درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

فريبرز روشنفكر
زمان کنونی: 18-9-1395، 09:30 عصر
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: G.Manager
آخرین ارسال: arshin
پاسخ 10
بازدید 3679

امتیاز موضوع:
  • 20 رأی - میانگین امتیازات: 3.35
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فريبرز روشنفكر
#1
*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*

مدت یک سال و اندی می گذرد که وکلای رشته مالکیت فکری و کارشناسان سینمایی پس از بررسی اسناد و مدارک فریبرز روشنفکر در رابطه با منازعه سیندرلا 3 از مسئولین درخواست احقاق حق کرده اند که اخبار این ماجرای مربوط به سرقت فیلمنامه در دهها روزنامه کثیر الانتشار خبرگزاریها و اخبار فرهنگی تلویزیون منعکس شده است.

حمایت صنف فیلمنامه نویسان از این دعوای ناتمام دفاع از هویت فیلمنامه نویس ایرانی محسوب می شود.

ماجرا در یک نگاه

1.فریبرز روشنفکر طرح فیلمنامه ای (یک داستان) را در ارتباط با ادامه کارتون سیندرلا در سال 1378 برای کمپانی والت دیزنی ارسال می کند.

2.کمپانی والت دیزنی دریافت فیلمنامه را با نامه ثبت شده و شماره دار برای فریبرز روشنفکر در جواب می فرستد و پس از آن دو نامه دیگر هم در ارتباط با همین فیلمنامه برای فریبرز روشنفکر ارسال می کند.

3. 8 سال بعد فیلم سیندرلای 3 بر اساس داستان فریبرز روشنفکر در کمپانی والت دیزنی ساخته می شود.

4.فریبرز روشنفکر نامه ای به مدیر کل کمپانی والت دیزنی می فرستد و بابت سرقت ادبی از کمپانی خسارت مطالبه می کند.

5.کمپانی والت دیزنی دریافت طرح فیلمنامه فریبرز روشنفکر را تایید می کند ولی حاضر به پذیرش سرقت ادبی نمی شود.

6.فریبرز روشنفکر با ارائه مدارک و مستندات، ماجرا را با خانم پورمحمدی وکیل مالکیت فکری و عضو واحد مالکیت فکری دادگستری تهران در میان می گذارد و از او تقاضای رسیدگی می کند.

7.خانم پورمحمدی سرقت ادبی را بر اساس مستندات منطقی تشخیص می دهد و نامه ای برای دادگستری آمریکا می فرستد و از آنها می خواهد به اتهام سرقت ادبی کمپانی والت دیزنی رسیدگی کنند.

8.دادگستری آمریکا دسترسی کمپانی والت دیزنی به طرح فیلمنامه فریبرز روشنفکر را در سال 1999 می پذیرد ولی رای به شباهت دو داستان را وظیفه دادگاه قلمداد می کند.دادگاهی که باید بر اساس دادخواست رسمی شاکی تشکیل شود.
*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*

' فريبرز روشنفكر' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا اظهار داشت : برگزاري همايش و نشست در زمينه مالكيت فكري، كار پسنديده اي است ولي اگر فقط به برگزاري اينگونه برنامه ها بسنده شود و كارهاي زيربنايي و كاربردي پس از همايش پيگيري نشود برگزاري آنها مانند كاشت درختان بي ثمر است.
وي تاسيس سازماني براي ثبت بين المللي آثار هنرمندان ايراني را ضروري دانست و گفت : تعامل با سازمان جهاني مالكيت فكري براي ثبت همزمان يك اثر يا يك اختراع ، مي تواند راهكار بسيار مناسبي باشد به طور مثال وقتي فيلمنامه نويس يا رمان نويس ايراني اثر خود را جهت ثبت به سازمان مالكيت فكري داخل كشور ارائه مي كند ، اين سازمان با مجوزي كه قبلا از سازمان جهاني مالكيت فكري اخذ كرده ، اثر را به صورت بين المللي به ثبت برساند و در چنين موقعيتي بيم سرقت اثر در خارج از كشور و عدم توانايي پيگيري سرقت از ميان مي رود.
وي تاكيد كرد : ثبت بين المللي آثار و برخورداري از يك بخش حقوقي قدرتمند نيز از ديگر لوازم فعاليت اين سازمان فرضي است و واحد حقوقي مربوطه بايد بتواند در يك ركورد زماني متعارف، هم رديف ديگر مراكز حقوقي دنيا در صورت وقوع سرقت فكري به سرعت وارد عمل شده و از حقوق صاحب اثر دفاع كند.
روشنفكر با ذكر مثالي افزود: چنانچه يك طراح نقشه فرش متوجه شود كه يك شركت توليد فرش خارجي از اثر وي كپي برداري غير مجاز كرده است اين فرد به عنوان يك شخصيت حقيقي و صاحب حقوق مالكيت فكري در كشور با دو مشكل رو به رو است كه اولين مشكل، اثبات مالكيت نقشه فرش است زيرا متاسفانه ثبت داخلي و غيربين المللي در محاكم قضايي خارج از كشور جنبه حقوقي ندارد.
به گفته وي حتي اگر طراح مال باخته، اثر خود را به ثبت بين المللي هم رسانده باشد با مشكل تامين مخارج هنگفت اقامه دعوا در محاكم قضايي غير ايراني مواجه مي شود و در اين شرايط است كه وجود يك واحد حقوقي قدرتمند در اين مركز ثبت بين المللي مي تواند به وي كمك كند.
اين فيلمنامه نويس تصريح كرد كه حتي اگر واحد حقوقي پس از پيگيري پرونده ، شكست هم بخورد باز دفاع از حقوق يك شهروند ايراني صورت گرفته است.
روشنفكر خاطر نشان كرد: معاونت حقوقي وزارت امور خارجه برخي كشورها يك بخش مالكيت فكري دارد كه دائما فعاليت هاي تجاري ، اقتصادي ، صنعتي ، هنري و فرهنگي تمام دنيا را رصد مي كند و درصورت ورود آسيب به حقوق شخصيت هاي حقيقي و حقوقي شهروندان خود، بلافاصله وارد عمل شده و كشور مورد نظر را به عنوان متشاكي به محاكمه مي كشاند.
وي از متوليان امور حقوقي ايران خواست تا براي حمايت از شخصيت هاي حقيقي و حقوقي ايراني به تاسيس مراكز ثبت بين المللي و داراي قدرت بالقوه احقاق حق، دست بزنند تا درصورت مواجه شدن با موارد نقض حقوق ايرانيان در خارج از كشور، اقدامات موثر حقوقي انجام دهند.
اين هنرمند ايراني ، بيش از يك سال است كه با ارائه مداركي محكمه پسند در صدد شكايت عليه كمپاني آمريكايي والت ديزني است و با اينكه مدارك وي اعتبار سنجي شده و مورد تاييد متخصصان و كارشناسان قرار گرفته تا امروز موفق به انجام اقدام موثر حقوقي عليه اين شركت فيلم سازي نشده است.
روشنفكر ، سال گذشته مدارك محکمه پسندی در اثبات سرقت ادبی کمپانی والت دیزنی منتشر کرد که در اخبار فرهنگی تلویزیون ، خبرگزاری ها و روزنامه ها انعکاس وسیع داشت.هم اینک این مدارک به دو زبان فارسی و انگلیسی در دسترس عموم قرار داده شده است:
*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
------------
Admin: نمي دانيم چرا اين لينكها فيلتر شده است؟!
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
#2
سلام
خوشحالم از اینکه بالاخره یه جامعه ی مجازی از فیملنامه نویس ها پیدا کردم اما امیدوارم فیلمنامه نویس های حرفه ای هم به این محل سر بزنن و یا حداقل مدیران سایت فکری برای حضور اونها هم بکنن
به هر حال خوشحالم
پاسخ
#3
متاسفانه روي دو لينكي كه گذاشتيد كليك كردم هر دو فيلتر شده ،اميدوارم اشتباه فيلتر شده باشه چون اگه ايران و ايراني از نويسنده خودش دفاع نكنه ديگه چه انتظار از غريبه
اميدوارم آقاي روشنفكر به حق قانوني خودشون برسند
هر كجا اراده اي باشد راه هم هست
پاسخ
آگهی
#4
(21-1-1390، 08:05 عصر)raziei نوشته است: *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*سلام
خوشحالم از اینکه بالاخره یه جامعه ی مجازی از فیملنامه نویس ها پیدا کردم اما امیدوارم فیلمنامه نویس های حرفه ای هم به این محل سر بزنن و یا حداقل مدیران سایت فکری برای حضور اونها هم بکنن
به هر حال خوشحالم

وقت بخیر
اگر فیلمنامه نویسان حرفه ای افتخار بدهند، با کمال میل می پذیریم. البته باید صبر کرد21
سعی می کنیم اینطور بشود. باید صبر کرد.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
#5
وقت بخیر
مستندات در اینجا قابل مشاهده است

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
#6
پليس اف بي آي منازعه فيلمنامه انيميشن سيندرلاي 3 را پيگيري مي‌كند
ایرنا: کد خبر: 30550767 (2019923) تاريخ انتشار : 15/06/1390 - 11:07

'فريبرز روشنفكر' نويسنده و فيلمنامه‌نويس روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با اعلام اين خبر افزود: 12 سال پيش طرح فيلمنامه اي را براي فروش به كمپاني والت ديزني پيشنهاد كردم كه اين كمپاني از يك ماه بعد از آن شروع به نامه نگاري با من كرد.
وي يادآور شد: چند نامه و يك فرم كار با سربرگ رسمي كمپاني والت ديزني، اسناد سال 1999 من هستند. اين كمپاني 8 سال بعد از دريافت طرح فيلمنامه مورد نزاع ، صحنه به صحنه از طرح پيشنهادي را در توليد سيندرلاي 3 استفاده كرد و مرتكب يك سرقت ادبي تمام عيار شد.*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
فيلمنامه نويس انيميشن سيندرلاي 3 تصريح كرد كه در سال 2009 نامه اي نكوهش آميز به مدير كل كمپاني ارسال كردم و نوشتم كه شما مانند شخصيت هاي منفي انيميشن هاي خودتان رفتار كرده ايد و به جاي خريد طرح فيلمنامه، آن را از من دزديديد.
وي ادامه داد: كمپاني والت ديزني در جواب اين نامه، يكي از معتبرترين اسناد حقوقي در اين ارتباط را در همان سال براي من ارسال كرد. در اين نامه دريافت طرح فيلمنامه مورد نزاع تاييد شده است ولي به طرزي شگفت آور سرقت ادبي را رد مي كنند.
به گفته روشنفكر، نامه 2009 كمپاني والت ديزني تمام دردسرهاي اثبات دسترسي كمپاني را در دادگاه پيش رو برطرف كرده است و اينك دعواي پيش رو اثبات شباهت دو فيلمنامه به يكديگر است.
وي گفت: در سايت رسمي درآمد سنجي فيلم ها ، سيندرلا 3 تا پايان 2009 صد و پنجاه ميليون دلار سود به جيب والت ديزني سرازير كرده و اگر اثبات شود كه طرح فيلمنامه من مبناي توليد اين انيميشن بوده ، بر اساس قانون كپي رايت آمريكا والت ديزني به پرداخت دو برابر درآمد خود از اين فيلم محكوم خواهد شد.*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
روشنفكر يادآور شد: نگارش فيلمنامه سيندرلا 3 با دو انگيزه صورت گرفت. نخست اينكه مي خواستم طرح فيلمنامه ام را بفروشم و علاوه بر اين، دوست داشتم روي داستان سيندرلا 1951 تأثيري بگذارم.
وي تاكيد كرد كه روايت سيندرلاي 3 در قاب انيميشن، ادامه داستان سيندرلاي اصلي و استقامت وي در مقابل ظلم بود.
فيلمنامه نويس فيلم سيندرلاي 3 در ادامه گفت: چندي پيش نامه نكوهش آميزي براي دادگستري آمريكا ارسال كردم كه چند روز بعد 'كارمن مالون' از مقامات عاليرتبه دادگستري آمريكا نامه اي سربرگ دار و مهر و امضا شده از وزارت دادگستري برايم ارسال كرد كه در آن عنوان شده چون اتهام ديزني جنايي نيست؛ نمي‌توانند وكيل رايگان در اختيار من بگذارند.
روشنفكر ادامه داد: من نيز در پاسخ به اين نامه عنوان كردم چنانچه شاكيان قوانين كپي رايت بضاعت مالي طرح دعوا نداشته باشند ، متشاكيان مي تواند هر چقدر بخواهند قوانين كپي رايت آمريكا را ناديده بگيرند.
وي تصريح كرد كه روز بعد از ارسال اين نامه از شعبه اف بي آي مستقر در دادگستري آمريكا نامه اي برايم ارسال شد كه در آن از من خواسته شده كليه مدارك خود عليه والت ديزني را براي آنها ارسال كنم.
روشنفكر تصريح كرد كه اخيرا يك فيلم 7 دقيقه اي به وبلاگ خود به آدرسhttp://cinderellaiii.blogfa.com اضافه كرده ام كه طرح فيلمنامه مورد نزاع در كنار شباهت هاي انيميشن سيندرلاي سه، همزمان در معرض مقايسه و قضاوت مخاطب قرار مي گيرد.
مستندات ادعاي اين فيلمنامه نويس ايراني در اخبار تلويزيوني ، روزنامه هاي كثيرالانتشار و رسانه ها بازتاب گسترده اي داشته و هفتم شهريور پرس تي وي نيز با پخش خبري تصويري به زبان انگليسي در اين باره به جمع رسانه هاي تحليل كننده اين منازعه پيوسته است.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
آگهی
#7
پیگیری سرقت فیلمنامه 'سیندرلا 3' نیاز به حمایت مسوولان دارد
'جعفر حسنی بروجردی' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: دو سال پیش فریبرز روشنفكر مداركی را عرضه كرد كه هم از لحاظ منطق حقوقی و هم از لحاظ منطق ادبی ثابت می كرد كمپانی والت دیسنی فیلمنامه او را در سال 1378 دریافت كرده و بدون رعایت حقوق مالكیت فكری وی، فیلم 'سیندرلا 3' را بر اساس طرح او به تولید رسانده است.

مسوول واحد امور فیلمنامه حوزه هنری گفت: در ایام برگزاری همایش های مالكیت فكری از مسوولان حقوقی و هنری كشور درخواست كردیم در راستای پیگیری بزرگترین پرونده مالكیت فكری ایرانی، علیه كمپانی آمریكایی والت دیسنی حداقل وكیلی خارجی استخدام كنند.

این فیلمنامه نویس كه در جشنواره فجر سال 90 بخاطر نگارش فیلمنامه ضد اسراییلی 'ریسمانی نزدیك تر از رگ' سیمرغ بهترین فیلمنامه در بخش فیلم های خارجی را كسب كرد، ادامه داد: برخورد ظالمانه والت دیسنی با یك نویسنده مسلمان از یك سو و عدم حمایت متولیان هنری و حقوقی كشور از این موقعیت جالب برای احقاق حقوق یك نویسنده مسلمان از سویی دیگر، واقعا تاسف آور است.

وی ادامه داد: نمی دانم چرا بعد از گذشت دو سال هنوز این موقعیت درخشان از سوی متولیان درك نمی شود. اینكه می گویم موقعیت درخشان به این خاطر است كه كمپانی والت دیسنی طی نامه 2009 میلادی خود به دریافت طرح فیلمنامه مورد دعوا اعتراف كرده و این شاید نه بخاطر صداقت كه بخاطر مداركی است كه در سال های پیش بین نویسنده و كمپانی رد و بدل شده و راه انكار را بسته است.

مسوول واحد امور فیلمنامه حوزه هنری گفت: 'كارمن مالون' از معاونان وزیر دادگستری آمریكا در جواب شكایت فریبرز روشنفكر پس از اعتبار سنجی مدارك وی، طی نامه ای رسمی و مهر و امضاء شده به این نویسنده ایرانی اعلام كرده كه از طریق وكلای آمریكایی مدارك خود را بطور رسمی در دادگاه آمریكا مطرح كند و این به معنای معتبر و محكمه پسند بودن مدارك این نویسنده ایرانی است.

حسنی بروجردی از مسوولان هنری و حقوقی خواست به طور جدی مدارك فریبرز روشنفكر را كه در تارنمای *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید* درج شده، بررسی كرده و با پیگیری این سرقت ادبی آشكار، به نویسندگان مسلمان ایرانی نشان دهند كه جمهوری اسلامی ایران از آنان در مقابل دزدان نژادپرست و تبعیض پیشه آمریكایی حمایت می كنند.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
#8
عزیزان مشکل آقای روشنفکر سند خوبی است برای آندسته از عزیزانی که عوض وقت خود را صرف نوشتن فیلمنامه کنند ؛ بی جهت وقت تلف کرده و دنبال جائی برای ثبت فیلمنامه آنهم فیلمنامه کوتاه می گردند . بابا این سرقت ادبی تو ایران نبوده ها. ولش کن . بچسب به نوشتن . اینقدر که بنویسی تا دیگه دیگران از سرقت کردن خسته و سیر بشن و تو فیلمنامه ئ یک خود را رو کنی . موفق باشید .
پاسخ
#9
(12-2-1391، 04:57 عصر)eshghefilm نوشته است: *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*عزیزان مشکل آقای روشنفکر سند خوبی است برای آندسته از عزیزانی که عوض وقت خود را صرف نوشتن فیلمنامه کنند ؛ بی جهت وقت تلف کرده و دنبال جائی برای ثبت فیلمنامه آنهم فیلمنامه کوتاه می گردند . بابا این سرقت ادبی تو ایران نبوده ها. ولش کن . بچسب به نوشتن . اینقدر که بنویسی تا دیگه دیگران از سرقت کردن خسته و سیر بشن و تو فیلمنامه ئ یک خود را رو کنی . موفق باشید .

د اگه این بیچاره جایی ثبت نکرده بود و مدرکی نداشت که نمیتونست با والت دیزنی در بیفته !! بعدشم ما رو چه حسابی باید بنویسیم که بقیه مفت مفت استفاده کنن و انقدر استفاده کنن که از سرقت کردن سیر بشن ؟مگه به سارقا بدهکاریم ؟ من که شدیدا به همه دوستان گلم پیشنهاد میکنم هرچی دارید ثبت کنید.
No One Knows What It`s Like...To Be The Badman...To Be The Sad Man...Behind Blue Eyes
پاسخ
آگهی
#10
باید بفهمییم نباید خیالمان راحت باشد که کمپانی های بزرگ و مشهور قابل اعتمادند هر جا ادم های پست و دزد را دارد که بخاطر پول چه کار ها که نمی کنند
با این سر و صدایی که به پا شده ابرویی که از والت دیزنی رفته انگار روشنفکر به حقش رسیده
درود بر روشنفکر
من شکست نمی خورم. ایمان و دوست داشتن رویین تنم کرده اند.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :