درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنید    
*نادان بمانید و جستجوگر *

کشتن کاراکتر در داستان
زمان کنونی: 3-11-1395، 05:48 عصر
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: Mohammad.R
آخرین ارسال: Mohammad.R
پاسخ 1
بازدید 205

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
کشتن کاراکتر در داستان
#1
سلام خدمت هنرمندان گرامی تالار
مقاله رو شخصا ترجمه کردم امیدوارم برای دوستان مفید باشه.

طی سال های اخیر بحث ها و مجادله های زیادی مربوط به کشتن کاراکتر ها بوجود آمده است. مرگ تجربه ای همگانی ست چرا که همه در نهایت خواهند مرد اما دانستن آنکه کی و چطور و چه کسی در داستان کشته شود اثرات جالبی را روی فیلم خواهد گذاشت. در اینجا 5 کاراکتر را که می توانید از کشتن آنها سود ببرید بررسی خواهیم کرد.

1. استاد را بکشید:
از اهداف اصلی خلق یک کاراکتر در داستان ، همدردی و همزادپنداری مخاطب با اوست. کشتن کاراکتر مورد علاقه مخاطبتان راهی قوی برای رسیدن به این هدف می باشد. همه ی ما می دانیم از دست دادن عزیزانمان در زندگی چه حسی دارد. دوست نداشتن کاراکتری که مرگ را تجربه می کند کار سختی ست. توجه کنید یک استاد می تواند یک پدر دلسوز ، یک مادر ، یک دوست ، یک مربی یا هر کسی که پروتاگونیست برای او احترام قائل شده و او را سرلوحه زندگی اش قرار داده ، باشد. البته قبل از کشتن استاد ، باید نشان دهیم که او چقدر برای پروتاگونیست ما ارزشمند و محترم است. برای این کار اغلب پروتاگونیست را در موقعیتی قرار می دهیم که با تمرینات یا نصیحت های استادش در کاری موفق می شود و یا با گوش ندادن به حرف های استاد از حادثه ناموفق بیرون می آید. چنین چیز هایی در داستان به وقت نیاز دارد پس برای کشتن استاد عجله نکنید. حداقل باید نصف داستان گذشته باشد تا کشتن استاد اثرگذار واقع شود. از طرفی نباید دیر او را بکشید. باید به مخاطب زمان بدهید تا کشته شدن استاد را هضم کند و در ادامه از دانش او در داستان بهره ببرید.

2.پروتاگونیست را بکشید:
هنگامی که از کشته شدن کاراکتری در داستان حرف میزنیم ذهنمان سریع به احتمال مردن پروتاگونیست کشانده می شود. این موضوع می تواند استراتژی خوبی برای افزایش جذابیت داستان باشد اما دارای ریسک بالایی ست. کشتن کاراکتر اصلی باید در زمانی دقیق و درست انجام شود چرا که در ذهن مخاطب داستان ، با مردن شخصیت اصلی به پایان رسیده و ادامه ی آن بی معنا ست. به همین خاطر بسیاری از نویسندگان شخصیت اصلی را در آخر داستان می کشند. برای مثال Gatsby در فیلم The Great Gatsby در پایان کشته می شود. البته اخیرا  تعدادی از نویسندگان پروتاگونیست را در اواسط داستان نیز کشته اند. همانند فیلم Psycho که شخصیت اصلی در نیمه داستان کشته می شود.

3.آنتاگونیست را بکشید:
کشتن آنتاگونیست از بقیه موارد رایج تر است. احساس رضایت خاصی به مخاطب القا می شود هنگامی که می بیند آنتاگونیست به جزایش رسیده و مجازات شده است. در این مورد نیز همانند پروتاگونیست ، نویسندگان آنتاگونیست را معمولا در پایان داستان می کشند اگر چه در مواردی نویسندگان شیطنت کرده و آنتاگونیست را کمی زودتر از بین برده اند.

4.عاشقان را بکشید:
همه ی ما با داستان عاشقانه Romeo and Juliet آشنا هستیم. داستانی که در پایان عاشق و معشوق کشته می شوند. اگر چه حتما نیاز نیست هر دو عاشق را بکشید ، حتی در مواردی کشتن یکی از آن ها اثر بیشتر و قوی تری روی مخاطب خواهد گذاشت. برای مثال کشته شدن Jack در فیلم Titanic قلب همه ما را به درد آورد.

5.همه را بکشید:
از تراژدی های یونان تا شکسپیر ، کشتن تمامی ( یا اکثر ) کاراکتر ها مرسوم بوده و هست. البته قبل از کشتن همه یا اکثر کاراکتر ها باید داستانی محکم و منطقی را پی ریزی کنید. برای مثال در فیلم The Departed تقریبا تمامی کاراکتر ها کشته می شوند. البته صحبت درباره کشتن کاراکتر ها بدون یادی از شاهکار های Quentin Tarantino معنی و مفهومی ندارد چرا که در اکثر فیلم های این استاد تعداد قابل توجهی از کاراکتر ها قبل از پایان داستان کشته می شوند.

منبع:
la-screenwriter.com

سپاس فراوان. 22
Lost in the light , Found in the dark
پاسخ
 سپاس شده توسط thphenom ، majid-chesta ، scarlet ، aseman_1_1 ، G.Manager ، ali paradise


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  چگونه از ایده‎‎های‎مان یک داستان بسازیم؟ sarouye 1 715 2-12-1394، 03:31 عصر
آخرین ارسال: porsafar90
  سنجش کشمکش در داستان G.Manager 0 382 14-11-1394، 02:01 صبح
آخرین ارسال: G.Manager
  نگاهي به فيلم نامه گاو و داستان بر اساس عزاداران بيل ( قصه چهارم ) majid-chesta 0 567 31-4-1393، 02:34 عصر
آخرین ارسال: majid-chesta
  داستان، زیربنای فیلمنامه اکبرخوردچشم 0 389 27-1-1393، 01:11 صبح
آخرین ارسال: اکبرخوردچشم
  قلاب داستان، ضرورت اولیه فیلمنامه اکبرخوردچشم 3 934 16-3-1392، 11:16 عصر
آخرین ارسال: cinemams

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :