درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

تفاوتهای فیلمنامه نویسی برای انیمیشن و فیلم زنده
زمان کنونی: 14-9-1395، 09:31 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: seyedmehdi1@gmail.com
آخرین ارسال: seyedmehdi1@gmail.com
پاسخ 1
بازدید 1107

امتیاز موضوع:
  • 16 رأی - میانگین امتیازات: 3.38
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تفاوتهای فیلمنامه نویسی برای انیمیشن و فیلم زنده
#1
Rainbow 
اگر قصد نوشتن یک فیلمنامه ی انیمیشن را دارید، یا اگر می خواهید یک فیلم انیمیشن را تهیه یا کارگردانی کنید، یکی از مهم ترین نکات این است که تفاوت بین فیلمنامه نویسی برای انیمیشن و فیلمنامه نویسی برای فیلم زنده را بدانید. داستان در فیلمهای انیمیشن ، بسیار شبیه به داستان فیلمهای زنده بسط و گسترش میابد : شما با یک ایده ی ساده کار را شروع می کنید و آغاز، میانه و پایان ایده تان را شکل می دهید. در مرحله ی بعدی طرح را گسترش می دهید، به شرح صحنه ها می پردازید و صحنه های مهیج و همچنین شوخی ها را پردازش می کنید و در آخرین مرحله، فیلمنامه ی اصلی نوشته می شود که شامل شرح کامل صحنه ها و گفتگوهاست. در حقیقت فرم و شکل فیلمنامه ی انیمیشن، عملا با فیلمنامه ی فیلم زنده یکسان است، اما دریافت و درک تفاوتهای نهفته در نگارش این دو نوع فیلمنامه مهم و حیاتی است. بطور کلی باید گفت که انیمیشن( نسبت به فیلم زنده) یک پدیده ی بسیار بصری تر است. در فیلمنامه ی بسیاری از فیلمهای زنده، عملا نیازی دیده نمیشود که به جزئیات آنچه که بر صحنه می گذرد پرداخته شود. یک صحنه ی تعقیب و گریز اتوموبیلها به سادگی فقط یک صحنه ی ” تعقیب و گریز” تلقی می شود و این وظیفه ی کارگردان است که این صحنه را تفسیر کند و به دلخواه به تصویر بکشد. اما از آنجایی که “انیمیشن” بطور ذاتی پدیده ای تلقی می شود که باید صحنه هایی را به نمایش بگذارد که شما تا کنون ندیده اید، فیلمنامه ی انیمیشن نیز باید بتواند دنیای متفاوتی را شرح دهد. صحنه ها در یک فیلمنامه ی انیمیشن، اغلب نمیتوانند در چند جمله ی کوتاه شرح داده شوند. اجازه بدهید مثالی بزنم: بعد از خواندن جمله ی زیر، شما در ذهنتان چه تصویری را مجسم می کنید؟

” یک کایوت ، پرنده ای را در بالای یک صخره تعقیب می کند و ناگهان به درون دره سقوط می کند”

این جمله، جمله ایست که شما بوسیله ی آن، صحنه ای را در یک فیلم زنده شرح می دهید و کارگردان تصمیم می گیرد که این صحنه را چگونه بسازد. حالا بگویید که با خواندن شرح زیر چه چیزی را مجسم می کنید؟

“ کایوت، تقلا کنان، رودرانر را تعقیب می کند. پاهایش بصورت محو دیده می شوند. او بدون اینکه بداند لبه ی صخره را رد می کند و چند قدم در هوا می دود. رود رانر زبانش را بیرون میاورد و پشت سر کایوت صدا می کند :”بیب بیب”. کایوت در هوا متوقف می شود. نگاهی به زیر پایش، به اعماق دره میاندازد و شروع می کند به عرق ریختن. بعد نگاهی به دوربین می کند و آب دهانش را با صدا قورت می دهد و بعد مانند یک تکه سنگ سقوط می کند. در حین تقلا کردن برای نجات، گردنش مثل یک تکه کش، کش می آید. در حین سقوط، به تدریج کوچک و کوچکتر می شود و در نهایت به ته دره برخورد می کند و در اثر این برخورد، ابری سفید رنگ ظاهر می شود.”

جملات بالا به اندازه ی کافی واضح بودند تا شما بتوانید تصویری دقیق در ذهنتان مجسم کنید؟ جملات زیاد بودند، اما با خواندن آنها، شما دیگر نیازی به تفسیر و تشریح فیلمنامه نخواهید داشت. فیلمنامه ی انیمیشن، بصورت ذاتی، نیاز به شرح زیادی برای به تصویر کشیدن صحنه ها دارد.پس می توان گفت که کلیدی ترین تفاوت مابین فیلمنامه ی انیمیشن و فیلمنامه ی فیلم زنده در میزان شرح جزئیاتی است که در هر صحنه رخ می دهند. همین افزایش در میزان شرح جزئیات در هر صحنه، تفاوت دیگری مابین فیلمنامه ی انیمیشن و فیلم زنده را رقم می زند. در فیلمنامه ی فیلم زنده، قانون کلی این است: یک صفحه به ازای هر دقیقه. این قانون البته، در مورد فیلمنامه ی بسیاری از انیمیشن های بلند نیز صادق است. اما در مورد سریالهای انیمیشن تلوزیونی، هر صفحه از فیلمنامه، بطور معمول چهل ثانیه از زمان هر اپیزود را در بر می گیرد.در فیلم زنده، کارگردان فیلمنامه را می خواند، آنرا به سلیقه ی خود تفسیر می کند و حتی گسترش می دهد.اما در انیمیشن، معمولا فیلمنامه بطور کامل و دقیق به انیمیشن تبدیل می شود و اگرچه برخی هنرمندان طراح استوری بورد، مقداری شوخی و هیجان به صحنه های مختلف می افزایند، اغلب طراحان استوری بورد ترجیح می دهند که فیلمنامه را دقیقا و به همان صورتی که نوشته شده ، به تصویر بکشند. آنچه که گفته شد بدین معنی است که اگر یک فیلمنامه نویس انیمیشن، صحنه ها را بطور دقیق شرح ندهد، یا مختصرا شرح دهد، همیشه این خطر وجود دارد که آن صحنه، آنطور که باید و شاید شکل نگیرد ویا حداقل، آنطور که مد نظر نویسنده بوده دیده نشود. دلیل این موضوع این است که برخلاف فیلمهای زنده، در بسیاری از انیمیشنهای تلوزیونی، این کارگردان نیست که وظیفه ی نظارت و بررسی هر اپیزود از مجموعه ، از فیلمنامه گرفته تا نمایش را بر عهده دارد! البته مسلما یک “کارگردان” وجود دارد، اما وظیفه ی او نظارتی کلی بر تولید کل مجموعه و بررسی تولید به لحاظ کیفیت و استمرار بصری است و کمتر خود را درگیر مسائل نگارش”فیلمنامه” می کند.از سوی دیگر، همانطور که اشاره شد، مسلما طراحان استوری بورد نیز در شکل دادن ماهیت بصری فیلم دخالت دارند، اما یک نویسنده ی فیلمنامه هرگز نمیتواند اطمینان داشته باشد که یک طراح استوری بورد خواهد توانست شوخیها، اکشن و ماهیت بصری صحنه ها را آنطور که مد نظر نویسنده است درک و طراحی کند. در نتیجه یک نویسنده فیلمنامه انیمیشنهای تلوزیونی ناچار است تمام جزئیات و ظرافتهایی را که در ذهن دارد، چنان واضح و دقیق شرح دهد که ایده هایش دقیقا و به راحتی بر صفحه ی تلوزیون منتقل شوند. این موضوع به خصوص زمانی اهمیت ویژه ای پیدا می کند که قرار باشد فیلمنامه برای متحرکسازی به استودیوهایی در کشورهای دیگر فرستاده شود، چرا که اگر در چنین شرایطی فیلمنامه به خوبی نوشته نشده باشد و شرح و بسط کافی نیافته باشد، فهم و درک آن به زبان و فرهنگی دیگر بسیار مشکل و گاهی با سوء تعبیر همراه خواهد بود.*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*

خلاصه ی مطلب اینکه، در یک فیلم زنده، این وظیفه ی کار گردان است که بخش عمده ی فضای بصری فیلم و تقریبا تمام آنچه که قرار است بر صحنه دیده شود را باز سازی کند، اما در یک مجموعه ی انیمیشن تلوزیونی چنین نیست.بار عمده و مسئولیت اصلی این امر در ساخت انیمیشنهای تلوزیونی بر عهده ی فیلمنامه نویس است. اوست که باید به تمام جزئیات در فیلمنامه اش بپردازد و اوست که به تدریج یاد می گیرد که بار طنز و احساسات نهفته در فیلم را به فیلمنامه اش بیفزاید و در نهایت تشریح و معرفی شخصیتها به بیننده نیز تبدیل به بخشی از وظایف فیلمنامه نویس خواهد شد. یک فیلمنامه نویس حرفه ای انیمیشن، ممکن است به تدریج به درجه ای از مهارت در شناخت فیلم برسد که بتواند خودش را از یک فیلمنامه نویس انیمیشن، به یک کارگردان فیلم زنده تبدیل کند و این دقیقا همان اتفاقی است که برای کارگردان/تهیه کننده ی برنده اسکار یعنی” پال هاگیس Paul Haggis ” ، کارگردان فیلم ” تصادف Crash “، رخ داد. واقعا نمیدانستید که او کارش را از فیلمنامه نویسی فیلمهای انیمیشن شروع کرده بود؟
هر کس مرتکب اشتباهی نشده ، اکتشافی هم نکرده است.
سفر طولاني هم با يك قدم آغاز مي شود.
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ده روش برای خلق داستانی جذاب با شخصیتی قوی Mohammad.R 1 80 12-9-1395، 04:02 عصر
آخرین ارسال: zootopia
  معرفی کتاب جم و جور،فیلمنامه نویسی تریلر josephjoblu 4 166 21-8-1395، 12:37 عصر
آخرین ارسال: zootopia
Information ارزشمند ساختن شخصیت برای مخاطب Mohammad.R 0 193 5-6-1395، 03:48 عصر
آخرین ارسال: Mohammad.R
  جزوه ی فیلمنامه نویسی اکبرخوردچشم 9 2,153 8-5-1395، 05:39 عصر
آخرین ارسال: azade
  اخلاق در فیلمنامه نویسی G.Manager 0 432 10-9-1394، 01:03 صبح
آخرین ارسال: G.Manager

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :