درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنید    
*نادان بمانید و جستجوگر *

ارزشمند ساختن شخصیت برای مخاطب
زمان کنونی: 27-8-1396، 08:01 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: Mohammad.R
آخرین ارسال: Mohammad.R
پاسخ 1
بازدید 421

امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ارزشمند ساختن شخصیت برای مخاطب
#1
Information 
با سلام خدمت دوستان گرامی
این مقاله رو شخصا ترجمه کردم امیدوارم مفید باشه

ارزشمند ساختن شخصیت برای مخاطب
بهتر است نام این مقاله را به "ارزشمند ساختن داستان" تغییر داد چرا که پیوند میان داستان و شخصیت  به قدری استوار است که حتی می توان اهمیتشان را یکی دانست. اهمیت دادن به شخصیت ها تنها دلیلی ست که ما را به داستان جذب خواهد کرد. ارتباطی که ما با پیرنگ یک داستان برقرار می کنیم صرفا برای جواب به سوال "چه اتفاقی برای شخصیت ها خواهد افتاد؟" بوده و هست. اما خیلی از نویسندگان جوان شخصیت هایشان را تنها برای به جریان انداختن پیرنگ داستان به کار گرفته و در نتیجه فیلم نامه هایی بی روح  و بی منطق خلق می کنند.
در اینجا به چند نکته اشاره می کنیم که چطور شخصیت  و در نتیجه داستان را برای مخاطب فیلم نامه تان مهم و ارزشمند کنید.
1- یک کاراکتر ، انسانی واقعی ست با یک زندگی واقعی
فیلم نامه های بسیاری را خوانده ام که کاراکتر اصلی آن شخصیتی تنها و گوشه گیر ست که نه خانواده ای دارد و نه دوستی، نه علایقی ، نه باور و عقیده ای. شخصیتی که تمام زندگی اش کار کردن است و هیچ کدام از خاصه های گفته شده را در زندگی روزمره اش نگذاشته است. در صورتی که یک انسان واقعی اینگونه نیست. انسان ها زندگی پیچیده و شلوغی دارند ، علایق و باور های مختلف زندگیشان را به جهات مختلف می کشاند. هر چه شخصیت شما به یک انسان واقعی نزدیک تر شود برای مخاطب نیز با ارزش تر و واقعی تر خواهد شد.
اگر چه در برخی داستان ها استثنائاً شخصیت اصلی گوشه گیر و بدور از خاصه های انسانی ست اما اگر می توانید در داستانتان همین شخصیت را با کاراکتری مشابه انسانی واقعی جایگزین کنید پس داستانتان جزو این استثناها نیست. به شخصیت تان خانواده ، دوست ، علایق ، عقیده ، امید ، آرزو ، نگرانی ، همسایه های مزاحم ، رویا و... هر چه خود و اطرافیانتان در زندگی دارید بدهید.
2- شخصیتتان را آسیب پذیر کنید
داشتن نقطه ضعف شخصیتتان را انسان می کند! هیچ انسانی بی نقص نیست از این رو مخاطب نمی تواند با شخصیتی بی نقص و در عین حال انسان گونه ارتباط برقرار کند. دانستن آنکه شخصیت می تواند ، چه از نظر روحی و چه فیزیکی ، آسیب ببیند باعث ترسیدن مخاطب از به خطر افتادن او خواهد شد.هر چیزی که وجود و یا عقاید و علایق کاراکتر را از هر نظر به خطر بیاندازد می تواند نقطه ضعف او به حساب آید.
3- به شخصیتتان مهارتی خاص ببخشید
همه ی ما افراد با استعداد و استثنایی را دوست داریم چرا که اینگونه افراد در دنیای ما ارزش دارند. بهترین کاراکتر ها یا در کاری بسیار مهارت دارند و یا در کاری افتضاح هستند. برای مثال شخصیت دکتر هَوس در سریال خانه ، فردی معتاد به مواد مخدر و در عین حال بهترین دکتر جهان است!
4- به شتخصیتتان چیزی برای از دست دادن بدهید
بله ، دنیا شاید مورد حمله فضاییان قرار گرفته باشد اما کاراکتر شما چه چیزی برای از دست دادن دارد؟ اگر کاراکتر شما فردی گوشه گیر و بی عقیده است ، احتمالا چیز زیادی را برای از دست دادن ندارد. بالاخره چیزی باید در زندگی شخصی کاراکتر مورد تهدید قرار گیرد یا به عبارتی کاراکتر باید چیزی برای از دست دادن در زندگی شخصی اش داشته باشد. به همین خاطر نیز داشتن یک زندگی واقعی برای او ضروری ست ( نکته 1 ). کاراکتر شما برای چه می جنگد؟ چرا؟ اگر موفق شود چه می شود؟ اگر شکست بخورد چه می شود؟ در روز استقلال کاراکتر کاپیتان هیلر به همان اندازه که نگران شکست دادن فضاییان متجاوز است ، نگران پیدا کردن و نجات دادن دوست دخترش نیز هست.
5- به شخصیتتان هدف دهید
اکثر تهیه کنندگان اغلب درباره دوست داشتنی بودن کاراکتر صحبت می کنند اما صرفا چون این کاراکتر فرد خوب و دوست داشتنی ست دلیل بر اهمیت مخاطب به او نخواهد بود. ممکن است مخاطب به شخصیتی دوست نداشتی  برای هدف جذابی که دنبال می کند بیشتر اهمیت دهد. پس این هدف شخصیت است که او را برای مخاطب ارزشمند می کند.
6- ما به افرادی که از ناعدالتی رنج می برند اهمیت می دهیم
انسان ها عدالت طلب هستند. پس یک راه مطمئن برای مهم کردن یک کاراکتر ، پوشاندن لباس یک قربانی به تن آنهاست. مخاطب همواره به اینگونه کاراکتر ها اهمیت داده و در انتظار زمانی ست که کاراکتر حقش را از دنیا بگیرد زیرا مخاطب می خواهد باور کند که دنیا عادلانه ست.
7- شخصیت اصلی را با شخصیت های فرعی محاصره کنید
نیاز و یا علاقه ی شخصیت های فرعی به کاراکتر اصلی ، سرنوشت آنها را در دست کاراکتر اصلی گذاشته و او را دوست داشتنی و یا آسیب پذیر می کند. در خانوم کوچولوی آفتاب، پدر، ریچارد، یک شکست خورده ی بدبخت است اما الیور دوست داشتنی و مهربان روی او حساب کرده و به او تکیه کرده است. در اینجا مخاطب به ریچارد اهمیت می دهد چون نگران الیور و سر انجام او ست.
درست نیست که به راحتی همه ی اینها را در چند صفحه ی اول فیلم نامه جای داد بلکه مخاطب باید در طول داستان شاهد آن باشد که چگونه اتفاقات بر کاراکتر و زندگی او تاثیر خواهد گذاشت. هر چه مخاطب به کاراکتر بیشتر اهمیت دهد ، داستان را با احساس و علاقه ی بیشتر دنبال خواهد کرد.
منبع : la-screenwriter.com
بدترین فیلمنامه ای که خوندم ماله خودم بوده...
پاسخ
 سپاس شده توسط scarlet ، Love Iran ، G.Manager ، Tra Vis ، majid-chesta


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ده روش برای خلق داستانی جذاب با شخصیتی قوی Mohammad.R 6 1,360 3-3-1396، 12:08 صبح
آخرین ارسال: agha_meraj
  شخصیت های ایستا و پویا Love Iran 2 915 25-11-1395، 03:35 عصر
آخرین ارسال: Love Iran
  آشکارسازی شخصیت G.Manager 0 608 18-12-1394، 01:15 صبح
آخرین ارسال: G.Manager
  شخصیت اصلیهای بد G.Manager 0 628 12-12-1394، 12:28 صبح
آخرین ارسال: G.Manager
  جراحتهای گذشته شخصیت G.Manager 0 470 22-11-1394، 01:12 عصر
آخرین ارسال: G.Manager

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :