درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

داستانگويي در فيلمنامه نويسي
زمان کنونی: 16-9-1395، 02:17 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: G.Manager
آخرین ارسال: mehrbod
پاسخ 2
بازدید 1278

امتیاز موضوع:
  • 17 رأی - میانگین امتیازات: 3.53
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
داستانگويي در فيلمنامه نويسي
#1
منبع: filmscriptwriting.com

در هنگام نوشتن فيلمنامه، مهمترين چيزي كه تمركز شما بر آن قرار مي گيرد، همان قصه اي است كه قصد تعريف آن را داريد. يك داستان قوي مي تواند به هر كارگزار و تهيه كننده سينمايي در سطح جهان چنگ بياندازد و آنها را اسير كاركترها و ماجراهاي در آن نمايد. داستاني قوي كه شخصيت كاركتر در آن بتواند پرورش و گسترش پيدا كند و خوانندگان سناريو(و نهايتاً ً‌تماشاگران فيلم ) را با تمام وجود درگير داستان نمايد.

با رعايت 4 نكته اساسي در تعريف قصه، موفق خواهيد شد كه داستاني پويا و سرزنده خلق نماييد كه مي تواند توجه مديران هاليوود را به خود جلب نمايد.

براي كاركترتان هدف تعيين نماييد

هر كسي در زندگيش هدفي اساسي خواهد داشت. همين حالا هدف خودتان مي تواند تبديل شدن به يك فيلمنامه نويس حرفه اي باشد كه براي رسيدن به آن به طور مستمر مي نويسيد، مطالب موجود در وب سايت مارا مي خوانيد، به كلاسهاي فيلمنامه نويسي مي رويد و . . . .البته اين شكل از هدف گذاري شايد موضوع جالبي براي تبديل شدن به يك فيلم نباشد. در عوض شما هدفي را براي قهرمانتان مشخص كنيد كه مجبور باشد براي رسيدن به آن عملاً زندگيش را به خطر بياندازد. دستيابي به هدف را برايشان تقريباً ‌غير ممكن كنيد و ببينيد كه در نهايت چه عكس العملي نشان خواهند داد.
بايد نقطه اي در داستان باشد كه به نظر برسد كاركتر ديگر امكان دستيابي به هدف برايش ممكن نخواهد بود اما در آخر، از بارقه اميد استفاده كرده و پيروزي را از درون فلاكت بيرون بكشد و كار را به پايان برساند.

بطور مداوم شخصيت را به چالش بياندازيد
داستان شما مي بايست بر بحراني ترين دوره زندگي شخصيت قرار داشته باشد. مثلاً ‌تشخيص داده شده كه به بيماري ايدز دچار شده است، يا زندگيش به فلاكت رسيده و يا همسر و فرزندان و خانواده اش را از دست داده است. چالش هر چه كه باشد، قهرمانتان مي بايست به جهنمي دروني و يا بيروني مبتلا گردد.
هر لحظه كاركترتان در استرس باشد و مدام دردسرهاي بيشتري در انتظار رسيدن به قهرمانتان باشد. اصلاً ‌او را مستقيماً در برابر حوادث قرار دهيد. وقتي قهرمان شما مدام درگير چالشهاي متفاوتي گردد، درواقع اين فرصت را به او خواهيد داد كه در انتهاي داستان به شخصيتي پخته تر و رشد كرده دست پيدا نمايد.

بر نحوه برخورد قهرمان با اين چالشها تمركز نماييد
او با كدام دردسرها سعي مي كند كنار بيايد؟ كدام چالشها را به مبارزه مي طلبد؟ و در نهايت برخورد با اين چالشها، چه تغييري در او بوجود مي آورد.
تمام صحنه هاي موجود در فيلمنامه شما مي بايست حول سير و سلوك قهرمان داستانتان باشد. ماداميكه از داستانكها در سناريو استفاده مي نماييد، مي بايست اصل تمركز اثرتان بر حركت قهرمان قرار داشته باشد. اين در واقع ستون اصلي اثر شما مي باشد كه درصورت بي توجهي به آن، ديگر داستاني وجود نخواهد داشت.

نيروهاي دروني و بيروني

يك داستان بوسيله تقابلات آن به جلو رانده مي شود. اين تقابلات با دو نوع نيروهاي متفاوت ايجاد مي گردد: نيروهاي دروني و نيروهاي بيروني. نيروهاي بيروني را معمولاً‌ به "آدم بدها" مي شناسيم كه البته نيروهاي طبيعت، روابط سردگم و پيچيده و غيره نيز مي توانند در اين گروه باشند. اين دردسرها در واقع ماهيتي فيزيكي داشته كه دربرابر شخصيتهايتان قرار مي گيرند. بايد به قدري قوي باشند كه خواننده اثر براي به ميدان آمدن و مبارزه با قهرمان، لحظه شماري نمايند.
اگرچه اين نيروهاي دروني هستند كه به شكلي واقعي دربرابر كاركترها مقاومت مي نمايند. همه فشارهاي رواني پر تعليق كه باعث مي شوند كاركتر كنترل خود را از دست بدهد و رو به زوال قرار گيرد. اين الگوهاي رفتاري و نيروهاي دروني زندگي كاركتر را دچار مصيبت كرده و ضربات سهمگيني بر وجودش وارد مي نمايند. اما اين ضربات به شكلي وارد مي شوند كه در نهايت باعث افتخارو سربلندي كاركتر شما گردند. قهرمان شايد نهايتاً ‌به جايي برسد كه خود را ببخشد و قبول نمايد و يا بتواند احساساتش را با ديگران به اشتراك بگذارد. در نهايت با پشت سر گذاشتن اين چالشهاي دروني مي تواند زندگي جديد و پرمعنايي را آغاز نمايد.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط toba
#2
مطلب راهگشایی بود،
اطلاعات خوبی در مورد فیلمنامم بهم داد.....

آنچه آدم را تشکیل می دهد، نتیجه ی عمل اوست نه حرفهای او...22
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نكاتي براي فيلمنامه نويسان G.Manager 8 7,565 26-8-1394، 01:36 صبح
آخرین ارسال: G.Manager
  پنج نقطه عطف كليدي در فيلمنامه هاي موفق Mohammad Ali 0 821 7-6-1393، 11:17 عصر
آخرین ارسال: Mohammad Ali
  عناصر تشكيل دهنده قالب فيلمنامه G.Manager 13 8,767 29-5-1393، 12:49 صبح
آخرین ارسال: poom
  چند نكته درباره فيلمنامه نويسي G.Manager 4 1,851 4-7-1392، 04:21 صبح
آخرین ارسال: amirnasr
  9 راه غيرنوشتاري براي پيشرفت در فيلمنامه نويسي mehrbod 5 1,116 28-2-1392، 11:36 عصر
آخرین ارسال: mehrbod

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :