درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

ده نکته فیلمنامه نویسی از Joss Whedon
زمان کنونی: 16-9-1395، 02:18 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: G.Manager
آخرین ارسال: G.Manager
پاسخ 1
بازدید 1231

امتیاز موضوع:
  • 22 رأی - میانگین امتیازات: 3.64
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ده نکته فیلمنامه نویسی از Joss Whedon
#1
ده نکته فیلمنامه نویسی از Joss Whedon

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*

بیشتر شهرت Joss Whedon بخاطر خلق فیلمنامه سریال Buffy the Vampire Slayer و پس از آن Angel و سریال کوتاه اما پرطرفدار Firefly می باشد. در کارنامه این نویسنده و کارگردان، آثاری که تحت نظر وی بازنویسی شده اند نیز به چشم می خورد که از آن جمله می توان به Speed و Toy Story اشاره نمود. در اینجا 10 نکته مورد نظر او درباره فیلمنامه نویسی را با یگدیگر مرور می کنیم:
1-فیلمنامه را به اتمام برسانید

حقیقتاً به اتمام رساندن فیلمنامه چیزی است که من قصد دارم آن را به عنوان اولین نکته بیان کنم. شاید خنده دار بنظر برسد اما حقیقت دارد. من دوستانی دارم که دو سوم فیلمنامه شان را می نویسند و سپس به سراغ بازنویسی آن می روند و این کارشان هم 3 سال طول می کشد. تمام کردن یک فیلمنامه اولاً واقعاً سخترین قسمت کار است و ثانیاً راحت می شوید. حتی اگر آن را عالی ننوشته باشید و حتی اگر بدانید که می بایست دوباره برای بازنویسی آن برگردید، به کار تایپتان تا آخر ادامه دهید. کار شما باید یک پایان داشته باشد.
2-ساختار

ساختار یعنی اینکه بدانید درحال رفتن به کجا هستید و مطمئن باشید که در این راه دچار سردرگمی نمی شوید. البته بعضی فیلمهای عالی با سردرگم شدن فیلمنامه نویسانشان در آنها پدید آمده اند(!) مثل Terrence Malick و Robert Altman. اما در شرایط حاضر این کار به سرانجام خوبی نخواهد رسید و من آن را توصیه نمی کنم. شخصاً به ساختار به این معنی معتقدم. واقعیت این است من که کارم را جدول بندی می نمایم. قسمتهای بامزه کارم کجا قرا می گیرند؟ هیجان کار کجاست؟ قسمتهای عشقیش؟ کی چه می داند و چه وقت؟ مهم است که شما این موضوعات را در جای درست خودش بدانید و بکار ببندید. و این همان ساختار بخشی به کارتان می باشد. همان چیزی که می خواهید تماشاگر آن را درک کند. جدولها، نمودارها، قلمهای رنگی و خلاصه هر چیزی که به روشتنر شدن مسیر شما کمک می کند، مفید است.
3-حرفی برای گفتن داشتن
باید واقعاً شماره یک باشد. حتی اگر درحال نوشتن داستانی شبیه Die Hard هستید، حرفی برای گفتن درمورد کپی کردن از داستانهای دیگر داشته باشید(!) تعداد فیلمهایی که نمی توان مفهومی برایشان متصور بود، کم نیستند. احتمالش کم است که بتوانیم فیلمی مخصوصاً در ژانر پیدا کرد که ایده بخصوصی داشته باشد و حرفش تنها " داخل این فیلم صحنه های جالبی می شود پیدا کرد" نباشد. فیلم The Island با صحنه های تعقیب و گریز ماشینها شروع می شود. و صحنه های جالب فیلم جایی است که در آن افراد شبیه سازی می شوند و شما می گویید:" واقعاً برای اینطور آدمها چه احساس درونی بوجود می آید؟"
4-هرکسی دلیلی برای زندگیش دارد

وجوه زندگی افراد چند بعدی است. در نگاه شما حتی جانیانی که در دسته آدم بدهای شما قرار دارند نیز دارای دلیل خاصی برای خود می باشند. آنها نظر، شناسنامه و عقبه خودشان را دارند. اگر هر کس در داستان شما صحبتهایش را بگونه ای بیان نماید که نشان دهنده مکالماتی طرح ریزی شده باشد، آنوقت می توان گفت که شما دیالوگ ننوشته اید بلکه جملات قصار آفریده اید. (به یاد داشته باشید) همه همیشه نباید خوشحال باشند، همه نباید دلربا باشند، همه نباید شادی آفرین باشند، و ضمناً لازم نیست همه صحبت کنند. با این حال اگر نمی دانستید شخصیتهایتان کیستند و در داستانتان چه کاره اند، اگر نمی دانستید چرا احساسی دارند که شما در نظر دارید و اگر نمی دانستید چرا در حال انجام کاری هستند که شما مد نظرتان بوده، در اینصورت کارتان ایراد خواهد داشت.
5-نسبت به نوشته هایتان تعصب نداشته باشید. (ویرایش کنید)

اجازه دهید فنی را که در گذشته آموخته ام در اختیارتان بگذارم. اگر مطلبی در سر جایش نبود، داستانی نوشته بودید که به بن بست خورده بود و نمی توانستید اصلاحش نمایید، صحنه مورد علاقه تان و یا ایده خوبی که در فیلمنامه وارد کرده اید را حذف کنید! ظالمانه است، اما خب چاره دیگری ندارید. این موضوع شاید بالاخره راه خودش را پیدا کند اما معمولاً حذف آن یک کار عملی فوق العاده است.
6-گوش کنید

هر زمان که به عنوان ویرایشگر یک فیلمنامه کارم را شروع می کنم، مشخص است که نفر قبلی نتوانسته کار را بدرستی به پیش برد. طبیعی است که این جابجایی نویسنده زمانی اتفاق می افتد که مدیران تولید فیلم کار دیگری نمی توانند انجام دهند، البته اصلاً خوب نیست، و به هرحال در اکثر این موارد که من روی این آثار کار می کنم، دستم کاملاً باز است تا هر طور که صلاح می دانم فیلمنامه را به یک اثرقابل قبول تبدیل نمایم. اغلب وقتی نویسنده ها به مشکل برخورد می کنند، کارشان قفل می شود و دیگر نمی توانند داستان را به پیش ببرند و آنقدر خود را درگیرذهنیات خود می کنند که اصلاً توجه ای به اطرافیان خودشان نشان نمی دهند. یادمان باشد که این مهم است که متکی به نیروی ذهن خود باشیم اما این موضوع هم مهم است که نظرخواهی از دیگران نیز خیلی مهم است. کندذهن ترین افراد دراطراف شما نیز می توانند ایده های جالبی برای داستان شما داشته باشند.
7-دنبال علایق تماشاگران باشید

هدف شما یکی است. ارتباط با مخاطب. پس لازم است که به علایق ایشان در طول زمان توجه داشته باشید. یکی از بزرگترین مشکلاتی که من همیشه در برخورد با فیلمهای سایر افراد با آن روبرو هستم این است که با خود می گویم:"این قسمت فیلم من رو گیج کرده" و یا هر چیز دیگر و آنها در جواب می گویند: "من از این قسمت منظورم این بوده که . . ." و شروع به توضیح نیاتشان می کنند. اما هیچ کدام از این توضیحات به درد من به عنوان یک تماشاگر نمی خورد. بر اساس تفکرات مخاطبینتان فکر نمایید. آنها به سالنهای نمایش می آیند و منتظرند که شروع به ایراد گرفتند بکنند یا نه. اگر شما کارتان را درست انجام دهید، انتقادی نخواهند داشت.
8-برای یک فیلم سینماییی بنویسید

تا می توانید اثرتان را سینمایی نمایید. اگر موضوع پر پیمانی در اختیار دارید، خب آن را با آب و تاب تعریف کنید اما اگر زیاد هم موضوع مهمی نیست، خیلی مختصر و گذرا از کنارش رد شوید. اجازه بدهید خواننده واقعاً احساس دیدن یک فیلم درونش بوجود آید. در اینضورت کمک زیادی به شما، کارگردان، مدیر تولید و الی آخر می کند و نهایتاً همه (مشتاقانه)خواهند گفت" اگر ساخته بشه، عجب فیلمی میشه".
9-گوش نکنید!

قبلاً گفتم باید گوش بدهید و حالا می خواهم خلاف حرفم را بزنم، چون واقعیت اینه که بهترین کارها تاحالا زمانی بوجود آمده اند که شخص برخلاف سیستم موجود کار کرده باشد. به سراغ ایده های غیر قابل انتظار رفتن و به صدای درونشان گوش دادن. اگر اسیر سیستم یکنواخت سازی شوید به اعتبار افرادی چون Paul Thomas Anderson و Wes Anderson نخواهید رسید و واقعیت اینجاست که سیستم موجود شما را به این مسیر هدایت خواهد نمود. فرایندی یکنواخت ساز و شما مجبورید که با آن مبارزی کنید. این تجربه را من در هنگام ساخت Firefly نیز داشتم و از شبکه خواستم این سریال را با نگاه متفاوتی کار نمایند
10-از اصولتان صرف نظر نکنید

اولین سکه دستمزدم را هنوز هم دارم. بعد از آن به خدوم قول دادم که هیچ کاری را فقط بخاطرنیاز به پولش قبول نکنم. البته به هر حال من به کار نیاز خواهم داشت اما کاری را انجام خواهم داد که عاشقش باشم. حال این کار می تواند فیلم (کم ارزش) "دنیای آب" باشد که البته مردم هم تعجب می کنند اما به هر حال ایده فوق العاده ای برای فیلمسازی داشت. هر چیزی می تواند خوب باشد. حتی فیلم "آخرین حرکت قهرمان" نیز می توانست خوب باشد. تقریباً تمام فیلمها حرفی برای گفتن دارند. اگر بتوانید چیزی را که دوست دارید پیدا کنید، می توانید کار را کامل انجام دهید. اگر هم نتوانید، مهم نیست که چقدر با مهارت باشید چراکه کارتان افتضاح خواهد شد.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  معرفی کتاب جم و جور،فیلمنامه نویسی تریلر josephjoblu 4 166 21-8-1395، 12:37 عصر
آخرین ارسال: zootopia
  جزوه ی فیلمنامه نویسی اکبرخوردچشم 9 2,154 8-5-1395، 05:39 عصر
آخرین ارسال: azade
  4 نکته درباره شروع فیلمنامه های اکشن G.Manager 2 792 16-11-1394، 11:39 عصر
آخرین ارسال: titan
  اخلاق در فیلمنامه نویسی G.Manager 0 432 10-9-1394، 01:03 صبح
آخرین ارسال: G.Manager
Video استانداردهای فیلمنامه نویسی G.Manager 17 12,986 18-4-1394، 05:48 صبح
آخرین ارسال: حسن محمدی نژاد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :