درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

انواع ادبیات
زمان کنونی: 15-9-1395، 07:50 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: نوید ربیعی
آخرین ارسال: نوید ربیعی
پاسخ 4
بازدید 1175

امتیاز موضوع:
  • 24 رأی - میانگین امتیازات: 3.71
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
انواع ادبیات
#1
Admin: با اجازه از نوید آقای عزیز چون مباحث می توانست در یک قالب قرار بگیرد و ضمناً بحثی هم در این خصوص صورت نگرفته بود، ادغام شدند

ادبیات تطبیقی یا هم‌سنجشی شاخه‌ای از نقد ادبی است که از روابط ادبی ملل مختلف و از انعکاس ادبیات ملت‌ها در یکدیگر سخن می‌گوید؛ برای نمونه از تأثیر ادبیات ایران بر ادبیات عرب و یا برعکس می‌گوید.

به عبارت دیگر ادبیات تطبیقی بررسی تصویر و انعکاس ادبیات و فرهنگ ملتی است در ادبیات ملت یا ملت‌های دیگر. پس نفوذ ادبی بر دو قسم است: یکی نفوذ شاعران و نویسندگان کشوری در نویسندگان و شاعران همان کشور؛ مانند تأثیر نظامی، فردوسی و سعدی بر شاعران دیگر و دیگری نفوذ شاعر، نویسنده یا ادبیات ملتی است در شاعر، نویسنده یا ادبیات ملت دیگر که بررسی آن‌را ادبیات تطبیقی می‌گوییم؛ مانند تأثیر فردوسی بر متیو آرنولد انگلیسی و تأثیر حافظ بر گوته.

نشریات مربوط به ادبیات تطبیقی

*ادبیات تطبیقی (نشریه) ضمیمه نامه فرهنگستان
*زبان و ادبیات تطبیقی، دانشگاه تربیت مدرس
* فصلنامه ادبیات تطبیقی، دانشگاه شهیدباهنر کرمان
نوید ربیعی پست الکترونیک:navidrabiee@yahoo.com
پاسخ
#2
ادبیات عامه‌پسند یا ادبیات مردم‌پسند یا ادبیات عامه یا ادبیات عوامانه یا ادبیات توده‌پسند بخشی از فرهنگ عامه و گونه‌ای از ادبیات است که مخاطبانش تودهٔ مردم هستند و بر پایهٔ ذوق و سلیقه و علاقهٔ آنان پدید می‌آید. هدف اصلی این نوع ادبیات سرگرم کردن خواننده است و از همین رو در پدید آوردن آنها موازین هنری و خلاقیت ادبی نقش ندارد.

از میان نویسندگان آثار عامه پسند قدیمی در ایران می‌توان به نام‌های زیر اشاره کرد:
*شاپور آرین‌نژاد ( تولد ۱۳۰۳ ) نویسندهٔ پرکار پاورقی‌های پرهیجان تاریخی در دههٔ ۱۳۳۰ و خالق ده مرد رشید.
*احمد احرار نویسندهٔ رمان‌های تاریخی
*رسول ارونقی کرمانی سردبیر اطلاعات هفتگی
*ر اعتمادی سردبیر مجلهٔ جوانان امروز و از مشهورترین و پرخواننده ترین نویسندگان پاورقی های عشقی احساسی که از نام مستعار راما نیز استفاده کرده است.
*کورس بابایی
*سبکتکین سالور

در حال حاضر نیز عدهٔ زیادی در این زمینه قلم می‌زنند که از میان ایشان می‌توان به فهیمه رحیمی، نسرین ثامنی، شهره وکیلی، مرتضی مودب‌پور، نسرین قدیری و فریده رهنما اشاره کرد.
نوید ربیعی پست الکترونیک:navidrabiee@yahoo.com
پاسخ
#3
ادبیات گمانه‌زن (به انگلیسی: Speculative fiction) عنوانی کلی برای سبک‌ها و زیرسبک‌هایی است که دنیایی متفاوت با دنیای واقعی را تصویر می‌کنند. به طور کلی با این تعریف ادبیات گمانه‌زن سبک‌های علمی-تخیلی، فانتزی و وحشت و زیرسبک‌های آن‌ها را در برمی‌گیرد.

عبارت اصلی (و برگردان آن با بسامدی کمتر) در نقد ادبی مرامی و محققانه برای توصیف این ژانرها به کار می‌رود. همچنین خوانندگان، نویسندگان و ویراستاران هم به همین معنی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

گاهی از عبارت «ادبیات ژانری» برای اشاره به این دسته استفاده می‌شود. در مقابل «ادبیات جریان» اصلی قرار می‌گیرد که از مولفه‌های شناسانندهٔ این ژانرها و سبک‌ها و زیرسبک‌های آن‌ها خالی است.

تاریخچه

اغلب همه‌گیری عبارت اصلی را به رابرت هاین‌لاین و مقاله‌اش با عنوان در نگارش ادبیات گمانه‌زن (۱۹۸۴) نسبت می‌دهند. هاین‌لاین در این مقاله این عبارت را به عنوان معادل علمی-تخیلی به کار برد. هاین‌لاین بعداً گفت که این عبارت در مقاله به فانتزی اشاره نداشته‌است. هر چند ممکن است هاین‌لاین شخصاً به این ترکیب رسیده باشد، اما نخستین کاربرد ثبت شدهٔ این عبارت به سال ۱۸۸۹ باز می‌گردد.

نام فارسی

معادل‌گذاری «ادبیات گمانه‌زن» به جای Speculative Fiction اولین بار توسط حسین شهرابی در جلسات حضوری آکادمی فانتزی صورت پذیرفت که برگردانی موقت بود. با توجه به پیشنهاد نشدن نامی دیگر،‌ این برابرنهاده اکنون عملاً به عنوان معادل رسمی شناخته می‌شود. تعریف «گمانه» در لغت‌نامه‌ی دهخدا به این شرح است:

«گمانه . [ گ ُ ن َ / ن ِ ] (اِ) چاه اولی را گویند که چاه کنان بجهت دانستن اینکه زمین آب دارد و آب آن چه مقدار دور است میکنند.»
نوید ربیعی پست الکترونیک:navidrabiee@yahoo.com
پاسخ
آگهی
#4
ادبیات خاکستری به نوشته‌هایی اطلاق می‌شود که به راحتی از طریق مجاری معمول و ناشران قابل دسترس نیستند اما غالبا بکر و ‏جدید هستند. اطلاعات این نوع از منابع معمولاً در منابع کتابشناختی قابل دسترس نیست و نمی‌توان آن‌ها را از کتاب‌فروشان یا از ‏طریق اشتراک دریافت کرد. مدارکی که تحت عنوان گزارش‌ فنی دسته بندی می شوند، از این دسته از منابع به شمار ‏می‌آیند.

چهارمین کنفرانس ادبیات خاکستری در واشنگتن در اکتبر سال ۱۹۹۹، آن را به این صورت تعریف کرده است: ‏«چیزی که در سطح دولتی، دانشگاهی، سازمان‌های تجاری و صنعتی به صورت چاپی یا الکترونیکی تولید شده است اما تحت ‏کنترل ناشران تجاری نیست.‏»

باید توجه داشت که بین منابع زودگذر (‏ephemera‏) مثل یک تحقیق کلاسی دانشجو با ادبیات خاکستری تفاوت وجود دارد. ‏منابع زودگذر ارزش حفظ و نگهداری ندارند در حالی‌که این گونه منابع ارزش این کار را دارند.
نوید ربیعی پست الکترونیک:navidrabiee@yahoo.com
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :