درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنید    
*نادان بمانید و جستجوگر *

ده روش برای خلق داستانی جذاب با شخصیتی قوی
زمان کنونی: 3-9-1396، 10:22 عصر
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: Mohammad.R
آخرین ارسال: agha_meraj
پاسخ 7
بازدید 1393

امتیاز موضوع:
  • 3 رأی - میانگین امتیازات: 3.67
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ده روش برای خلق داستانی جذاب با شخصیتی قوی
#1
با سلام خدمت دوستان
مقاله رو شخصا ترجمه کردم امیدوارم مفید باشه

هیچ شکی نیست که یک داستان با ساختاری محکم می تواند به ما اجازه ی پرداخت شخصیتی بامعنا و جالب بدهد. اما هدف اصلی پشت نیروی محرکه داستان ، تجربه کردن زندگی کاراکتر در لباس او است. داستان های زیادی هر چند با ایده هایی هوشمندانه به دلیل داشتن شخصیتی تک بعدی و ساده شکست خورده اند. یکی از بهترین راه های خلق داستانی قوی که مخاطب با آن ارتباط برقرار کند داشتن شخصیتی جالب و جذاب است. برخی فیلمنامه نویسان قبل از آنکه داستانشان را گسترش دهند ، ده ها صفحه درباره ی پروتاگونیست داستانشان و گذشته ی او می نویسند. اگر شما نیز ایده ای برای یک شخصیت فوق العاده جذاب و قوی دارید و کاملا بر خاصه های درونی و بیرونی او آگاه هستید این 10 روش به شما کمک می کند تا با او پیرنگی با ساختاری محکم و انسجامی قوی خلق کنید.

1. بیوگرافی :
قطعا یکی از آسان ترین راه ها برای پرداخت یک شخصیت و گذاشتن او در داستان، استفاده از بیوگرافی یا بخشی از بیوگرافی اوست. بیوگرافی شخصیت شما باید شامل مهمترین لحظات زندگی اش باشد. پیرنگ داستان را می توانید بروی یکی از این لحظات مهم بسازید. البته توجه کنید که این روش همیشه جواب نمی دهد چرا که در اکثر مواقع چیز هایی درباره کاراکتر هست که ما به عنون نویسنده باید بدانیم اما هیچ گاه برای مخاطب آن ها را فاش نمی کنیم. در بهترین حالت تنها می توانیم به آن ها اشاره ای غیر مستقیم کنیم. فیلم "A Beautiful mind" از این روش برای ساختن پیرنگی قوی استفاده کرده است.

2. گذشته ی شخصیت ( بک استوری ) :
بک استوری مربوط به اتفاق یا شخصی در گذشته ی کاراکتر است که هنوز او را گریبان گیر خود و فکرش را مشغول کرده است. پیرنگ داستان شما می تواند حول بک استوری کاراکتر و تاثیری که بر کاراکتر داشته است ساخته شود. به یاد داشته باشید که نیازی نیست همه چیز را درباره گذشته ی کاراکتر بدانیم تا او را درک کرده و با او همزادپنداری کنیم. فیلم "history of violence" از این روش برای پرداخت داستان استفاده کرده است.

3. راز :
اگر قبلا کاراکتر را پرداخته اید و مخاطب نیز با آن ارتباط برقرار کرده است برای گسترش داستان می توانید به او یک راز بدهید. راز لزومی ندارد یک اتفاق بد و منفی باشد می تواند چیز مثبت و خوبی در نظر گرفته شود. فیلم "coming to america" از این روش برای گسترش داستان استفاده کرده است.

4. نقطه ضعف :
کاراکتر های قوی نقطه ضعفی دارند که دیگران می توانند از آن سوءاستفاده کنند. در بیشتر موارد ، پیرنگ داستان می تواند حول همین مسئله ساخته و پرداخته شود. نقطه ضعف می تواند رازی باشد که کسی از آن با خبر نیست و یا چیزی ست که برای همه آشکار است و کاراکتر همچنان سعی می کند تا علی رغم نقطه ضعفش موفق شود. حتی در داستانی که سوپرمن قهرمان آن باشد عنصری وجود دارد که قدرت هایش را به خطر می اندازند. در اکثر مواقع نقطه ضعف کاراکتر خانواده ی اوست. کاراکتر ارون پالز در سریال "the path" نمونه ی بارز شخصیتی ست که نقطه ضعف او داستان را به جلو می برد.

5. احساس خواستن :
دیدن کاراکتری که شدیدا به چیزی یا کسی اهمیت می دهد یک راه ماثر برای ایجاد ارتباط میان او و مخاطب است. داستان در مواقعی که کاراکتر به شدت چیزی را طلب می کند جذاب تر است. پیرنگ می تواند حول مسیری که شخصیت طی می کند تا چیزی که می خواهد را بدست آورد ، پرداخته شود.

6. سوال :
کاراکتر ممکن است کل داستان را به جستجوی جواب یک سوال بپردازد. این روش مخصوصا در داستان های ماجراجویی یا کاراگاهی جواب می دهد. در بعضی مواقع از این روش در درام نیز استفاده شده است. فیلم های "philomena" و "woman in gold" از این روش استفاده کرده اند.

7. یک شخص :
اگر شما بیوگرافی کاراکتری جذاب را نوشته اید قطعا در آن شخصی نیز هست که کاراکتر او را دوست داشته باشد و برای او فداکاری کند. ساختن داستانی درباره ی این کاراکتر و فداکاری او برای رسیدن به شخص مورد نظرش از جذاب ترین پیرنگ هایی ست که مخاطب را به سمت خود می کشاند. برای مثال کاراکتر کتنیس که خود را برای حفظ جان خواهرش فداکاری می کند در سری فیلم های "hunger games" نمونه ی بارزی ست که از این روش بهره برده است.

8. حادثه غیر منتظره :
یکی از تمارینی که می توانید برای پرداخت شخصیت در چارچوب داستان انجام دهید پرسیدن این سوال است : "چه اتفاق غیر منتظره ای می تواند برای کاراکتر بیوفتد؟" و یا "بدترین اتفاقی که می تواند برای کاراکتر بیوفتد چیست؟". برای مثال فرض کنید کاراکتر شما یک پیرزن 60 ساله است که شغلش رساندن غذا به عنوان پیک می باشد. در عین حال به یک باند خلافکار نیز بدهکار است. حال موقعیتی ایجاد شده که ندانسته باید به اعضای همان باند غذا برساند. او به آنجا رفته و وارد محل مورد نظر می شود ، پیتزایی در دست داشته و با همان گروهی مواجه می شود که به آن ها بده کار است! این یک اتفاق غیر منتظره برای اوست که هم داستان را جذاب و قوی کرده و هم پرداخت شخصیت و همزادپنداری با او را تحکیم بخشیده است. فیلم "Neighbors 2" از این روش به خوبی استفاده کرده است.

9. موقعیت های دلخواه :
اگر ما علایق یک کاراکتر را می دانیم ، دیدن آن ها (علایق) موقعیتی را ایجاد می کند تا واکنش کاراکتر را در لحظه ی رسیدن به موقعیت دلخواهش مورد آزمون و بررسی قرار دهیم. این یکی از قوی ترین روش هایی ست که میتوانید با آن کاراکتر را در داستان معرفی و پیرنگ داستان را قوی تر کنید. برای مثال دیدن یک ورزشکار در یک بازی بزرگ ، دیدن یک بچه مثبت افسورده که موقعیتی را برای رقصیدن با دختر زیبای مدرسه اش به دست می آورد و یا دیدن موقعیت یک خدمتکار فقیر که هم اکنون پادشاه یک کشور شده است ، همه و همه راه هایی هستند که با دادن موقعیت های دلخواه یک کاراکتر به او داستانی جذاب را خلق کرده اند.

10. تصمیم :
وقتی کاراکتر موقعیتی را بدست می آورد معمولا عواقبی را نیز به دنبال خواهد داشت. دیدن او در موقعیتی که میان دو انتخاب غیر ممکن گیر کرده و مجبور است تصمیمی بگیرد راهی ست برای پرداخت شخصیتی جذاب و پیرنگی قوی. فیلم "brooklyn" نمونه ی بارزی ست که از این روش بهره برده است.

منبع : la-screenwriter.com
سپاس
بدترین فیلمنامه ای که خوندم ماله خودم بوده...
پاسخ
 سپاس شده توسط Tra Vis ، G.Manager ، majid-chesta ، ali paradise ، scarlet ، zootopia ، REZAKING
#2
سلام
اتفاقا من در فیلمنامه سینمایی بازیگران که من نوشته ام از همین روش هت پبروی کردم
داستان فیلمنامه سینمایی بازیگران در آمریکا در سال ۱۹۴۵ اتفاق می افتد 
ماریا در ساختمان سینمایی هالیوود کار میکنند و برادرش و دوست برادرش در آلمان دسگلی به آب میدهند که آن ها را ۶ ما تموم واره ژاپن و فرانسه میکنند و بعد از جنگ بر میردند 
۸ سال بعد ماریا به ایران میرود و بعدش شخصی به نام کارلو فالکون سر و کلش پیدا میشود و شادو را با دستگاه خواب به خواب ابدی فرو میرود 
دیمیتری او را مکشد و بعدش با زحمت با پای تیر خورده با هواپیما تا جزیره قشم پرواز میکند و بعدش فردایبه تهران میرود و با ماریا ملاقات میکند
درست در روز کودتای ۲۸ مرداد آن ها از شهر خارج مبشوند و به فرودگاه کیروند اما باز گیر می افتند و نجبور میشوند بعد از کودتا زیر سلطه محمد رضا شاه پهلوی باشند 
اما در روز های انقلاب آن ها با کمک انقلابیون از زیر سلطه در میان و برادرشونو از آمریکا بیرون می آورند و به ایران می آورند 
آن ها دینشان را به اسلام تقییر میدهند 
بعد از انقلاب درست در نوروز ۱۳۵۸ برادرشانز خواب بیست و چند ساله بیرون می آیند و بعد از آن ماریا و دیمیتری دوباره جوان میشون
اما چند سال بعد در سال ۱۳۶۱ درست در روز آزادسازی خرمشهر برادر ماریا به شهادت میرسد
همین........
من با همین روشی که شما درست کردید من سینمایی بازیگران رو نوشتم و دیگر ترکیب شده با آرمنشهر حیوانات نیست
فیلم حد اقل ۱۴۰ یا ۱۵۰ دقیقه هست
کاراکتر های داستانم ابارت اند از
ماریا
دیمیتری
شادو
پروفسور جرالد
کارلو فالکون
پریسا
پریما
پریناز
پرهام
پدر و مادر پریسا و پریناز و پریما و پرهام
فرزندان ماریا و دیمیتری
محسن شکوفنده
تعودور فالکون
سرتیپ محمد طالبی
سارا فالکون
و .....
امیدوارم لذتده باشید
یک مقلد هرگز نمیتواند از آثار خود لذت کافی را ببرد ، تقلید نکن و جدید بنویس
پاسخ
 سپاس شده توسط REZAKING
#3
متشکرم. عالی بود. ولی می دونید که برای کارتون هم باید همین روش باشه یا نه؟ آخه معمولا کارتون ها شخصیت های تک بعدی دارن.
پاسخ
آگهی
#4
(26-10-1395، 01:30 صبح)TOONWRITER نوشته است: *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*متشکرم. عالی بود. ولی می دونید که برای کارتون هم باید همین روش باشه یا نه؟ آخه معمولا کارتون ها شخصیت های تک بعدی دارن.

با سلام

بله دوست عزیز می توانید استفاده کنید اما توجه داشته باشید ما در زمینه ی هنر چیزی به نام "باید" نداریم. همیشه راه های جدید و در های باز نشده ای وجود دارد که نویسندگان با خلاقیت آن ها را ابداع و استفاده می کنند.

سپاس
بدترین فیلمنامه ای که خوندم ماله خودم بوده...
پاسخ
#5
من توی اسم و فامیل نقش های فیلمنامه ام دچار مشکل شدم.میتونید کمکم کنید؟
پاسخ
#6
ممنون دوست عزیز خیلی کمک کرد بهم
پاسخ
آگهی
#7
(29-11-1395، 07:04 عصر)الف.گزار نوشته است: *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*من توی اسم و فامیل نقش های فیلمنامه ام دچار مشکل شدم.میتونید کمکم کنید؟

خب خوب توضیح بده تا کمک کنیم . ولی خیلی سخت نگیر . چون 5%برای بیننده مهمه و ما نویسنده ها فکر میکنیم 95%مهمه
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  روایت داستانی در فیلمنامه اکبرخوردچشم 0 613 19-4-1392، 09:27 عصر
آخرین ارسال: اکبرخوردچشم
  دنیای داستانی و پیچیدگی های آن اکبرخوردچشم 0 568 17-3-1392، 12:55 صبح
آخرین ارسال: اکبرخوردچشم
  77 سوال برای ارزیابی فیلمنامه PARADOX 0 1,300 5-9-1391، 10:26 عصر
آخرین ارسال: PARADOX
  راهنمایی برای نوشتن 1000هزار لغت در روز G.Manager 10 3,039 18-6-1391، 10:26 عصر
آخرین ارسال: G.Manager
  نظرسنجی برای فیلمنامه aliaram 4 1,725 27-6-1390، 02:37 عصر
آخرین ارسال: نوید ربیعی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :