درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

فانتزی برای سینمای ایران: خلق شخصیت های شگفت انگیز
زمان کنونی: 16-9-1395، 12:01 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: Fantasy
آخرین ارسال: mininini
پاسخ 35
بازدید 8098

امتیاز موضوع:
  • 21 رأی - میانگین امتیازات: 3.29
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فانتزی برای سینمای ایران: خلق شخصیت های شگفت انگیز
#1
سلام دوستان، امیدوارم علاقمندان نویسندگی برای ژانر فانتزی رو تو این تالار پیدا کنم:

مختصری در باب ژانر فانتزی(خیال پردازی): فانتزی در اصطلاح ادبی به اثری هنری می گویند که بر پایه وهم، خیال، شگفتی و رویدادهای غیر واقعی این جهان پدید آید.«در مجموع فانتزی آثاری تخیلی، وهمی، غریب، دگرجهانی، فرا طبیعی، مرموز، ترس آور، جادویی، غیرقابل توضیح، شگفت، رویاگون و متناقض نما توصیف شده است».
فانتزی یکی از ماندگارترین ژانرهای سینمایی و درعین حال از سخت ترین آنها برای تبیین و حتی توصیف است.«اگر برای ژانر در سینما قائل به معنایی باشیم، می بایست برایش تعریف و گستره ی محدودی مشخص کنیم» منحصر کردن فانتزی به چنین تعریف و گستره ی محدودی بعید به نظر می رسد، اما در هر حال اهمیت این گونه ی سینمایی اجازه نادیده گرفتنش را نمی دهد.
فانتزی در سینما معنایی بسیار وسیع تر از فانتزی در ادبیات می یابد و فارغ از همپوشانی هایش با ژانرهای مشابه، یک ژانر مستقل سینمایی محسوب می شود.

معرفی فیلم های فانتزی سینمای ایران :
امیر ارسلان نامدار (شاپور یاسمی)
ماه پیشونی و گوهر شب چراغ (هر دو به کارگردانی اسماعیل کوشان)
شهرموش ها (محمد علی طالبی و مرضیه برومند)
گلنار و گربه آوازه خوان (هر دو به کارگردانی کامبوزیا پرتوی)
دزد عروسک ها و مرد عوضی (هردو به کارگردانی محمد رضا هنرمند) و مومیایی3...
کلاه قرمزی و پسرخاله (ایرج طهماسب)
سایه ی خیال (حسین دلیر)
روز فرشته (بهروز افخمی)
پوست موز و دموکراسی تو روز روشن (هر دو به کار گردانی علی عطشانی)
آهوی پیشونی سفید (سید جواد هاشمی)

برای نوشتن یک داستان فانتزی به دو شیوه میتوانید شروع کنید:

1- پدیده ای شگفت انگیز پیدا کنید ...(برای مثال: وجود انسان هایی با قد بسیار کوتاه در فیلم تام بند انگشتی(جرج پال)، پاگذاشتن به سرزمینی عجیب و غریب در جادوگر شهر اُز(ویکتور فلمینگ) و آلیس در سرزمین عجایب(تیم برتون)، توانایی خواندن ذهن افراد در آنچه زنان می خواهند(نانسی مه یرز)، نزول فرشتگان به زمین و عاشق شدن آنها در شهر فرشتگان(براد سیلبرلینگ) و گذران عمر به صورت معکوس در قضیه ی عجیب بنجامین باتن(دیوید فینچر)...

2- شخصیتی شگفت انگیز خلق کنید: شخصیتی که توانایی انجام کارهای شگفتی را در خود داشته باشد و یا از دنیای تخیلات سرچشمه گرفته باشد: ای.تی - آقای اِد – حوری های دریایی – موجودات باتلاقی – گوجه فرنگی های مخرب- آدم کوچولوها- دیوها – سوپر من- اَبَر مرد – بت من – مرد عنکبوتی – کینگ کونگ – بامبی – دامبو – هیولای سبز(هالک) – ادوارد دست قیچی – زامبی ها و ...

از دوستان عزیز درخواست دارم در این تاپیک فقط درمورد موضوعات ذیل مطلب بنویسید:
- معرفی،تحلیل و بررسی شخصیت های شگفت انگیز تاریخ سینما و ادبیات
- چگونه شخصیت شگفت انگیز خلق کنیم؟
- آیا اسطوره ها میتوانند منبع مناسبی برای الهام گرفتن و خلق شخصیت شگفت انگیز باشند؟
- ویژگی های یک شخصیت شگفت انگیز ایده آل در سینما
- میتوانید انواع شخصیت های شگفت انگیز را که شامل: شخصیت استعاری-شخصیت غیر انسانی-شخصیت تخیلی-شخصیت اسطوره ای می شوند، مورد بررسی قرار دهید.
- و تمامی موضوعاتی که در رابطه با شخصیت های شگفت انگیز هستند...
پاسخ
#2
به نظر من یکی از وظایف نسل جدید فیلمنامه نویسان معرفی و تزریق قهرمانان جدید و قدرتمند به این جامعه خسته و پر از رخوت است. قهرمانایی که از دل همین فرهنگ و مرز و بوم بوجود اومده باشند و مردم باورشون کنند...
برای بهترین ها دعا کن؛ برای بدترین ها آماده باش
PRISONERS
پاسخ
#3
آشنایی با شخصیت اسطوره ای مدوزا

مدوزا:(Medusa) مدوزا در ابتدا دوشیزه ای بسیار زیبا بوده است، اما پس از اینکه پوزئیدون، خدای دریاها او را در معبد آتنا اغوا میکند، موجب خشم این الهه میشود و آتنا او را به شکل کریه ترین موجود ممکن، یعنی یک گورگون در می آورد. از آنجایی که مدوزا در اصل انسان بوده است، فانی بوده و در نهایت توسط یکی از قهرمانان اساطیری به نام پرسیوس (Pereus) کشته میشود. پرسیوس که تحت حمایت آتنا به نبرد با مدوزا رفته بود، موفق میشود با هوشمندی سر او را از بدن جدا کند. گفته میشود که در این زمان، دو تا از موجودات افسانه ای، پگاسوس (Pegasus) و کریسائور (Chrysaor) که فرزندان مدوزا و پوزئیدون بوده اند، از بدن مدوزا خارج شده اند.
   
گورگون‌ها (به انگلیسی: Gorgons) یکی از موجودات افسانه‌ای در اساطیر یونان باستان بوده‌اند.
در اساطیر یونان، گورگون‌ها هیولاهایی مؤنث، با بدنی پوشیده از فلس‌هایی نفوذ ناپذیر، موهایی از مارهای زنده با دندان‌هایی تیز و چهره‌ای چنان زشت بوده‌اند که هر کس به آن‌ها نگاه می‌کرد به سنگ تبدیل می‌شد. آن‌ها سه تن بودند: Euryale و Sthenno که جاودان بودند و سومی که مدوزا نام داشت فانی بود. آن‌ها دختران فورسیس و ستو هستند. یونانیان از تصویر سر این هیولا برای آراستن سپرهای خود استفاده می‌کردند تا دشمنان خود را وحشت زده کرده و خود را از قدرتهای شیطانی محافظت کنند.
   
شخصیت مدوزا با بازی ناتالیا والاتر در فیلم نبرد تیتان ها
پاسخ
آگهی
#4
مؤلفه های اصلی گونه ی فانتزی:

1- خلق منطق روایی منحصر به فرد؛ چون فانتزی ها جهان خاص خودشان را با قواعد خاص خودش دارند.
2- تقابل خیر و شر؛ همواره موجودیت نیروهای خیراز جانب نیروهای اهریمنی مورد تهدید قرار می گیرد.
3- در فانتزی های کلاسیک همواره در انتهای داستان غلبه با خیر است اما در فانتزی های مدرن لزوماً این طور نیست.
4- فیلم های فانتزی عموماً داستان خود را با تکیه بر پدیده ای شگفت انگیز و خارق العاده پیش می برند.
5- استفاده از تکنیک «تعلیق ناباوری»؛ یعنی که فرد به میل خود معادلات عقلانی را نادیده می گیرد.

برترین فیلم های ژانر فانتزی طبق نظرسنجی مؤسسه ی فیلم آمریکا عبارت اند از:

آدم بزرگ (پنی مارشال،1988)، دزد بغداد (رائول والش،1924)،هاروی (هانری کاستر،1950)، دشت رؤیاها (فیل آلدن رابینسون،1989)، معجزه در خیابان سی و چهارم (جرج سیتن،1947)، کینگ کنگ(مریان سی. کوپر، 1933)، زندگی شگفت انگیزی است (فرانک کاپرا،1946)، ارباب حلقه ها (پیتر جکسون،2001)، جادوگر شهر اُز (ویکتور فلمینگ،1939).

مؤلفه های اصلی گونه ی علمی- تخیلی:

1- داستان هایی درباره ی آینده ی زندگی بشر از زاویه ی علم با نگاه به حیطه هایی مانند فضا، رباتیک، بیولوژی و...
2- رواج اقتباس از ادبیات علمی-خیالی برای نگارش فیلمنامه
3- نگاه معمولاً بدبینانه و سیاه یا نامطمئن به آینده ی رابطه ی بشر و علم
4- مرکزیت تم تقابل خیر و شر
5- فیلم های غالباً پُر هزینه به خاطر استفاده از جلوه های بصری و رایانه ای مفصل
6- نزدیکی و گاه تداخل با گونه ی فانتزی

تعدادی از مهمترین فیلم های علمی خیالی عبارت اند از: متروپولیس (فریتس لانگ،1927)، سفر به ماه (ژرژ ملی یس،1902)، عروس فرانکنشتین (جیمز ویل،1935)، حمله ی ربایندگان جسم (دان سیگل،1956)، 2001:یک ادیسه ی فضایی (استنلی کوبریک،1968)، سولاریس (آندره تارکوفسکی،1972) بیگانه (ریدلی اسکات،1979)، بلید رانر (ریدلی اسکات،1982)، بازگشت به آینده (رابرت زمه کیس،1985)، ئی.تی (استیون اسپیلبرگ،1982)، ترمیناتور2:روز داوری (جمیزکامرون،1991)، ماتریکس (برادران واچوفسکی،1999)، گزارش اقلیت (اسپیلبرگ،2003)، تلقین (کریستوفرنولان،2010).

منبع: مجلۀ همشهری 24

معرفی و تاریخچه سایت طرفداران فانتری
   
به نام خدا

وب سایت طرفداران فانتزی ایران ، یکی از اولین وبسایت های ایرانی با موضوع « ادبیات و ژانر فانتزی » است که با هدف آشنایی نوجوانان و جوانان ایرانی با این گونه ادبی که در ایران به تازگی گسترس پیدا کرده است ، در تاریخ بیست و ششم خرداد ماه سال 1387 شمسی رسماً افتتاح گردید .
اما جرقه ها و ایده های ابتدایی طرح ریزی آن توسط مدیران اصلی سایت در پاییز و زمستان سال 1386 زده شده بود . این سایت از زمان افتتاح خود تا کنون فراز و نشیب های زیادی را پشت سر نهاده اما هیچ گاه از اهداف والای خود دست بر نداشته است و شعار خود را که « مرجع هواداران فانتزی ، علمی تخیلی و ژانر وحشت » است ، همچنان حفظ نموده و از آن حمایت می کند .
از دیگر اهداف سایت می توان به اطلاع رسانی دقیق و سریع در زمینه ادبیات گمانه زن ( فانتزی ، علمی تخیلی و ژانر وحشت ) از سراسر دنیا ، ایجاد یک فضا و جو مناسب و دوستانه برای تمامی طرفداران فانتزی و اعضای سایت ، بحث و بررسی و نقد درباره جدیدترین آثار ادبی جهان و نتیجه گیری جمعی درباره آنها ، نظرسجی مرجع از همه طرفداران ، نوشتن مقالات تخصصی در این زمینه ، برگزاری مسابقات بزرگ داستان نویسی و نمایشنامه نویسی و ترجمه در بین اعضای سایت ، انتشار مجلات اینترنتی مختص سایت ، انتشار پادکست خبری ( رادیوی اینترنتی ) سایت ، فعالیت هایی از قبیل داستان نویسی ، ترجمه آثار ادبی و دیگر فعالیت های متفرقه ، اشاره کرد .
این سایت در تاریخ بیست و نهم مرداد ماه سال 1388 شمسی برای بار دوم سیستم مدیریت محتوای خود را تغییر داد و بازگشایی شد و تمامی مطالب و آرشیو های سایت متعلق به بعد از تاریخ مذکور می باشد .
سایت طرفداران فانتزی در حال حاضر بر روی دو دامنه و آدرس اینترنتی « *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید* » که آدرس بین المللی سایت است و آدرس اینترنتی « *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید* » که آدرس ملی سایت محسوب می شود به فعالیت خود ادامه می دهد .

با تشکر
مدیریت وبسایت طرفداران فانتزی ایران
پاسخ
#5
سلام
تبریک میگم بالاخر یکی پیدا شد که دنبال یه چیزی فراتر از عادت میگرده یکی که به تخیلات اعتقاد داره و دوست داره ازش استفاده کنه دوست عزیز برایه خلق آثاری که دوستشون داری تا جایی می تونی تلاش کن.هرگز حرف کسایی که میگن که این چیزا تو ایران مخاطب آن چنانی نداره رو گوش نکن هرگز به ناسیونالیست هایه افراطی که میگن ما فقط باید به اساطیر خودمون بپردازیم و از دل همون ها آثار حماسی و فانتزی بسازیم گوش نکن(نمیگم از اساطیر خودمون استفاده نکن)به نظر من سینما چیزی فراتر از یک ملته.سینما امروز باید برایه همه مردم باشه برایه کل جهان نه یه کشور.شاید من خودم علاقه خیلی زیادی به آثار فانتزی نداشته باشم اما علاقه منم با تخیلات رابطه نزدیکی داره .ژانر رازآلود و علمی-تخیلی چیزیه که بهش علاقه زادی دارم و همون طور که خودتون نوشتید به ژانر فانتزی بسیار نزدیکه.
متاسفانه مسائل مالی خیلی از نویسنده های کشورمون رو به سمت فیلمنامه های بی ارزش اجتماعی و خانوادگی و عاشقانه کشونده و در نهایت ذائقه مردم رو تغییر دادن.یادم میاد آقای محمد علی کشاورز یکی از توصیه هاش به جوان هایی که وارد هنر میشن این بود که در کنار شغل هنری تون یه شغل دومی برایه داشتن درآمد داشته باشید(البته در ایران) تا به هر ذلتی تن ندید و برایه گذران زندگی مجبور نباشید هر کاری رو قبول کنید.امید وارم شما هم با من هم عقیده باشید.
کسایی رو دیدم که میگن از تخیلات استفاده نکنید چون خریدار نداره.کسایی رو دیدم که گفتن فلان سناریو رو نوشتم و تهیه کننده خوشش اومد.اگه تهیه کننده خوشش نیومد چی؟من که ترجیح میدم تهیه کننده رو عوض کنم تا خودم یا نوشته هام رو!کافیه.این قصه سر دراز دارد...
امیدوارم بتونیم به همدیگه کمک کنیم البته اطلاعات من در مورد اسطوره ها بسیار پایینه اما در زمینه هایه فلسفه-روانشناسی-فیزیک-متافیزیک کمی اطلاعات دارم امیدوارم بتونم کمکی کنم حداقل میدونم که چیزی های زیادی می تونم از شما یاد بگیرم که بدرد کارام میخوره.
بازم میگم:(تخیل همه چیز است.تخیل پیش درآمدی از جاذبه های آینده زندگی است. آلبرت انیشتین)
I could be bounded in a nutshell, and count myself a king of infinite space
می توانم در پوست گردویی زندانی باشم و باز خود را پادشاه فضای بیکرانه بینگارم.
*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
ویلیام شکسپییر
هملت
پاسخ
#6
مخاطب که صد درصد داره شما شک نکنید... مگه غیر از اینه که کتاب های هری پاتر همانطور که در خارج از ایران می فروشه در ایران هم خریدار داره یا همانطور که ارباب حلقه ها میلیون ها طرفدار داره ایرانی ها هم جزء اش هستن و مگه غیر از اینه که ما لباس های بت من و سوپرمن و اسپایدرمن رو برای بچه ها مون می خریم ولی مسئله اینجاست: آیا اگه فیلمنامه ارباب حلقه ها رو بیاریم ایران همونقدر فیلم خوبی میشه که الان شده... مسلما خیر
مشکل این ژانر کمبود امکانات و بالا بودن هزینه هاش هست... به نظر من؛ ما هیچ مشکلی توی داستان پردازی ژانر فانتزی نداریم اتفاقا تابحال هم هرچی اثر موفق بوده مدیون داستان نیم بندش بوده (مثل انیمیشن ضحاک) وگرنه با کمی اغراق ما هیچ توانمندی و نو آوری ای در اجرا نداریم... الان من یه ایده ناب دارم ولی حداقل گرافیکی که مورد انتظار من هست از صحنه های فیلم باید برآورده بشه وگرنه فیلم کارکرد خودش رو از دست میده و همه میگن همون بهتر ساخته نشه تا اینکه کار دستمالی بشه بعد ها هم کسی نتونه بسازه...
برای بهترین ها دعا کن؛ برای بدترین ها آماده باش
PRISONERS
پاسخ
آگهی
#7
واقعا همينطوره كه ميگيد.من يه فيلم به اصطلاح ترسناك ايراني ديدم كه مضمون جن و روح داشت و اينقدر به اصطلاح جن رو مضحك نشون دادند كه فكر ميكردي اين فيلم براي بچه ها ساخته شده
حتي زمان شكست خوردن هم تسليم نشو71
پاسخ
#8
مصطفی جان سلام، درست است مشکل این ژانر کمبود امکانات و بالا بودن هزینه هاست و شاید ما هیچ توانایی و نوآوری در اجرا نداشته باشیم ولی به نظر من مشکل اصلی نبود فیلمنامه ای اصولی و اورجینال است. فیلمنامه ای که تهیه کننده و کارگردان را قانع به ساختن آن کند.قانع به آوردن نوآوری و تلاش کردن و به عمل رساندن آن- همه ایده ها تکراری و کپی برداری بوده اند یا اصلا ویژگی های یک فانتزی خوب را نداشتن،و یا اقتباسی نادرست از ادبیات. اگر هم اثری تولید میشد سرسریع ساخته شده بود.ژانر فانتزی هیچگاه با قصه های آبکی و جلوه های بصری تکراری ماندگار نمی ماند. البته من این حرف دوستمون سالی رو که میگه فیلمنامه نویسان ایرانی رفتن به طرف فیلمنامه های بی ارزش اجتماعی و خانوادگی و عاشقانه رو اصلاً قبول ندارم، و اینکه انیمیشن ضحاک ماردوش را به عنوان یک داستان پردازی خوب مثال زدید، مربوط به ژانر انیمیشن میشود که بی شک این ژانر در ایران پیشرفت های چشم گیری داشته و هم خواهد داشت. ما در ژانر فانتزی فقط چند اثر مفید داریم و در ژانر علمی-خیالی اصلا هیچ اثری نداریم. در کل بگویم این ژانر فراموش شده به حساب میاد و یک سوال از همه: آیا این وظیفه ما فیلمنامه نویسان نیست که آن را زنده کنبم؟

اگر ارباب حلقه ها ساخته نمی شد شاید فانتزی سازها زحمت ورود به قلمروهای جدید ساختاری و مضمونی را به خود نمی دادند. شما که خود طرفدار شهامت هستید نباید از کمبود امکانات و بالا بودن هزینه ها بترسید و اگر از طرفداران فانتزی هستید و ایده ای ناب دارید که می دانید در این ژانر کارآمد است، از شما خواهش می کنم که آن را به بهترین شکل ممکن و با فرمی جدید بنویسید تا بتوانید تهیه کننده را وسوسه کنید فیلمنامه شما را تولید کند و تکنولوژی مناسب ایده شما را فراهم سازد. منظورم از ایده این است پدیده ای شگفت انگیز جدیدی را که ریشه در فرهنگ ایرانی دارد به مخاطب معرفی کنید، او را شگفت زده کنید! به طوری که بارها از شما سوال کند؛...آیا واقعاً او وجود داره؟...و شما پاسخ دهید:...بله...روی پرده سینما...

و در آخر باید بگویم علت پیشرفت هالیوود در ژانر فانتزی و علمی تخیلی و انیمیشن داشتن پول،امکانات و تکنولوژی نیست. علتش وجود فیلمنامه نویسان و کارگردانان توانمندی است که این ژانر را دوست دارند و آن را زنده نگه داشته اند. وجود فیلمسازانی چون تیم برتون ، استیون اسپیلبرگ ، جیمزکامرون ، کریستوفرنولان ، گور وربینسکی ، پیت داکتر , پیتر جکسون و... است. آیا ما اینگونه علاقمندانی داریم که نبود تکنولوژی و پول و امکانات مانع از فعالیتشان میشود؟

اگر ما به این ژانر علاقه داشته باشیم و فیلمنامه ای در این رابطه بنویسیم که تمام مؤلفه ها و ویژگی ها را داشته باشد؛ خود فیلمنامه پول، امکانات و تکنولوژی را به خود جذب می کند.( برای مثال فیلم در حال تولبد محمد«ص»مجیدمجیدی که به جلوه های ویژه بصری قدرتمندی نیاز دارد، سپس پشت ناامیدی ها نماند و فیلمنامه و پدیده ی شگفت انگیز آن توانست مجیدی و تهیه کننده را قانع به تولید این فیلم کند. حتی عوامل هالیوودی را هم قانع کرده است تا در این پروژه همکاری کنند.) پس چرا در ایران همه چیز را برای این فیلم فراهم کرده اند، نه به خاطر اینکه مذهبیست، برای داشتن ویژگی های ارزشمند و پدیده شگفت انگیزی مانند حضرت محمد«ص» است.

به گزارش ايسنا،فهرست برخي از عوامل فيلم سينمايي محمد (ص) از اين قرار است:
كارگردان: مجيد مجيدي/ نويسنده ي فيلمنامه: كامبوزيا پرتوي، مجيد مجيدي، با همكاري حميد امجد/ مشاور كارگردان: رضا ميركريمي/ كارگردان هاي يونيت دوم: بيژن ميرباقري، سيروس حسن پور/ دستيار اول كارگردان و برنامه ريز: لوكا لاچين/ دستياران كارگردان: علي سبزواري، حسن نجفي، بهزاد رفيعي، محسن قرائي/ مدير فيلمبرداري: ويتوريو استورارو، فيلمبردار: حميد خضوعي ابيانه/ طراح توليد (مدير طراحي صحنه، دكور و آكسسوار): ميلژن كركا كلژاكويچ، مديران و طراحان هنري: محسن شاه ابراهيمي، حميد قديريان، بابيك برانمير (بانه)/ طراحي هنري: اصغر نژاد ايماني، بهزاد آدينه/ طراحي آكسسوار: فرانكو فوماگالي/ طراحي لباس: مايكل اوكانر/ طراحي گريم: جيانتو دروسي/ جلوه هاي ويژه كامپيوتري: اسكات اندرسون، هماهنگ كننده: اميررضا معتمدي/ جلوه هاي ويژه ميداني: كوريدوري، جواد شريفي راد/ مستندسازي پروژه: محمد مقدم، مهتاره عليزاده/ امور بين الملل: رضا تشكري/ امور مالي: مهدي نيرومند/ هماهنگي امور مديريت پروژه: نريمان شاداب/ مديران توليد: مجتبي متولي، محمد رضا منصوري، فرهاد كي نژاد/ تهيه كننده هاي اجرايي: پروانه پرتو، عليرضا رضاداد/ تهيه كننده: محمد مهدي حيدريان/ سرمايه گذار: مؤسسه ي سينمايي نور.
پاسخ
#9
بهتره براي شروع نوشتن اين ژانر به خاطر اينكه نگران تهيه هزينه هاش هستيد از دنياي انيميشن كمك بگيرد مطمئنا هزينه كمتري نسبت به ساخت

سينمايي اش خواهد داشت و همچنين الان انيميشن در ايران داره پيشرفت ميكنه و مطمئنا خواهان فيلم نامه هاي خوب و جذاب هست كه بتونه قهرمان سازي براي كودك و نوجوان وطني بكنه
هر كجا اراده اي باشد راه هم هست
پاسخ
آگهی
#10
وقت بخير
تمام صحبتهاي شما درست و متين اما
محمد(ص) يك پروژه سينماي فاخر است كه تنها در دست دولت است. فكر نمي كنم فيلمنامه آن جذب كننده اين عوامل بوده است يا تنها عامل نبوده است، برنامه چيز ديگري است . . .

علي اليحال مي توان با تغيير زاويه ديد، فانتزيهايي را نوشت كه نياز آنچناني به هزينه نداشته باشد مانند همان مثالهايي كه در بالا اشاره فرموديد
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
#11
شما به عنوان یه فانتزی نویس و علاقمند به دنیای فانتزی حداقل گرافیکی که برای کار مورد انتظارت هست چقدره؟
بهترین کار گرافیکی و تکنیک در اجرا رو ما توی ملک سلیمان داشتیم که به نظر من خنده دار بود... وقتی که توی سینما نوبت به جلوه های ویژه میشد انگار که قبلش کارگردان یه تذکری میداد به این مضمون: بیننده عزیز حواست باشه این قسمت با کمک خارجی ها کلی هزینه و زحمت برده... بیشتر دقت کن... که به نظر من تمام پروژه ملک سلیمان یک اشتباه بود و چه بسا پروژه محمد(ص) هم درنیاد... توانش رو ندارن فقط ایده ها و موضوع ها دستمالی میشن... ایده ملک سلیمان در حد جهانی بود ولی چی شد؟ مگه دیگه یه چنین ایده هایی خلق میشن؟
الان استفاده از جلوه های کامپیوتری درجه یک شده یه پُز... نیومده کهنه شده...
برای بهترین ها دعا کن؛ برای بدترین ها آماده باش
PRISONERS
پاسخ
#12
(23-11-1390، 02:35 صبح)Fantasy نوشته است: *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*مصطفی جان سلام، درست است مشکل این ژانر کمبود امکانات و بالا بودن هزینه هاست و شاید ما هیچ توانایی و نوآوری در اجرا نداشته باشیم ولی به نظر من مشکل اصلی نبود فیلمنامه ای اصولی و اورجینال است. فیلمنامه ای که تهیه کننده و کارگردان را قانع به ساختن آن کند.قانع به آوردن نوآوری و تلاش کردن و به عمل رساندن آن- همه ایده ها تکراری و کپی برداری بوده اند یا اصلا ویژگی های یک فانتزی خوب را نداشتن،و یا اقتباسی نادرست از ادبیات. اگر هم اثری تولید میشد سرسریع ساخته شده بود.ژانر فانتزی هیچگاه با قصه های آبکی و جلوه های بصری تکراری ماندگار نمی ماند. البته من این حرف دوستمون سالی رو که میگه فیلمنامه نویسان ایرانی رفتن به طرف فیلمنامه های بی ارزش اجتماعی و خانوادگی و عاشقانه رو اصلاً قبول ندارم، و اینکه انیمیشن ضحاک ماردوش را به عنوان یک داستان پردازی خوب مثال زدید، مربوط به ژانر انیمیشن میشود که بی شک این ژانر در ایران پیشرفت های چشم گیری داشته و هم خواهد داشت. ما در ژانر فانتزی فقط چند اثر مفید داریم و در ژانر علمی-خیالی اصلا هیچ اثری نداریم. در کل بگویم این ژانر فراموش شده به حساب میاد و یک سوال از همه: آیا این وظیفه ما فیلمنامه نویسان نیست که آن را زنده کنبم؟
بازم سلام
اول باید بگم خیلی یعنی خیلی نه تمام.منظورم اینه که بیایید تمام فیلم های ایرانی که امسال اکران شدن رو لیست کنید و خودتون رای بدین و ببینین چند در صدشون ارزش اینکه بهشون بگید فیلم رو دارن.
خیلی یعنی 51% نه 100%.
درمورد علاقه به ژانر فانتزی هم باید خدمت دوست عزیزم مصطفی جان بگم که قبول دارم که ژانر فانتزی در ایران طرفدار داره ولی این طرفدارا کیان؟به نظر من بیش از 90%شون نوجوانان و جوانان کمتر از 27 سال هستند به خودمون نگاه نکن که همه جوونیم و از دیدن این جور فیلما لذت میبریم.آیا پدر و مادرهامون و اصلا بزرگترایه بالای 30 سال هم به این ژانر علاقه دارن؟فکر نمیکنم که بیشتر از 10% باشن. نه تنها ژانر فانتزی که دو ژانر مورد علاقه خودم هم یعنی رازآلود و علمی-تخیلی و خیلی از ژانر هایه دیگه هم همین طورین.وقتی تویه همین سایت کسایی که علاقه شون نویسندگیه برمیگردن بهت میگن از تخیلات استفاده نکن دیگه از مردم عادی که رویه پوست گرم و نرم این خرگوش از همه جا بی خبر دنبال قیمت سکه و تخم مرغ میگردن چه انتظاری میشه داشت؟؟؟؟؟؟
این هم اشکالی نداره نوع شرایط زندگی و آموزه ها و فرهنگ مردم ما(بلکه کل مردم دنیا) طوریه که در مقاطع بالاتر زندگی چیزهای دیگه ای براشون ارزشمند میشه مثل ثروت,احترام,ازدواج,روابط اجتماعی و کاری و...(حالا بعضی جا ها کمتر بعضی جا ها بیشتر)و این از نظر من اشکالی نداره مردم حق انتخاب دارن.حالا باید چکار کرد؟من میگم برایه دنیا بنویس و هر آدمی یه دنیایه پس برایه خودتم که شده بنویس
درمورد فیلم محمد (ص)باید بگم که ای کاش صبر بدین فیلم بیاد بعد قضاوت کنید.(اصلا فیلم تاریخی-مذهبی چه ربطی به فانتزی داره؟)و نظرم در مورد بودجه اش هم کاملا مشابه ادمین عزیزه
در پایان هم میگم که هم پول و امکانات کافی و هم فیلمنامه عالی و هم سازنده عالی نیازه تا یک فیلم عالی تولید بشه واز این نظر با فانتزی عزیز هم عقیده ام و ما در همه ی اون ها کمبود داریم(خواهشن نگید ما از نظر فیلمنامه ای هیچ کمبودی نداریم که به عقیده من بشتر از پول و امکانات به نویسنده و فیلمساز خوب محتاجیم .دنیای فیلم نامه نویسی هیچ پایانی نداره.اگه فکر کنیم ارباب حلقه ها و هری پاتر ژانر فانتزی رو به اوج رسوندن.بهتره یه تجدید نظر بکنیم.)آنچه به نظر من کم داریم ((یک ذهن زیبا))ست.[با بازیه جان فوربز نش نه راسل کرو]


I could be bounded in a nutshell, and count myself a king of infinite space
می توانم در پوست گردویی زندانی باشم و باز خود را پادشاه فضای بیکرانه بینگارم.
*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
ویلیام شکسپییر
هملت
پاسخ
آگهی
#13
یک نویسنده در درجه اول به ذوق و علاقش فکر میکنه. چون نوشتن یه کار احساسیه. تا علاقه و عشق به کار وجود نداشته باشه نمیتونه کار خوبی ارائه بده. اگه فقط بخواد به پول و درآمد فکر کنه خودشو تو محدودیت گذاشته.
بله باید به کسب درآمد هم فکر کنه اما اینکه یه ایده یا فیلمنامه ای رو فقط به خاطر اینکه فروش نمیره ننویسه خودشو از یه کار متفاوت محروم کرده.
به عقیده من یه نویسنده تنها به خاطر نبود امکانات نباید خودشو از لذت یه تجربه یا یه کار خوب محروم کنه.
آنچه آدم را تشکیل می دهد، نتیجه ی عمل اوست نه حرفهای او...22
پاسخ
#14
...دوستان فیلم هایی همچون محمد«ص» و ملک سلیمان در ژانر فانتزی قرار نمیگیرند. اگه به این فیلم ها اشاره کردیم به علت استفاده کردن آنها از جلوه های ویژه رایانه ای بود و قبول داشتن و نداشتن فیلم ها نظر شخصی هر بیننده ای است...

در پاسخ به سوال شما مصطفی؛ حداقل گرافیکی که برای کارم انتظار دارم باید بگویم این وظیفه فیلمنامه نویس نیست و حتی کارگردان... گرافیک و کیفیت را باید از طراح جلوه های ویژه سوال کنی،کسی مثل اسکات اندرسون. چون تخصص اوست و ما به عنوان فیلمنامه نویس داستان تخیلی خودمان را خلق می کنیم. نمی دانم شاید علاقه به کارگردانی داری؟...توصیه من به تو: در انتخاب تکنیک برای به تصویر کشیدن صحنه ها دقت کن! انتخاب نادرست تکنیک که شاهد اون در سینمای خودمون هستیم باعث بی اعتمادی مخاطب میشه...آره اگر کارگردانان بلد نیستند ، یا نمی خواهند و یا پول و امکانات را بهانه کار ضعیفشان میکنند بهتر است فیلمنامه های مارو دستمالی نکند شاید در آینده کارگردانی تخیلی به دنیای سینمای ایران بیایید...

به غیر از تکنیک جلوه های ویژه تکنیک های دیگری هم در سینمای فانتزی وجود دارند.مثلاً تکنیکی به نام Stop Motion (استاپ موشن). این تکنیک بارها در تاریخ سینما در ژانرهای انیمیشن ، فانتزی و علمی-تخیلی استفاده شده است. البته باید بهترین متحرک سازی را انجام دهی تا حرکت ها واقعی به نظر بیاد و هم اینکه این تکنیک یکی از تکنیک های انیمیشن سازی شناخته شده ولی از آن برای ساخت فیلم های فانتزی هم میشود،استفاده کرد.

خب بگذریم، ما می خواهیم فیلمنامه بنویسیم و داستانی فانتزی خلق کنیم. داستانی که مخاطب را شگفت زده کند!(کارگردانی کار ما نیست).

به همین منظور از تمام دوستان به خصوص از Mostafa ، Sally ، mehrbod خواهش میکنم این ژانر را فراموش نکنید و فیلمنامه فانتزی خودتان را بنویسید.
دوستدار شماFantasy
پاسخ
#15
من طرح یک فیلمنامه فانتزی در مورد جهان موازی را نوشته ام و حتی خلاصه سکانس هاشو نوشتم.ولی با خودم فکر کردم که تو ایران هیچ مشتری براش پیدا نمیشه چرا که برای کمتر فیلمی حاضر میشن روی جلوه های ویژه پر هزینه اش سر مایه گذاری کنن.شدیدا اطمینان دارم طرحم مناسب هالیوود هست.ولی چه کنم که دستم جایی بند نیست!
پاسخ
آگهی


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ده روش برای خلق داستانی جذاب با شخصیتی قوی Mohammad.R 1 91 12-9-1395، 04:02 عصر
آخرین ارسال: zootopia
Information ارزشمند ساختن شخصیت برای مخاطب Mohammad.R 0 194 5-6-1395، 03:48 عصر
آخرین ارسال: Mohammad.R
  آشکارسازی شخصیت G.Manager 0 438 18-12-1394، 01:15 صبح
آخرین ارسال: G.Manager
  شخصیت اصلیهای بد G.Manager 0 360 12-12-1394، 12:28 صبح
آخرین ارسال: G.Manager
  جراحتهای گذشته شخصیت G.Manager 0 210 22-11-1394، 01:12 عصر
آخرین ارسال: G.Manager

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :