحمل و حوصله" در روايت را ياد بگيريد. همان اول فيلمنامه همه چيز را لو ندهيد و پايان بندي "هندي و اشك انگيز" آنرا لوث نكنيد. حداقل بگذاريد نيم ساعت از ماجرا بگذرد!!


slow and steady keep doing19 what you're doing
پاسخ
 سپاس شده توسط mehrbod ، G.Manager ، بیداری


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ده روش برای خلق داستانی جذاب با شخصیتی قوی Mohammad.R 1 86 12-9-1395، 04:02 عصر
آخرین ارسال: zootopia
Information ارزشمند ساختن شخصیت برای مخاطب Mohammad.R 0 193 5-6-1395، 03:48 عصر
آخرین ارسال: Mohammad.R
  نوشتن فیلمنامه کوتاه چه فایده ای برای نویسنده دارد؟ armanhamidi 22 2,672 24-10-1392، 11:22 صبح
آخرین ارسال: armanhamidi
  توصیه های جان اشتاین بک برای نویسنده های جوان بهنام فلاح نژاد 2 800 8-6-1392، 10:49 عصر
آخرین ارسال: هلن
  77 سوال برای ارزیابی فیلمنامه PARADOX 0 926 5-9-1391، 10:26 عصر
آخرین ارسال: PARADOX

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :