درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

سیر و سلوک قهرمان
زمان کنونی: 21-9-1395، 09:42 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: G.Manager
آخرین ارسال: Raggedy Man
پاسخ 4
بازدید 1420

امتیاز موضوع:
  • 15 رأی - میانگین امتیازات: 3.73
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سیر و سلوک قهرمان
#1
نویسنده: Donald L. Vasicek
منبع: donvasicek.com

سير و سلوك قهرمان
از جمله رئوسي كه كريس ولگر(Chris Volger) در زمينه نوشتن داستان قهرمان، بدان معتقد است، و البته بسياري از استوديهاي فيلمسازي نيز از خوانندگان فيلمنامه هايشان(Readers) انتظار دارند، مراحل دوازده گانه سير سلوكي است كه قهرمان مرحله به مرحله در طول داستان آنها را بايد پشت سر بگذارد:

در پرده اول:


مرحله اول، دنياي معمول قهرمان داستان پرداخت مي گردد كه اكنون با دنياي غريب و جديدي كه به آن وارد شده، شديداً در تضاد است.

مرحله دوم،

فراخواني قهرمان به ماجراي داستان است كه به شكل برخورد و تقابل او با يك مشكل ظهور پيدا كرده و سرونشتش را تغيير مي دهد. اين موضوع باعث خواهد شد كه وي هدفي را براي خود در نظر بگيرد.

درمرحله سوم،
قهرمان هنوز بي ميل ما، ترسي را از عالم ناشناخته و يا نيروهاي خارجي تجربه مي كند. او هنوز بطور كامل درگير ماجرا و ماموريتش نشده است و اين ترس هرآنچه كه باشد، وي را در موقعيتي بي بازگشت قرار مي دهد.

مرحله چهارم،
جايي است كه يك مربي، مرشد و يا خردمند، او را مورد هدايت و يا پشتيباني خود قرار مي دهد. هدف اين راهنما، هدايت قهرمان در مسير انتقالش به دنياي جديد مي باشد.

مرحله پنجم،
ماجراجويي آغاز مي گردد. اولين باري كه قهرمان بطور كامل تصميم مي گيرد كه وارد جريان اصلي داستان شود. معمولاً اين مرحله همان نقطه عطف و ورود به پرده دوم مي باشد.

مرحله ششم،
جايي است كه تقابلات جديد، در زماني كه قهرمان قوانين دنياي جديد را ياد مي گيرد، برايش بوقوع مي پيوندد. در اينجا او با هر دو وجه مطلوب و نامطلوب تصميمش براي ورود به ماجرا، برخورد مي نمايد.

درمرحله هفتم،
قهرمان به مكاني دهشتناك وارد مي شود. رزمگاه و يا مخفيگاه شخصيت شرور و بد داستان، كه در همينجا نيز هدف جستجويش را پيدا مي نمايد. اين مرحله را مي توان زمان آزمایش یا بحران شخصیت به حساب آورد.

مرحله هشتم
بزرگترين و سخترين امتحان پيش روي قهرمان، در این مرحله مي باشد. جايي كه قهرمان به بدترين شرايط ممكن گرفتار شده و همه چيز برايش رو به پايان بنظر مي رسد. اين مرحله معمولاً ميانه پرده دوم بوده و در اينجاست كه قهرمان با آنچه كه اوج ترسش را برمي انگيزد، روبرو مي شود.

در مرحله نهم،
قهرمان به سختي نجات پيدا مي كند، موهبتي را كه به دنبالش بوده، به چنگ مي آورد. اكنون او مي بايست ذكاوت و قدرتش را پيش از آنكه بتواند به نقطه امن برسد، فراخوان نمايد.

در مرحله دهم،
قهرمان با نتايج حاصل از به چنگ آوردن موهبتش، روبرو مي شود. در برابر نيروهاي شر مقاومت جانانه صورت مي گيرد و دراينجاست كه قهرمان علناً مقصودش را به شكلي عيان مطرح نموده تا ماجرا را به نقطه پايان برساند و به دنياي معمولش باز گردد.

رستاخيز قهرمان مرحله يازدهم
پرده سوم داستان را شكل مي دهد و در اينجاست كه آخرين فرصت به نيروهاي شيطاني، قبل از نابودي كاملشان، داده مي شود. دگرگوني حادث شده و فتح قهرمان بوقوع مي پيوندد. اكنون با تغييرديدگاه و بينشهايي جديد به دنياي قديمش باز مي گردد.

مرحله دوازدهم،
او با خود غنيمت و تجربه سفرش را به همراه خواهد داشت و يا سرنوشت، او را به ماجراي خطير ديگري فرا مي خواند. در اين موقعيت است كه دنياي معمول او بخاطر تجربيات جديدش، با گذشته كاملاً فرق نموده است.

اين مراحل دوازدهگانه را بطور ضمني مي توان در فيلمهاي

“The African Queen”,“The Hurt Locker”, “Star Wars”, “Crazy Heart”,“Raiders of the Lost Ark”, “Chinatown”, “E. T.”,“Romancing the Stone”, “Witness”, “The Hunt for Red October”, “Aladdin”, “High Noon"
و بسياري فيلمهاي ديگر مشاهده نمود.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
#2
جالب بود و آموزنده ولى تا جايى که يادم مياد اين روند رو در فيلمهاى ابرقهرمانانه اى که از روى کتاب هاى کميک dc comics و marvel نديديم
مثل:
batman begins,the bark knight,thor,batman,batman returns,superman return s و...
در همين جا ميخوام از اين تريبون استفاده کنم و بحثى جديد باز کنم و از دوستان بپرسم که به نظر شما آيا اگر از اين الگو استفاده کنيم،فيلمنامه يا داستان دچار کليشه و تکرار نميشود؟
با تشکر
البته اين جمله رو هم اضافه ميکنم تا به خاطر مثال هام برداشت اشتباه از حرفهام نکنيد
منظور من از قهرمان،انسانهايى با قابليت هاى خارق العاده و غير انسانى نيست،شخصيت هايى مثل اندى دوفرين در فيلم رهايى از شاوشنگ هم قهرمان هستند
موفق و مويد باشيد
پاسخ
#3
وقت بخیر
فکر می کنم منظور مقاله هم دقیقاً شخصیتهایی مثل دوفرین است و نه ابر قهرمانها
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
آگهی
#4
من قم حدس ميزدم که منظورشون قهرمان هاى اون تيپى باشه ولى خوب ابرقهرمانها همونطور که از اسمشون معلومه قهرمان هستند.چه تخيلى مثل تور و سوپرمن و چه حقيقى مثل بتمن و آيرون من.
به نظرم بايد مقاله طورى مى بود که شامل اين قهرمان ها هم ميشد
شايد هم هست و ما نميتونيم از متن استخراج کنيم!
موفق و مويد باشيد
با تشکر
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  توصيف قهرمان در ده صفحه ابتداي فيلمنامه A-SO 0 650 2-5-1391، 01:20 عصر
آخرین ارسال: A-SO
  ضد قهرمان G.Manager 0 1,091 30-3-1390، 02:40 عصر
آخرین ارسال: G.Manager
  سوالاتي براي نوشتن زنگينامه قهرمان G.Manager 0 1,016 15-1-1390، 04:22 عصر
آخرین ارسال: G.Manager

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :