درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

اصطلاحات فیلمنامه برای جایگزینی واژه دوربین
زمان کنونی: 20-9-1395، 11:58 عصر
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: mehrbod
آخرین ارسال: yechatr
پاسخ 19
بازدید 4804

امتیاز موضوع:
  • 35 رأی - میانگین امتیازات: 3.14
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اصطلاحات فیلمنامه برای جایگزینی واژه دوربین
#1

1. زادویه رویِ ( angle on ) : مکان شخص یا چیزی. مثال : زاویه روی بیل که آپارتمانش را ترک میکند . منظور نوع نگاه شما به خروج بیل از آپارتمانه .

2. به طرف ( another angle ) : مکان شخص یا چیزی . مثال: به طرف بیل که آپارتمانش را ترک میکند .

3. زاویه دیگر ( fovaring) : تغییری در نما _ زاویه دیگری از بیل که از آپارتمانش بیرون می آید .

4. زاویه بازتر ( wider angle ) : تغییری در کانون وضوح صحنه _ از زاویه روی بیل به زاویه بازتری که بیل و محیطش را نشان میدهد .

5. زاویه جدید ( new angle ) : تغییری در نما . غالبا برای تقطیع صحنه . برای ایجاد سیمای سینمایی تر به کار میرود _ زاویه جدیدی از بیل و جین در مهمانی در حال رقص .

6. دیدگاه ( pov ) : دیدگاه شخص چه چیزی به نظرش می آید . زاویه روی بیل در حال رقصیدن با جین . از دیدگاه جین بیل لبخند میزند و خوش میگذراند . این را میتوان دیدگاه دوربین هم گفت .

7. زاویه معکوس ( reverse angle ) : تغییری در پرسپکتیو است . که معمولا عکس نمای دیدگاه محسوب میشود . مثلا دیدگاه بیل که به جین نگاه میکند . ( یعنی آنچه جین میبیند )

8. نما از روی شانه ( over the shoulder shot ) : غالبا برای نماهای دیدگاه و زاویه معکوس به کار میرود . معمولا پشت سر شخصیت .

9. نمای متحرک ( moving shot ) : نمای متحرک از جیپ که صحرا را طی میکند . یا تد که می آید تا تلفن را جواب دهد .

10. نمای دو نفره ( two shot ) : موضوع نما دو نفره است . نمای دو نفره از بیل و جین که در آستانه در با هم صحبت میکنند .

11. نمای نزدیک ( insert ) : از آن با احتیاط برای تاکید استفاده کنید . نمای نزدیک بیل که به هم اتاقی جین خیره شده .

12. لایی ( close shot ) : نمای نزدیک از چیزی (عکس ، روزنامه ، صفحه ساعت ...)

آنچه آدم را تشکیل می دهد، نتیجه ی عمل اوست نه حرفهای او...22
پاسخ
#2
واقعا واسه يه فيلمنامه نويس لازمه اينارو بدونه؟
حتي زمان شكست خوردن هم تسليم نشو71
پاسخ
#3
صد در صد

چون تا جایی که ممکنه باید اسم دوربین تو فیلمنامه حذف شه!!

من نمیگم سید فیلد میگه!!

چگونه فیلمنامه بنویسیم جلد اول صفحه 184--187

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
پاسخ
آگهی
#4
من خودم رو میذارم جای کارگردان در اینصورت لفظ دوربین توی فیلمنامه یه جورایی دخالت و تعیین تکلیف توی کارم حساب میشه.
برای بهترین ها دعا کن؛ برای بدترین ها آماده باش
PRISONERS
پاسخ
#5
پس چرا من هرچي فيلمنامه ايراني خوندم اين اصطلاحات رو توش نديدم؟
حتي زمان شكست خوردن هم تسليم نشو71
پاسخ
#6
فیلمنامه درایو رو اگه خونده باشی میبینی کمترین دخالت رو تو جای دوربین حتی از اصطلاحات هم خیلی کم استفاده شده !!!
من هنوز فیلمنامه ایرانی نخوندم که ببینم چطوره !!

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
پاسخ
آگهی
#7
شاید تعیین جای دوربین یه جورایی دخالت تو کار کارگردان به نظر برسه ولی من به عنوان نویسنده می دونم چی دارم می نویسم. زاویه ای که من در نظر دارم شاید با کارگردان یکی نباشه و گاهی شاید لازمه که حتما از همون زاویه دیدی که من می گم دوربین باید حرکت کنه به خاطر ساختار منطقی داستان و نیز چیدمان صحنه ها در کنار هم.
راز بلوغ در بردباری فراوان نهفته است.22
پاسخ
#8
(6-12-1390، 02:25 عصر)دیبا نوشته است: *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*شاید تعیین جای دوربین یه جورایی دخالت تو کار کارگردان به نظر برسه ولی من به عنوان نویسنده می دونم چی دارم می نویسم. زاویه ای که من در نظر دارم شاید با کارگردان یکی نباشه و گاهی شاید لازمه که حتما از همون زاویه دیدی که من می گم دوربین باید حرکت کنه به خاطر ساختار منطقی داستان و نیز چیدمان صحنه ها در کنار هم.

کارگردان ها دست توی قصه نبرند، زوایای دوربین پیشکش...
فیلمنامه نویس های بزرگ میگن از ناخودآگاه کارگردان وارد بشید. ابزار شما علاوه بر اصطلاحات نمایشی، تشبیهات و استعارات ادبی هم هست. پس وقتی می خواهید صحنه ای رو به تصویر بکشید طوری بنویسید که کارگردان خودبخود بفهمد چطور میزانسن بدهد نه اینکه حتما زاویه دوربین رو مشخص کنید...
برای بهترین ها دعا کن؛ برای بدترین ها آماده باش
PRISONERS
پاسخ
#9
مصطفی عزیز، تا به حال اینطوری به قضیه نگاه نکرده بودم. راست می گی مشکل بز رگ فیلمنامه نویس اینکه حمایت نمی شه و کارگردان و بازیگر و هر کسی به خودش اجازه می ده فیلمنامه رو طبق میلش تغییر بده. اینکه راجع به زاویه دوربین گفتی برام جالب بود. ممنونم .
راز بلوغ در بردباری فراوان نهفته است.22
پاسخ
آگهی
#10
نميدونم چرا تو ايران هر کسى ميتونه فيلمنامه رو دست کارى کنه
کارگردان،تهيه کننده،بازيگر،آبدارچى و...
ولى فيلمنامه نويس حتى حق نداره لفظ دوربين رو به کار ببره!!!!
فيلمنامه نويسى که هنگام نوشتن،همه چى جلوى چشماشه و بهتر از هر کسى با زوايا آشناست
کلاهتونو قاضى کنيد
آخه اين انصافه؟
پاسخ
#11
انصافا در تعریف مقام فیلمنامه نویس در این سینمای کشورمان باید بازنگری جدی شود و نویسنده بتواند احترامی که شایسته اش است را پیدا کند کمی به دور از فشارهای تهیه کننده ها که شاید البته آن ها هم حق دارند و به دور از تحمیل های کارگردان... کارگردان و فیلمنامه نویس باید دو همکار باشند... نه کارگر و صاحب کار.... و شاید عیب در سیستم غلط سینمای ماست...
به امید آینده بهتر.
عاشق فیلمنامه نویسی ام چون به من اجازه ی خلق یک دنیای تازه را می دهد با آدم های تازه...
پاسخ
#12
اینا به کارگردان بستگی داره. الان معمولا کارگردان های بزرگ که با فیلمنامه نویسای بزرگ کار می کنن از فیلمنامه نویس میخوان سر صحنه فیلمبرداری باشه و نظراتشو راجب دکوپاژ کار بده
جیمز الروی: "گربه‌ها باید چنگ بیندازند. سگ‌ها باید گاز بگیرند. من باید بنویسم."

Hesam.Shaikhy@yahoo.com
پاسخ
آگهی
#13
(6-12-1390، 02:25 عصر)دیبا نوشته است: *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*شاید تعیین جای دوربین یه جورایی دخالت تو کار کارگردان به نظر برسه ولی من به عنوان نویسنده می دونم چی دارم می نویسم. زاویه ای که من در نظر دارم شاید با کارگردان یکی نباشه و گاهی شاید لازمه که حتما از همون زاویه دیدی که من می گم دوربین باید حرکت کنه به خاطر ساختار منطقی داستان و نیز چیدمان صحنه ها در کنار هم.

سلام ديبا. نظرتو خوندم.
بعنوان هنرجوي كارگرداني بايد بگم شما هرچقدر هم كه مصر باشي ،هيچ كارگرداني حاضر نميشه طبق ديدگاه فيلمنامه نويسش كاركنه.
شماسناريو رو طبق ديدگاه خودت مينويسي و كارگردان دنياي فيلم رو خلق ميكنه. 75
وقتي در مسير فيلمنامه نويسي قرار ميگيريم توقع اينكه فكر خودمون رو به كارگردان تزريق كنيم توقع بي موردي هست. چون عملن چنين اتفاقي نميفته و اين وارد شدن به حريم كارگردان هست.
اگر فيلمنامه خوبي يك فيلم خوب در نياد مطمئنن منتقدان اونو به حساب نويسنده نخواهند گذاشت..
پاسخ
#14
(6-12-1390، 02:25 عصر)دیبا نوشته است: *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*شاید تعیین جای دوربین یه جورایی دخالت تو کار کارگردان به نظر برسه ولی من به عنوان نویسنده می دونم چی دارم می نویسم. زاویه ای که من در نظر دارم شاید با کارگردان یکی نباشه و گاهی شاید لازمه که حتما از همون زاویه دیدی که من می گم دوربین باید حرکت کنه به خاطر ساختار منطقی داستان و نیز چیدمان صحنه ها در کنار هم.
خانم دیبا من جواب بحث تو نقد عکس رو اینجا میگم منظور منم همین هایی هست که دوستان میگن در مورد اصطلاحات وقتی میگیم پرش به یا برش به یا قطع به: خوب اگه اینا نباشه چطور باید منظور رو رسوند آخه ناسلامتی ما داریم چیزی رو تعریف میکنیم که میبینیم. فیلم+نامه
پاسخ
#15
(25-3-1391، 01:23 صبح)PARADOX نوشته است: *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
(6-12-1390، 02:25 عصر)دیبا نوشته است: *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*شاید تعیین جای دوربین یه جورایی دخالت تو کار کارگردان به نظر برسه ولی من به عنوان نویسنده می دونم چی دارم می نویسم. زاویه ای که من در نظر دارم شاید با کارگردان یکی نباشه و گاهی شاید لازمه که حتما از همون زاویه دیدی که من می گم دوربین باید حرکت کنه به خاطر ساختار منطقی داستان و نیز چیدمان صحنه ها در کنار هم.
خانم دیبا من جواب بحث تو نقد عکس رو اینجا میگم منظور منم همین هایی هست که دوستان میگن در مورد اصطلاحات وقتی میگیم پرش به یا برش به یا قطع به: خوب اگه اینا نباشه چطور باید منظور رو رسوند آخه ناسلامتی ما داریم چیزی رو تعریف میکنیم که میبینیم. فیلم+نامه

دوست عزیز من اینو برای بیان دلخوریم از عادات فیلمنامه نویسی رایج نوشتم. اینکه کارگردان انتظار داره فیلمنامه نویس فقط داستان رو تعریف کنه. اما دوستان هم در جواب صحبت من ، مطالب جالبی عنوان کردن. کلا این قسمت پیشنهادات خوبی از طر ف دوستان عنوان شده که مثلا به جای دوربین از فلان لغت یا فلان موقعیت استفاده کنیم. بنابراین اگه این موضوع رو کامل بخونید خیلی بهتون کمک می کنه. به من که کمک کرد.
راز بلوغ در بردباری فراوان نهفته است.22
پاسخ
آگهی


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اشتراک تجربیات خود برای دیگران nima_sadat 55 7,776 17-2-1394، 09:49 عصر
آخرین ارسال: hamed

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :