درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

شخصيتهاي بياد ماندني
زمان کنونی: 15-9-1395، 03:52 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: G.Manager
آخرین ارسال: roz
پاسخ 2
بازدید 1337

امتیاز موضوع:
  • 25 رأی - میانگین امتیازات: 3.76
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
شخصيتهاي بياد ماندني
#1
منبع: Filmscriptwriting.com
در هنگام خلق يك شخصيت نه تنها مهم است كه به واقعي بودن و قابل درك بودن كاركتر توجه داشته باشيم بلكه فردي را كه در داستان وارد مي نماييم، با داستان ما همخواني داشته باشد. لازمه اين موضوع خلق شخصيتي است كه عميقاً‌ به پيرامون خود توجه داشته و به همان نسبت به اتفاقاتي كه در اطرافش رخ مي دهد نيز واكنش نشان دهد. تنها در اين حالت است كه مي توان انتظار داشت كاركتر شما براي مخاطب نيز ارزشمند بوده و پيگير داستانش خواهد شد.

زماني كه مي خواهيد دست به خلق يك شخصيت جديد مخصوصاً از نوع محوري آن بزنيد، طبيعي است كه با يك سري ويژگيهاي شخصيتي و البته نظراتي غير شفاف درباره او، كارتان را شروع مي نماييد. در اين خصوص هرچه قدر به رسانه هاي ديداري و شنيداري بيشتري توجه داشته باشيد، به همان نسبت رسيدن به جرقه اي كه شما را به خلق يك شخصيت بيادماندني هدايت نمايد، آسانتر خواهد بود. بدين منظورلازم است كه وجهي منحصربفرد، گفتار و طرزفكري مشخص و ديدگاه و هدفي مخصوص را براي او در نظر بگيريد تا به درك درستي از شخصيت مورد نظرتان برسيد. آنگاه پس از پيدا كردن ايده مناسب، لازم است تا جايي كه امكان دارد درباره او بصورت مشروح و با جزئيات كامل مطلب جمع آوري نماييد.
سعي كنيد تصويري قابل درك از او ايجاد كنيد:

• مرد است يا زن؟
• چند سالش است؟
• چه نوع لباسي مي پوشد؟
• موهايش به چه شكلي مي باشد؟
• عينك دارد؟

سپس درباره زندگي گذشته اش تحقيق و بررسي نماييد.

• دوران كودكيش را چطور گذرانده است؟
• آيا فاميلي دارد يا خير؟
• دوستانش چطور افرادي هستند؟
• چه شغلي دارند؟
• آيا به اتفاقاتي كه پيرامونشان مي گذرد، اهميتي مي دهند؟
• خانه شان در كجا قرار دارد؟
• چه چيزهايي در تملكشان مي باشد؟

هرزمان كه توانستيد پاسخهاي خود را در خصوص اين سوالات جمع آوري نماييد، آنگاه توانسته ايد كليات شخصيت خود را بنا نموده و اكنون اطلاعاتي را كه براي نوشتن درباره او لازم داريد، مي بايست جمع آوري نماييد. و هرچه اين اطلاعات بشكل عميقتري درباره او باشد، قطعاً‌جنبه هاي بيشتري از كاركتر خود را قابل شناسايي نموده ايد.
فكر كنيد چه مشخصه منحصربفردي وجود دارد كه شخصيت شما را از افراد شبيه او متمايز مي سازد. جمله اي بنويسيد كه نشان دهنده روحيات و شخصيت كاركتر مورد نظر شما باشد. اين جمله بايد بگونه اي باشد كه خواننده با ديدن آن به روحيات او پي ببرد.
كلمبو پليس شلخته و نق نقويي است كه فكر تيزي دارد.
وقتي جمله را نوشتيد، اسمي هم براي قهرمان انتخاب نماييد. بخاطر داشته باشيد اين اسم بدون اينكه حالتي كليشه داشته باشد، بتواند بيانگر شخصيت شما هم باشد. مثلاً ‌كلمبو براي شخصيت مورد نظر ما چيز خوبي است. جداي از اينكه مي دانيد او در نيروي پليس داراي چه جايگاهي مي باشد،‌ شباهتي كه با نام كلمبوس دارد، تداعي كننده مردي است كه كشور آمريكا را كشف نموده است. شايد هم بخواهيد كه كلبوس اسم كوچكش در طول داستان ذكر نشود كه گوشه ديگري از شخصيت مرموز او را نشان مي دهد.

بيشتراز اين هم مي توانيد درباره شخصيت خود تحقيق نماييد. فكر كنيد گزارشگر يك مجله زندگي مي باشيد. از كاركترتان سوالهاي مختلفي بپرسيد. گاهي اوقات جوابهايي كه در نظر گرفته مي شوند، شما را شگفت زده مي نمايند. حال چه جواب جالب باشد و يا حرف خاصي نداشته باشد، باز سوال ديگري در همان ارتباط مطرح كرده و او را تحت فشار قرار دهيد. فقط اجازه دهيد تا مي توانند صحبت كنند و لغات بر روي انگشتان شما جاري گردد.

هرزمان كه وارد ذهن شخصيت شديد، آنگاه مي توانيد او را به سمتي هدايت نماييد كه براي داستان شما به بهترين شكل ممكن خلق گردد. اين مهمترين نكته است است.
پس از اين مي توانيد بفهميد كه آنها چطور به اتفاقات روزمره زندگي كنش و واكنش نشان مي دهند. در كار، در ميان خانواده، در ميان دوستان و در زمان سرگرمي، به آنها توجه نماييد. بزودي خواهيد ديد كه براساس موقعيتي كه در آن قرار مي گيرند، تغييرات رفتاري هم از خود بروز مي دهند.

اگر در هنگام نوشتن يك سناريو به جايي رسيديد كه قهرمان شما نيازمند انجام كاري بود كه با هسته دروني شخصيتش در تضاد قرار مي گيرد، لازم است كه نسبت به ارزيابي مجدد داستاني كه مي خواهيد بنويسيد و يابازنگري شخصيتي كه خلق كره ايد، اقدام نماييد. بهترين راه براي برخورد منطقي با اين موضوع آن است كه اتفاقي در داستان وجود داشته باشد كه توضيح دهد چرا وي برخلاف اعتقاداتي كه دارد، در يك مورد خاص رفتار خاصي هم از خود نشان مي دهد.

اينكه شخصيت شما فردي دوست داشتني باشد يا خير، لازم است كه ياد بگيريد به آنها احترام بگذاريد. آنها را به همان صورت منحصربفردشان در نظر داشته باشيد. تناقض گويي ها و تغييرات ذاتيشان را محترم بشماريد. به ياد داشته باشيد كه آنها احساس دارند و هر آنچه در پيرامونشان اتفاق مي افتد، به همه چيز آنها مربوط مي شود.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط رودساز ، roz ، بیداری
#2
شخصیت و مسئله ی او سنگ‌بنای فیلمنامه را تشکیل می‌دهند؛ این دو عنصر در کنار هم تبدیل به موضوع، طرح و در نهایت فیلمنامه می‌شوند.
شخصیت کسی است که دست به عملی غیرمنتظره اما باورپذیر می‌زند، یعنی برخلاف تیپ که اعمال و رفتاری قابل پیش‌بینی دارد، رفتار شخصیت را نمی‌توان با اطمینان از پیش حدس زد؛ با این وجود عملکرد یک شخصیت قوی و حساب‌شده هر چه باشد، با ویژگی‌ها و تعاریفی که در طول داستان از او به دست می‌آید هم‌خوانی دارد (تعریف گسترده‌تر شخصیت و تفاوت‌های شخصیت با تیپ بماند برای مراحل بعد). پس شخصیت مورد نظر ما همان کسی است که با گرفتاری، مشکل یا مسئله‌یی روبه‌رو شده است، مسئله‌یی که می‌تواند خیلی ساده و کم‌اهمیت یا پیچیده، مهم و حیاتی باشد.
- در فیلم «بیگانه‌ها در ترن» (آلفرد هیچكاك) شخصیت باید بی‌گناهیِ خود را در ماجرای قتل همسرش ثابت کند.
- در «مشق شب» (عباس كیارستمی) شخصیت که دانش‌آموزی روستایی است باید هر طور شده دفتر دوستش را به دست او برساند.
- در «بانی‌لیک گمشده» (اتو پره مینجر) فرزند خردسالِ شخصیت اصلی فیلم ناپدید شده است، در حالی که هیچ‌کس این بچه را ندیده و وجود چنین کودکی را باور ندارد.
- در «لیلا» (داریوش مهرجویی) مسئله‌ی شخصیت نازاییِ اوست.
- در «رابین‌هود» (آلن دوان) مسئله‌ی شخصیت این است که نمی‌تواند در برابر ظلم بی‌تفاوت بماند.
مشاهده می‌کنید که مسئله‌ی شخصیت در فیلم مشق شب در مقایسه با فیلم‌های دیگری که مثال زده شده، در ظاهر چه‌قدر ساده و کم‌اهمیت است، در حالی که فیلم مذکور اصلاً فیلمی کم‌تحرک، خسته‌کننده و ضعیف نیست، بلکه مخاطب حتی به خوبی با آن ارتباط عاطفی برقرار کرده و تا انتها آن را دنبال می‌کند؛ پس نکته‌ی مهم این است که نویسنده بتواند مسئله را - چه ساده باشد و چه مهم - به شکلی بااهمیت مطرح نماید، به گونه‌یی که در قالب یک فیلمنامه مخاطب را کاملاً جذب کرده و احساس روبه‌رو بودن با یک امر حیاتی و نگران‌کننده را به او القا كند. این حالت زمانی به وجود می‌آید که نویسنده به شکلی درست و اساسی از همه‌ی عناصر درام بهره جوید. در نتیجه شخصیت و مسئله یا نیاز او از مهم‌ترین نکاتی هستند که در همان مراحل اولیه‌ی کار باید مد نظر قرار گیرند.

هر كجا اراده اي باشد راه هم هست
پاسخ
 سپاس شده توسط G.Manager ، بیداری


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :