درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

تعليق در پرده دوم
زمان کنونی: 20-9-1395، 10:09 عصر
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: G.Manager
آخرین ارسال: G.Manager
پاسخ 1
بازدید 1176

امتیاز موضوع:
  • 22 رأی - میانگین امتیازات: 3.55
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تعليق در پرده دوم
#1
Information 
منبع:movieoutline

نويسنده:Marilyn Horowitz
س:چطور تعليق را در پرده دوم فيلمنامه وارد نماييم؟
ج:قرار دادن ضرب الاجل زماني در داستان.

تا حالا فكر كرده ايد جشن هالووين و مسابقات ليگ برتر بيسبال چه چيز مشتركي با هم دارند؟ جداي از اينكه يك لباس يا يك پوشش مخصوص، جزوي از برنامه خاص آنهاست، هردو وقايعي هستند كه براي يك زمان مشخص تعريف شده اند. ماجراهايي با مهلت پايان مشخص، بالقوه داراي انرژي بالايي براي وارد كردن تيك تاك ساعت در فيلمنامه هستند. افزودن يك ماجرا با ضرب الاجل مشخص،براي هر نوع داستاني مي تواند كاملاً‌مفيد واقع شود. تعطيلات مثال خوبي در اين مورد هستند اما به هرحال واقعه اي كه بطور مشخص به وضعيت داستان شما مربوط باشد، عالي است.

در يكي از كلاسهايم به نام "فيلمنامه تان را تمام كنيد" كه چند شب پيش درس مي دادم، 5 نفر از دانش آموزان بسيار مستعد و پركار كلاس كه در ژانرهاي متفاوتي در حال نوشتن آثارشان بودند، به نيمه پرده دوم رسيده بودند و واقعاً نمي دانستند كه چطور بايد ادامه سناريو خود را تكميل نمايند. چيزي كه نياز بود، لزوم خلق تعليق و حسي رازآلود بود تا بتواند تماشاگر را با كنجكاوي به دنبال خود بكشد تا به پايان داستان برسيم. اين موضوع براي 5 فيلمنامه مختلف، جداي از نوع فيلمنامه شان، چطور مي توانست ايجاد گردد؟

جواب اين بود كه در هر پنج فيلمنامه، جداي از اينكه نقطه اوج داستان در پرده سوم چه خواهد بود، مي بايست پرده اول بازبيني گردد و مجدد به اين شكل بازنويسي گردد كه درآن نشانه هايي براي تماشاگر در خصوص اينكه داستان قرار است به كجا برسد، حتي از صفحه اول، قرار داده شود.

با تزريق يك ضرب الاجل در داستان، حال چه بصورت ظريف و ماهرانه و يا بصورت كاملاً آشكار، و نشان دادن زمان در حال گذر ميان پرده اول كه در آن به حادثه مورد نظر اشاره شده تا پرده سوم كه قرار است حادثه اتفاق بيافتد، مي توانيم فشار لازم را بر روي تماشاگر وارد كرده و به اين شكل مجبورش كنيم تا داستان را تا آخر بر روي لبه صندليش پيگيري نمايد. حال اين تكنيك به شكلهاي مختلفي مي تواند ايجاد گردد. مثلاً با قرار دادن اشاراتي در ميان ديالوگها كه مهلت مقرر را نشان مي دهند يا مثلاً ‌استفاده از راديو و تلويزيون در پس زمينه تصويرمان كه درباره وقوع حادثه و يا مثلاً انتخابات رياست جمهوري در حال بحث هستند، مي توان عمل نمود. همچنين يك صداي هشداردهنده پس زمينه هم مي تواند جواب خوبي براي اين موضوع باشد اما در اين مورد خاص بايد به عنوان آخرين حربه استفاده نمود مگر اينكه جز لاينفك ساختار داستان ما قرار گرفته باشد.

مثلاً در فيلم Election ابتدا مي فهميم موضوع مهمي كه قرار است در مدرسه اتفاق بيافتد، انتخابات شوراي دانش آموزي پيش رو مي باشد. روايت داستان بوسيله يكي از معلمان، Jim McAllister ، كه با شور فراوان اين موضوع را پيگيري مي نمايد- البته نمي خواهد يكي از دانش آموزان جاه طلبش به نام Tracy Flick در اين انتخابات پيروز شود چراكه ديگر دوستانش را به خطا و لغزش راهنمايي مي كند- جاري مي گردد. در پرده اول صداي پس زمينه ما را با شعله خشم جيم نسبت به تريسي بدليل خراب كردن جايگاه دوستانش، آشنا مي نمايد. لحن تند و پر حرارت جيم، حس كنجكاوي و انتظاري را در تماشاگر برمي انگيزد: اين جريان تا كجا مي خواد جلو بره؟ همينطور كه از زمان فيلم مي گذرد، جيم موقعيتش را از دست داده و منزوي مي شود تا اينكه كنترل خود را از دست مي دهد و عصبانيت تمام وجودش را دربر مي گيرد. از آنجاييكه ما نقطه نهايي زمان انتخابات را مي دانيم، همچنان فيلم را حتي جايي در قسمت دوم پرده دوم، كه ظاهراً داستان از اصلش منحرف مي شود و موضوعي بين او و همسايه اش بوجود مي آيد، دنبال مي كنيم.

پس بار ديگر به پرسش اولي كه طرح كرديم، بر مي گرديم: چطور فيلمنامه را با ضرباهنگ مطلوب به ميانه برسانيم و از آن عبور نماييم؟ جواب اين است كه با ايجاد تعليق بيشتردر پرده دوم امكان پذير خواهد بود كه اين كار هم با بازبيني پرده اول ايجاد خواهد شد. در پرده اول، نقطه اوج پرده سوم را به نوعي مشخص و بارز نماييم(مثلاً‌همان شمارش آرا در انتخابات)، و اين باعث خواهد شد كه پرده دوم ما هم، داراي ساختار بهتر و هم بسيار جذابتر گردد.

نكته آخر:
اين تكنيك براي تمام ژانرها كاربرد دارد. انتخابات شوراي دانش آموزي كه درباره اش صحبت كرديم، تنها يك نوع خاص از اين مثال بود و شما براحتي مي توانيد آن را با يك مهماني شام، جشن هالووين، يك انتخابات رياست جمهوري و يا هر حادثه اي كه داراي ضرب الاجل باشد عوض كرده و نتيجه يكساني را بدست آوريد. از ديگر مثالهاي موفقيت آميز در اين خصوص فيلم "روي خط آتش" مي باشد كه زمان عيد پاك سال جديد منجر به بروز جنايت "هري" نسبت به "سالي" در جريان سخنراني رئيس جمهوري مي گردد. و يا زمان غسل تعميد كودك در فيلم "پدرخوانده" نمونه ديگري از اين دست مي باشد. زمانهاي خاص شخصي مانند تولد، ساگرد ازدواج و يا سررسيد يك قسط نيز مي توانند موثر واقع گردند. حتي يك زمان خيلي ساده وقت بيداري دم صبح در فيلم Groundhog Day توانسته است بسيار مثمر ثمر واقع شود.

تمرين:
يك حادثه مرتبط با فيلمنامه اي را كه در حال نوشتنش هستيد را انتخاب كنيد و ببينيد اگر اين موقعيت در پرده اول زمينه چيني شود و در پرده دوم يادآوري گردد و در پرده سوم رخ دهد، آيا نمي تواند حس تعليقي را در تماشاگر ايجاد نمايد و باعث شود كه تا انتها فيلم را بر روي لبه صندليش ببيند؟

در خاتمه پيشنهاد مي كنم نگاهي هم به فيلم "زن زيبا" بياندازيد. ابتدا المانهاي فشار زماني و توجه به گذشت زمان در پايان پرده اول برقرار مي گردد. Edward كه Vivian را بصورت ساعتي استخدام كرده است، تصميم مي گيرد اين زمان كاري را تا صبح افزايش دهد و از شر گذر سريع زمان براي پرداخت دستمزد خلاص شود. سپس در پرده دوم ادوارد مجدد تصميم مي گيرد اين قرار داد را تا انتهاي هفته تمديد نمايد كه مساله پرداخت پول به پرده سوم منتقل مي گردد. در اينجاست كه رابطه ايندو در طول هفته كاملاً صميمي شده و هر لحظه زمان جداييشان در انتهاي هفته نزديكتر مي گردد. حال اگر اين مهلت زماني در پرده اول و دوم زمينه سازي نمي گرديد، قطعاً آن تاثير شگرفش را در انتهاي پرده سوم نمي داشت و فيلم به قصه اي بلند و بي خاصيت تبديل مي گرديد.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ساختار 9 پرده اي farzin 0 1,442 22-1-1391، 12:07 عصر
آخرین ارسال: farzin
  چطور مي توان پرده سوم داستان را پوياتر و بهتر نمود G.Manager 0 1,088 5-12-1389، 03:47 عصر
آخرین ارسال: G.Manager

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :