درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

زيرمتن: اصل پيام را ميان سطور پنهان نماييد
زمان کنونی: 15-9-1395، 03:54 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: G.Manager
آخرین ارسال: G.Manager
پاسخ 1
بازدید 2178

امتیاز موضوع:
  • 37 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
زيرمتن: اصل پيام را ميان سطور پنهان نماييد
#1
Screenplay Subtext: Writing Between The Lines
منبع:scriptxray.com

در آغازين روزهاي كارآموزي من در استوديوي Stage 3 بود كه با اصطلاح" دنبال معاني پنهان باشيد" آشنا شدم. اين اصطلاح مربوط به ارزيابي زيرمتنهاي موجود در فيلمنامه مي باشد.

زيرمتن چيست؟

زيرمتن دركي است كه هر كسي ممكن است بر اساس رفتاري كه مردم روزانه از خود بروز مي دهند، با آن برخورد داشته باشد. درواقع رفتاري است كه درقالب آن مردم منظور واقعي خود را منتقل مي نمايند. اين موضوع در رفتار و گفتار ما نيز وجود داشته و نشانگر فكر و احساس واقعي ما مي باشد.
به عبارت ديگر گفتار و كنشي است كه بطور ضمني بيان شده يا اعمال مي گردد. در خصوص فيلمنامه نويسان، اين موضوع در خلق بده بستانهاي گفتاري و گاهي موارد(نه اغلب) در توصيف كنشهاي رفتاري اعمال مي شود. و البته زيرمتن . . . يكي از مهمترين نكاتي است كه توسط فيلمنامه نويسان مبتدي مرد غفلت قرار مي گيرد.

اصل پيام را ميان سطور پنهان نماييد

به عنوان يك فيلمنامه نويس لازم است كه شما با اين اصطلاح آشنا شويد. موضوعي كه به كمك آن مي بايست زير متنهايتان را در فرايند خلق يك سناريو، بكار بريد.

مثالهاي زير متن
در اينجا چند مثال از زير متنهاي فيلم Vicky Cristina Barcelona كه داستاني استثنايي درباره برخورد دو وجه متقابل عشقي را بيان مي كند، آورده ايم.

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*

اولين مورد مربوط به صحنه تماس تلفني دوگ با نامزدش، درست بعد از اينكه او با آنتونيو همبستر شده است، مي باشد. بي خبر از همجا به او زنگ مي زند. در اين لحظه زير متن به ما مي گويد كه احساس ويكي نسبت به نامزدش در حال افول مي باشد:

• سلام عزيزم، ازخواب بيدارت كردم؟
• نه، نه . . . من داشتم مي رفتم كه بخوابم
• منو ببخش كه اينقدر دير بهت زنگ زدم. دنبال بهانه بودم كه از دفتر خارج بشم. يكم هوا عوض كنم، يه قهوه اي بخورم. تصميم گرفتم بهترين كاروانجام بدم. اينو گوش كن. بابا چنتا پارتي توي سفارت امريكا توي اسپانيا داره. گفتم خوبه اونجا بيامو كارامو اونجا انجام بدم، همونجا هم با ازدواج كنيم. قبلاً گفته بودي كه فوق العاده عاشقانس. يه مراسم مختصر در محضر اونجا مي گيريم. بعد اصلشو توي نيويورك . . . تازه توي خانواده و دستامون هم مثل بمب مي تركه، اما در عوض بامزست. مگه نه؟
• چي؟اينجا عروسي كنيم؟
• چرانه؟ به بچه هامونم مي گيم كه توي اسپانيا ازدواج كرديم. دوستاي باباهم كلي مي تونن بهمون كمك كنن.
• نمي دونم چي بگم!
• بنظر نمي ياد هيجان زده شده باشي؟
• نه، راستش . . . سوزپرايز شدم
• خب، پس . . .آه، ببين ما بالاخره توي پاييز ازدواج مي كنيم و اين كار رو حتماً‌خواهيم كرد. بهت قول ميدم.
• باشه، حالا منظورت چيه؟
• منظورم اينه كه متفاوته، هيجان انگيزه. من به آليس و كن هم قبلش زنگ زدم و جريان رو گفتم. اوناهم دوست داشتن همين كار روانجام بدن.البته منظورم لندنه اما خوب واسشون جالب بود.
• خب . . .آه
• بنظر مايل نيستي؟
• من . . . نه! چرا نبايد باشم؟ داشتم فكر مي كردم ايده خوبيه. آره فكر خوبيه. ايده عاليه.
• آره فكر مي كنم خوب ميشه.فردا بهت زنگ مي زنم. مي دونم از خواب بيدارت كردم. فردا بيشتر در موردش صحبت مي كنيم. خيلي دوست دارم.
ويكي بدون اينكه بگويد دوست دارم، گوشي را مي گذارد.

مثال دوم در جايي است كه آنتونيوصبح روز بعدي كه با ويكي گذرانده است، به كريستينا زنگ مي زند. عكس العمل ويكي نشان از نگرانيش براي پايان رابطه اش با آنتونيو مي باشد در حاليكه طبيعتاً‌ براي كريستينا ابراز خوشحالي مي كند.

• ويكي! بهم زنگ زد
• چي؟ كي ؟
• خوآن آنتونيو، همين الان بهم زنگ زد.
• خوآن آمنتونيو به تو زنگ زد؟
• آره ازم خواست باهاش به يكي از مزارع توليد مشروب برم تا كمي از اونا تست كنم ويا هرچيز ديگه. منم گفتم حتماً
• تست مشروب! پس زخم معدت چي ميشه؟
• نه مهم نيست. يه ذره شراب كه كاري نمي كنه. مهم اينه كه مي خواد منو ببينه! عالي نيست؟
• آره! درسته
• باورم نميشه. اصلاً‌فكر نمي كردم كه به من زنگ بزنه.
• عاليه. منم خوشحالم.


زير متنهاي ديگري هم وجود دارد كه در فيلم مي توان پيدا كرد. اما يكي از صحنه هايي كه واقعاً‌مورد علاقه من است، صحنه اي است كه ويكي، دوگ و همكاران دوگ درحال خوردن شام هستند چراكه واقعاً يك نونمه بارز زندگي واقعي مي باشد. ويكي حتي يك كلمه هم نمي گويد و در حاليكه به جاي ديگري غير ميز نظر دارد، سعي مي كند كه علاقه مند بنظر برسد.

• هربرنامه توي تلويزيون، حتي برنامه زنده، مي تونيد اون رو توي كامپيوترتون ببينيد. فكر كنيد! توي يك پرواز توكيو هستم، 40هزارپا روي آسمون، اونوقت مي تونم رفقا رو زنده توي كامپوتر ببينيم.
• خيلي جالبه، اصلاً‌فكرشم نمي كرديم. تازه خونه جديد رو سيم كشي كرديم. دنبال يكي از اون تلويزيوناي باحال ژاپني مي گردم.
• بايد رفيقمو بهت معرفي كنم تا كارتو انجام بده. خداي كامپيوتره. كارت ويزيتشو بهت ميدم.
• ما خونه رو مثل گرين ويچ كرديم. بايد كسي رو كه دكور رو چيده ببينيد. فوق العاده اس. كارشم خوب بلده. يك كار مدرن با جنساي آنتيك . عاشق اين تركيبم. خدايا مي دونيد قيمتش چنده؟ مي دونيد يك قالي خوب ايراني چند مي ارزه؟
• حق داره.

و سرانجام يكي از بهترين زير متنها به نظر من صحنه اي است كه بعد از اينكه انتونيو از ويكي براي صرف ناهار دعوت مي كند، ويكي در نماي نزديك با دوگ كه در پس زمينه تلفني در حال صحبت مي باشد، قرار دارد.

• تام تو داري كارت رو با من خراب مي كني، داري خراب مي كني. . . حالا كجا يي؟ . . . اينطوري بهتره. اينطوري بهتره. ازت مي خوام بازم صبر كني.


با وجود اينكه اين مكالمه در ظاهر ميان دوگ و تام برقرار است، هر كسي مي تواند بفهمد كه اين مكالمه مستقيما ً‌به ويكي و درباره ازدواجش با دوگ مي باشد.

زير متنها را پيدا كنيد
همانطور كه ذكر شد، احتمالاً با زير متنهاي زيادي از خانواده، دوستان و غريبه ها برخورد مي كنيد. پس توجه كنيد كه افراد چه سخناني را به زبان مي آوردند و منظور واقعيشان از آن سخنان چيست؟ خواهيد فهميد كه مي توانيد متوجه شويد.

رفتار مردم

به رفتار مردم دقت كنيد.آنچه كه انجام مي دهند خيلي بيشتر از آنچه كه مي گويند، قابل موشكافي است. مانند مثال بالا، ويكي بدون اينكه بگويد دوست دارم، گوشي را قطع مي كند. كنشها بلنتر از كلمات حرف مي زنند.
در رستورانها، كتابخانه ها، كافي نتها، و خلاصه در هر جاي عمومي، اگر خوش شانس باشيد براحتي مي توانيد نمونه هاي زنده احساسي بسياري شامل خشم، عشق، علاقه، آز، تاسف و غيره را مشاهده نماييد.

زير متن خودتان را كشف نماييد

به خودتان بدرستي توجه كنيد. اين يكي از ساده ترين راه هايي است كه مي توان زير متن را درك كرد چرا كه شما نسبت به آنچه مي گوييد و آنچه كه منظورتان است و همچنين آنچه كه انجام مي دهيد و چرايي آن اشراف كامل داريد.
اينكه خود را مورد ارزيابي قرار دهيد راه خوبي است كه درك كنيد زير متن چيست و چرا وجود دارد؟ و البته مانند هر چيزي نيازمند تمرين مي باشد.
حال مي توانيد نونه اي از زير متنهاي مورد علاقه خودتان را در فيلمها و يا در زندگي واقعيتان مثال بزنيد؟
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط رودساز ، بیداری


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :