درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

چند نكته درباره فيلمنامه نويسي
زمان کنونی: 16-9-1395، 02:15 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: G.Manager
آخرین ارسال: amirnasr
پاسخ 5
بازدید 1851

امتیاز موضوع:
  • 20 رأی - میانگین امتیازات: 3.45
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
چند نكته درباره فيلمنامه نويسي
#1
منبع:scriptangel.co.uk

داستان
• قلاب داستان را سريع مهيا كنيد. ده صفحه اول فيلمنامه مهمترين صفحات آن هستند. اگر سناريو براي خواننده اثرتان جذابيتي نداشته باشد، چطور انتظار داريد بيننده همچنان پاي فيلم شما بنشيند؟
• با داشتن يك خط داستاني مشخص وارد قصه شويد. لزومي ندارد در طول زمان آن، مدام در حال صحنه پردازيهاي نفس گير باشيد ضمن اينكه از رمق هم نبايد بيافتد كه در غير اينصورت مخاطب به دنبال كارش خواهد رفت. حس انرژي را در داستان ايجاد نموده و پرورش دهيد.
• داستان مربوط به چه كسي است؟ اكثر داستانها يك يا دو شخصيت محوري در دل خود دارند.
• حادثه انگيزشي داستان چه مي باشد و چطور پرداخت مي گردد.
• اگر اسلحه اي را در پرده اول نشان داديد، لازم است كه در پرده سوم آن را شليك نماييد. به عبارت ديگر اگر درباره موضوعي صحبت كرديد، ‌مي بايست به فكر پرداختش هم باشيد.
• صحنه هايتان را نه خيلي كوتاه و سطحي و نه خيلي كشدار طراحي نكنيد.
• صحنه ها بايد درباره شخصيتهاي حاضر در صحنه باشند
• خوشيهاي قصه را به تاخير بياندازيد و البته حس انتظار را هم براي آنها خلق نماييد.
• حوادثي را كه مورد انتظار مخاطب است، به هم بزنيد.
• كتابهاي مفيد براي ساختار بندي قصه: "داستان" نوشته رابرت مك كي، "اصول فيلمنامه نويسي" نوشته سيد فيلد

شخصيتها
• شخصيتهايتان كنش مند باشند و نه انفعالي
• كنش: كاركترها با كاري كه انجام مي دهند و انتخابي كه مي كنند- تا بر مشكلي فايق بيايند و يا وظيفه اي را به اتمام برسانند-تعريف مي شوند
• كاركترتان را وارد يك سيرو سلوك نماييد
• شخصيت شما چه مي خواهد و به چه نياز دارد. اين دو موضوع با هم متفاوت است. شايد مي خواهد با يك فرد ثروتمند ازدواج نمايد اما براي داشتن يك زندگي شاد، نياز داشته باشد كه زندگيش همراه با عشق باشد(شايد فردي فقير)
• كاركترها مي بايست خواسته هايشان را دنبال نمايند( و نه لزوماً نيازهايشان را). اين موضوع مي بايست سريع نشان داده شود.
• نقاط عطف را در سير تكاملي قهرمانتان نشان دهيد. اين مراحل مي بايست بدرستي پرداخت گردد و قابل باور باشند.
• اگر شخصيت شما نتواند به هدفش برسد، در چه موقعيتي قرار خواهد گرفت؟(در يك فيلم جنايي ممكن است زندگيش را از دست بدهد، در يك فيلم كمدي عشقي، ممكن است خوشبختي را از دست بدهد).
• شخصيت شما چه چيزي را ياد مي گيرد؟ چگونه تغيير مي كند؟
• دردسرهاي جديدي در راه قهرمان داستان ايجاد نماييد
• چه دليلي وجود دارد كه براي كاركترتان اهميت قايل شويم؟ مي بايست با او همذات پنداري نماييم. اين لزوما ً‌به اين معني نيست كه آنها بايد خوب باشند بلكه بايد شخصيت قابل درك داشته باشند.
• آيا تمام شخصيتهاي حاضر در داستانتان واكنش يكساني به اتفاق پيش رو نشان خواهند داد؟ اگر چنين است مي بايست در خصوص وجود اختلاف در رفتار آنها بازنگري نماييد.
• كاركترها مي بايست واقعي جلوه نمايند نه اينكه فقط براي رسيدن به نقاط عطف، نقش بازي نمايند.
• عاشق كاركترهايتان باشيد، در غير اينصورت انتظاري هم از مخاطبانتان نداشته باشيد.

گرده داستان
• گره هاي دروني(درون يك شخصيت) و گره هاي بيروني(ميان چند شخصيت) براي تمام قصه هاي درام و كمدي خوب، جزء لاينفك مي باشد

مكالمات
• صحبتهاي ميان افراد مي بايست طبيعي باشد
• ديالوگهايي موجز و هوشمندانه و نه صحبتهايي بي خاصيت و فاقد ارزش. شخصيتها افكار و احساساتشان را نبايد در مكالماتشان بيان نمايند.(مگر اينكه در طول داستان واقعاً‌ هدفشان مشخص كردن موضوعي باشد كه در نهايت وقتي آن را برملا مي كنند، به موقعيتي دراماتيك ختم گردد)
• اطلاعاتي را كه مخاطب مي داند، مجدد توسط كاركتر به خوردش ندهيد
• برروي هر كلمه اي كه كاركتر بيان مي كند حسابي مشخص باز نماييد. مي بايست داستان به جلو برود و يا اطلاعات جديدي درباره كاركتر ارايه گردد. در غير اينصورت آن را حذف نماييد.(مگر اينكه واقعاً‌بامزه باشد!)
• كاركترها مي بايست لحن و گفتاري منحصربفرد داشته باشند. اگر در فيلمنامه نام كاركترها مشخص نبود، آيا مي توانستيد با توجه به مطلبي كه مي گويند و نحوه گفتارشان، بگوييد كه چه كسي در حال صحبت مي باشد؟

كنش
• سينما و تلويزيون رسانه هاي بصري هستند پس اين قانون طلايي را بخاطر داشته باشيد:"نگوييد، نشان دهيد"
• توصيف كنشها مختصر و مفيد باشد

قالب
• سناريوي شما زماني ظاهري حرفه اي خواهد داشت كه داراي فرمت و قالبي حرفه اي باشد. مثالهاي متفاوتي از قالب بندي و چينش مناسب المانهاي يك فيلمنامه در آدرس*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید* وجود دارد.
• اگر نرم افزار حرفه اي مانند Final Draft براي قالبندي سناريو نداريد، مي توانيد با استفاده از قالبهاي آماده مانند *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید* و به كمك نرم افزار word‌ اين كار را انجام دهيد.

بازنگري و بازنويسي
• قبل از اينكه بخواهيد اثرتان را جايي بفرستيد، با ديدي منتقدانه آن را بازخواني نماييد. تا حد ممكن آن را به بهترين وجه ويرايش نماييد.
• تا حد ممكن ايرادات ظاهري آن را برطرف نماييد. آثار شلخته و پر ايراد گواهي براي سرسري كار كردن و نه با جان و دل كار كردن نويسنده مي باشند.

قوانين . . .
• قوانين منتظرند تا بوسيله افراد خلاق شكسته شوند. فقط بخاطر داشته باشيد كه اولاً بر اين قوانين مسلط بوده و ثانياً دليل موجهي براي تغييرشان مد نظرتان باشد.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
#2
فیلمنامه عبارت است از شخصیت و ماجرا . که متشکل است از گفتگو ، توصیف و تصاویر. این ساده ترین تعریفی است که آقای تیرداد سخایی استاد فیلمنامه نویسی سینمای کشورمان از فیلمنامه بکار برد ه است . هرفیلمنامه معمولا 30 تا 40 سکانس دارد . رابطه دیالوگ نسبت به شرح صحنه 40 به 60 است. یک فیلمنامه معمولا از یک ایده ناقص شروع می شود . وقتی ایده ای ناقص به ذهن نویسنده فیلمنامه خطور می کند ، این ایده نیاز به پرورش دارد وبایستی به درستی پرداخت شود. نویسنده برای نگارش فیلمنامه در ابتدا بعد از پرورش ایده ناقص و تبدیل به ایده کامل ، اقدام به شخصیت پردازی ، شخصیت ها و آدمهای فیلمنامه خود می نماید. در ابتدا باید مشخص شود قصه در باره کیست و شخصیت اصلی کیست .
برای شخصیت پردازی بایستی موارد ذیل رعایت گردد :
۱-شخصیت از لحاظ جسمی برای بیننده مشخص شود . قد ، سن ، مو ، جسم ، اسم ، فامیل ، نواقص جسمی و...
۲-معرفی شخصیت از لحاظ روحی ، درونگرا ، برونگر
۳-شخصیت خانوادگی ، روابط و مناسبات خانوادگی و شخصیت او در درون خانواده
۴-شخصیت پردازی خصوصی ، راز های پنهان شخصیت
۵-شخصیت حرفه ای ، نقش شخصیت اصلی در جامعه و رابطه اش با شغل و حرفه اش ، چیزی که اهمیت نمایشی پیدا می کند
۶- هماریتا یا خطای شخصیت و قهرمان که در فیلمنامه به آن اشاره می شود
۷- نقطه ضعف شخصیت ، چیزی که ضد قهرمان از آن برای ضربه زدن به قهرمان استفاده می کند.
البته اگر نویسنده بتواند حداقل 4 یا 5 مورد از مولفه های شخصیت پردازی را بدرستی پرداخت نماید برای شناخت شخصیت داستان کافی است.
یک ماجرای دراماتیک از سه پرده نمایشی تشکیل شده است:
پرده اول ، گره افکنی در قصه که 20 تا 30 دقیقه از زمان فیلم را به خود اختصاص می دهد و حداقل آن 10 دقیقه است.
پرده دوم ، کشمکش ، رویا رویی و در گیری که بین قهرمان و ضد قهرمان صورت می گیرد که 40 تا 60 دقیقه ازفیلم را به خود اختصاص می دهد.
پرده سوم ، گره گشایی که تمامی مسائل حل و فصل می شود و بیننده نفس راحتی می کشد و قصه بعد از نقطه اوج به تمامیت می رسد.

گره افکنی ، عبارت است از یک واحد اکشن که در آن بر سر راه شخصیت اصلی ، موانع بیشماری پدید می آید.
در پرده گره افکنی باید مشخص شود :
داستان در باره کیست
قصه نمایشی در باره چیست
موقعیت نمایشی چیست
تثبیت کشمکش :
نقطه عطف 1،2 زمانی پدید می آید که قطعیت کشمکش برای بیننده به اثبات برسد.
قهرمان وضد قهرمان مشخص می شود.
بیننده با قهرمان احساس همدردی کند و دلش برای مظلو میت او به درد آید.
فرآیند پیش نویس فیلمنامه :
1- ایده ناقص
2- شخصیت پردازی
3- ترسیم پارادایم سه پرده (گره افکنی ، کشمکش ودرگیری ، گره گشایی )
4- تهیه خلاصه ماجرا
5- طرح
6- صحنه بندی
7 – سکانس بندی
8- نگارش فیلمنامه
در زمان نگارش فیلمنامه بایستی حالت کنش ارائه شود و به زمان حال ساده استمراری نوشته شود.
معمول ترین روش نگارش بدین صورت است که یک صفحه را به دوقسمت مساوی تقسیم کرده وبعد از خظ پایه که مشخص کننده :
داخلی یا خارجی
اسم مکان
اسم زمان
است نوشته می شود مانند :
داخلی – اتاق امیر– روز
امیر ( مرد 25 ساله ) با پلکی لرزان به ساعت دیواری اتاق نگاه می کند .
با حرکتی سریع و خشمگین دستش را به دیوار می کوبد.
زنگ بلند خانه بصدا در می آید . صدای همهمه اتومبیل ها
در خارج از صحنه بگوش می رسد.امیر با دستپاچگی
خود را جمع و جور می کند . صدای در شنیده می شود .
مادر امیر ( 55 ساله ) با عجله وارد اتاق امیر می شود
وبا ناراحتی و دستپاچگی چیزی می گوید.
مادر : مگه نمی شنوی پسر ، پاشو ببین کیه ؟
امیر: ... هرکی بود من نیستم .
مادر : تاکی می خوای خودتو قایم کنی ؟
امیر: میگی چکار کنم ، این دستو ببین ، مو نداره
مادر : مرگ یه بار ، شیون یه بار ، پاشو با زبون
خودت این حرفا روبهش بزن، شاید آدم
خوبی باشه ، بهت یه فرصت دیگه بده ...

صدای دوباره زنگ خانه شنیده می شود . امیر نفسی
می کشد ودر حالی که سعی می کند خود را آرام کند
از اتاق خارج می شود.
برای نگارش دیالوگ نمایشی بایستی به نکات ذیل توجه شود :
1-دیالوگ نمایشی ، محاوره روزانه نیست
2- دیالوگ نمایشی ، ریشه گرفته از ماجرای نمایشی است .
3- دیالوگ نمایشی خبری نیست .
4- دیالوگ نمایشی ، ایجاد کشمکش می کند.
5- دیالوگ نمایشی ، کوتاه است .
6- دیالوگ نمایشی ، ضربدری، پینگ پونگی است.
7-دیالوگ نمایشی ، کنایه ای است .
8- دیالوگ نمایشی ، دو پهلوست .
9- دیالوگ نمایشی ، داستان را به جلو می برد.
10 – دیالوگ نمایشی، تک گویی و استراق سمع از نوع غلط ترین بهره گیری از دیالوگ نویسی است.
11- دیالوگ نمایشی برای تمرین ، سوالی است
12- دیالوگ نمایشی شخصیت را معرفی می کند.
یک فیلمنامه همچون یک داستان بایستی نقطه شروع،میانه و پایان داشته باشد و پارادایم سه پرده ، گره افکنی ،کشمکش و درگیری و گره گشایی در آن رعایت شود .
(باتشکر از استاد تیرداد سخایی)
پاسخ
#3
رای شروع فیلمنامه نویسی چه باید کرد؟
چه ابزاری مورد نیاز است؟
برای شروع کار چه مواد و مصالحی را باید در ذهن پرورش دهیم؟
آیا فیلمنامه نویس باید اهل مطالعه باشد؟


سخت ترین کار نوشتن آن است که بدانی چه باید نوشت....سیدفیلد...



برای شروع نوشتن فیلمنامه و به اصطلاح جرقه اول...ادامه مطلب...

قانون خاصی وجود ندارد ،گاهی تصویری که مدت هاست در ذهن داریم و شاید ندانیم از کجا آمده ولی ذهن ما را به خود مشغول کرده ،و گاهی این تصویر ناشی از زندگی شخصی ماست و بشدت روی ما تاثیر مثبت یا منفی گذاشته است و حتی گاهی تجربه دیگران و و و ... مهم نیست که این تصویر از کجا آمده مهم تاثیری است که بر ما گذاشته و جرقه اولیه ایجاد شده.

برای شروع نوشتن فیلمنامه ابزار سخت افزاری چندانی لازم نیست چند برگ کاغذ سفید و قلم و یا یک کامپیوتر ساده بعلاوه یک ذهن خلاق و صبور ،صبور به این دلیل که روند خلاقه نوشتن فرایندی بسیار پیچیده و مشکل است و نیاز به صبر و حوصله بسیاری دارد. اما مهمترین و شاید گرانترین ابزار لازم نویسندگی زمان است که در این زمانه پر از اتفاقات و مشکلات اقتصادی و اجتماعی و ... کسانی موفقترند که زمان بیشتری در اختیار داشته باشند.

همانطور که در ابتدا گفته شد یکسری تصاویری در ذهن نویسنده او را به خود مشغول می کند ،اما این تصاویر بصورت مواد خام است و باید در ذهن نویسنده پرورش یابد و پخته شود و این کار در فیلمنامه نویسی و سینما مشکلتر است چون سینما و فیلم مدیوم تصویر هستند و بر خلاف رمان و ادبیات که سوبزکتیو و ذهنی هستند ،سینما عینی و ابژکتیو است ،و تبدیل ذهن به عین کاری بس پیچیده است که تنها در توان فیلمنامه نویسان قهار است.

فیلمنامه نویس نه تنها باید اهل مطالعه باشد بلکه باید اهل خوب دیدن و شنیدن هم باشد.زندگی پر از ایده های بکر است و تنها کافی است چشمان خود را شست و جور دیگر دید تا این ایده ها خود را به ما نشان دهند. شاید انسانهای ساده ای که در اطراف خود می بینیم و براحتی از کنار آنها رد می شویم ،قهرمان های بزرگ زندگی خود باشند و بر روی پرده نقره ای چشم و دل همه را تسخیر کنند. ایده های بزرگ همه از اتفاقات ساده اطراف ما نشات گرفته اند. شخصیت اصلی فیلم راننده تاکسی شاید بهترین مثال برای این موضوع باشد.



پس برای شروع نوشتن نیاز به یکسری تصاویر داریم تا در ذهن ما تبدیل به ایده شوند .بر اساس آموزش های سید فیلد که بر اساس ساختار کلاسیک آموزش می دهد برای شروع نیاز به شخصیت و ماجرا داریم ،شخصیتی که نیازهای دراماتیکش ماجرا را ایجاد می کند .سید فیلد اعتقاد دارد که برای شروع فیلمنامه نویسی ما باید شروع و پایان و نقاط عطف فیلمنامه را مشخص کنیم و در واقع وقایع را مهندسی کنیم.
الته خیلی از فیلمنامه نویسان بزرگ خصوصا نسل جدید فیلمنامه نویس ها این نظر را رد می کنند،از این دسته می توان گیلرمو آریاگا را نام برد که اعتقاد دارد فیلمنامه نویسی هم بمانند نوشتن رمان یک روند کاملا خلاقه است و هیچ قانونی وجود ندارد و به اصطلاح باید دل به دریا زد ،آریاگا نویسنده فیلمنامه فیلمهای بزرگی چون عشق سگی ،21 گرم و بابل است که موفقیت های زیادی را هم کسب کرده است.



والبته یکسری دیگر از فیلمنامه نویسان هم هستند که ترکیبی از هر دو را بکار می برند و از این گروه می توان اصغر فرهادی نویسنده و کارگردان شناخته شده ایرانی را نام برد که بر طبق گفته های خودش ساختار کلاسیک را در شروع ئکار و بصورت نا خود آگاه در ذهن دارد ولی در ادامه این روند دراماتیک قصه است که بر ساختار ارجعیت دارد و در این راه از شکستن ساختار کلاسیک در خدمت قصه و فیلم هیچ ابایی ندارد و شاید همین امر عامل موفقیت های بی نظیر این سینماگر مولف است.
پاسخ
آگهی
#4
سلام
توی مجله فیلم نگار یه سری گفتار بود راجع به فیلمنامه نوشتن گفتم بد نیست که بزارم:
1- در فیلمنامه نویسی تحقیق امری حیاتیست
2- اگر برای قهرمان داستانتان زندگینامه ای نداشته باشید او را هرگز نخواهید شناخت
3- شخصیت شما باید عمل داشته باشد نه اینکه تنهاحرف بزند
4- تا می توانید فیلمنامه بخوانید
5- اولین چیز کشف پایان است
6- رفتار قهرمان همان کنش داستان است
7- یک ویژگی برای فیلمنامه ی خوب این است که خواندن فیلمنامه باید شبیه تعریف کردن داستان فیلمی باشد که قبلا ساخته شده.(رابرت تاون)
می‏دونی چرا نمیشه که تو "یه رودخونه" دو بار قدم بذاری؟»
بخاطر اینکه همیشه در حال حرکته.
[/align]
پاسخ
#5
توی مجله فیلم نگار یه سری گفتار بود راجع به فیلمنامه نوشتن گفتم بد نیست که بزارم:
1- در فیلمنامه نویسی تحقیق امری حیاتیست
2- اگر برای قهرمان داستانتان زندگینامه ای نداشته باشید او را هرگز نخواهید شناخت

سلام
در مورد نکته شماره 2 یک نظر دارم
متاسفانه بسیاری از فیلمنامه نویسان تازه کار سعی میکنند اول یک زندگی نامه درست و محکم برای شخصیت شان بنویسند اما غافل از اینکه هنوز شخصیتی ندارند که آنرا بشناسند در واقع انها شخصیت سازی میکنند یعنی یک شخصیت را میسازند نام ، سن ، ساکن ، وضعیت روحی ، جهان بینی ، بازخورد و ..... اما ایا این شخصیت به چه کار می آید
پس بهتر است اول یک نام و حدود سنی مشخص شود سپس شروع به نوشتن طرح کنید در حین عمل و کنش شخصیت ، شخصیت پردازی شروع میشود و ما در خور فیلمنامه و حادثه محرک شخصیت سازی میکنیم در واقع تا اخرین سطر فیلمنامه ما زندگینامه شخصیت را تا انجا که لازم است کامل میکنیم
متاسفانه بسیاری از اساتید فیلمنامه نویسی روند نوشتن فیلمنامه را از بیرون نگاه میکنند نمونه اش سید فیلد
سید فیلد حادثه محرک و نقطه عطف اول در فیلم تلما و لوئیز را کشتن مرد مزاحم در پارکینگ خودرو عنوان میکند در صورتی که این حادثه شاید حادثه محرک باشد ولی نقطه عطف اول نیست
زیرا بنا بر تعریف خود سید فیلد یکی از نشانه های نقطه عطف تصمیم جدید قهرمان است در صورتی که در دو صحنه بعد تلما و لوئیز تصمیم فرار به مکزیک را میگیرند و کسی میتواند بگوید کشتن مرد نقطع عطف است که فیلم را دیده باشد
در هر صورت راه و روش خودمان را در فیلمنامه نویسی پیدا خواهیم کرد ، پس بخوانیم و بنویسیم و بنویسیم و بنویسیم
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  4 نکته درباره شروع فیلمنامه های اکشن G.Manager 2 792 16-11-1394، 11:39 عصر
آخرین ارسال: titan
  نكاتي براي فيلمنامه نويسان G.Manager 8 7,565 26-8-1394، 01:36 صبح
آخرین ارسال: G.Manager
  پنج نقطه عطف كليدي در فيلمنامه هاي موفق Mohammad Ali 0 821 7-6-1393، 11:17 عصر
آخرین ارسال: Mohammad Ali
  عناصر تشكيل دهنده قالب فيلمنامه G.Manager 13 8,767 29-5-1393، 12:49 صبح
آخرین ارسال: poom
  10 نكته درباره اقتباس G.Manager 1 1,427 13-4-1393، 01:14 صبح
آخرین ارسال: اکبرخوردچشم

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :