درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

چند نکته در سناریو نویسی
زمان کنونی: 21-9-1395، 09:41 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: G.Manager
آخرین ارسال: G.Manager
پاسخ 1
بازدید 1849

امتیاز موضوع:
  • 23 رأی - میانگین امتیازات: 3.3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
چند نکته در سناریو نویسی
#1
منبع: اینترنت

نگارش زندگینامه خود و دیگران
داستانهای بدون نقص سینمایی، ساختارهای دراماتیک قوی دارند. تهیه چنین قصه هایی از زندگی نامه افراد به شکلی که ترتیب زمانی در آنها رعایت شود و همچنین خلاصه نمودن آن برای یک فیلم سینمایی با زمان محدود، کار آسانی نمی باشد. داستانهای قوی سینمایی که بر اساس ماجراهای یک زندگی شکل می گیرند، حتماً بوسیله یک نویسنده باتجربه و با دقت کامل به رشته تحریر در می آیند.
در جایی که نتوان یک داستان سینمایی از یک زندگینامه واقعی استخراج نمود، مثلاً عدم ایجاد یک داستان عاشقانه و یا روابط (دراماتیک) و کشمکشهای لازم برای آن، به نظر می رسد خلق یک موضوع داستانی خیالی نیز مثمر ثمر باشد. علی الیحال شخصیت پردازی موضوع قصه باید باندازه کافی برای خوانندگان و تماشاچیان فیلم جذاب باشد تا انگیزه ای برای دنبال کردن حوادث داستانی آن بوجود آورد.

تهیه داستان از زندگینامه خود نویسنده نیز دارای همین سختی ها می باشد:
• تثبیت این موضوع که قرار است چه اتفاقاتی بیافتد
• ترسیم دورنمایی (قوی) از داستان
• اعتقاد به اینکه دیگران مایل به دیدن داستان زندگی وی هستند

حقیقت بن مایه خوبی را برای یک داستان فراهم می کند اما در یک فیلم می بایست به ساختارهای دراماتیک بیش از حوادث واقعی توجه نمود. کسانی که به دنبال این هستند تا اصول فیلمنامه نویسی را فرا گرفته و سپس زندگیشان را به فیلم تبدیل نمایند، افرادی نخواهند بود که زندگیشان در فیلمها بگذرد و دیگران مایل به دیدن داستانشان می باشند. قهرمانان واقعی سینما آنقدر در جهت کسب اعتبار (به خود) مشغول هستند که به یادگیری فیلمنامه نویسی نخواهند رسید. درک مفهوم سختیهای کار برروی یک فیلمنامه از زندگی خود و همچنین درک آرزوی رسیدن به آن، شخص را بر آن خواهد داشت تا داستان زندگیش را به پس از نوشتن چند فیلمنامه حرفه ای موکول نماید.

داستانهای بزرگ و داستانهای کوچک

داستانهای بزرگ معمولاً از نظر بازاریابی از داستانهای کوچک، بهتر و جذابتر هستند. موضوعاتی با وسعت بیش از یک زندگی انفرادی، شرط بندیهای (جنون آمیز) برای مرگ و زندگی، موضوعات (ملتهب)جهانی و از این قبیل، بطور کلی ماجراهای بزرگ نیز بدنبال خواهند داشت. داستانهای کوچک مثل فایق آمدن یک شخص بر مشکلات زندگیش نیز می تواند قوی از کار درآید اما نویسنده می بایست تلاش بیشتری برای جذاب نمودن آن نماید. البته داستانهای کوچک می توانند قصه های بزرگی هم از کار درآیند به شرطی که با نگاهی به حقایق جهانی و استعارات موجود در آن باشند.

فیلمهای زنانه پسند(CHICK FLICKS)
(درغرب) هر مادری به شما خواهد گفت که دختر نوجوانش بیشترعلاقه به فیلمهای پسرانه دارد اما برعکس پسرش تمایلی برای دیدن فیلمهای دخترانه ندارد! پس درنهایت هردوی آنها را به دیدن فیلمی پسرانه می برد و در غیر اینصورت توجه یکی از آنها را از دست خواهد داد. این موضوع برای افراد بزرگسال نیز صادق است یعنی یا باید یک فیلم مردانه تهیه کنی و یا اینکه نصف تماشاچیانتان را از دست خواهید داد. خانمها نیز، هم به دنبال انتخاب فیلم هستند و هم مردشان را برای دیدن فیلم با خود همراه می کنند. به عبارت دیگر بهتر است بگوییم که کل صنعت سینما به این روابط وابسته می باشد. در فیلمهای ترسناک هم به نظر می رسد دخترها از پسرها لذت بیشتری می برند، اما این نوع فیلم کاملاً مخصوص بوده و از آن دسته آثاری نیست که مورد علاقه تمام نویسندگان باشد.*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
دو مورد از معروفترین فیلمهای تاریخ از نظر فروش در گیشه، دو وجه بارز را درهم تلاقی دادند، یکی ایجاد تمایل دراکثر زنان و دیگری تحریک قوه جاذبه مردان. فیلم سینمای بربادرفته مطرح کننده مسایل عاشقانه با پس زمینه خونینترین جنگ تاریخ آمریکا بود. مسایل عاشقانه بیشتر برای زنان جذاب هستند همانطور که مسایل جنگی بیشتر طرفدارانش مردان هستند. حال ترکیب این دو می تواند به خلق داستانی پرقدرت در گیشه بدل شود. پر درآمدترین فیلم تمام دوران(درحال حاضر آواتار صاحب این عنوان گردیده است) یعنی تایتانیک نیز تقریباً با ترکیبی مشابه درباره مساله ای عشقی با پس زمینه ای از یک شاهکار مهندسی، یک کشتی با عظمت خیره کننده پولادین، و نابودی پایانی آن با تمام ماجراهای خونین در آن بود. این تنها فیلمی بود که توانست (با در نظر گرفتن تورم در طی زمان،) رکورد فروش فیلم برباد رفته را بشکند. فیلمی جذاب هم برای جوانان و هم افراد با سنین بالا.*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*

فرهنگ

تمام لحظات زندگی، تمام آنچه که می تواند به عنوان داستانهایی دراماتیک و دلنشین در نظر گرفته شوند، همه از رفتار انسانها سرچشمه می گیرد. رفتار انسانها هم به شکل گسترده ای از فرهنگشان نشات می گیرد. فرهنگ به مثابه منشوری است که تمامی امیال و انگیزه های بشری بصورت تشعشعاتِ رفتاری از آن ساطع می گردند و کردار بشریت بدین شکل در میان گروه و مناطق مختلف نمود بیرونی پیدا می کند. حتی حقایق و واقعیات پیرامون ما در کل جهان دارای رگه هایی از فرهنگ عمومی هستند. در این میان فرهنگهای زنانه یا مردانه، جوانان یا بزرگسالان، سیاه پوستان یا سفید پوستان، اروپائیان یا آمریکائیان و آسیاییها با آفریقایی ها کاملاً جدا از هم هستند. سازمانهای بزرگ به فرهنگ سازمانی خود تعلق خاطرداشته و به دنبال سازگار نمودن افراد با این فرهنگ بوده و در این میان یا به سرعت موفق می شوند و یا اینکه در نهایت پی به این موضوع خواهند برد که ادعایشان گزافه ای بیش نبوده است. در مناطق و محدوده های کوچک – همان همسایه ها –نیز می توان فرهنگهایی روشن و مشخص را شناسایی نمود. اکثر داستانهای موفق نتیجه پژوهشهای عمیق در یک فرهنگ و سپس برخورد دادن فراز و نشیبهای آن با یکدیگر می باشد. این قصه های لطیف که از تقابل خلق و خوی افراد درگیر در چنین ماجراهایی بوجود می آید، در نهایت به یک خود آگاهی خواهد انجامید اما به هر حال بصورت بالقوه، با توجه به تعاملات فی مابین برای خلق یک وضعیت داستانی، می تواند بر روابط دوجانبه نیز در واقعیت تاثیر گذار باشد.
همچنین نویسندگان با تجربه، همیشه تمایل به درک انسان شناسی (حتی در سطح)مقدماتی آن، برای رسیدن به نگاهی تیزبین و نقادانه در جهت ساخت موقعیتهایی واقعی و تاثیرگذار هستند.

تخیل
تعدادی فیلم هستند که زنگارهای قدیمی نویسندگی را مثل "در مورد آنچه می دانی بنویس"، زدوده اند:

• ای تی، موجود ماورای زمینی(1982)
• جنگ ستارگان(1977)
• مهاجمین صندوقچه گمشده(1981)
• سایر فیلمهای مطرح تاریخ سینما

آیا بیگانه ها، فضاپیماهای جنگی، باستان شناسان (عجیب و غریب) و یا فوق قهرمانان، در دنیایِ واقعی نویسندگان وجود داشته اند؟ خیر، اما آنها توانستند به کمک قلمشان بزرگترین طعمه های کسب ثروت را خلق نمایند. بنابراین سخن لاجوس اِگری(Lajos Egri نویسنده مجاری الاصل، نظریه پرداز نویسندگی تاتر و سینما):" آنچه در تخیلاتتان می گنجد را بنویسید!"، راهنمای بهتری برای ادامه مسیر خواهد بود.
بیشتر آثار خوب نویسندگی بدنبال تاثیر تخیل در زندگی می باشند. تصوراتی که می توانند با حوادث واقعی، تجربیات محسوس زندگی، کتابها، رویاها و خیلی چیزهای دیگر آمیخته گردند. نویسندگان، دنیاهای جدید و خیال انگیزی خلق می کنند که پیش از آن هیچ کس موفق به کشفشان نشده است، حتی خود ایشان. رویارویی با این دنیاهای شگفت انگیز، ثابت قدمان سینما را برمی انگیزد تا با گریز از دنیای یکنواخت واقعی، بارها و بارها سالنهای تاریک سینما را آغازگر زندگی روزانه خود قرار دهند.

آرتور کوپیت(Arthur Kopit نمایشنامه نویس آمریکایی): "درباره آنچه می دانید ننویسید، بلکه در مورد آنچه که می دانستید که نمی دانید، بنویسید."


استعارات
داستانی پر از استعاره – یا به قول کریس وُگلر(Chris Vogler) مدلی از سیمای رفتار آدمی – می تواند تمام کننده قدرت ماورایی سینما باشد و به آن حالتی جهان شمول و خارج از تعاریف رایج سینمایی بدهد که فراتر از داستانهای معمولی هالییود بروز نماید. این استعارات، به شکلی درست، آنچنان می تواند در تار و پود یک داستان و تصاویر آن جریان یابد که بینندگان آن را در ضمیر ناخوداگاه خود درک نمایند.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  4 نکته درباره شروع فیلمنامه های اکشن G.Manager 2 794 16-11-1394، 11:39 عصر
آخرین ارسال: titan
  فیلمنامه و چند نکته shawshank 3 1,044 25-10-1392، 09:46 عصر
آخرین ارسال: شیرین بانو
  نکته‌های طلایی برای نویسنده شدن از زبان بزرگان ادبیات mehrbod 0 526 16-5-1392، 02:07 عصر
آخرین ارسال: mehrbod
  100 نکته ی نویسندگی A-SO 2 1,385 28-2-1391، 10:58 صبح
آخرین ارسال: Raggedy Man
  10 نکته برای نوشتن فیلمنامه G.Manager 0 1,176 6-1-1390، 03:31 صبح
آخرین ارسال: G.Manager

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :