درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنید    
*نادان بمانید و جستجوگر *

جراحتهای گذشته شخصیت
زمان کنونی: 2-9-1396، 02:29 عصر
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: G.Manager
آخرین ارسال: G.Manager
پاسخ 1
بازدید 479

امتیاز موضوع:
  • 11 رأی - میانگین امتیازات: 2.27
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
جراحتهای گذشته شخصیت
#1
منبع: scriptmag.com
نویسنده: Martha Alderson


گذشته شخصیت شامل اعتقادات، افرادی که با او زندگی کرده اند، تحصیلاتش، رشد عاطفی و . . . تاثیر مستقیم در روند جاری داستان خواهد داشت. اغلب رخدادی در گذشته یک زخم جسمی و یا روحی و یا هردو را در وضعیت فعلی کارکتر ایجاد کرده است. هر آنچه که در گذشته یک شخصیت روی داده و اکنون در مسیر رسیدن به آمال و آرزوهایش، به عنوان مانعی در برابرش قرار گرفته، جراحت پیش داستان نامیده می شود.

این زخم ممکن است هنوز در خاطره وی باقی بوده و یا اینکه فراموشش کرده باشد. در هر صورت تجمع درد و رنج در طول زمان، باعث ایجاد بار سنگینی بر قلب شخصیت می گردد. داستانها همواره بیانگر این موضوع هستند که کارکتر ما جراحات گذشته اش را با خود تا به انتهای داستان همراه دارد و در آنجا بصورتی معجزه وار، اعتقادی جدید را در زندگیش بنیان می نهند.

هر شخصیتی در نهاد خود دارایی باارزشی را به همراه دارد که می بایست کشف کند و البته نه خودش و نه دیگران هم نسبت به این موضوع آگاهی نداردند و شرط درک این موهبت این است که بیش از این درگیر گذشته اش نگردد.
این جراحت می تواند در هر سن و زمانی که شخصیت دچار کمبودی گردیده است، اتفاق بیفتد. در این زمان رخدادی باعث می گردد حس شگفتی آفرین زندگی در شخصیت مترود شده و در عوض افکار و عقایدی نادرست منعکس کننده خود واقعیش گردند. پس از آن، این هویت غیر واقعی، در ساختار روحی و اساس همه تفاسیرش درباره زندگی، گسترش پیدا می کند. مادامی که احساساتش را از جراحات گذشته ونه منطبق با شوری خارق العاده تعریف نماید، زندگیش بسان آرزویی براورده نشده تلقی خواهد گردید. این زخمها همچون دنباله ای از بیش و کم آسیبهایی است که بر قلبش گذشته و ظرفیت او را برای ابراز عشق محدود می نماید.

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
درو بریمور در فیلم تلویزیونی باغهای خاکستری Grey Gardens محصول شبکه HBO

از آنجاییکه که چنین رویدادهایی با درد، نفرت و ترس لبریز شده اند، اغلب در ناخودآگاه فرد دفن می گردند. بنابراین آشکارسازی آنها در انتهای میانه داستان، درجهت تشخیص و بهبودشان، اغلب با درد و مشقت همراه است. و معمولاً پیش از آنکه احساس آزادی از این جراحات و بازگشت آرامش به قلب شخصیت متبلور گردد، لازم است که بخشش را پذیرا گردد.

پس برای اینکه شخصیت اصلی داستان بتواند در انتهای داستان، سیر تغییراتش را کامل نماید، ابتدا باید درون و جایگاه خانه مهر یعنی قلبش را بازسازی نموده و در گستره ضمیر درونش، به ثبات برسد.

4 روش برای آشکار نمودن جراحات قدیمی شخصیت
  • داستان از لحظه ایجاد زخم شروع شده و سپس ادامه می یابد
  • داستان از لحظه ایجاد زخم شروع شده و سپس با پرشی، به زمان کنون که قصه در جریان است، منتقل می گردد
  • داستان شروع می شود و ایجاد زخم در یک فلاش بک مشخص می گردد
  • داستان شروع می شود و وجود جراحات کارکتر در نوع رفتار و تصمیم گیریهایی که انجام می دهد، آشکار می گردد


حدوداً کامل
جراحات گذشته کارکتر حدوداً کامل کننده او بوده، در نتیجه شخصیتی باور پذیرتر داشته و برای خواننده و مخاطب داستان شناخت او راحتر خواهد بود. وقتی خواننده با اتفاقی که برای شخصیت محوری افتاده است، آشنا می شود به این شکل راحتر می تواند با قهرمان احساس نزدیکی نموده و با او همدرد گردد. در نتیجه نگرانی و شفقت مخاطبین نسبت به قهرمان، همچنانکه داستان را درک می کنند، واقعیتر خواهد گردید.
یک راه برقراری ارتباط میان خواننده و قهرمان داستانتان همین جراحات گذشته زندگی او می باشد.

ایجاد جراحت گذشته
این زخمهای ناخواسته و چرکینی که در گذشته حادث شده اند، باعث می گردند شخصیت اسیر رفتارهای تکراری و بیفایده ای شود که نهایتاً تنها شکست برایش به ارمغان خواهد آورد.  این عادات بی فایده رفتاری، در ابتدای داستان کم و بیش نشان داده می شود. و در میانه داستان، همچنانکه قهرمان با تعارضات بیشتری مواجه می گردد، به همان نسبت نیز این زخمها بیشتر و بیشتر سرباز می نمایند. وقتی بحران داستان به میانه خود نزدیک می گردد، کارکتر ما بیشتر با منبع محدودیتهایش آشنا می گردد: خودش. در یک چهارم پایانی داستان، تمام تلاشش را می نماید تا بتواند به خود اطمینان یافته، به خود متکی شود و نهایتاً با خود صادق گردد و بتواند آنچرا که همیشه به آن نیاز داشته، پیدا نماید. در نتیجه به تدریج رفتارش را اصلاح کرده و به شکلی عمل می نماید که بذاتش نزدیکتر گردد. هنگامی که شروع به استفاده از استعدادهای ذاتیش می نماید، زندگی هم در جهت رفاه او گام برخواهد داشت. و سرانجام در انتهای داستان به هدف واقعیش دست خواهد یافت: آزادی از محدودیتهای خود ساخته.

بسوی دگرگونی
کنشهای بیرونی قهرمان که برای رسیدن به هدف نهاییش صورت می گیرد، تنها توسط ضد قهرمان به مانع برمی خورد. و منطبق بر همین مقاومتهاست که شخصیت ما واقعیت زندگیش، اسرارش، زیباییش، پیچیدگیهایش، رذالتهایش و هر آنچه که در کمینش نشسته است را درک می نماید. بعد از این او دیگر به صحبتهای دیگران توجهی نخواهد کرد و هر آنچه را که در ارتباط با جراحات روحی گذشته اش بر او نمایان می گردد، چشم بسته قبول نخواهد کرد.

آخرین حلقه از روند علت و معلولی داستان همانا پیگیری روند بهبود جراحات گذشته شخصیت در حین تغییراتی که شخصیت در طول داستان دراو ایجاد می گردد، می باشد. بهبود این جراحات در هیچ کجای داستان علناً بیان نمی گردد امامی توان آشکاری سازی آن را در طول کنشهایی که قهرمان در داستان انجام می دهد، مشاهده نمود. جدای از اینکه دیگران چه هدیه ای برای او خواهند داشت، خود او در اوج داستان یک هدیه ناگفته را در درون خود درک خواهد نمود که همانا بازسازی اعتقادات جدیدش و کشف خودِ حضورش در جهان، به عنوان برترین هدیه زندگیش خواهد بود.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط moji.30nama ، yaskabod ، night_hunter


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  شخصیت های ایستا و پویا Love Iran 2 938 25-11-1395، 03:35 عصر
آخرین ارسال: Love Iran
Information ارزشمند ساختن شخصیت برای مخاطب Mohammad.R 0 429 5-6-1395، 03:48 عصر
آخرین ارسال: Mohammad.R
  آشکارسازی شخصیت G.Manager 0 608 18-12-1394، 01:15 صبح
آخرین ارسال: G.Manager
  شخصیت اصلیهای بد G.Manager 0 635 12-12-1394، 12:28 صبح
آخرین ارسال: G.Manager
  استراتژی داستانگویی: کشمکش درونی شخصیت G.Manager 0 904 18-11-1394، 01:07 عصر
آخرین ارسال: G.Manager

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :