درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنید    
*نادان بمانید و جستجوگر *

اخبار روزانه
زمان کنونی: 27-8-1396، 07:59 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: G.Manager
آخرین ارسال: G.Manager
پاسخ 400
بازدید 118818

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اخبار روزانه
#1
برگزيدگان بيست و هفتمين جشنواره فيلم كوتاه تهران معرفي شدند
ایلنا: برگزيدگان بيست و هفتمين جشنواره فيلم كوتاه تهران چهارشنبه سوم آذر ماه با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ،جواد شمقدري معاون سينمايي و جمعي از فيلمسازان فيلم كوتاه در تالار انديشه حوزه هنري معرفي شدند
در بخش بهترین فیلمنامه
تندیس جشنواره و مبلغ 20000000 ریال جایزه نقدی به الهه صلح جو برای فیلم داستانی یار دوازدهم از شهر کرد اهدا گردید.
1389/9/5 - 121109
کد خبر : 164046
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط azade
Page 25 (The above is first post of this thread)
قدس انلاین: زمان مخابره :  ۱۳۹۳/۸/۷ - ۱۲:۰۳ کد خبر : ۲۴۳۷۲۳

فیلمی مورد استقبال مخاطب قرار می گیرد که فیلمنامه اش از لحاظ ساختاری و روایی برپایه اصل تعلیق واستاندار سینمایی نگاشته شود. امروزه در گفتگو با هنرمنداه سینما یکی از موارد عدم استقبال مخاطب از سینما را عدم فیلمنامه های جذاب و استاندارد مطرح می شود و قصه های تکراری و موضوعات دور از ذهن مخاطب. حال باید دید مشکل فیلمنامه ها از کمبود موضوع در هنگام نگارش است یا نبود فیلمنامه نویس حرفه ای !گزارش ذیل قصد بررسی این موضوع را از نگاه هنرمندان سینما دارد.

حبیب دهقان نسب (بازیگر)
 ما نويسندگان بسيار خوبي در حيطه سينما داريم و همچنين كارگردانان صاحب سبك و انديشه .ولي وقتي يك فيلم نامه براي ساخته شدن بارها بخاطر نظرات مسئولين سينمايي تغيير مي كند و بلاخره مجوز ساخت مي گيرد مسلما آنچه قرار است ساخته شود يك قصه بي روح و بدون جسارت است .

بهزاد خداویسی (بازیگر)
ما فيلم نامه نويس خوب كم داريم .يك مسئله ديگر اينكه در دنيا هيشه از آثا ر ادبي براي سينما استفاده مي كنند. مثلا در كشور فرانسه هيچ نويسنده اي نيست كه كتابش به فيلم بر گردانده نشده باشد ولي ما در ايران نويسندگان بنامي چون محود دولت آبادي / بزرگ علوي و غلامحسين ساعدي و... را داريم كه كمتر از داستان هايشان در سينما بهره برده اند.نمونه خوبي استفاده از ادبيات در سينما مي توان به فيلم سينمايي " ساحره " ساخته داود مير باقري اشلره كرد كه برداشت آزادي بود از قصه " عروسك پشت پرده " صادق هدايت.

علی غفاری (کارگردان)
وضعیت فیلمنامه در سینمای ایران یک فاجعه است به دلیل اینکه آکثر تهیه کنندگان کمترین مبلغ  و ارزش را برای فیلمنامه ها متصور هستند و بیشتر هوش و هواسشان به جذب بازیگران مطرح و گرانقیمت است و حضور بازیگران چهره را ضامن فروش فیلم می دانند نه قصه فیلم .طبیعی است که بخش فیلمنامه در سینما مهجور مانده است

اسماعیل فلاح پور(کارگردان)
فیلمنامه ها اکثرا ضعیف و شتابزده هستند.یکی از دلایلش رقم پایین فیلمنامه هاست.شما دستمزد یک بازیگر متوسط سینما را که حداکثر15 الی20روز درگیر فیلم خواهد بود را با دستمزد خالق یک متن سینمایی و پدیدآورنده قصه اصلی مقایسه کنید و پی به بی پایه بودن آن خواهید برد.نویسنده باید بتواند فرصت کافی برای متن بگذارد و به حقوق وی نیز احترام گذارده شود.مورد دیگر سانسور است که ما متاسفانه نمی توانیم به بسیاری از سوژه ها بپردازیم.سوژه هایی که هم می توانند جذاب باشند و هم جامعه را تشویق به آمدن به سینما ها کنند.هرچقدر سینما از درونیات و مسایل جامعه خود دور باشد تماشاگر را بیشتر از دست خواهد داد.

شقایق فرهانی (بازیگر)
امروزه یک نویسنده فیلمنامه به جای فکر بروی نوشته اش باید فکر اجاره خانه و قسط عقب افتاده اش باشد و هزینه تحصیل کودکش.این نویسنده نمی تواند یک اثر خوب خلق کند.در بیشتر جاهای دنیا هنرمند همه مسائل زندگیش حل است و فقط از او می خواهند که بروی کارش تمرکز داشته باشد.کار هنر کار روحی و فکری است اگر روح هنرمند در فشار باشد قطعا ازاو نمی توان توقع خلق اثری ماندگار داشت و وقتی هنرمند دغدغه  امرار معاش داشته باشد به هر کاری تن دهد  و سفارشی کار می شود .هنر محصول نگاه جدید و خلاقیت است .آیا این گونه هنرمند می توان خلاق باشد؟

چنگیز وثوقی (بازیگر)
اکثر فیلم نامه ها سطحی و بی محتوا و حوصله سر بر هستند به خاطر اینکه برخی از نویسندگان بی حوصله فیلم نامه می نویسند و اهل تحقیق و مطالعه نیستند که شاید این امر بخاطر شرایط بد مالی سینما است.بنا بر حدسیات خودم احساس میکنم نویسندگان با عشق نمی نویسند بلکه برای امرار معاش خود همینطور عشقی هرچه به نظرشان می آید می نویسند. البته نویسندگانی هستند که متمایز از این گفته میباشند که آنها هم در نوشتن دست و بالشان بسته است.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط شعری
رونمایی از کتاب 7فیلمنامه اصغر فرهادی
عصر ایران:  کد خبر: ۳۶۴۲۵۶      تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۳ -

این مراسم در روز شنبه، 17 آبان‌ماه، ساعت 18 آغاز می‌شود. محل برگزاری، پردیس سینمایی کوروش، طبقه‌ ششم، سالن 7، به آدرس اتوبان حکیم، اتوبان ستاری، نبش خیابان پیامبر، مجتمع تجاری کوروش است.
نشر چشمه با همکاری شرکت دیجی‌کالا مراسم رونمایی از کتاب «هفت فیلم‌نامه از اصغر فرهادی» را برگزار می‌کند و حضور در این مراسم برای عموم آزاد است.

در مقدمه‌ کوتاهی که اصغر فرهادی بر این کتاب نوشته، آمده: «فیلم‌نامه‌های پیشِ رو را که مرور می‌کنم، آن‌چه بین همه‌ آن‌ها مشترک است و از رقص در غبار تا گذشته پُررنگ و آگاهانه‌تر شده چیزی نیست جز علامت سؤال، علامت سؤالی که فیلم‌نامه به فیلم‌نامه بزرگ‌تر و چندوجهی‌تر شده است. اگر با این نوشته‌ها توانسته باشم جسارتِ پرسش‌گری را در تماشاگرانِ فیلم‌هایم تقویت کرده و ترس‌شان را از کاشتنِ علامتِ سؤال در ذهن‌ها بکاهم، از عمری که برای نوشتن صرف کرده‌ام راضی و خشنودم.»
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط armanhamidi ، A-SO ، nika ، شعری ، Tra Vis
عصر ایران:   کد خبر: ۳۶۴۷۶۶     تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۹


اصغر فرهادی گفت: بسیاری از اتفاقاتی که در فیلمنامه‌هایم رخ می‌دهد ناخودآگاه است و شاید حسن کار در این باشد که بیشتر از ناخودآگاه آدم بیاید.


به گزارش ایسنا، این کارگردان و نویسنده که در مراسم رونمایی کتاب «هفت فیلمنامه از اصغر فرهادی» حضور داشت آگاهی‌ها و اطلاعات را وسیله‌ای برای رسیدن به این ناخودآگاه عنوان کرد و ادامه داد: در فیلمنامه نویسی سماجت و پشتکار بسیار مهم است و آن بانک عاطفی که از کودکی در ذهن پرشده در ناخودآگاه به کمک نویسنده می‌آید.

فرهادی در این مراسم از کسانی که در رسیدن او به موفقیت تاثیر داشتند تقدیر کرد و گفت: فیلمساز این تعریف و تمجیدها را نباید به خود بگیرد.

در این مراسم که در پردیس سینمایی کوروش با استقبال بسیار زیادی برپا شد، امیر پوریا،‌ سعید عقیقی و مهرزاد دانش درخصوص فیلمنامه‌های اصغر فرهادی به اظهارنظر پرداختند.

حسن کیانیان مدیر نشر چشمه، امیر شهاب رضویان فیلمساز و علی معلم تهیه کننده از دیگر افرادی بودند که درباره اصغر فرهادی و مجموعه آثارش به اظهارنظر پرداختند.

پایان بخش این مراسم حضور برخی از عوامل فیلم‌های اصغر فرهادی بر روی سن و گرفتن عکس یادگاری بود و در ادامه این کارگردان با حضور در فروشگاه نشر چشمه کتابش را برای خریداران امضا کرد. کتاب «هفت فیلمنامه از اصغر فرهادی» شامل فیلمنامه های رقص در غبار، چهارشنبه سوری، شهر زیبا، دایره زنگی، درباره الی، جدایی نادر از سیمین و گذشته است.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط Tra Vis ، bahrami rad ، شعری ، A-SO ، ensiyeh
آگهی
خبرگزاری دانشجو

[rtl]دبیر کانون فیلم و عکس دانشگاه فردوسی مشهد از برگزاری کارگاه‌های فیلم‌نامه نویسی و کارگردانی در دانشگاه فردوسی مشهد خبر داد.[/rtl]


[rtl]مهدی طاهریان: کانون فیلم و عکس دانشگاه فردوسی مشهد در نظر دارد در رشته‌های کارگردانی، فيلم‌نامه نويس، تدوين و نقد سينمايی هنرجو بپذيرد.
 
 وی با بیان این‌که هزینه ثبت نام جهت شرکت در این کارگاه‌ها حدود 25 هزار تومان خواهد بود، افزود: این دوره یک روزه و طی چهار جلسه برگزار خواهد شد.
 
این فعال دانشجویی ضمن بیان این‌که علاقمندان جهت شرکت در این کارگاه‌ها تا اوایل هفته آینده فرصت دارند ثبت نام کنند، تصریح کرد: دانشجویان جهت ثبت نامه می‌توانند به کانون فیلم و عکس در مجتمع کانون‌های دانشگاه مراجعه کنند.
 
طاهریان گفت: سابق بر این نیز کانون فیلم و عکس اقدام به برگزاری کارگاه‌های نظریات سینمایی کرده بود که حدود 30 نفر در این کلاس‌ها ثبت نام کردند؛ اما تا کنون کلاس‌های فنی برگزار نکرده‌ایم.
 
وی در ادامه گفت: همچنین فيلم سينمايی مصائب چارلی ساخته عليرضا سعادت‌نيا چهارشنبه  28 آبان ماه جاری ساعت 16 در مكان آمفی تئاتر پرديس و برای نخستین بار در مشهد اكران می‌شود.
 
دبیر کانون فیلم و عکس افزود: در پایان نمایش فیلم، جلسه نقد و بررسی فیلم با حضور کارگردان آن برگزار خواهد شد.
 
طاهریان با بیان این مطلب که هزینه ثبت نام جهت شرکت در این فیلم 4000 تومان می‌باشد، تصریح کرد: دانشجویانی می‌توانند جهت رزو بلیط همه روزه از ساعت 10 تا 16 به اتاق 9 در مجتمع کانون‌های فرهنگی- هنری دانشگاه مراجعه کنند.
[/rtl]
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط mohamadpour ، sahar.s ، majid-chesta ، aseman_1_1
مهر:  شناسه‌ی خبر: 2427148 تاریخ مخابره: یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵


مجوز ساخت 6 فیلم 35 میلیمتری از سوی شورای صدور پروانه‌ فیلمسازی سازمان سینمایی صادر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، براساس این گزارش فیلم‌های «پينو كيو، عامو سردار و رئيسعلي» به تهیه‌کنندگی ناصر عنصری و كارگرداني سيدرضا صافی و نويسندگي مريم رنجبر و سیدرضا صافی، «تنها ولي با هم» به تهیه‌کنندگی، نويسندگي و کارگردانی ايرج كريمي، «زيبا» به تهیه‌کنندگی حسن توكل نيا، کارگردانی اصغر نعيمي و نويسندگي سعيد عقيقي، «وارونگي» به تهیه‌کنندگی، نويسندگي و کارگردانی بهنام بهزادي، «گيل» به تهیه‌کنندگی مهدي احمدي و نويسندگي و کارگردانی داريوش جهانگيري و «مسافر كوچولو» به تهیه‌کنندگی محمود فلاح و مجيد پريخواه و نويسندگي و كارگرداني شاهپور شهبازي موفق به دریافت مجوز از شورای صدور پروانه‌ فیلمسازی شدند.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط s0281n0282 ، majid-chesta ، شعری ، aseman_1_1
ایسنا:  کد خبر: 93092515252       سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۲


سومین نشست از فصل اول برنامه‌های باشگاه فرهنگی آموزشی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران پنجشنبه 27 آذر در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار می‌شود.


به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا،"ایده" موضوع نخستین فصل نشست های باشگاه است که در سلسله جلسات فصل پاییز از زوایای مختلف به این موضوع پرداخته می‌شود.

در اولین بخش از این نشست محمود آیدن به این سوالات پاسخ خواهد داد: چه تفاوت‌هایی میان ایده پردازی (فرم و محتوا) در سینمای خاص و بدنه وجود دارد؟ الفبای ایده‌پردازی در سینمای خاص و بدنه چیست؟ روش های گسترش ایده تا طرح از چه تنوعی برخوردار است؟

آیدن را بیش از هر چیز به عنوان ایده پرداز در سینمای ایران می شناسیم. کارهای شاخصی که وی در طراحی ایده اولیه و یا نگارش طرح آنها نقش داشته عبارتند از "باد ما را خواهد برد" عباس کیارستمی، "ده" عباس کیارستمی، "یک شب" نیکی کریمی"، "یک روز بیشتر" بابک کریمی، "استشهادی برای خدا" علیرضا امینی، "پوپک و مش ماشالله" فرزاد موتمن، "نشانی" سیروس حسن پور، "خواب های دنباله دار" پوران درخشنده و "تمشک" سامان سالور.

در بخش دوم این نشست، منوچهر محمدی به این سوالات پاسخ خواهد داد: از منظر تهیه کنندگان سینما، ایده باید دارای چه ظرفیت هایی باشد؟ چه تفاوت هایی در ایده پردازی برای سینمای خصوصی و دولتی وجود دارد؟ از منظر تهیه کننده ای ایده پرداز، با چه تجارت و چالش هایی در این سالها روبرو بوده ام؟

محمدی از تهیه کنندگان باسابقه سینمای ایران و فارغ التحصیل جامعه شناسی از دانشگاه تهران است. از فعالیت‌های او می توان به تهیه و تولید مجموعه های متعدد تلویزیونی همچون "بوعلی سینا"، فیلم های کوتاه، مستند و سینمایی همچون "بازمانده" مرحوم سیف الله داد، "زیر نور ماه" سیدرضا میرکریمی، "ارتفاع پست" ابراهیم حاتمی کیا، "مارمولک" کمال تبریزی، "طلا و مس" و "بوسیدن روی ماه" همایون اسعدیان، "حوض نقاشی" مازیار میری و "میهمان داریم" محمدمهدی عسگرپور و "فرشته ها با هم می آیند" حامد محمدی در سال 93 اشاره کرد. مدیرعاملی خانه سینما، تأسیس موسسه فرادین و مدیریت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر فعالیت های او هستند.

در آخرین بخش از این نشست، سیروس الوند میهمان ویژه بخش "انتقال تجربه" خواهد بود تا به پرسش های حاضرین پاسخ دهد. او فعالیت خود را به عنوان منتقد در سینمای قبل از انقلاب و در مجلات ستاره سینما و فردوسی آغاز کرد و بعدها فیلمنامه نویسی را ادامه داد. الوند یکی از پرکارترین کارگردانان سینمای بعد از انقلاب است که سال 71 سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای "یکبار برای همیشه" از یازدهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

برخی آثار او در مقام نویسنده یا کارگردان عبارتند از "فریاد زیر آب"، "جای امن"، "تکیه بر باد"، "نفس بریده"، "ریشه در خون"،‌ "آوار"، "محموله"، "برخورد"، "یکبار برای همیشه"، "چهره"، "هتل کارتن"، "ساغر"، "دست های آلوده"،‌ "مزاحم"، "برگ برنده"، "رستگاری در هشت و بیست دقیقه"، "تله"، "زن دوم"، "پرتقال خونی" و مجموعه تلویزیونی "خسته دلان".

سومین نشست باشگاه فرهنگی آموزشی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران با موضوع "ایده" پنجشنبه 27 آذر ساعت 15 با حضور اعضای باشگاه، اعضای کانون فیلمنامه نویسان، میهمانان ویژه و نمایندگان رسانه ای در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار می‌شود.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط majid-chesta ، شعری ، ensiyeh ، nika
آگهی
مرآت نیوز:  شنبه 6 دى 1393 / زمان : 10:05

* تعداد آثاری كه زندگی و خلوت روحانیت محور اصلی آن ها باشد در سینما و تلویزیون ما انگشت شمار است و عمدتا هم مربوط به دهه اخیر می شوند. دلیل آن چیست؟

اول ترس سازندگان ( نویسنده ، كارگردان و تهیه كننده) است كه باعث می شود كم ترسراغ این قشر بروند. مخصوصا در تلویزیون كه به خاطر محدودیت ها عوامل این ذهنیت را دارند كه خطوط قرمز بیشتر از سینما است و محدوده كمتری برای پرداختن به این موضوعات وجود دارد. اتفاق خوبی كه در «پرده نشین» افتاد اعتمادی بود كه سازمان به سازندگان و در راس آن به آقای محمود رضوی (تهیه كننده) داشتند. سابقه كاری و نگاهی كه ایشان به روحانیت و مسائل مذهبی داشته باعث شد این اعتماد شكل بگیرد و دست ما بسته نباشد.

* معنی حرف این است كه ممیزی خاصی نداشته اید؟

خدا را شكر جرح و تعدیلی رخ نداد و این اعتماد باعث شد كار بخوبی و بدون مشكلی پیش برود. بیشتر نظرات هم مشورتی بود و اعمال نظر سفت و سختی وجود نداشت.خوشبختانه این اعتماد بعد از گذشت 16 قسمت جواب داده. در جواب قسمت اول سوال شما باید بگویم خوشبختانه جبهه گیری خاصی نداشتیم و این اتفاق به خاطر این بود كه مشاوران ما خودشان روحانی بودند. حتی جاهایی نگران بودیم نكند در پرداخت برخی موضوعات زیاده روی شده باشد اما مشاوران می گفتند اتفاقا خیلی خوب است كه این مسائل مطرح شود ؛ خیلی خوب است كه معضل خانوادگی روحانی مطرح شود و مردم بدانند آن ها هم مثل دیگران دغدغه ها و مسائل خود را دارند. ممكن است حتی مشكل خانوادگی داشته باشند و براحتی از پس آن بر نیایند. یعنی مشورت ها برای طراحی شخصیت ها بیشتر از جانب خود روحانیون بود تا این شخصیت ها باور پذیر شوند.
كاری كه برای شخصیت حاج آقا شهیدی كردیم این بود كه زندگی نامه و كتاب های سخنرانی چند نفر از علما را خواندیم و وجوه دراماتیك زندگی شان را در طراحی شخصیت ایشان استفاده كردیم. البته طی كار آقای آئیش پیشنهاد دادند لحن حاج آقا شهیدی یك مقدار عامیانه تر باشد بهتر است. ولی این طور نبود كه با توجه به ویژگی های بازیگران شخصیت ها را بنویسیم.

* روحانیت بویژه بعد از انقلاب به خاطر ورود به مناصب مختلف ، تعریف تازه ای میان مردم پیدا كرد. پرده نشین» چه قدر متاثر از این تعریف بوده؟

دغدغه ای كه در «پرده نشین» وجود داشت این بود كه آقای شهیدی (فرهاد آئیش) و دیگر روحانی ها حتما جزو روحانیت مردمی قرار بگیرند. منتهی روحانی ای كه طراحی كردیم یعنی آقای شهیدی ،‌آدمی نیست كه گوشه گیر و منفعل باشد و صرفا به زندگی روزمره مشغول باشد. بلكه به مسائل سیاسی و اجتماعی هم ورود دارد. این دغدغه اول پروژه به ما منتقل شد و خودمان در همین راستا حركت می كردیم. خیلی این دسته بندی را نداشتیم كه این روحانی كه طراحی می كنیم جزو روحانی سیاسی است یا غیر سیاسی و مردمی. خیلی این را منفك ندیدیم و در همین مسیر حركت كردیم.

* پرداختن به زندگی اقشار خاص جامعه و بویژه روحانیت امری سهل و ممتنع است. اطراف مان هستند و زندگی شان را می بینیم. منتهی وقتی قرار است مسائل شان دراماتیزه شود باید ذره بین دست گرفت.برای رسیدن به این قصه غیر از مشورت، چه كردید؟

اتفاق خوب دیگر این پروژه ، پشتوانه پژوهشی آن بود. تقریبا هشت ماه چند نفر از طلبه های جوان حوزه علمیه قم كه علاقه مند به هنر هستند و جسته گریخته فیلمنامه هایی نوشته اند ، یك سری تحقیقات انجام داده بودند. خاطرات طلبه ها و ‌مبلغان را جمع آوری كرده بودند كه پایه داستان ما بر اساس همان تحقیقات بود. در طول نگارش هم چند نفر بودند كه به ما كمك می كردند: حجت الاسلام اسدی زاده،آقای رحیم زاده كه از طرف تلویزیون به عنوان ناظر و مشاور پروژه معرفی شدند ،‌آقای ارگانی كه هم در طراحی داستان به ما كمك می كردند و هم به مسائل مذهبی و دینی اشراف داشتند ، آقای اصغر زاده هم با توجه به درام یا موقعیت هایی كه طراحی كرده بودیم احادیث و روایات مناسب را بیان می كردند و در صورت لزوم استفاده می كردیم. در مجموع «پرده نشین» همكاری خوب و لذت بخشی بود كه اگر چنین پیشنهادی شود باز هم سراغش خواهم رفت.

* غیر از پشتوانه پژوهشی ، چه كردید كه روحانی سریال دقیقا روحانی سال 1393 باشد؟
خاطرات علما بیشتر برای استفاده از موقعیت های انسانی بود. قصه براتعلی كه بین انتخاب لباس روحانیت و عشقش می ماند خیلی معنی ندارد كه بگوییم در سال 93 اتفاق افتاده یا سال 1300 . این موقعیت انسانی را می توان در هر برهه زمانی تعریف كرد. ما در جمع های مذهبی زیادی بودیم و جزئیاتی استخراج كردیم و در سریال آوردیم. مثلا این كه آ شیخ فرید ما بعد از پایان دوره دكتری الان طلبه شده و معضل كوچكی هم با خانواده اش دارد، حاصل نگاه كردن به آدم های دور و بر است . این نبوده كه خاطرات گذشته طلبه ها را برای زمان حال به روز كرده ایم. این ویژگی ها كاراكترهای ما را زنده كرد چون از آدم های واقعی وام گرفته شده بودند و موقعیت هایی هستند كه در زندگی یك سری علما اتفاق افتاده. ضمن این كه همه، این مشكلات خانوادگی را لمس كرده اند و وقتی روحانی را در این موقعیت می بینند برای شان قابل لمس است و همذات پنداری می كنند. زیاد شدن بحث خانوادگی در كنار مسائل پژوهشی كمك كرد كه سریال زنده شود و مورد توجه قرار گیرد.
 
* نویسنده وقتی بداند هر شخصیت را برای كدام بازیگر می نویسد،‌ قطعا توجه بیشتری به ریزه كاری ها می كند. بویژه این كه حالا نقش روحانی در میان باشد. موقع نگارش فیلمنامه بازیگرها مشخص شده بودند؟

نه. اما كاری كه برای شخصیت حاج آقا شهیدی كردیم این بود كه زندگی نامه و كتاب های سخنرانی چند نفر از علما را خواندیم و وجوه دراماتیك زندگی شان را در طراحی شخصیت ایشان استفاده كردیم. البته طی كار آقای آئیش پیشنهاد دادند لحن حاج آقا شهیدی یك مقدار عامیانه تر باشد بهتر است. ولی این طور نبود كه با توجه به ویژگی های بازیگران شخصیت ها را بنویسیم.

* آشنا زدایی همیشه با یك سری دغدغه و نگرانی همراه است. الان نوع نگاه و پرداخت «پرده نشین»‌ باعث شده واكنش ها منفی كه نیست، مثبت باشد.
وقتی می خواستیم این پروژه را شروع كنیم هم من ، هم آقای شیرزاد و هم آقای حمزه به عنوان نویسنده این چالش را داشتیم كه یك سریال درباره روحانیت می تواند جذابیتی برای عامه مردم داشته باشد یا نه؟ خب این نوع سریال ها همیشه یك مخاطب نُرم دارند و اگر كیفیتش یك مقدار بیشتر شود ، می تواند مخاطب بیشتری جذب كند. هدف ما این بود كه مخاطب بیشتری جذب كنیم و تا آخر این چالش را داشتیم و نهایت تلاش مان را كردیم كه روحانی هایی طراحی كنیم كه مردم داستان آن ها را دنبال كنند .
 
* تلاش «پرده نشین» اصلاح نگرشی است كه درباره قشر روحانیت در جامعه و حتی در آثار نمایشی شكل گرفته. در فیلم و سریال ها نقش روحانی عمدتا در حد پیشنماز محل ، ‌عاقد و ... دیده شده. حتی لحن كلام در مراودات روزمره جدا از مردم بوده .

به نظرم این تصور غلطی است كه وجود دارد. یعنی همین لحن كلام و نوع حرف زدن روحانیون كه اشاره می كنید واقعا عادی است. مثلاآقای شهاب مرادی ،‌آقای نقویان و ... راحت صحبت می كنند .خیلی هم به زبان مردم نزدیك است. الان قشر روحانیت متوجه شده برای نزدیك شدن به جوان ها باید به زبان خودشان حرف زد. ترسی كه ما در «پرده نشین» داشتیم این بود كه منبر طراحی كردیم و حاج آقای مهدوی شش –هفت منبر دارد اما سعی كردیم تصوری كه از لحن عموم روحانیت وجود دارد را بشكنیم. اما این معضلی است كه باید برای آن فكر اساسی تری شود. 
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط دانیال ، تسنیم ، aseman_1_1 ، bahrami rad
باشگاه خبرنگاران: تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۴


«مهدی بنکدار» تهیه کننده و عضو هیئت داوران فیلمنامه ششمین جشنواره نماز و نیایش در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص ملاک انتخاب آثار بیان کرد:  با توجه به حضور فیلم کوتاه در این دوره فیلمنامه‌ها از ویژگی‌های خاص برخوردار است. 


وی ادامه داد: ملاکم برای انتخاب آثار در وهله اول وجود پیام تأثیرگذار، متناسب با ساختار فیلم کوتاه و همخوانی داشتن موضوع با جشنواره است، همچنین به لحاظ فنی فیلمنامه‌ها در کمترین زمان بتواند مختصرگویی را در متن ارائه کنند. 

[تصویر:  2865034_972.jpg]
این تهیه کننده در خصوص دیگر ملاک انتخاب آثار ادامه داد: موضوع نماز و نیایش موضوعی آسیب‌پذیر است و بعضی اوقات این موضوع شعاری و سفارشی می‌شوند بنابراین نویسندگان باید در اثارشان نوآوری و خلاقیت دیده شود. 

بنکدار ضمن اشاره به حضور فیلمنامه‌های غیر مرتبط با موضوع جشنواره گفت: در میان فیلمنامه‌ها ایده‌های خوبی به چشم می‌خورد اما به لحاظ نوشتاری دچار ضعف بودند. 

وی در خصوص جایگاه فیلم دینی و مذهبی در سینمای ایران افزود: فیلم دینی بحث گسترده‌ای است و جشنواره نماز و نیایش موضوع خاصی را مطرح می‌کند و باید در این موضوع صراحت داشته باشد. 

وی ادامه داد:‌ درحال حاضر فیلم‌های دینی و مذهبی جایگاه مناسبی ندارد، به لحاظ اینکه برخی از فیلمسازان و هنرمندان ما مطالعات دینی ندارند و آثار ساخته شده با این موضوع صرفاَ برای جشنواره ها است. 

عضو سابق شورای فیلم و سریال شبکه پنج سیما تصریح کرد: فیلم دینی با توجه به باورهای دینی و معرفت فیلم‌ساز رشد می‌کند. 

وی ضمن اشاره به این نکته‌ها سینمای ایران به لحاظ اقتصادی و محتوا دچار مشکل است، گفت: حضور گسترده از سراسر کشور در این جشنواره رویکرد خوبی است که اتفاق افتاده و امیدوارم ادامه داشته باشد.

بنکدار تصریح کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی در طول جشنواره باعث می‌شود نویسندگان جوان ما به عمق بیشتر معرفت دینی، تکمیلی و ساختاری پی‌برده و از نقاط ضعف اثر خود اطلاع پیدا کنند. 

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم شاهد شکوفایی جوانان در سینمای ایران باشیم. 

گفتنی است، ششمین جشنواره نماز و نیایش بر روایت دوربین از 15 تا 18 دی ماه در شهر قم توسط انجمن سینمای جوان در حال برگزاری است. 
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط bahrami rad
بانی فیلم: ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۱۹:۰۲:۰۵


محسن جسور نويسنده و فيلمنامه نويس سينما درباره جديدترين اثري که در دست نگارش دارد ، به سوره سينما گفت :حدود 2 سال پيش ايده اي داشتم که با منوچهر هادي در ميان گذاشتم و قرار بود با هم پيش برويم که او درگير کار سينمايي و بعد از آن هم ساخت سريال شد. در حال حاضر قرار است با سيامک کاشف آذر همکاري کنيم و حدود يکسال بحث تحقيق و پژوهش کار را انجام دادم و حالا هم در مرحله نگارش هستم .وي ادامه داد: اين فيلمنامه را با نام موقت «آبستن» مي‌نويسم که مضمون اصلي آن درباره روابط انسان ها در زندان و مساله حساس و مهم حقوق بشر است و با نگاهي به جريان حقوق بشر قصه‌اي ملودرام و جذاب را در بستر يک فضاي پرکشش روايت مي کنم. به نظرم با اتمام فيلمنامه مي توان به همکاري با زير مجموعه هاي فرهنگي نهادهاي قضايي کشور براي حمايت از توليد اين اثر اميدوار بود، چون از فضايي نو و نگاهي منصفانه و با زاويه انساني و اميد بخش برخوردار است .

جسور در ادامه گفت: ايده اصلي فيلمنامه متعلق به من است و به هيچ عنوان سفارشي نيست و طبق برنامه ريزي هايي که دارم تا اواخر خرداد ماه سال آينده فيلمنامه را به اتمام خواهم رساند و بلافاصله فيلمنامه را براي دريافت پروانه ساخت و ورود به مرحله پيش توليد ارائه خواهم کرد تا اگر مشکل خاصي بوجود نيايد شهريور سال آينده توليد اين فيلم سينمايي  آغاز شود، ضمن اينکه براي تهيه کنندگي اين کار هم مذاکرات و توافقاتي صورت گرفته که هنوز گزينه اي بصورت قطعي مشخص نيست.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط شعری ، sahar.s ، aseman_1_1 ، bahrami rad
آگهی
بانی فیلم:  زمان انتشار: ۱۳۹۳/۱۱/۱۲ - ۱۸:۰۸:۰۳


علی زمانی عصمتی کارگردان «شيفتگي» که پروانه نمايش عمومي آن صادر نمي شود به ايسنا گفت: تلاش کردم امسال فيلمي بسازم، اما دو فيلمنامه براي صدور پروانه ساخت ارائه کردم و هيچ اتفاقي نيفتاد و هر دو درخواستم براي ساخت فيلمنامه هايي که فرستاده بودم رد شد.

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*

اين خوب نيست که مديريت جديد با شعارهايي سر کار آيد و بعد با احتياط و محافظه کاري شرايط متفاوتي را ايجاد کند.
او درباره دو فيلمنامه جديدي که براي ساخت آماده کرده بود، توضيح داد: يکي از آنها درباره رابطه دو نفر بود که در آخرين شب تبليغات انتخابات رياست جمهوري سال 84 با هم آشنا مي شوند و فيلمنامه ديگر هم درباره زوج جواني بود که فرزندشان را براثر حادثه اي از دست مي دهند و اين اتفاق باعث بروز مشکلاتي مانند ايجاد شک بين آنها ميشود. البته فيلمنامه دوم اگرچه داستان تلخي دارد، اما يک موضوع اجتماعي را روايت مي کند.
فيلم «شيفتگي» اين کارگردان به دليل موهاي تراشيده شده بازيگر زن خود (رويا تيموريان) به لحاظ قانوني و شرعي (طبق نظر شوراي پروانه نمايش فيلم هاي سينمايي) نتوانسته مجوز اکران بگيرد.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط شعری ، bahrami rad ، nika ، دیبا
این خبر توسط خانم بهرامی راد هم منتشر گردیده است

نخستین جشنواره فرهنگ مالیاتی با رویکرد فرهنگی و هنری به مقوله مالیات و با موضوعات شش‌گانه «مالیات و آبادانی کشور»، «مالیات و توسعه خدمات آموزشی»، «مالیات و توسعه اقتصادی»، «مالیات و توسعه خدمات بهداشتی و درمانی»، «مالیات و توسعه زیرساخت های شهری» و «مالیات و عدالت اجتماعی» آغاز به کار کرد و علاقمندان در رده‌های مختلف سنی تا پایان اسفندماه سال جاری فرصت دارند تا آثار خود را دبیرخانه جشنواره و یا روابط عمومی ادارات امور مالیاتی مراکز استانها ارسال کنند.

بر اساس این گزارش، بخش‌های مختلف این جشنواره شامل بخش هنرهای تصویری (فیلم کوتاه، پویانمایی، ساخت تیزر، موبایل فیلم و عکس)، بخش هنرهای تجسمی (طراحی و نقاشی، کاریکاتور و طراحی پوستر)، بخش ادبیات (انشاء، شعر، داستان کوتاه، نمایشنامه و فیلمنامه‌نویسی) و بخش رسانه‌های دیجیتال (وبلاگ نویسی و طراحی بازی – سرگرمی) بوده و به آثار برگزیده هر بخش، جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

علاقمندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند اطلاعات لازم در خصوص فراخوان جشنواره، آئین نامه و سایر اطلاعات را از پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور مالیاتی کشور کسب کنند.

http://www.intamedia.ir/Jashnvare.aspx
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط roz
به گزارش دفتر جشنواره فیلم فجر برگزیدگان این دوره از جشنواره در بخش فیلمنامه به شرح ذیل اعلام گردیدند:

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه در بخش سودای سیمرغ به نویسنده فیلم دوران عاشقی اهدا شد.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی سی و سومین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه در بخش سودای سیمرغ به به رویا محقق نویسنده فیلم دوران عاشقی اهدا شد.
همچنین دیپـلم افتـخار بهترین "فیلمنامه" در بخش سودای سیمرغ و در مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر به اصغر عبداللهی برای نگارش فیلمنامه فیلم خداحافظی طولانی اهدا شد.


در بخش نگاه نو
هیأت داوران در بخش فیلمنامه به جای تندیس بلورین، دو دیپلم افتخار اهدا کردند.

دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه اقتباسی به حمیدرضا قطبی و ناهید طباطبایی برای فیلم «جامه‌دران» اهدا شد.
محمدرضا قطبی از امیر مهاجر سلطانی که در بازنویسی فیلمنامه او را همراهی کرده بود، تشکر کرد.
دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه اصلی (غیر اقتباسی) به مریم مقدم و بهتاش صناعی ها برای «احتمال باران اسیدی» اهدا شد.
مریم مقدم بیان کرد: از همه هیات داوران و کسانی که فیلم را دیدند تشکر می کنم.
بهتاش صناعی ها گفت: یک تشکر ویژه می کنم از کسانی که برای ساخت این فیلم مستقل با بودجه بسیار اندک همکاری کردند که از این جمله می توان به ایرج رامین فر، کامبوزیا پرتوی و شمس لنگرودی و جعفر پناهی اشاره کرد.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط Tra Vis ، شعری ، amirali ، sahar.s ، دیبا
آگهی
دانشجو: ۱۳۹۳/۱۲/۲۰    ۱۴:۳۲      کد خبر:۳۹۶۱۲۱


كارگاه فیلمنامه نویسی خاتم الانبیا (ص) بهبهان

به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، دومین کارگاه فیلمنامه نویسی پیشرفته با محوریت ساختار و ضد ساختار در دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا(ص) بهبهان برگزار شد.
 

در این گارگاه دو روزه که به همت کانون فیلم و عکس دانشگاه و با همکاری خانه سینمای دانشگاهی ایران در روز 18 و 19 اسفند ماه برگزار شده بود، استاد محمد گذر آبادی مولف و منتقد سینما به آموزش هنرجویان پرداخت.
 

گذرآبادی هدف اصلی کارگاه را شروع از ایده تا رسیدن به فیلمنامه کامل اعلام و گفت: این دوره پیشرفته و در ادامه دوره قبلی است که دانشجویان طی کرده اند و در دو روز بصورت فشرده دانشجویان با آخرین تکنیک های فیلمنامه نویسی دنیا آشنا می شوند هدف نهایی این است که دانشجویان بتوانند به عنوان یک کار فوق برنامه فیلم تولید کنند.
 

لازم به ذکر است، 40 نفر از دانشجویان در این دوره حضور پیدا کردند که در پایان کارگاه برای شرکت کنندگان گواهی حضور صادر شد.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط nika ، sahar.s
رضا مقصودی رئیس کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران شد

خبرگزاری فارس: 94/01/18 - 14:10  شماره: 13940118000951

بدنبال عضویت شادمهر راستین در هیات مدیره خانه سینما، شورای مرکزی کانون فیلم نامه نویسان سینمای ایران در آخرین نشست خود به اتفاق آرا رضا مقصودی را به ریاست این کانون برگزید.

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*

رضا مقصودی متولد سال 1340 در تهران و فارغ التحصیل رشته روزنامه نگاری است نگارش فیلمنامه هایی چون لیلی با من است، مهرمادری، شیدا، همیشه پای یک زن درمیان است و پاداش؛ بخشی از فعالیت های فیلمنامه نویسی مقصودی است که در کارنامه سینمایی او به چشم می‌خورد.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط sahar.s ، s0281n0282
مجمع عمومی کانون فیلمنامه نویسان برگزار می شود

شنبه - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲ - ۱۴:۰۷:۲۷ کد خبر: ۲۴۸۳۸۹
ایسکانیوز

رضا مقصودی در گفتگو با خبرنگار سینمایی ایسکانیوز، از برگزاری اولین مجمع عمومی کانون فیلمنامه نویسان در هفته آینده خبر داد.

رضا مقصودی در گفتگویی کوتاه با اشاره به زمان برگزاری این مجمع گفت: اولین مجمع عمومی پس از انتصاب او به عنوان رئیس کانون فیلمنامه نویسان، یکشنبه، 30 فروردین، ساعت 5 عصر در کانون فیلمنامه نوسان برگزار خواهد شد. که طی این جلسه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد کانون در یک سال گذشته، بازرسین این کانون نیز انتخاب خواهند شد.

به گزارش ایسکانیوز، رضا مقصودی هفته پیش به ریاست کانون فیلمنامه نویسان منصوب شد.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط s0281n0282
آگهی


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :