درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

بیست و پنج جمله از بیلی وایلدر کبیر به مناسبت تولدش
زمان کنونی: 16-9-1395، 02:17 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: Komeil
آخرین ارسال: شیرین
پاسخ 4
بازدید 1163

امتیاز موضوع:
  • 16 رأی - میانگین امتیازات: 4.19
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بیست و پنج جمله از بیلی وایلدر کبیر به مناسبت تولدش
#1
کمرون کرو: شاید بزرگترین شخصیتی که او تا کنون خلق کرده باشد همانا خود بیلی وایلدر باشد

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*

106 سال پیش در چنین روزی، خالق شاهکارهایی چون «ایرما خوشگله» « آپارتمان» «بعضی‌ها داغشو دوست دارند» « سابرینا»« سانست بولوار» وچندین وچند فیلم دیگر، در اتریش-مجارستان (لهستان کنونی) متولد شد.

«وايلدر» يكي از درخشان‌ترين چهره‌هاي فيلم‌سازي هاليوود در عصر طلايي محسوب مي‌شود كه شش بار موفق به كسب اسكار و 15بار نامزد اين جايزه بود و از اين لحاظ يكي از ركورداران تاريخ سينماست.

به این مناسب مروری می‌کنیم بر بخش‌هایی از کتاب «گفت‌وگو با بيلي وايلدر» کمرون کرو به انتخاب کافه‌سینما به نقل از وبلاگ امید نجوان:

* من آدم جاه طلبي هستم ولي اگر ده برابر حقوقم را هم بدهند كاري كه بوي بد بدهد انجام نمي دهم؛ هرگز!

* اسم ها با نمكند. همه چيز با نمك است ؛ به جز نوشتن خود فيلم نامه. هر چيزي قبل و بعد از آن لذت دارد. وقت نوشتن هميشه به خودت مي گويي « بعداً راه حلي براي اين پيدا مي كنيم » ولي تا تو يك صحنه را تكميل نكني نمي تواني به صحنه بعد بروي.

* هر كس كه نقش يك گوژپشت را بازي كند بيش تر از يك هنرپيشه نقش اول خوش قيافه ، اقبال بردن اسكار را دارد. مثل اين است كه راي دهنده ها چون به وصال دختره نمي رسند انتقام مي گيرند!

* خوب اين صد در صد واقعيت است. اگر فيلم نسازي چطور مي تواني فيلم بد بسازي؟

* رنگ ، كم تر از محتواي فيلم اهميت دارد. مي داني ، مردم بعد از پنج دقيق اين موضوع را فراموش مي كنند.

* دوست ندارم فيلم هاي قديمي ام را تماشا كنم. آخر مي داني ، احساس نمي كردم بخشي از اين واقعه هستم. هميشه فكر مي كردم خودم آن واقعه هستم.

* در سينما بايد يك ميانگين معقول پيدا كرد. از صد تا شوخي هميشه سي تايش را از دست مي دهي.

* جمله محبوب بيلي وايلدر به نقل از ريموند چندلر: هيچ چيز به اندازه يك استخر خالي ، خالي نيست.

* به نظر من در حرفه نمايش اگر كسي چهار صد تا توپ بزند واقعاً هنر كرده ولي ديگر هزار تا كه نمي تواند بزند.
* بد نيست سانسور داشته باشي ؛ ولي سانسوري سازنده.

* كارگرداني كار بسيار مهمي است چون خودت را متعهد مي كني. و در آخر، كار كمابيش همان چيزي مي شود كه بايد بشود. مگر آن كه هزار روز براي فيلم برداري وقت داشته باشي و بتواني از آن چه كرده اي بهتر كار كني. نه؟

* من فقط فيلم مي سازم به اين اميد كه خوب باشد و مردم را سرگرم كند و به آن ها چيزي نشان بدهد كه تاكنون نديده اند. ولي اين كه فكر كنم اين قرار است بزرگترين « فيلم نوآر» يا بزرگترين « كمدي» از آب در بيايد يا « به عبارت جهاني» پيام آن چيست؟ ... خوب است كه كسي چنين چيزي بگويد براي دل خوشي ما كارگردان هاي پير و بازنشسته كه ديگر قرار نيست بگويند « اكشن». يك كارگردان نمي تواند با مفاهيم پر طمطراق زندگي كند. بايد فكرهاي مشخص را تصوير كند.
* من ، هم از فيلم هاي خوب و هم از فيلم هاي بد چيز ياد گرفتم. چيز ياد گرفتن از فيلم خوب كار دشواري است چون فيلم هاي خوب، فيلم هاي بزرگ،فيلم هاي به ياد ماندني نادرند.

* فيلم برداري با [نگاتيو[ سياه و سفيد خيلي سخت است چون بايد سايه ها را از خودت به وجود بياوري. بايد چيزي را به وجود بياوري كه بعد هم آن چيز، چيز ديگري را به تو عرضه كند. اما در [فيلم] رنگي ، كافي است دوربين را آن جا بكاري و فيلم برداري كني؛ خيلي طبيعي. نه با آن رنگ هاي پر رنگ.

* موسيقي متن فيلم البته بايد نامرئي باشد. گاهي هم نه. مثلاً موسيقي متن اوديسه فضايي 2001 ساخته ريچارد اشتراوس در شروع فيلم با آن ميمون ها و چماق ها حقيقتاً بي نظير بود. عالي بود ، فوق العاده. در عين حال فكر مي كنم كه موسيقي مي تواند تهييج كننده هم باشد. چنان احساس عشق ، نفرت و هيجاني را بر مي انگيزد كه هيجانش معمولاً بهتر از چيزي است كه فيلم برداري شده. موسيقي متن فيلم بسيار مهم است. هر كمكي كه بتواني بگيري لازم است.

* هرگز فيلمي كه ماجراهاي جدا جدا دارد نساز چون ممكن است بعضي قسمت هايش حذف شود. ماجراهاي به هم پيوسته هيچ خوب نيست. مي داني، يك دفعه بيست دقيقه اش را مي اندازند دور!

* اگر قرار باشد از ميان كمدي ، جذابيت فردي و قدرت نمايشي يكي را براي هنرپيشه اول خودم انتخاب كنم كمدي را انتخاب مي كنم. هنرپيشه كمدي مي تواند نقش جدي ايفا كند ولي هنرپيشه جدي به ندرت مي تواند كمدي بازي كند.

* اگر زني را بعد از پنج سال به همان اندازه كه شب عروسي دوست داري دوست داشته باشي، اين عشق واقعي است. در آن صورت از عهده بخش دشوار كار برآمده اي؛ يعني عاشق بشوي و عاشق بماني.

* ]منتقدان] مي توانستند هر چه دل شان مي خواست بنويسند چون مردم فراموش شان ميكنند. فيلم ها عمرشان از نقدها بيش تر است.

* من كمي بيش تر از آن چه حقم بوده اين دور و بر پلكيده ام. كمي طولاني تر از معمول و هر چه پيرتر مي شوم كم تر برايم اهميت دارد.

* بهترين بازده من وقتي است كه در يك زمان خاص درست خلاف روحيه ام مي نويسم. به هر حال براي جبران غم از دست دادن عشقم بايد كمدي فكر كنم.

* هرگز از آسانسور استفاده نمي كنم چون ممكن است گير كند و تمام آخر هفته در آن بمانم.

* فيلم هاي بسيار زيادي هست كه هنرپيشه گريه مي كند و سعي مي كند شما را به گريه بياندازد ولي هميشه وقتي هنرپيشه سعي مي كند گريه نكند موثرتر است.

* براي ساختن فيلم كمدي بايد خيلي جدي بود. يك كمدي خوب بي ترديد رنج زيادي در خود دارد. رنج و البته پيروزي بسيار نادري براي هنرپيشه نقش اول؛ چيزي كه انتظارش را هم ندارد.

* پول چيز كسل كننده اي است. وقتي به سن من مي رسي نمي داني آن را خرج چي كني. وقتي به سن شما بودم فقط « پول ، پول » بود. حالا ديگر چه اهميتي دارد؟ همه اش به همسرم (‌ادري) ميرسد.

به نقل از کافه سینما
No One Knows What It`s Like...To Be The Badman...To Be The Sad Man...Behind Blue Eyes
پاسخ
#2
رابرت مک کی، یکی از مشهورترین مدرسان فیلم‌نامه‌نویسی است که کتاب «داستان» او به فارسی ترجمه شده است. سمینارهای ساختار داستان رابرت مک کی، دوره‌های آموزشی فشرده سه روزه‌ای است که تمرکز آن بر روی فیلم‌نامه‌نویسی است. بیشتر مطالب این دوره‌های آموزشی برای نویسنده‌های فیلم‌نامه بسیار کاربردی است. بیشتر این سمینارها در آمریکا برگزار می‌شود اما گاهی نیز اتفاق می‌افتد که در خارج از مرزهای آمریکا دوره‌ای را اجرا کند.
ده توصیه رابرت مک کی برای فیلم‌نامه‌نویسان:
1. تو نباید بحران‌ها و نقاط اوج داستان را فراتر از نیروی قهرمان داستانت قرار دهی. قانون مخالفت با معجزه‌های ناگهانی. غافل‌گیری ممنوع!

2. زندگی را برای قهرمان داستانت آسان نگیر. هیچ پیشرفت و حرکتی در داستان وجود ندارد مگر از طریق کشمکش؛ و نه‌تنها کشمکش و درگیری فیزیکی.

3. تو هرگز نباید کلمه به کلمه اهدافت را توضیح دهی. آن‌ها را نمایشی کن. توضیحاتت را در شلیک‌‌های نمایشی‌ات قرار ده؛ و از این شلیک در آخر صحنه استفاده کن تا به کشمکش بیفزاید.

4. هرگز از دروغ‌های عجیب و غریب و غافل‌گیری‌های سطحی استفاده نکن. نکته‌های مهمی که قهرمان می‌داند از ما مخفی نکن. ما را همیشه در یک قدمی او نگه دار تا بدانیم او چه می‌داند.

5. باید با مخاطبت ارتباط برقرار کنی. یک قانون غیر قابل فسخ. البته نه به این معنی که همه خوانندگان از شخصیت تو سر در بیاورند. این نکته بسیار مهم است.

6. باید دنیای خودت را بشناسی همان‌طور که خدا دنیای خودش را می‌شناسد. قانون تحقیق حرفه‌ای.

7. هرگز زمانی که به اندازه کافی پیچیدگی وجود دارد، پیچیدگی بیهوده ایجاد نکن. تنها در یک سطح پیچیدگی اضافه نکن. در هر سه سطح درون‌فردی، بین فردی و فرا فردی این پیچیدگی را ایجاد کن.

8. آخرین نقطه را جست و جو کن، نیروی منفی پشت سر نیروی منفی، و شخصیت را دور از موفقیت قرار ده و عمیق‌ترین کشمکش‌های قابل تصور در داستانی که تحت سیطره شما ممکن است را بر سرش فرو ریز.

9. تنها، نوشتن کافی نیست. برای هر متن، یک زیر متن نیز قرار بده.

10. تو باید بازنویسی کنی.
اسبهادرشکه ها را کشیده اند ولی انعام را درشکه چی گرفت
به چشمان اسب چشم بند زده و بر دهانش پوزبند تا نبیند و حرف نزند،
چه اشناست زندگی درشکه چی و اسبهایش...!!
منبع:از ی وبلاگ دزدیدیم
پاسخ
#3
وقت بخیر
لطفاً در اولین فرصت
اولاً منبع را در ابتدا ذکر فرمایید و درثانی آن را به مقاله ای که مرتبط به اصغر فرهادی است انتقال دهید
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
آگهی
#4
سلام
ممنون از تذکرتون
حتما ،از این به بعد منبع را به طور کامل مینویسم اما درمورد مطلب ،فهمیدم که دوستان قبل از من این نکات را ارسال کرده بودن پس من ان پست و این پست را چون جایش در اینجا نیست به زودی حذف میکنم.
با تشکر
اسبهادرشکه ها را کشیده اند ولی انعام را درشکه چی گرفت
به چشمان اسب چشم بند زده و بر دهانش پوزبند تا نبیند و حرف نزند،
چه اشناست زندگی درشکه چی و اسبهایش...!!
منبع:از ی وبلاگ دزدیدیم
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  پانزده جمله طلایی از سید فیلد felerteshia 2 1,155 10-12-1393، 01:23 عصر
آخرین ارسال: felerteshia
  درس های فیلم نامه نویسی بیلی و ایلدر farzin 0 849 22-1-1391، 12:19 عصر
آخرین ارسال: farzin
  ده توصیه طلایی بیلی وایلدر به فیلمنامه نویس ها Komeil 2 1,293 18-1-1391، 11:34 عصر
آخرین ارسال: Raggedy Man

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :