درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنید    
*نادان بمانید و جستجوگر *

سکانسها در فیلمنامه
زمان کنونی: 5-11-1395، 10:28 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: G.Manager
آخرین ارسال: TOONWRITER
پاسخ 12
بازدید 964

امتیاز موضوع:
  • 7 رأی - میانگین امتیازات: 3.43
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سکانسها در فیلمنامه
#1
دوستان عزیز یک فیلمنامه سینمایی طبق کتاب "داستان" اثر جناب مک کی حدوداً و حداقل برای یک فیلم دو ساعته، 40 سکانس را شامل می شود. بنده در زیر فیلم انیمیشن 6 قهرمان بزرگ رو تقریباً به سکانس هاش شکستم و حدود 37 صحنه از دل اون دراومد. که با حدود 90 دقیقه خود فیلم تقریبا هماهنگه.


منظور چیه؟

من فکر می کنم وقتی می خوایم فیلمنامه بنویسیم، باید کاملاً سکانس های اون رو حداقل و در ابتدا بصورت زیر در نظرمون داشته باشیم تا به یک فیلمنامه کامل برسیم. البته منظور من 40 سکانس "آب توش  بنداز" نیست بلکه واقعاً سکانس ها همه دارای ماجرا باشند و همه هم از دل هم دربیان.(البته در خصوص پیرنگ و روایت کلاسیک دارم صحبت می کنم)

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*

علی الیحال فک کنید نویسنده فیلمنامه 6 قهرمان بزرگ یکی از کارهایی که در ابتدا انجام داده، همین سکانس بندی داستان مد نظرش بوده و بعد از اون هم هر کدوم از این صحنه ها رو با جزئیات بیشتر نوشته که به پیرنگ یا پلات فیلمنامه می رسه(10 یا 20 صفحه پاراگرافی) و بعد از اون اصل فیلمنامه رو شروع به نوشتن می کنه.

خودم یه مدتی دارم به این شکل تمرین فیلمنامه نویسی می کنم و شروع می کنم به نوشتن سکانس ها تا به عدد 40 برسه. تازه مک کی توی کتابش میگه شما باید بتونید 100 سکانس بنویسید تا از دل اونا بتونید بدردبخورهاشو جدا کنید!

1.        سکانس مبارزه رباتها

2.       سکانس آمدن برادر و نجات قهرمان

3.       سکانس دستگیری توسط پلیس و آمدن خاله و آزادی از زندان

4.       سکانس صحبت با خاله در خانه و گذشته خانواده

5.       سکانس رفتن به دانشگاه و دیدن اختراعات

6.       سکانس اولین مواجهه با بیمکس

7.       سکانس تصمیم گیری برای رفتن به دانشگاه و فکر درباره ایده

8.       سکانس آماده کردن کار برای روز نمایشگاه

9.       سکانس نمایشگاه و ارایه کار و موفقیت

10.   سکانس صحبت سرمایه دار درباره قیمت ایده و خروج از نمایشگاه

11.   سکانس صحبت خصوصی با برادر

12.   سکانس آتش گرفتن نمایشگاه و مرگ برادر

13.   سکانس محبوس کردن خود در خانه و صحبت باخاله

14.   سکانس فعال شدن مجدد بیمکس و ارتباط با آن

15.   سکانس تعقیب بیمکس و رسیدن به کارخانه متروک

16.   سکانس بررسی کارخانه و دیدن خط تولید ریز رباتها

17.   سکانس دیدن حرکت ریزروباتها و فرار از دست مرد نقابدار

18.   سکانس اداره پلیس و دشارژ بیمکس

19.   سکانس ورود به خانه و صحبت با خاله

20.   سکانس صحبت با بیمکس و شک کردن به آتش سوزی

21.   سکانس آماده سازی بیمکس برای بازگشت مجدد به مرد نقابدار

22.   سکانس رفتن به سراغ مرد نقابدار و تعقیب دوستانش

23.   سکانس تعقیب و گریز با مرد نقابدار

24.   سکانس رفتن افراد به خانه دوستشان

25.   سکانس صحبت درباره ماهیت مرد نقابدار

26.   سکانس آماده سازی و ارتقا افراد

27.   سکانس پرواز با بیمکس

28.   سکانس رفتن به جزیره و فهمیدن ماجرا

29.   سکانس روبرو شدن با مرد نقابدار و کشف هویتش

30.   سکانس قصد مرگ کالاهان و جلوگیری دوستان

31.   سکانس بازگشت به خانه و تنظیم بیمکس و ظاهرشدن خاطرات برادر

32.   سکانس تصمیم گیری مجدد همه برای گرفتن مرد نقابدار

33.  سکانس تقابل نهایی با مرد نقابدار

34.   سکانس جستجوی دختر مرد نقابدار

35.   سکانس بازگشت و ماندن بیمکس در فضا

36.   سکانس روزهای جدید بدون بیمکس به همراه دوستان

37.   سکانس پیدا کردن حافظه بیمکس و ساخت بیمکس جدید
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط moji.30nama ، sahar.s ، ali paradise ، majid-chesta ، Reza1992 ، aseman_1_1 ، آریایی
#2
اگه موقع نوشتن فيلمنامه اين مورد خاص مد نظر نويسنده باشه هم ممكنه فيلمنامه قويتر بشه چون هدفمند نوشته شده هم ممكنه ضعيفتر بشه چون ممكنه نويسنده براي رسوندن كارش به تعداد استاندارد از صحنه هاي زائد وآبكي استفاده كنه
پاسخ
 سپاس شده توسط G.Manager
#3
وقت بخیر
نکته اول اینکه تذکر جناب titan کاملاً بجا بود که اصلاح شد.
مورد دوم من فیلم انیمیشن insideout رو هم دوباره سکانس بندی کردم. تا هم تمرین باشه و هم دوباره یادآوری کنم واسه فیلمنامه بلند حداقل 35 سکانس لازمه

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*

  1. سکانس معرفی حسها و دنیای داستان
  2. سکانس تصمیم برای فروش خانه و انتقال به محل جدید
  3. سکانس ورود به خانه جدید و بازی با خانواده
  4. سکانس بیرون رفتن با مادر و پیتزا خوردن
  5. سکانس اشتباهات غمگین درخصوص خاطرات اصلی و توضیحات شادی
  6. سکانس نظرات حسها درباره وضعیت فعلی و صحبت با مادر
  7. سکانس خواب دیدن قهرمان
  8. سکانس شروع روز جدید و توضیحات شادی درباره این روز
  9. سکانس ورود به مدرسه
  10. سکانس معرفی رایلی و گریه کردنش
  11. سکانس قاطی شدن خاطره ها و گم شدن شادی و غم
  12. سکانس شام خوردن خانواده و درگیر شدن حسها با هم
  13. سکانس عبور از پل جزیره جنگولک بازی و خراب شدن این جزیره
  14. سکانس جستجو برای راه جدید درمیان هزارتوی خاطرات
  15. سکانس ملاقات با کارگران پاکسازی حافظه
  16. سکانس خراب شدن جزیره دوستی
  17. سکانس ملاقات با بیگ بنگ  و یادآوری خاطراتش
  18. سکانس ورود به راهرو انتزاعی و نرسیدن به قطار
  19. سکانس ورود به دنیای خیالی و معرفی آن
  20. سکانس بازی هاکی و خرابکاری و خراب شدن جزیره هاکی
  21. سکانس خراب شدن عناصر خیالی رایلی
  22. سکانس افتادن موشک بیگ بنگ در دره فراموشی
  23. سکانس سوار شدن به قطار و توقف آن بخاطر خواب رایلی
  24. سکانس جرو بحث حسها در ادامه آن
  25. سکانس تلاش برای بیدار کردن رایلی از خواب
  26. سکانس دستگیری بیگ بانگ
  27. سکانس نجات بیگ بانگ
  28. سکانس براه انداختن دلقک بزرگ و بیدار شدن رایلی
  29. سکانس راه اندازی مجدد قطار و فکر جدید خشم
  30. سکانس دزدی پول از مادر و خراب شدن جزیره صداقت
  31. سکانس تلاش برای رفتن از کانال یادآوری و خرابی آن و افتادن در دره فراموشی
  32. سکانس یادآوری خاطرات گذشته شادی با بیگ بانگ در دره
  33. سکانس تلاش برای خروج از دره و ماندن بیگ بانگ
  34. سکانس گم شدن غمگین و دور شدن رایلی از خانه
  35. سکانس تلاش شادی برای رسیدن به پایگاه
  36. سکانس اقدام غمگین برای بازگرداندن رایلی
  37. سکانس دوباره ساخته شدن جزایر و کنترل جدید
  38. سکانس بازی هاکی در انتهای داستان و واکنش حسها
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط aseman_1_1 ، آریایی
آگهی
#4
وقت بخیر
دوستان نوشتن فیلمنامه بلند یعنی تمام سکانسهای فیلمتان را ابتدا در ذهنتان ببینید و هر سکانس را در یک پاراگراف تعریف کنید که به همان طرح خواهید رسید. جدایی نادر و سیمین رو توجه بفرمایید که 38 سکانس هستش. این یک فیلمنامه استاندارده. البته هستن فیلمهایی که کمتر هم سکانس دارند مثل روانی هیچکاک که 25 سکانس داره اما فیلمنامه های حال حاضر بیشتر به این شکل نوشته می شوند و چه بهتر که ماهم سعی کنیم اینطور بنویسیم.(البته یک پیشنهاده!) 

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*

  1. سکانس شروع دادگاه
  2. سکانس رفتن سیمین از خانه
  3. سکانس صحبت سیمین با خدمتکار در ماشین
  4. سکانس روز بعد و آمدن خدمتکار و ادرار پیرمرد و رفع این مشکل
  5. سکانس پمپ بنزین
  6. سکانس چانه زدن خدمتکار با نادر درباره قیمت و وضعیت جدید پیرمرد
  7. سکانس صحبت با شوهر خدمتکار در بانک
  8. سکانس پرسیدن لغات از دختر و رسیدن خدمتکار
  9. سکانس تمیزکاری و گم شدن پیرمرد
  10. سکانس فوتبال دستی
  11. سکانس حال بد خدمتکار و روز بعد و صحبت با همسایه
  12. سکانس پشت درماندن نادر و دختر و وضعیت بد پدر و گم شدن پولها
  13. سکانس امدن خدمتکار و دعوای نادر و خدمتکار
  14. سکانس صحبت نادر با سیمین در خانه مادر
  15. سکانس رفتن به بیمارستان و دعوای نادر و مرد
  16. سکانس دادگاه -اول
  17. سکانس صحبت خدمتکار و شوهر در دادگاه
  18. سکانس دادگاه-دوم
  19. سکانس انتقال پدر و دختر به خانه مادر
  20. سکانس روز بعد و آوردن وثیقه و شهادت خانم معلم
  21. سکانس صحبت معلم با دختر کوچک
  22. سکانس دادگاه و دعوای شوهر و اخراج از دادگاه
  23. سکانس صحبت دختر با نادر و آوردن پدر از خانه مادر سیمین
  24. سکانس رسیدن به خانه و صحبت مجدد دختر و نادر
  25. سکانس تحقیق پلیس در خانه
  26. سکانس پزشک قانونی
  27. سکانس مرد خدمتکار در مدرسه
  28. سکانس امدن سیمین به خانه و دعوا با نادر
  29. سکانس صحبت نادر با دختر و اینکه تو دروغ گفتی؟
  30. سکانس رفتن نادر به مدرسه و تعقیب خانم معلم
  31. سکانس صحبت قاضی با دختر
  32. سکانس صحبت با شوهر خدمتکار در محل کارش
  33. سکانس آمدن دوباره سیمین به خانه و دعوای مجدد
  34. سکانس صحبت نادر با دختر
  35. سکانس صحبت زن خدمتکار با سیمین
  36. سکانس جمع شدن طلبکارها در خانه خدمتکار
  37. سکانس دعوای زن و مرد خدمتکار
  38. سکانس آخر
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط azade ، majid-chesta ، aseman_1_1 ، آریایی ، *ستایش ...* ، پاسارگاد
#5
ممنون از زحماتتون. خیلی عالی بود.
پاسخ
#6
(4-8-1394، 11:27 صبح)esayyah نوشته است: *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*اگه موقع نوشتن فيلمنامه اين مورد خاص مد نظر نويسنده باشه هم ممكنه فيلمنامه قويتر بشه چون هدفمند نوشته شده هم ممكنه ضعيفتر بشه چون ممكنه نويسنده براي رسوندن كارش به تعداد استاندارد از صحنه هاي زائد وآبكي استفاده كنه

وقت بخیر
مشکل ضعف در داستان بخاطر ضعف در تحقیق و نشناختن دنیای داستان و کم مایه بودن ایده و . . . بوجود میاد. نوشتن براساس سکانس لزوماً ضعیف کنننده فیلمنامه نیست و دلیلش چیزای دیگس. من فکر می کنم کسی بخواد فیلمنامه بنویسه باید به این شکل بنویسه و اتفاقاً اگه نتونه مثلاً به 35 سکانس برسونه باید بدونه که باید داستانش رو بذاره کنار و یا مثلاً تحقیقات بیشترانجام بده و همین نشون میده داستان داره کم مایه میشه و یک آژیر برای نویسندده خواهد بود
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
آگهی
#7
سلام
برای فیلمنامه کوتاه حدود سی دقیقه ای  ، داستانی چند سکانس بهتره؟
پاسخ
#8
عالی بود یک چیز جدید یاد گرفتم 73
من شکست نمی خورم. ایمان و دوست داشتن رویین تنم کرده اند.
پاسخ
#9
با سلام
من واسه اینکه بخوام بیشتر روی سکانس هام کار کنم مخصوصا سکانس هایی که احساس میکردم نیاز به پرداخت و خلاقیت بیشتری داره تقریبا همین کارو میکردم و سکانس ها رو یادداشت میکردم دو تا فیلمنامه همینجوری بدون اینکه بدونم اینم یه فنی هست واسه خودش نوشتم بقیه کارامو توی ذهنم سکانس بندی میکردم که البته به قوت نوشتن سکانس ها نبود الان با توضیحات شما دارم به اون دوتا فیلمنامه فکر میکنم میبینم چقدر باعث شد من جلوی یکسری از سکانس های اضافه و ضعف خوده فیلمنامه رو بگیرم و بیشتر متوجه ضعف کارم بشم . ممنون که راجبش توضیح کاملی دادید
گاهی اوقات یه کارایی میکنم فکر میکنم شگرد خودمه تازه بعدش میفهمم چیکار کردم و فنش قبلا بوده من بعدش فهمیدم. 5  66
بزرگی دنیا به اندازه ی وسعت ديد توست ...
جهان اطرافت همان است تو دنیایت را در نگاهت وسعت ببخش ...
پاسخ
آگهی
#10
کتاب آموزش (فیلمنامه نویسی به سبک هیجانی)رو دانلود کنید.
پاسخ
#11
خیلی خوب بود ممنون یه چیز جدید یادگرفتم برا من که رشته تحصیلیم فیلمنامه نویسی نیست اما علاقمند به نوشتن هستم
پاسخ
#12
ممنونم. سعی می کنم این کار رو به عنوان امرین انجام بدم.

ولی من با چیزی شبیه به همین نوشتن سکانس در کتاب فیلمنامه انیمیشن روبرو شدم که اونجا به این کار می گفت نوشتن بیت.
نمی دونم مشکل از ترجمه اس یا اصطلاحات فیلمنامه نویسی این قدر به هم شبیهه.
لطفا اگر اشتباه می کنم تفاوت این دو رو به من بگید.
پاسخ
آگهی


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :