درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنید    
*نادان بمانید و جستجوگر *

داستانهایی کوچک و ایده هایی بزرگ
زمان کنونی: 27-8-1396، 08:03 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: G.Manager
آخرین ارسال: سمیرگلی
پاسخ 4
بازدید 789

امتیاز موضوع:
  • 4 رأی - میانگین امتیازات: 4.25
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
داستانهایی کوچک و ایده هایی بزرگ
#1
فیلمنامه های کوتاه: داستآنهایی کوچک و ایده هایی بزرگ
منبع:scriptmag.com
نویسنده: Scott Rice

فیلمهای کوتاه آزادیهای فوق العاده ای را موجب می شوند. این نوع فیلمها بیانگر ویژگیهای منحصربفرد نویسنده-کارگردانشان هستند. هیچ درخواست استودیویی در کار نبوده است. بنابراین خود را از قید و بند فرمولهای فیلمنامه نویسی بزرگان بیشماری که در فیلمنامه نویسی نظریه پردازی می کنند، رها هستند. 

با این وجود فیلمسازان جوان و تیز هوش همیشه این سوال را از خود می پرسند:  چرا بعضی فیلمهای کوتاه شکست می خورند در حالیکه تعدادی دیگر برنده می شوند، پولساز شده و نقطه شروع کار حرفه ای سازندگانشان می گردند؟ آیا این فیلم کوتاههای برنده مشخصاتی خاصی دارند؟ بعد از سالها مطالعه فیلمهای کوتاه موفق و ساخت فیلمهای کوتاه متعلق به خودم، به این نتیجه رسیدم که در واقع بله، چنین مشخصاتی وجود دارد.

فیلمهای کوتاه برنده، سرگرم کننده هستند.
 از اشتباه مهلک فراموشی مخاطبین و تشنگی آنها برای سرگرم شدن، جداً پرهیز کنید. از خودتان این سوال را بپرسید: آیا کار من  تماشایی هست؟ آیا پتانسیل لازم برای زیبایی های بصری را دارد؟ عشقی در آن لحاظ شده است؟ تعلیقی دارد؟ خشونت دارد؟ آیا طنز در لابلای متونش جاری است؟ آیا بقدر کافی مبهوت کننده و یا شکه کننده است؟ آیا از قراردادهای ژانر استفاده هوشمندانه نموده است؟ از همه مهمتر، آیا بکر و تازه هست؟ از کلیشه های رایج فیلمسازی در آدرس Filmmaker.com/dumps.html دیدن کنید و از آنها برحذر باشید.

فیلمهای کوتاه برنده، پر معنا هستند.
از آنجایی که فیلم کوتاه طبیعتاً دارای زمان کوتاهی است، در نتیجه فرصت لازم برای پیچش شخصیتها و گسترش پیرنگ وجود ندارد و درنتیجه باید مضمون داستان، مورد کنکاش قرار گیرد. داستانتان ممکن است کوتاه باشد اما ایده ای که در دل خود دارد باید بزرگ باشد و یا حداقل شفاف باشد.(لطفاً از "ابهام عمدی" به عنوان بهانه ای برای توجیه فقدان وضوح فیلم استفاده نکنید چراکه دو موضوع کاملا جدا از هم هستند). تصاویر موجزی را انتخاب نموده و سپس آنها را با استعارات بیان نمایید. به کیسه پلاستیکی معلق در باد در فیلم زیبای آمریکایی توجه کنید.

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*

همچنین از موتیفها و عناصر بصری و شنیداری استفاده نمایید. موتیفها عبارتند از عناصری از فیلم که به صورت معناداری تکرار می شود و معنای خاصی را تداعی می نمایند. برای مثال به موتیف خانه در داستان ساده سه خوک توجه کنید. سه خانه عناصری بصری و تکرار شونده هستند. سه نوع مصالح مختلفی که برای ساخت خانه ها بکاربرده شده است، تغییرات بصری بحساب می آیند. ترکیب آنها را با تصویر گرگ گرسنه در نظر بگیرید و ببینید چه معنایی برای داستان حاصل می گردد؟ " زمان صرف کنید و خانه ای با اساس محکم بنا نمایید تا موفق گردید."

فیلمهای کوتاه برنده، سینمایی هستند.
سعی کنید ارتباطات میان شخصیتها، مضمون داستان و پیرنگ بوسیله تصاویر، حرکت و صدا به منصه ظهور برسد. فیلمهای کوتاه تصاویر متحرکند نه نمایشنامه روی صحنه.  داستآنهای "پرحرف"، اگر واقعاً درخشان نباشند، تنها کسالت آور و غیر بصری خواهند بود. در اغلب موارد یک بیننده، فیلم کوتاه بصری را به یک فیلم کوتاه حتی با دیالوگهای خوب، ترجیح می دهد چراکه بهتر توانسته است از این مدیوم استفاده نماید. برخی از بهترین فیلمهای کوتاه اصلاً دیالوگی درکارشان وجود ندارد.

فیلمهای کوتاه برنده، ساختارگرا هستند.
فیلمهای بلند خوب دارای صحنه هایی با ساختار دراماتیک هستند.(شروع دارند، میانه و پایان). دقت کنید که با وجود فواصل زمانی حداکثر سه دقیقه، با اینجال افراد برای ساختارمند کردن فیلمهای کوتاه به مشکل برمی خورند. این نویسنده ها معمولاً بهانه می کنند که" چطور می شود در یک فیلم کوتاه نقاط عطف قرار داد؟ نقاط عطفی مانند تغییر نگرش در زندگی مثل مرگ، آدم ربایی و یا طلاقها بزرگ هستند." بله درست است و قطعاً در یک فیلم بلند نقاط عطف باید متناسب با یک فیلم دو ساعته سایزبندی شوند. اما خب از طرفی دلیلی هم وجود ندارد یک نقطه عطف یک فیلم کوتاه،بزرگ باشد. تمام کاری که باید انجام شود این است که داستان در مسیر جدیدی دنبال گردد.(مثلاً تماس چشمی دو عاشق پیشه قدیمی). این تمرین را انجام دهید: صحنه ساختارمندی را بنویسید که به پیش صحنه نیازی نداشته باشد و با نقطه اوجی  که کامل داستان را پایان می دهد و صحنه موخری هم لازم نباشد. اگر قادر به انجام چنین کاری باشید، به احتمال زیاد یک فیلم کوتاه با ساختاری مناسب را خلق نموده اید.

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
گرگ با دمیدن خود، خانه ای را که با کاه ساخته شده از بین می برد. نقاشی از لئونارد لسلی بروک

فیلمهای کوتاه موفق، انسانی هستند.
اگر بخواهید در فیلمهای کوتاه مفاهیم انتزاعی را بر تعاملات و احساسات انسانی مقدمتر بحساب آورید، بینندگان علاقه خود را از دست خواهند داد. بله ایده ها و مضامین مهم هستند اما فراموش نکنید که این مضامین باید در شخصیتهایی قوی کارکردشان مشخص شود. عناصر انسانی، جذب کننده نظر مخاطبین می باشند. البته شخصیت در فیلمهای کوتاه همانند فیلمهای بلند قابل تفسیر نیستند اما بهرحال بازهم قابل تعریف هستند. و البته قابل تغییر هم می باشند. اول از همه اینکه شخصیت محوری واضحی خلق نمایید. سپس باید دیدگاهی قوی برای او مشخص نموده و نهایتاً بر این موضوع متمرکز شوید که در یک فیلمنامه ساده و کوتاه، خواهان چه چیزی می باشد. وضعیتهای بحرانی بهترین کارکرد را دارند. سپس یک چیز یا شخص را در مسیر رسیدن به آن هدف قرار دهید. و نهایتاً تصمیم بگیرید که آیا شخصیت می تواند هدف را کسب نماید یا خیر.  اگر قرار است که شکست بخورد، آیا در این مسیر به چیز با ارزشتری رسیده است مثلاً چیزی که بتواند منعکس کننده مضمون داستان شما باشد؟ آیا این کشف بر شرایط انسانی تاثیر گذار هست؟

در نهایت اینکه فیلمهای کوتاه موفق، ساده هستند.
این سخترین قانونی است که می بایست اطاعت گردد. چرا؟ بخاطر اینکه ما عادت داریم فیلمهای بلند عظیم و پر طمطراق را ببینیم. خیلی ساده فیلمهای کوتاه تمامی امکانات فیلمهای بلند را در اختیار ندارند. پس بیخیال زیرپیرنگها، پیچشهای چندگانه عطفی، کارکترهای پشتیبان و غیره گردید. ساخت یک فیلم کوتاه یک نوع فرم خاص هنری مربوط به خود است. اما مهارتی که لازم است تا شما در آن برای ساخت فیلم کوتاه خیلی خوب، خبره گردید- داستانسرایی موجز- همانی است که نویسندگان خبره فیلمهای بلند می دانند. کاگزاران و استودیوها این مهارت را می شناسند. فیلم کوتاهتان را ساده و اقتصادی طرح ریزی نمایید. فقط و فقط یک تم را برای کشف درنظر بگیرید. لوکیشنهایتان را محدود نمایید و اگر شده حتی یک موقعیت. گذر زمان را محدود نموده و یا از زمان واقعی استفاده نمایید. شخصیتها را کم کنید. دو نفر هم زیاد هستند. از طول و تفسیرهای طولانی مخصوصاً در شرح صحنه ها، فلاش بکها، گفتگوها و صداهای روی صحنه حذر کنید.(مگر اینکه واقعاً یک جز حتمی از کارتان باشند). تمام حواستان را به موقعیتهای آنی جلب نمایید، اکنون و حال را دریابید. و نهایتاً اینکه فیلم کوتاهتان را کوتاه نگه دارید. یک فیلم ده دقیقه ای نه تنها مخاطبین خود را از یک فیلم سی دقیقه ای بهتر خواهد یافت، بلکه چالش بیان یک موقعیت پیچیده در یک زمان کوتاهتر، نشاندهنده هنر بالای شما در بیان قصه داستان می باشد. 

البته شکی نیست که هر قانونی در دنیای فیلمنامه نویسی قابل شکست خواهد بود اما دانستن این قوانین مارا در شکست موفیقت آمیز آنها یاری خواهد نمود. به غریزه خود اعتماد کنید. صدای منحصربفرد هنری مختص شما، بالاخره باید موفقیت شما را تضمین نماید. موفقیت از راه چسبیدن به نگرشهای خود بهترین نوع عملکرد می باشد. باعث خواهد شد تا خلاقیت بیشتری نصیب شما گردد همان نوعی که در اکثر فیلمهای موفق هالیوود مورد حسادت دیگران قرار می گیرد.  
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط Reza1992 ، moji.30nama ، amirblackblood ، sarouye ، aseman_1_1
#2
آفرین .... خوب و مفید بود...
موفق باشی
هرگز نگذار ترس از شکست تو را از حضور در بازی منع سازد...  سعید کشفی
پاسخ
 سپاس شده توسط amirblackblood ، G.Manager ، majid-chesta ، yaskabod
#3
خیلی عالی بود ... بیشتر از این مطالب بزار
پاسخ
 سپاس شده توسط moji.30nama
آگهی
#4
سلام . ببخشید من میخوام واسه پروژه مدرسم یه فیلم کوتاهی بسازم درباره ورزش. که مردم تشویق بشن به ورزش کردن. میشه بهم کمک کنین و یه ایده ای بدین .تا خودم ادامش بدم
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  چگونه از ایده‎‎های‎مان یک داستان بسازیم؟ sarouye 1 1,072 2-12-1394، 03:31 عصر
آخرین ارسال: porsafar90
  ایده، طرح، شخصیت(قسمت اول) G.Manager 2 2,874 3-2-1392، 11:28 عصر
آخرین ارسال: raharad
  مهارت و خلاقیت داستان‌گویی از ایده‌ اولیه‌ تا فیلمنامه‌ کامل A-SO 0 941 28-8-1391، 04:13 عصر
آخرین ارسال: A-SO
  درس هایی پیرامون فیلمنامه نویسی برای آماتورها دیبا 26 7,832 2-7-1391، 10:26 عصر
آخرین ارسال: دیبا
  ایده، طرح، شخصیت(قسمت دوم) G.Manager 1 1,687 27-7-1390، 09:20 عصر
آخرین ارسال: roz

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :