درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنید    
*نادان بمانید و جستجوگر *

بررسی روابط غیر عادی شخصیتها جهت بهبود فیلمنامه
زمان کنونی: 3-9-1396، 10:24 عصر
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: G.Manager
آخرین ارسال: G.Manager
پاسخ 1
بازدید 566

امتیاز موضوع:
  • 7 رأی - میانگین امتیازات: 3.14
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بررسی روابط غیر عادی شخصیتها جهت بهبود فیلمنامه
#1
منبع: movieoutline.com
نویسینده: Marilyn Horowitz

در زمانیهایی که به نویسنده ها کمک می کنم تا فیلمنامه شان را سروشکلی بدهند، همیشه خاطرنشان می کنم که فیلمنامه می بایست بر روابط شخصیتها استوار گردد. کارکترهایی که برای داستان انتخاب می کنیم، می بایست با ایجاد تعامل، اهداف پیرنگ را کامل نمایند. مخاطبین هم به دنبال روابطی جدید بوده و چنانچه بخواهیم ارتباطات معمول روزانه را در داستان وارد نماییم، خسته کننده خواهد بود. ایجاد روابطی نامحتمل برای شخصیتها یک راه سریع برای ایجاد داستانهایی دست اول می باشد. به عنوان مثال می توان به زوجهایی غیر معمول از جمله کلاریس و دکتر لکتر در سکوت بره ها، مورفیوس و نئو در ماتریکس و تلما و لوئیز اشاره نمود.

اخیراً فیلم فوق العاده ای به نام ایدا Ida-2013 دیدم که مثال درخشانی درباره همین ایجاد ارتباطات نامعمول و نامحتمل برای شخصیتها بود. داستان در سال 1962درباره شناخت روابط میان ایدا که دختر راهبه ای است که می خواهد به نذرش برسد و واندا خاله میان سالش می باشد. واندا زنی پرقدرت و البته دائم الخمر است که یکی از اعضای اصلی حزب کمونیست نیز می باشد که حاضر به پذیرش خواهرزاده اش نیست و مادر ایدا نیز در جنگ جهانی دوم کشته شده است. 

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*

در ابتدای فیلم مادر روحانی ایدا را قبل از اینکه اجازه برداشتن حجابش را بدهد، برای دیدار خاله اش روانه می کند. بعد از دیدار غیر معمولی که بینشان بوجود می آید، با یکدیگر در مسیر سفری قرار می گیرند تا رازهای مرگ خانواده ایدا را پیدا نمایند. ترکیب تعاملات میان دو این زن با رازی که قرار است مکشوف گردد به شکلی استادانه به نمایش در می آید چراکه اولاً خود این رابطه ذاتاً برای ما پیچیده و جذاب است و دوم اینکه آشکاری سازی راز داستان، تراژیک و البته بدیع می باشد. 

در مثال دیگری که ذکر کردیم، رابطه میان کلاریس و هانیبال منتج به دستگیری جیم گامب می گردد و در این حین قوس شخصیتی را برای هریک از کارکترها می توان مشاهده نمود. کلاریس قوی شده و می تواند معمای جنایت را حل کند و هانیابل هم می تواند در رابطه ای غیر عاشقانه در حین روکردن سرنخها به کلاریس، ذات بشری اش را مجدد مورد توجه قرار دهد. در ماتریکس نئو یک برنامه نویس افسرده است که هم گروهی مورفیوس می گردد تا بتوانند بشریت را نجات دهند. نه تنها به هدفشان می رسند بلکه نئو هدفی پیدا نموده و مورفیوس نجات دهنده ای را که در پیشگویی ها ذکر شده، پیدا می نماید.  

در تلما و لوئیز دو دوست سفری را آغاز می کنند که منجر به مرگ نابهنگامشان می گردد، البته این سرنوشت درست بعد از اینکه بر مشکلات شخصیشان فائق می آیند و در برابر کسب حق زندگیشان آنطور که خود می خواهند، قد علم می نمایند، حادث می شود. نتیجه اینکه شما می توانید ارزش واقعی فیلمنامه تان را در خلق روابط نامعمول میان شخصیتهایتان، جستجو نمایید. 

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*

یک تمرین:
- زمانی پانزده دقیقه ای برای خود در نظر بگیرید
- دو شخصیت در نظر بگیرید و سیناپسی بنویسید که دو نفر لازم است برای حل مساله داستان، وارد یک سفر جاده ای شوند(نکته: تمام فیلمهای خوب فارغ از ژانری که دارند، باید رازی را در درون بخود به تدریج آشکار نمایند)
- یکی از این دونفر را به عنوان شخصیت اول در نظر گرفته و کنشی را که از نگاه او در داستان اتفاق می افتد، توصیف نمایید.
- حالا زمان را مجدد تنظیم کنید و اینبار از نگاه شخصیت دیگر به عنوان اول شخص، داستان را تعریف نمایید
- مجدد ساعت را تنظیم کرده و اینبار دیالوگی را بین ایندو در راستای حل مساله، تنظیم نمایید. به عنوان مثال در فیلم آیدا وقتی اتفاق واقعی که برای خانواده افتاده است، مشخص می گردد، اکنون باید تصمیم بگیرند که چه کاری انجام دهند. یک صحنه فوق العاده و مملو از زیر متن و کشمکشهای درونی. تصور کنید چنین صحنه ای در داستان شما می تواند  بصیرتی پرقدرت در اختیارتان قرار دهد که بتوانید بشکلی دراماتیک فهم خود را از شخصیت افزایش داده و باعث بهبود فیلمنامه تان گردد.
- به خود تبریک بگویید و ببینید چگونه می توانید از آموخته هایتان برای پیچش بیشتر داستانتان یا گسترش یک ایده جدید استفاده نمایید.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط felerteshia ، moji.30nama ، majid-chesta ، علی اکبر رنجبر ، toba


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقد و بررسی یک فیلم دینی آمریکایی اکبرخوردچشم 6 1,792 10-5-1392، 01:52 صبح
آخرین ارسال: Alireza_t
  بررسی مفهومی فيلمنامه های معناگرا نوید ربیعی 0 858 27-4-1391، 07:18 عصر
آخرین ارسال: نوید ربیعی
  روابط شخصيت G.Manager 0 1,121 5-3-1390، 02:51 عصر
آخرین ارسال: G.Manager

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :