درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنید    
*نادان بمانید و جستجوگر *

اخبار روزانه
زمان کنونی: 3-9-1396، 10:23 عصر
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: G.Manager
آخرین ارسال: G.Manager
پاسخ 400
بازدید 119474

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اخبار روزانه
#1
برگزيدگان بيست و هفتمين جشنواره فيلم كوتاه تهران معرفي شدند
ایلنا: برگزيدگان بيست و هفتمين جشنواره فيلم كوتاه تهران چهارشنبه سوم آذر ماه با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ،جواد شمقدري معاون سينمايي و جمعي از فيلمسازان فيلم كوتاه در تالار انديشه حوزه هنري معرفي شدند
در بخش بهترین فیلمنامه
تندیس جشنواره و مبلغ 20000000 ریال جایزه نقدی به الهه صلح جو برای فیلم داستانی یار دوازدهم از شهر کرد اهدا گردید.
1389/9/5 - 121109
کد خبر : 164046
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط azade
Page 26 (The above is first post of this thread)
فیلمنامه عمده ترین مشکل سینمای ایران
ایسکانیوز
یکشنبه - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳ - ۰۸:۳۲:۰۷ کد خبر: ۲۴۸۵۸۴

رضا مقصودی که به تازگی ریاست کانون فیلمنامه نویسان را بر عهده گرفته از مشکل فیلمنامه که سال هاست گریبان فیلم های ایرانی را گرفته خبر داد و گفت: تنها کانون فیلمنامه نویسان نباید برای حل مشکل فیلمنامه در ایران راه کار ارائه دهد.

رضا مقصودی در گفتگو با خبرنگار سینمایی ایسکانیوز، با اشاره به مشکل فیلمنامه در سینمای ایران گفت: در ایران مدت زمان طولانی است که فیلمنامه یکی از مشکلات اساسی در یک فیلم به حساب می آید. در این حوزه به طور جدی کار نشده و فقط کانون فیلمنامه نویسان نیست که باید در این زمینه راه کار ارائه دهد.
مقصودی با بیان اینکه در این سال ها پیشرفت هایی در فیلمنامه نویسی کشور صورت گرفته؛ گفت: در سال های اخیر نسبت به سال های گذشته در این زمینه کارهایی شده و نسل جدید پیشرفت هایی داشته اند اما هنوز اتفاقات مهم و اساسی نیفتاده.

او در مورد وظیفه ای که کانون در قبال اعضای خود دارد؛ گفت: کانون فیلمنامه نویسان موظف است که نسبت به احقاق حقوق اعضای خود گام های عمده ای بردارد. در طول سال های گذشته نسبت به این صنف بی توجهی های زیادی شده که امیدوارم گام های مثبتی در جهت رسیدن به حق اعضای کانون برداشته شود.
رئیس کانون فیلمنامه نویسان در ادامه افزود: یکی از وظایف کانون ارتقاء سطح کیفی اعضا است که در این مورد در شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان برنامه هایی طرح شده که یکی از این برنامه ها تاسیس باشگاه فیلمنامه نویسان سینمای ایران است که گام مهمی برای ارتقاء سطح کیفی اعضا به شمار می آید.
رضا مقصودی با اشاره به سمینارهای برگزار شده توسط کانون گفت: سال گذشته در جشنواره فیلم فجر سیمناری با حضور فیلمنامه نویسان خارجی برگزار کردیم و امسال هم قرار است در جشنواره بین المللی فیلم فجر نشست تخصصی با فیلمنامه نویسان خارجی داشته باشیم.

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*

او اما در مورد عمده مسئولیت کانون گفت: عمده مسئولیت کانون این است که برنامه هایی در پیش گیرد تا ساز و کار سینمای ایران به جایگاه فیلمنامه توجه بیشتری نشان دهد.
مقصودی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا به فیلمنامه های ترجمه شده در ایران نظارت نمی شود و فیلمنامه های منتشر شده بیشتر از روی فیلم ترجمه می شوند گفت: چاپ و ترجمه کتاب های فیلمنامه به کانون مربوط نمی شود و جز وظایف کانون نیست و این مسئله به حوزه چاپ و نشر مرتبط است و  این مسئله را قبول دارم که بسیاری از فیلمنامه های چاپ شده از روی فیلم ها ترجمه می شوند.

رضا مقصودی با اشاره به اعضای موقت و دائم کانون فیلمنامه نویسان گفت: کسی می تواند عضو کانون باشد که دو تا فیلمنامه سینمایی در ایران نوشته و از روی آنها فیلم ساخته شود. اما کسانی که یک فیلمنامه ساخته شده در کارنامه خود داشته باشند عضو موقت محسوب می شوند.
او در این رابطه افزود: زمانی یک فیلمنامه نویسی به واسطه سن و تجربه اش حکم استادی دارد و فیلمنامه های خوبی هم نوشته اما برای ساخت آنها فرصتی مهیا نشده، او هم از اعضا کانون به حساب می آید.
رئیس کانون فیلمنامه نویسان در مورد تعریفی که از سینمای حرفه ای در اساسنامه این کانون آمده گفت: منظور از سینمای حرفه ای که در اساسنامه آمده این است که فقط فیلم هایی که در سینما نمایش داده شده اند شامل سینمای حرفه ای می شوند و فیلم های تلویزیونی در این بخش قرار نمی گیرند و نویسندگان فیلم های تلویزیونی نمی توانند از اعضا کانون باشند.

رضا مقصودی درباره رابطه وزارت ارشاد و تامین اجتماعی برای بیمه هنرمندان گفت: بخشی از بحث بیمه هنرمندان به تلاش های ما در این زمینه بازمی گردد و بخشی به رابطه وزارت ارشاد و تامین اجتماعی مربوط می شود. در ارتباط این دو مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود زیرا اعضای جدید کانون به علت اختلافاتی که بین وزارت فرهنگ و تامین اجتماعی وجود دارد هنوز بیمه نشده اند.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
سینما پرس:

هیأت داوری فیلمنامه نویسی جشنواره بین المللی شهر

به گزارش سینماپرس، از سوی سیاوش حقیقی دبیر پنجمین جشنواره فیلم شهر طی احکامی جداگانه هیاتی متشکل از : جابر قاسمعلی، علی اکبر قاضی نظام و مسعود احمدیان مسئولیت ارزیابی و انتخاب طرح اولیه فیلمنامه های سینمایی جشنواره شهر را عهده دار شدند.

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*

لازم به ذکر است این هیات قرار است ۱۶۰ طرح اولیه فیلمنامه سینمایی رسیده به دبیرخانه پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر را بررسی، انتخاب و داوری نمایند.
شایان ذکر است، پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ۳ تا ۱۲ خرداد به دبیری سیاوش حقیقی در تهران برگزار می شود.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط sahar.s ، nika ، amirblackblood ، mojaver ، mehrbod
ایلنا: کد خبر: 260862۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۰۶:۳۹:۵۳           
چفت و بست از فیلمنامه رخت بربسته

ضعف در نگارش فیلم‌نامه به‌عنوان یکی از بزرگترین‌ چالش‌ها در سینمای ایران مطرح است. اما آیا ضعف فیلم‌نامه‌نویس که هدایت‌کننده‌ همه عوامل تولید فیلم است؛ به تنهایی موجب به وجود آمدن این شرایط شده؛ یا این خود؛ تابعی از دیگر متغیرهاست؟ آن‌چه که در این گفت‌وگو با جابر قاسمعلی (رییس سابق انجمن فیلم‌نامه‌نویسان) می‌خوانید؛ موشکافی و چرایی دچار شدن سینما به بیماری مهلکِ نداشتن قصه، ناتوانی در پرداخت و چگونگی مداوای این بیمارِ دربستر است.

زمانی که صحبت از نقد و آسیب‌شناسی سینما و نداشتن مخاطب حرفه‌ای سینما به میان می‌آید؛ نوک پیکان به سمت فیلمنامه‌نویسی و ضعف فیلمنامه‌نویسان نشانه می‌رود شما چقدر این موضوع را قبول دارید که همه تقصیر گردن فیلمنامه‌نویسان است؟

فیلمنامه‌های سینمای ایران عموما مشکل دارند. اما نمی‌توان فیلم‌نامه را به تنهایی دلیل ضعف سینما دانست. مشکل از ساختار غیرصنعتی سینمای ایران است. سینما باید از یوق بودجه دولتی خارج و چرخه‌ی تولید و اکران آن مستقل شود. مادام که این اتفاق نیفتد و هر کس سر جای خود قرار نگیرد؛ گره از مشکلی حل نخواهد شد. ورود افراد غیرمتخصص به عرصه فیلمنامه‌نویسی ناشی از این قضیه است؛ که حاصل کار فیلم‌های ضعیف می‌شود. اما درنهایت این نکته را قبول دارم که ما پروراندن داستان و تعریف قصه را بلد نیستیم.

این صحبت را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد؛ اقتصاد نفتی و دولتی که باعث شکل‌گیری وضعیت کنونی شده و دیگر اینکه اگر این بستر برچیده شود؛ ضعف پروراندن داستان اجازه شکل‌گیری یک فیلمنامه و فیلم خوب را نمی‌دهد.

بله؛ در واقع اگرچه ضعف فیلمنامه داریم؛ اما این تابعی است از متغیر وضعیت دولتی‌ بودن سینما و صنعتی نبودن آن. اشکال اصلی در آنجاست. اینها پس لرزه‌ها و عوارض مشکل اصلی یعنی دولتی بودن سینماست؛ که بدین شکل خود را نشان می‌دهد.  بنابراین بله؛ ما درست بلد نیستیم داستان تعریف کنیم.
دلیل این عدم توانایی را آیا در ممیزی‌ها می‌توان یافت؛ یا فیلمنامه‌نویسان ما آموزش و تخصص کافی در حوزه کاری خود ند‌ارند؟

باید یک سوزن به خودمان بزنیم و یک جوالدوز به دیگران. در عین‌حال که تهیه‌کنندگان ما حرفه‌ای و کاربلد نیستند؛ اما از آن سمت هم معتقدم کارگردان‌هایی که خود فیلمنامه‌‌ی کار خود را می‌نویسند هم خیلی آموخته نیستند. آن‌ها به قواعد کلاسیک داستان‌نویسی واقف نیستند. همچنین ما برای نگارش یک فیلمنامه تحقیقات کمی انجام می‌دهیم. در داستان‌پردازی هزار ترفند از قبیل سینمای  غیرخطی، داستان‌های خرده‌پی‌رنگ را که فاقد مهمترین عنصر سینمای کلاسیک (داستان‌گویی) هستند؛ را به‌کار می‌گیریم. درنهایت هم نتیجه به کاهش مخاطب سینما منتهی می‌شود. دخالت‌های بی‌مورد در حوزه فیلمنامه‌نویسی هم مزید بر علت می‌شود که بستر مناسب برای تعریف نکردن داستان خوب فراهم شود. من درباره تنه‌ی سینمای ایران بحث می‌کنم و به موارد خاص کاری ندارم. بازهم تاکید می‌کنم خود این ماجرا از یک اشکال عمده‌تر ناشی می‌شود؛ اینکه سینمای ما صنعتی نیست؛ تهیه‌کننده از جیب خود برای صفر تا صد فیلم سرمایه‌گذاری نمی‌کند. از دولت وام می‌گیرد و تن به ممیزی دولتی و اکران دولتی می‌دهد.

در مواردی که تهیه‌کنندگان بخش خصوصی از جیب خود فیلم می‌سازند و از وام دولتی بهره نمی‌گیرند؛ هم می‌بینیم قصه چفت‌وبست ندارد.

من با یک بخش از فرمایش شما موافقم، در فیلم‌هایی که با سرمایه شخصی تهیه‌کنندگان ساخته ‌شده‌اند؛ هم اشکالاتی می‌بینیم. من نمی‌گویم؛ در این سیستم هیچ مشکلی وجود ندارد؛ اما اگر تهیه‌کنندگان از جیب خود هزینه کنند و این تبدیل به یک جریان شود به‌طور طبیعی بازخورد این اتفاق سینمای ایران را به یک سینمای  استاندارد تبدیل خواهد کرد. به هر حال ‌آزمون و خطا خواهد شد. درنهایت در پایان به سینمایی می‌رسد که مستقیما با مردم در تماس است. درخواست و سفارش خود را از مردم طلب می‌کند و برای مردم فیلم می‌سازد. این نکته را هم متذکر می‌شوم؛ زمانی که صحبت از مردم می‌کنم؛ الزاما فیلم‌های ضعیف و سطحی نیست. فیلم‌های استانداردی در سینمای ایران بوده‌اند که از موارد درستی استفاده کردند و جذاب بودند اما به این دلیل که  تبدیل به جریان نشده و از تلاش‌های پراکنده فراتر نرفته؛ به اینجا رسیده‌ایم. اگر این تلاش‌ها فارغ از بودجه دولتی و پول نفت تبدیل به سینمایی شود که روی پای خود ایستاده و به تدریج در یک پروسه زمانی تبدیل به یک جریان شود؛ مشکلات فیلمنامه‌نویسی،‌ تهیه‌کنندگی و به‌طور کل سینما در طول زمان حل خواهد شد و سینمایی با مشکلات کمتر خواهیم داشت.

زمانی که به سال‌های قبل‌تر نگاهی می‌کنیم؛ فیلم‌ها و فیلم‌نامه‌های چارچوب‌دار‌تری نسبت به زمان حاضر به خاطرمان می‌آید؛ آیا در آن زمان دولتی بودن سینما تا این حد پررنگ نبود که خروجی برای مخاطب رضایت بخش‌تر بود؛ یا دغدغه فیلمنامه‌نویسان و فیلم‌سازان بیشتر بود و عمیق‌تر مسائل را واکاوی می‌کردند؟
قبل از انقلاب مسئله دولت و نفت در سینما وجود داشت. فرق قبل و پس از انقلاب این بود؛ که غیر از  تلویزیون دولتی و موارد خاص؛ دولت کمتر دخالت داشت. در آن زمان تولیدات خصوصی بیشتر بود اما به دلیل رقابت با سینمای خارجی فیلم‌ها به سمت ابتذال ‌رفت. بعد از انقلاب با توجیه کنترل ابتذال؛ دخالت دولت بیشتر شد. وام‌هایی را برای فیلم‌سازی ‌داد با  این پیش‌شرط که من پول می‌دهم و از آن طرف فیلم‌ها را ممیزی می‌کنم. در نهایت با این دلیل که فیلم‌ها مبتذل نشوند؛ پاستوریزه شدند. در طول سال‌های پس از انقلاب ما سینمای سالم به معنای سینمای غیرمبتذل داشتیم؛ ولی الزاما فیلم استاندارد نداشتیم. موارد استانداردی مانند سارا، لیلا، هامون، آژانس شیشه‌ای و ‌شوکران ساخته هم شدند و حتی در مواردی ردپای بودجه دولتی در آن‌ها دیده می‌شود که فی‌الواقع محصول تلاش‌های پراکنده خود فیلمسازان بودند؛ یعنی از یک جریان حساب شده و صنعتی بیرون نیامده‌اند.

آیا ممیزی در یک خطی شدن فیلم‌نامه‌ها تاثیر بیشتری داشته یا فیلم‌نامه‌نویسان فعلی سطحی نگرتر و واکاوی‌هایشان کمتر شده؟

 زمانی که زیربنا و ساختار اشکال دارد؛ بنابراین مشکل به همه حوزه‌های فیلم‌سازی از فیلمنامه گرفته تا بازیگری تسری پیدا می‌کند. وقتی می‌خواهند هزینه را کم کنند؛ زمان پروداکشن برای تولید فیلمنامه کم است. فیلمنامه‌نویس هم وقت کافی نمی‌گذارد؛ زیرا پول کمتری می‌گیرد. از آن طرف هم فیلم‌های کم‌هزینه‌تر و کم‌کیفیت‌تری تولید  می‌شود. این پروسه باعث حذف داستان‌پردازی می‌شود. فیلم‌های کنونی با این بهانه که فرم جدیدی از داستان است بیشتر تبدیل به ادا شده‌اند. فیلمی که نه روابط بین  شخصیت‌ها در آن دیده می‌شود و نه داستان و جذابیتی برای حفظ مخاطب دارد. نهایتا خروجی می‌شود یک فیلم شلخته که تنها با انگیزه جشنواره‌های خارجی ساخته می‌شود.

شما این روند را برای آینده سینما چگونه می بینید؟

این به تدریج درحال تبدیل شدن به یک بیماری مهلک است. مسیر حذف داستان قطعا به بن‌بست و ورشکستگی سینما خواهد انجامید. بالا رفتن کمیت فیلم‌های هنر و تجربه نشان از گستردگی اینگونه فیلم‌سازی است. فیلم‌هایی که درنهایت فروش ندارند و برای افراد خاص روشنفکر ساخته می‌شوند. فیلمسازان بجای اینکه سفارش خود را از مردم بگیرند یا  از دولت می‌گیرند یا برای دلمشغولی‌های خود فیلم می‌سازند. من ضرورت ساخت بسیاری از این فیلم‌ها را نمی‌فهمم. این فیلم‌ها کاملا شخصی هستند. زمانی که علت را از فیلم‌ساز جویا می‌شویم؛ جوابش این است؛ "برای من اهمیتی ندارد؛ که فیلم در ایران اکران شود. هدف من گرفتن جایزه از جشنواره های خارجی است."

درنهایت به اینجا می‌رسیم که دیگر مخاطبی نخواهیم داشت. یا حداقل مخاطب جدی نخواهیم داشت. فروش فیلم تنها به تعداد معدودی تماشاگر نخبه محدود می‌شود. سینمای ایران بیمار است و اگر این مسیر ادامه پیدا کند به ورشکستگی خواهد رسید. از بس در زمینه عدم وجود قهرمان؛ آدم‌های خاکستری فیلم ضعیف ساخته شده؛ که این قضیه لوث شده و کارکرد خود را از دست داده است. به بهانه نزدیک شدن به مردم؛ واقعیت سینما کارکرد خود را از دست داده. سینما نیاز به چالش، داستان و افت و اخیز دراماتیک دارد. فیلم‌سازان جوان می‌خواهند راه آقای کیارستمی را که یک استاد است؛ بروند ولی فوت پایانی کوزه‌گری را تنها خود او می‌داند و آن را به کسی یاد نداده.

آیا ممیزی‌های دولتی دلیل فاصله بین زندگی واقعی مردم و شخصیت فیلم‌ها؛ همچنین بازماندن فیلم‌ساز در رسیدن به هدف نهایی است؟

بخش عمده‌ای از آن  ممیزی است؛ اما واقعا همه دلایل به این مقوله ختم نمی‌شود. بخش عمده این روند به نگاه اشتباه فیلمساز مربوط می‌شود. زمانی‌که یک فیلم‌ساز آشکارا می‌گوید برای جشنواره‌های خارجی فیلم می‌سازم و به مخاطب ایرانی فکر نمی‌کنم؛ نشات گرفته از این نگاه اشتباه است. اگر همین‌گونه فیلم‌سازی هم چارچوب درست‌اش طی شود؛ می‌تواند روند موفقی داشته باشد. در سینمای آمریکا به این دلیل که اول یک صنعت داریم؛ فیلم «تایتانیک» درکنار «مرد مردهِ» جارموش ساخته می‌شود که اتفاقا مانع یکدیگر هم نمی‌شوند. چون آن صنعت چرخه طبیعی خود و مخاطب خودش را دارد. فیلم‌های اسپیلبرگ و سارکوزی در کنار فیلم جارموش ساخته می‌شوند و هرکدام مخاطب خود را دارند. اما پول نفت همه را تنبل کرده و از اقتصاد تا فرهنگ و سینما همه بیمارند.

تمایلی در کارگردان‌ها وجود دارد که خودشان فیلمنامه؛ فیلمشان را بنویسند این روند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سینمایی که مبتنی بر تخصص نیست؛ نتیجه همین می‌شود. فیلم‌نامه‌های ما ضعیف‌اند زیرا کار به کاردان سپرده نمی‌شود. از بین 50 تا 60 فیلم که در کل سال ساخته می‌شوند؛ حداکثر 10 درصد را فیلم‌نامه‌نویسان مستقل می‌نویسند. نود درصد توسط خود فیلمسازان نگارش می‌شود. بخشی از این قضیه به این ارتباط دارد که می‌خواهند هزینه‌ها را کاهش دهند. از دیگرسو اعتباری برای کارگردان است. زیرا گمان می‌کند زمانی که خودش قصه فیلم‌ را بنویسد واجد اعتبار بخش اندیشگی فیلم می‌شود و جهان‌بینی‌‌اش در فیلم جاری می‌شود. البته از این نکته غافل است که اگر می‌گوییم؛ هیچکاک مولف است؛ به این دلیل نیست که خودش  فیلمنامه‌ فیلم‌هایش را نوشته؛ از میان 50 و اندی فیلمی که هیچکاک ساخته تنها سه فیلم را خودش یا با همکاری شخص دیگری نوشته. مابقی را دیگر فیلمنامه‌نویسان نوشته‌اند. اما به گونه‌ای نوشته شده که دنیای ذهنی هیچکاک از آن بیرون می آید. حتی تیتراژ را نبینیم؛  متوجه خواهیم شد که این فیلم اثر هیچکاک است.
جدا از نگارش فیلم‌نامه توسط فیلم‌نامه‌نویس؛ پتانسل استفاده از داستان‌های ادبی و اقتباس از داستان‌های داخلی و خارجی را در سینمای ایران چگونه می‌بینید؟

اقتباس ادبی در سینمای صنعتی غرب یکی از فاکتورهای مهم در تولید فیلم ست. این مقوله در آنجا تبدیل به یک جریان شده. یکی از مهمترین مولفه‌های سینمای صنعتی قرار گرفتن هرکسی با هر تخصصی سر جای خودش است. در آنجا فیلم‌نامه‌نویس یک متخصص است و نباید داستان‌پردازی کند. بنابراین داستان را می‌خرند و آن را به فیلم‌نامه‌نویس می‌دهند تا تبدیل به فیلم‌نامه کند. عمدتا تولیدات مبتنی بر اقتباس ادبی است. تهیه‌کننده حق رایت داستان را از داستان‌نویس می‌خرد. به او دستمزدی جدا می‌پردازد. در یک جمله در ایران همه چیز محصول تلاش‌های پراکنده فیلم سازهاست و جریانی وجود ندارد. با صنعتی شدن سینمای ایران اقتباس هم از دل آن بیرون می‌آید. البته در این میان ممیزی هم بی‌تاثیر نیست. ممیزی دولتی بعضی داستانویس‌های ما را قبول ندارد و غیر از مجوز نشر، مجوز برای کار سینمایی که مخاطب بیشتری دارد؛ نمی‌دهد. از سوی دیگر خود نویسندگان گارد دارند و به این دلیل که ما صنعتی نشدیم؛ اجازه تبدیل داستان‌شان به فیلم‌نامه را نمی‌دهند. مجموعه این دلایل باعث می شود اقتباس به شکل جریان پویا نداریم. اقتباسی هم اینجا شکل می‌گیرد؛ عموما از داستان‌های خارجی ست.

شما مکرر از کلمه جریان استفاده می کنید چگونه باید بستری برای تبدیل شدن به یک جریان فراهم شود؟
برای تبدیل شدن این مقوله به یک جریان؛ وزارت ارشاد باید از ممیزی‌ها کم کند. دولت کمک کند. مثلا در جشنواره هر سال یک جایزه برای فیلم‌نامه اقتباسی در نظر بگیرد. این اتفاق در برخی دوره‌ها افتاده اما توالی نداشته. چنین جایزه‌ای یک عامل تشویقی برای استفاده از داستان‌های ادبی خواهد بود. تهیه‌کننده رایت داستان‌نویس را جدا از دستمزد فیلم‌نامه‌نویس محاسبه کند. داستان‌نویس‌ها خود باید استقبال کنند و از دگماتیسم وحشتناکی که نسبت به داستان‌های خود دارند؛ دست بردارند. این موضوع را بدانند که داستان مدیومی جدا از سینماست. فیلم‌نامه و داستان‌نویس‌ها باید باهم تعامل داشته باشند و نوشته‌های هم را بخوانند. از دل این همکاری‌ها یک جریان بوجود می‌آید.

بازنویسی‌ کارگردان‌ها در طول پروسه فیلم‌نامه‌نویسی بیشتر در حد تغییرات سطحی و سلیقه‌ای باقی می‌ماند؛ یا به پختگی، جذابیت و پرورش فیلمنامه منتهی می‌شود؟

مجبورم در پاسخ به این سئوال هم گریز بزنم به سینمای صنعتی. یکی از مشخصه‌ها در این سینما استفاده از افراد متخصص است. افراد متخصص یعنی؛ هر کمپانی و هر گروه فیلم‌سازی یک گروه فیلم‌نامه‌خوان حرفه‌ای دارند. یک فیلم‌نامه برای رسیدن به مرحله ساخت دست چندین فیلم‌نامه‌نویس می‌چرخد. هر گروه در خواندن یک ژانر فیلم‌نامه تخصص دارد. در ایران الزاما به بودجه فیلم مربوط است. به دلیل این‌که تهیه‌کننده کم‌تر هزینه کند؛ به محض این‌که فیلم‌نامه‌نویس موفق به انجام کار نشد خود کارگردان آستین را بالا می‌زند و فیلم‌نامه را تغییر می‌دهد. از آن‌جا که بازنویسی براساس تخصص افراد نیست اعمال نظرها بیشتراز اینکه کمکی به پختگی فیلم‌نامه کند در حد اعمال سلیقه باقی می‌ماند.

سینمای ما با همین مقیاس‌های محدود تا چه حد برای ژانرهای مختلف ظرفیت دارد؛ و اینکه نیازی هست هر فیلم‌نامه‌نویس‌ در یک ژانر  متخصص باشد و در همان حوزه خاص قلم بزند؟

کم‌وبیش این اتفاق افتاده. پیمان قاسم‌خانی یا فرید مصطفوی نمونه‌ای از تخصص‌گرایی در حوزه فیلم‌نامه‌نویسی هستند. قاسم‌خانی در نوشتن کمدی معروف است و مهر خود را روی اثر می‌زند. زمانی که کارگردان به او مراجعه می‌کند به گفتن بسیاری از کدها نیاز نیست. یا فرید مصطفوی فیلم‌نامه‌نویسی است که در حوزه مسائل اجتماعی نگاه تلخی دارد و در واکاوی‌های مسائل اجتماعی موفق عمل می‌کند.
بخشی از این مقوله که اپیدمی نشده به من فیلم‌نامه‌نویس مربوط است. زمانی که شرایط اقتصادی نامساعد و فضا ناسالم است؛ دیگر دغدغه تخصص‌گرایی ندارم؛ هر بستری برای نوشتن فرهم شود استقبال می‌‌‌‌کنم. به دلیل بیمار بودن این صنعت فیلمنامه‌نویس‌ها ناچارند همه ژانرها را امتحان کنند.

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*

آیا در همین سینمای ناسالم و غیرصنعتی ایران؛ این خط‌کشی می‌تواند صورت گیرد و نتیجه مثبت داشته باشد یا چنین ظرفیتی درحال حاضر نیست؟

ما از اینکه نویسنده‌ها تفکیک شوند؛ استقبال می‌کنیم. این تخصص‌گرایی کار را برای تهیه‌کننده‌ها هم راحت می‌کند. زمانی که سراغ قاسم‌خانی می‌رود؛ می‌داند از او چه می‌خواهد؛ و بسیاری نکات از پیش حل شده است. نیازی به کد دادن و اشارات دیگری نیست. نویسنده خودش می‌داند؛ چه کاری باید انجام دهد. وقتی نویسنده‌های ما در یک طبقه‌بندی صحیح قرار می‌گیرند اتفاق خوبی است. حتی برای خود نویسنده‌ها هم اتفاق خوش یمنی است. درنهایت به مجموعه کارهای نویسنده نگاه می‌کنی روند موفقی در آن وجود دارد. یک همچین نویسنده‌ای با هر فیلم‌سازی که کار کند جهان‌بینی خود را وارد فیلم می‌کند. بیشتر رسیدن به این جایگاه محصول تلاش خود نویسنده‌هاست تا ساختار غیرصنعتی سینما.

پس اینکه کمتر این اتفاق می‌افتد؛ به دلیل کم کاری خود نویسنده‌هاست و اینکه می خواهند در همه ژانرها دستی بر آتش داشته باشند.

اگر همه‌چیز درست باشد؛ مطمئنا من نویسنده هم تمایلی برای نوشتن در ژانرهای متفاوت ندارم. من ملودرامم را می‌نویسم و وارد حوزه کمدی نمی‌شوم. یا فرد دیگری تنها در زمینه کودک قلم می‌زند و به طور کل هرکس در هر زمینه‌ای که به جهان‌بینی‌اش نزدیک است تمرکز می‌کند. در این شرایط هرکس می‌داند از فیلمنامه‌نویس چه انتظاری دارد و به سراغ آن فیلمنامه‌نویس خاص می‌رود. امتیاز این اتفاق در نهایت برای تلاش‌های نویسنده‌ها خواهد بود اما ضعفش برای ساختار سینماست.

آقای ایوبی اعلام کردند در سال 94 به فیلم‌نامه‌ بیشتر بها داده می‌شود؛ نیاز است سازمان سینمایی چه کاری انجام دهد؟

پیشنهاد من این است از کمک‌های دولتی جز در موارد خاص کمک کنند. فضا را برای سرمایه‌گذاری خصوصی امن کنند. زمانی که این امنیت ایجاد شود؛ ساخت فیلم توسط بخش خصوصی بدون کمک دولت زیاد خواهد شد. دایره ممیزی‌ها کوچک کنند. تخصص‌گرایی ترویج پیدا می‌کند. ژانر و تخصص بوجود می‌آید و فیلم‌نامه‌نویس سرجای خود قرار می‌گیرد. با این راه‌کارها سینما در مسیر صنعتی شدن قرار می‌گیرد. تا زمانی که این فضا برای بخش خصوصی امن نباشد؛ نمی‌توان منتظر تغییر شرایط شد. باید این اتفاق بیفتد که نمی‌افتد.

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط sahar.s ، nika ، mojaver ، ali paradise ، s0281n0282
آگهی
شب فیلمنامه نویسان
بانی فیلم: ۱۳۹۴/۲/۲۶ - ۱۲:۴۳:۱۹

پنجمین «شب فیلمنامه نویسان سینمای ایران» شب گذشته ۲۵ اردیبهشت ماه و در روز بزرگداشت فردوسی با حضور فیلمنامه نویسان و کارگردان های سینمای ایران، حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، محمد حیدری مدیرعامل موزه سینما و دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و جمعی از اهالی سینما در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، به مناسبت گرامیداشت محمدعلی سپانلو شعر «زمستان برای عشق» خوانده شد و پس از آن کامران ملکی عضو هیات مدیره خانه سینما که اجرای این مراسم را به عهده داشت ضمن خوش آمدگویی به حاضران در جمع، از رضا مقصودی رییس کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران دعوت کرد روی صحنه آید.

رضا مقصودی در ابتدا از شادمهر راستین دبیر پنجمین شب فیلمنامه نویسان سینمای ایران که دبیری این جشن را به عهده داشت تشکر کرد و گفت: این روزها خبر خوب دادن دشوار است. یادم هست سه هفته پیش خبر آمد تفاهم نامه ای بین دو وزارتخانه ارشاد و بهداشت بسته شده و در ادامه خواسته شد آن دسته از اعضایی را که دچار بیماری خاص هستند معرفی کنیم. در بررسی هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که خدا را شکر هیچ یک از اعضای صنف ما دچار بیماری خاص نیستند.

این فیلمنامه نویس متذکر شد: اما اگر نگاه دقیقی داشته باشیم متوجه می شویم که در حوزه های صنفی، حرفه فیلمنامه نویسی در سینمای ایران دچار بیماری خاص است و امیدواریم این بیماری خاص هرچه زودتر از بین برود.
وی افزود: یکی از اتفاق هایی که طی پنج سال گذشته رخ داده این است که اعضای جدید خانه سینما از امکان بیمه شدن محروم هستند اما امیدوار هستیم با پیوند مبارکی که بین این دو وزارتخانه برقرار شده همه سینماگران از حق بیمه بهرمند شوند.
رییس کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران با ارائه گزارشی از روند برنامه های این کانون گفت: راه اندازی سایت کانون فیلمنامه نویسان از مهمترین اتفاق ها بود و مجموع اطلاعات مورد نیاز در این سایت توضیح داده شده است.

وی در پایان صحبت های خود تصریح کرد: یکی دیگر از اتفاق های مهم در کانون فیلمنامه نویسان برگزاری مجمع عمومی بود که در سال ۱۳۹۲ برگزار شد. حضور پرشور فیلمنامه نویسان در این مجمع نشان داد حرفه فیلمنامه نویسی برای سینمای ایران مهم و ضروری است. همچنین راه اندازی کمیته کانون فیلمنامه نویسان ایران، عقد قرارداد با دانشگاه تهران برای تدوین کتاب آسیب شناسی فیلمنامه نویسی در سینمای ایران، از سرگیری فعالیت بانک فیلمنامه با مدیریت جدید و معرفی فیلمنامه نویسان برای داوری آثار در جشنواره های مختلف از جمله فعالیت های کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران بوده است.
در ادامه این مراسم ابراهیم مختاری رییس هیات مدیره خانه سینما صحبت هایی را در حوزه ارزش گذاری فیلمنامه نویسی در سینمای ایران مطرح کرد.
رییس هیات مدیره خانه سینما درابتدای صحبت های خود گفت: چند سال پیش فیلم مستندی با عنوان «مکرمه، خاطرات و رویاها» کارگردانی کردم. این مستند درباره زنی روستایی بود که در میانسالی به نقاشی رو آورد و در مدت زمان کوتاهی معروف شد. این فیلم مستند در جشنواره های مختلفی دیده شد و مورد تقدیر قرار گرفت تا اینکه با خبر شدم یک کمپانی آمریکایی قصد دارد براساس این فیلم مستند، یک فیلمنامه داستانی با بازی مریل استریپ بسازد.

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*

وی در پایان گفت: به دنبال درج این خبر، یک روز به بنیاد سینمایی فارابی رفتم و موضوع را مطرح کردم و گفتم که قصد دارم فیلمنامه یک فیلم داستانی را براساس مستند «مکرمه، خاطرات و رویاها» بنویسم و کارگردانی کنم. آقای نجاریان و سایر دوستان در فارابی استقبال کردند و قرارداد نگارش فیلمنامه را جلوی من گذاشتند که آن موقع متوجه بندهای عجیب و غریب فارابی در حوزه فیلمنامه نویسی شدم و با چشم خودم دیدم که هیچ حمایتی در حوزه فیلمنامه نویسی صورت نمی گیرد و البته امیدوارم با تغییرات مدیریتی که در بنیاد سینمایی فارابی رخ داده، شاهد تغییراتی به نفع فیلمنامه نویسی در سینمای ایران باشیم.
حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در ادامه مراسم روی صحنه آمد و با اشاره به مبعث حضرت محمد (ص) گفت: شاهان بسیار آمدند و برای ماندن خود هزینه های بسیار کردند اما نامشان در تاریخ باقی نماند و همه رفتند و تنها نامی که به نیکی و برکت ماند نام احمد بود چراکه حضرت محمد(ص) ارمغانی برای فطرت انسان آورد و هیچگاه نگفت که دین اسلام تحمیل بر فطرت انسان است و هرآنچه از میراث پیامبر اسلام باقی مانده زیبایی و شکوه انسان است.

وی در ادامه با اشاره به روز فردوسی گفت: فردوسی شاهکار ادبیات ایران است. تاریخ نشان داده که ایرانیان برای هویت خود بسیار جنگیدند و در این راستا حکومت های بسیاری روی کار آمدند اما فردوسی بزرگ با کلمه و شاهنامه این هویت را احیا کرد و اگر نبود هویت ایران و ایرانی نیز وجود نداشت و حال با وجود شاهنامه می توانیم به ایرانی بودن خود افتخار کنیم.
ایوبی ضمن اعتراف به این موضوع که در حوزه فیلمنامه نویسی فعالیت جدی از سوی سازمان سینمایی انجام نشده است، گفت: در ابتدا باید بگویم که خوشحالم که کشتی طوفان زده خانه سینما با انتخاب رضا میرکریمی به عنوان مدیرعامل به آرامش می رسد و امید دارم در توجه بیشتری به حوزه فیلمنامه نویسی شود چراکه این حرفه ستون سینمای ایران است و متاسفانه باید اعتراف کنم آنگونه که شایسته فیلمنامه نویسان است نتوانستیم مشکلات آنها را حل کنیم و فعالیت های جدی در این حوزه به انجام برسانیم.



این مدیر سینما افزود: واقعیت مطلب این است که مسائل موجود در حوزه فیلمنامه نویسی به هیچ عنوان پیچیده نیست و صنف فیلمنامه نویسان سینما جزو اصناف نجیب و منطقی سینمای ایران هستند. امیدوارم به زودی پاتوق های مناسبی در عرصه فیلمنامه نویسی فعال شود.
ایوبی در پایان متذکر شد: البته ناگفته نماند که برگزاری پاتوق های فیلمنامه خوانی در موزه سینما با محمد حیدری مدیرعامل این موزه مطرح شده است و به زودی فیلمنامه خوانی در محل موزه سینما برگزار می شود.
تجلیل از پرویز دوایی منتقد، مترجم و داستان نویس یه پاس یک عمر فعالیت در عرصه نقد نویسی و ترجمه آثار برجسته سینمای جهان از دیگر برنامه های پنجمین شب فیلمنامه نویسان سینمای ایران بود. در این بخش از برنامه رضا کیانیان بازیگر سینما برای دریافت تقدیرنامه این منتقد روی صحنه آمد و گفت: خیلی خوشحالم که به نیابت از پرویز دوایی تقدیرنامه جشن فیلمنامه نویسان از این منتقد را دریافت می کنم.

وی ادامه داد: در ابتدا قرار بر این بود تا هوشنگ گلمکانی این تقدیرنامه را دریافت کند اما گلمکانی به دلیل اینکه در سفر است نتوانست در این مراسم حاضر شود و بعد دوایی این وظیفه را به من محول کرد. دوستی من با پرویز دوایی خیلی دیداری نبوده است. یادم هست تازه بازیگری را شروع کرده بودم و برای مجله فیلم نیز مطلب می نوشتم. روزی دوایی از گلمکانی می پرسد که نویسنده این مطالب کیست و گلمکانی هم می گوید کیانیان بازیگر سینما. بعد به گلمکانی پیغام داده بود که به کیانیان بگو بازیگری را رها کند و فقط بنویسد.
رضا کیانیان که فیلم «پنج تا پنج» را روی پرده دارد بیان کرد: حوزه فعالیت دوایی ترجمه بوده و درباره تهران قدیم مطالب خواندنی دارد اما نمی دانم چرا با این همه اطلاعاتی که درباره تهران دارد در پراگ زندگی می کند. یک سفر یک روزه به پراگ داشتم که دو ساعت را نزد پرویز دوایی بودم و خوشحالم که امروز تقدیرنامه این منتقد ارزشمند را من دریافت می کنم. جا دارد از کانون فیلمنامه نویسان تشکر کنم که بی اعتنا به آدم ها از کنار آنها نمی گذرد و رشد و تعالی افراد را ارج می نهد.
تجلیل از حمید دهقانپور از دیگر برنامه های جشن فیلمنامه نویسان سینمای ایران بود. این فیلمنامه نویس پس از دریافت تقدیرنامه خود گفت: بی مناسبت نیست که به مناسبت روز فردوسی نکته ای را بگویم. پایان نامه دوران دانشجویی ام تراژدی شاهنامه و تبیین جنبه های بازیگری سینمایی در شاهنامه بود و چراغ نگارش چنین پایان نامه ای را فریدون رهنما در من روشن کرد و بعد از آن به عنوان استاد راهنما نیز کنار کار ایستاد، اما نمی دانم چرا هیچگاه داستان های تصویری شاهنامه به فیلمنامه و فیلم تبدیل نشد.

در ادامه مراسم قطعه ای موسیقی که به محمدعلی سپانلو تقدیم شد، توسط گروه موسیقی «کلوزآپ» روی صحنه رفت و پس از آن محمد شهبا فیلمنامه نویس و مدرس دانشگاه و سیروس الوند مورد تقدیر قرار گرفتند.
سیروس الوند هنگام دریافت تقدیرنامه پنجمین شب فیلمنامه نویسان سینمای ایران گفت: ۱۸ ساله بودم و دیپلم ریاضی داشتم و دو معلم پرویز دوایی در حوزه سینما و محمدعلی سپانلو در حوزه ادبیات داشتم. سپانلو را از این جهت دوست داشتم که آمیزه ای از اخوان و شاملو را برای من تداعی می کرد. در آن روزها برای انتخاب بین ادبیات و سینما مانده بودم اما سینما تاثیر بیشتری بر من گذاشت و وارد این حرفه شدم.
کارگردان فیلم «این سیب هم برای تو» ادامه داد: با پرویز دوایی بسیار آموخته ام و خوشحالم در شبی که به نام پرویز دوایی است از من هم یاد شده است.

الوند در پایان صحبت های خود با اشاره به صحبت های ابراهیم مختاری و دهقانپور مبنی بر ارزش گذاری بر فیلمنامه و دلایل ساخته نشدن فیلمنامه هایی بر اساس داستان های شاهنامه گفت: دلیل ساخته نشدن فیلمنامه هایی بر اساس شاهنامه واضح است. مدیریت های مختلف در عرصه سینما علاقه ای به ساخت و مطرح شدن نام شاهنامه نداشته اند و درست به دلیل همین نبود علاقه نام سهراب که یکی از کاراکترهای فیلم من بود به امیر تغییر کرد و اجازه ندادند نامی از شاهنامه به میان آید.
اهدای جایزه «تعامل و گفتگو در عرصه فیلمنامه نویسی» از دیگر بخش های پنجمین شب فیلمنامه نویسان سینمای ایران بود. در این بخش فرید مصطفوی فیلمنامه نویس روی صحنه آمد و توضیحاتی درباره این بخش ارائه کرد و گفت: این بخش را برای کارگردان هایی در نظر گرفته ایم که بین کارگردانی و فیلمنامه نویسی تفکیک قائل شده و در ساخت آثار خود سعی نکردند هم فیلمنامه نویس و هم کارگردان باشند.

وی ادامه داد: تعریف فیلمساز مولف بودن به این معنا است که فیلمساز در فیلمسازی خود جهان بینی واحدی داشته باشد و بتوان ردپای اندیشه فیلمساز را فیلم به فیلم در آثاری که می سازد دنبال کرد ولی متاسفانه عبارت فیلمساز مولف در ایران به کارگردانی گفته می شود که فیلمنامه های آثارش را خودش می نویسد و این تعریف از اساس اشتباه است.
فرید مصطفوی با اشاره به این مطلب که رضا میرکریمی تعریف فیلمساز مولف بودن را رعایت کرده است، گفت: واقعیت این است که رضا میرکریمی هویت مستقلی برای فیلمنامه در ساخت آثارش قائل بوده و این جایزه به او تعلق می گیرد.

کامران ملکی در حین اهدای جایزه «تعامل و گفتگو در عرصه فیلمنامه نویسی» به رضا میرکریمی گفت: انتخاب امشب رضا میرکریمی ربطی به سمت وی در خانه سینما ندارد و این تصمیمی است که قبل از انتخاب شدن این فیلمساز به عنوان مدیرعامل خانه سینما گرفته شده بود.
پنجمین «شب فیلمنامه نویسان سینمای ایران» پس از اهدای جایزه «تعامل و گفتگو در عرصه فیلمنامه نویسی» به رضا میرکریمی پایان یافت و مهمانان حاضر در این مراسم به حیات موزه سینما رفتند و عکس یادگاری گرفتند.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط nika ، sahar.s ، دانیال ، علی اکبر رنجبر
به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی جشنواره فلیم کودک و نوجوان؛ در راستای توجه به جایگاه فیلمنامه به عنوان عنصر خلاقانه و اصلی در فیلمهای سینمایی، برای نخستین بار مسابقه طرح و فیلمنامه نویسی سینمای کودک و نوجوان به صورت بین المللی و  به عنوان یکی از بخش های جنبی  بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم­های کودکان و نوجوانان  برگزار می شود.


رویکرد اصلی این مسابقه انتخاب طرح یا فیلمنامه هایی اعم از تالیفی یا اقتباسی برای کودک و نوجوان است که با توجه به مؤلفه های سینمایی بومی، ملی و ارزشی  در ساختار و محتوا نوشته شده اند و نویسنده با شناخت کافی از ادبیات و  قصه های ایرانی به توسعه فرهنگ اصیل و عامه ایرانی از طریق تقویت فضاهای فانتزی و تخیلی در سینمای کودک و نوجوان پرداخته است.

بر اساس این فراخوان؛ طرح و فیلمنامه ای می تواند در مسابقه شرکت کند که قبلا" بر اساس آن فیلمی ساخته نشده باشد و برای طرح و فیلمنامه اقتباسی ذکر نام اصلی اثر، نویسنده و مترجم آن ضروری است.

همچنین در این فراخوان آمده است؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به آثار اقتباسی برگزیده براساس کتاب های چاپ شده از سوی کانون، جوایزی ویژه اهدا خواهد شد. و بنیاد سینمایی فارابی نیز براساس الویت های فرهنگی خود و شورای راهبردی و سیاستگذاری سینمای کودک، اثر برگزیده ی بخش مسابقه را خریداری  و در مراحل تولید حمایت خواهد کرد.

فیلمنامه نویسان و صاحبان طرح در صورت تمایل برای شرکت در این مسابقه می توانند طبق شرایط و مقررات، فیلمنامه و طرح های خود را به دبیرخانه مسابقه به نشانی تهران: خیابان جمهوری اسلامی خیابان سی تیر  پلاک ۷۵، بنیاد سینمایی فارابی، تحویل یا ارسال نمایند.

علاقمندان برای دریافت و تکمیل نمونه فرم و سایر اطلاعات مورد نیاز  می توانند به سایت جشنواره به نشانی *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*   مراجعه فرمایند.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط moji.30nama ، nika
265 فيلمنامه در دبيرخانه بينالود


بانی فیلم: زمان انتشار: ۱۳۹۴/۶/۳ - ۲۰:۵۵:۵۹


به گزارش  روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، با پایان یافتن مهلت ثبت نام و ارسال آثار به پنجاه و سومین جشنواره منطقه ای سینمای جوان - بینالود در تاریخ 31 مرداد، تعداد 265 فیلمنامه از 136 فیلمنامه نویس به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.


*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*



این تعداد فیلمنامه از فیلم نامه نویسان 9 استان گلستان، سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران، همدان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی و تهران که امکان حضور در این جشنواره منطقه ای را دارند به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

فیلمنامه های ارسالی در دو بخش آزاد و اقتباسی امکان حضور در بخش مسابقه فیلمنامه این جشنواره را دارند.

240 فیلمنامه در قالب آزاد از 116 فیلم نامه نویس و 25 فیلم نامه در قالب اقتباسی به دبیرخانه جشنواره رسیده است.
پنجاه و سومین جشنواره منطقه ای سینمای جوان - بینالود از تاریخ 24 تا 27 شهریور 1394 به مدت چهار روز در شهر نیشابور برگزار می شود.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط شعری
آگهی
برگزیدگان ششمین مسابقه فیلمنامه‌نویسی


اسامی ۱۶ فیلمنامه و طرح پذیرفته شده در ششمین مسابقه فیلمنامه‌نویسی کودک‌و ‌نوجوان معرفی شدند

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی جشنواره بین المللی فیلم های نوجوانان؛ هیات انتخاب ششمین مسابقه فیلمنامه‌نویسی کودک‌و ‌نوجوان متشکل از سهیلا علوی‌زاده، ضحی اقدامی، سیدحسن مهدوی‌فر، حمید سلیمی و رضا محمدی پس از بررسی ۵۹ فیلمنامه و ۹۴ طرح متقاضی حضور در بخش مسابقه، ۱۰ فیلمنامه و ۶ طرح  را برای داوری نهایی برگزیدند.
اسامی ۱۶ اثر راه یافته به بخش مسابقه فیلمنامه نویسی، به تفکیک عبارتند از: 

فیلمنامه‌:
۱ـ " آب انبار " نوشته‌ی مهدی ترابی
۲ـ " پسرک ساخت کارخانه" نوشته‌ی نازنین اسماعیل‌پور و نیاز اسماعیل‌پور
۳ـ " وقتی باران بند آمد" نوشته‌ی ویدا صالحی
۴ـ " پسران باد سرد " نوشته‌ی فرهاد پور‌سعیدی
۵ـ " کوزه روغن " نوشته‌ی حسین خورزوقی و رضا یوسفی
۶ـ " ساز دهنی " نوشته‌ی مهشید فریدفر
۷- " گول‌زن‌ها" نوشته‌ی علی مینایی
۸- " کوچی " نوشته‌ی فاطمه محمدی
۹- " گیس مرواری و کاکل زری " نوشته‌‌ی نازنین اسماعیل‌پور و نیاز اسماعیل‌پور
۱۰- " عمارت ناتمام " نوشته‌ی نگار عباس‌پور و پریسا الیاسی

طرح‌:
۱ـ " با همه‌ی کودکی‌اش" نوشته‌ی مجید شهبازی
۲ـ " اکسیر عروسکی " نوشته‌ی سعید نقویان
۳ـ" تیوا" نوشته‌ی معصومه پارسایی اقدم و زهره شعبانی
۴ـ" نمی ذارم بمیری بابا" نوشته‌ی نیاز اسماعیل‌پور و گلزار رضوی
۵ـ "السون و ولسون، مهمونهارو برسون" نوشته‌ی حمیدرضا حافظی
۶- " اینترلایف " نوشته‌ی علی مینایی
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط moji.30nama ، majid-chesta
به گزارش روابط عمومي انجمن سينماي جوانان ايران، آيين اختتاميه دومين جشنواره ملي فيلم، عكس و فيلم‌نامه كاسپين، درياي دوستي روز گذشته 29 شهريورماه در مجتمع خاتم‌الانبياي شهر رشت برگزار شد.



اسامي برگزيدگان بخش مسابقه فيلم‌نامه‌نويسي عبارتند از:
 
بخش انيميشن
مقام اول: تنديس جشنواره، لوح تقدير و جايزه نقدي 40 ميليون ريالي براي فيلم‌نامه انيميشن «مرد و ماهي» نوشته پويان صادقي مقدم از رشت
 
مقام دوم: ديپلم افتخار، لوح تقدير و جايزه نقدي 30 ميليون ريالي براي فيلم‌نامه انيميشن «دنياي من زير آب است» نوشته حسام سامري زاده مقدم از مشهد
 
مقام سوم: ديپلم افتخار، لوح تقدير و جايزه نقدي 20 ميليون ريالي براي فيلم‌نامه انيميشن «بطري» نوشته كمال حجت انصاري از آستان اشرفيه
 
تقدير از دو فيلم‌نامه انيميشن حباب نوشته محسن باقري دستگردي از شهركرد و فيلم‌نامه «پناهگاه» نوشته علي صاحب نقش از تهران
 
بخش مستند
مقام اول: تنديس جشنواره، لوح تقدير و جايزه نقدي 40 ميليون ريالي براي فيلم‌نامه مستند «پل را بجنبان» نوشته امين حق ره از بندر انزلي
 
مقام دوم:ديپلم افتخار، لوح تقدير و جايزه نقدي 30 ميليون ريالي براي فيلم‌نامه مستند «اسير تنگ‌هاي بلورين» نوشته محسن باقري دستگردي از شهركرد
 
مقام سوم:ديپلم افتخار، لوح تقدير و جايزه نقدي 20 ميليون ريالي براي فيلم‌نامه مستند «گردشگري در درياي كاسپين» نوشته نواب محمدي
 
بخش داستاني
مقام اول: تنديس جشنواره، لوح تقدير و جايزه نقدي 40 ميليون ريالي براي فيلم‌نامه داستاني «وقت گل ني» نوشته سيد مرتضي سبزقبا از دزفول
 
مقام دوم: ديپلم افتخار، لوح تقدير و جايزه نقدي 30 ميليون ريالي براي فيلم‌نامه داستاني «دريا همان دريا بود» نوشته ماريا سعباني مهر از بابل
 
مقام سوم: ديپلم افتخار، لوح تقدير و جايزه نقدي 20 ميليون ريالي براي فيلم‌نامه داستاني «تا دريا» نوشته سوسن دادخواه از ساري
 
جايزه ويژه هيات داوران و تقدير از انجمن سينماي جوانان استان اردبيل براي برنامه‌ريز حرفه‌اي در نگارش فيلم‌نامه به صورت كارگاهي به مريم صبوري براي نگارش فيلم‌نامه‌هاي «دريا» و «به همين سادگي» از اردبيل اهدا شد. 
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط moji.30nama ، majid-chesta
هیئت انتخاب ششمین مسابقه‌ی فیلمنامه‌نویسی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از میان ۱۵۳ طرح و فیلمنامه-ی ارسالی به این مسابقه، ۱۶ طرح و فیلمنامه‌ی برگزیده‌ی خود را برای داوری نهایی در اختیار هیئت داوران قرار داد.


هیئت داوران ششمین مسابقه‌ی فیلمنامه‌نویسی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، متشکّل از آقایان مهدی ارگانی، محمّدرضا گوهری و وحید نیکخواه آزاد ، پس از بررسی طرح‌ها و فیلمنامه‌های برگزیده، هیچ‌یک از آثار را دارای ویژگی های مطلوب یک اثر سینمایی جذّاب، غنی و مناسب برای تولید، و شایسته‌ی دریافت پروانه‌ی زرّین بهترین طرح و فیلمنامه و درخور حمایت برای ساخت ندانست؛ امّا سه فیلمنامه‌ی زیر را شایسته‌ی تقدیر دانست.
۱ـ لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به فیلمنامه‌ی «گیس‌مرواری و کاکل زری»، نوشته‌ی خانم‌ها نازنین اسماعیل پور و نیاز اسماعیل پور، به خاطر توجه به فرهنگ و افسانه های بومی و محلی
۲ـ لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به فیلمنامه‌ی «با همه‌ی کودکی‌اش»، نوشته‌ی آقای مجید شهبازی، به خاطر واقع گرایی و توجه به درک و هوش کودکان و نوجوانان   
۳ـ لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به فیلمنامه‌ی «گول‌زن‌ها»، نوشته‌ی آقای علی مینایی، به خاطر ایده ای بکر و جذاب 

هیئت داوران ششمین مسابقه‌ی فیلمنامه‌نویسی ضمن سپاس از همه‌ی فیلمنامه‌نویسانی که با ارائه‌ی آثار خود به غنای آن کمک کرده‌اند، توجّه آنان را به نکات زیر جلب می‌کند و امیدوار است در دوره‌ی آینده‌ی این مسابقه شاهد طرح ها و فیلمنامه‌های ارزنده‌تری باشد.
۱ـ اگرچه ادبیّات داستانی غیرایرانی منبع خوبی برای اقتباس به شمار می‌آید، بومی کردن داستان و شخصیـّت‌ها در روند اقتباس از اهمّیّت بالایی برخوردار است و بازگویی صرف داستان در فضای ایرانی برای دستیابی به فیلمنامه‌ای مطلوب کافی نیست.
۲ـ کودکان و نوجوانان امروزی هم از هوش و اطّلاعات سرشاری برخوردارند و هم آثار جذّاب سینمایی غیرایرانی به راحتی در دسترسشان قرار دارد. دست کم گرفتن مخاطبان و خلق آثاری که از نظر مضمون و جذابیّت داستانی از غنای لازم و کافی برخوردار نیست، باعث عدم برقراری ارتباط میان اثر و مخاطب خواهد شد.
۳ـ توجّه به گونه‌های مختلف داستانی برای خلق آثار شایسته از اهمّیّت زیادی برخوردار است. کودکان و نوجوانان در کنار قصّه‌های واقع‌گرا که با نگاهی موشکافانه به مسائل و مشکلات آنان می‌پردازد، به آثار مفرّح و  توام با خیال و فانتزی نیازمندند و گرایش بیش از حد به تولید آثار واقعگرایانه، نباید به فراموش  شدن سینمای خیال‌انگیز و جذّاب منجر شود.
۴ـ پرهیز از تکرار، چه در مضمون و چه در  ساختار نمایشی، از دیگر نکاتی است که نویسندگان فیلمنامه باید به آن توجّه کنند. گسترش میدان پیام‌ها و موقعیّت‌های داستانی و توجّه به ایده‌های جدید و روزآمد همواره باید در نگارش فیلمنامه برای فیلم‌های کودک و نوجوان مطمح نظر قرار گیرد.
۵ـ فیلمنامه‌های مطلوب کودکان و نو جوانان در کنار خلق قهرمان و ماجراهای جذّاب، باید در انتقال مفاهیم مورد نیاز کودکان و نوجوانان و ارزش‌های دینی و ملّی توفیق داشته باشد. فقدان قصّه‌های جذّاب در فیلمنامه‌هایی که از غنای مضمونی برخوردارند، و فقر محتوایی در فیلمنامه‌های پرماجرا،  به یک اندازه نامطلوب است و مانع از تولید آثار شایسته برای آینده‌سازان کشورمان می‌شود.
۶– به نظر هیات داوران آنچه که در تمام گونه های سینمای و بالطبع فیلمنامه های مربوطه می بایست حضور و وجود داشته باشد هنر ناب و خلاقیت است.

هیئت داوران ضمن سپاس از دبیر محترم ششمین مسابقه‌ی فیلمنامه‌نویسی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، جناب آقای مجتبا اقدامی، و اعضای هیئت انتخاب این دوره‌ی مسابقه، امیدوار است در دوره‌ی آینده‌ی شاهد ارتقای کیفی و کمّی فیلمنامه‌های مناسب تولید در حوزه‌ی سینمای کودک و نوجوان باشد.

با احترام، سی و یکم شهریور ماه ۱۳۹۴



مهدی ارگانی                             محمدرضا گوهری                           وحید نیکخواه آزاد
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط majid-chesta ، moji.30nama
آگهی
قدس آنلاین:   ۱۳۹۴/۷/۱۷ - ۰۹:۳۲     کد خبر :   ۳۱۴۶۸۹

مهران كاشاني كه سابقه ي نگارش فيلم آواز گنجشك ها،ديگري،نقش نگار و اخيرا فيلم در حال ساخت دختر را در كارنامه دارد و همچنين كارشناس سينما برنامه ي سفيد در شبكه آموزش نيز مي باشد و حتي بازي در فيلم به همين سادگي را در كارنامه هنري خود دارد.

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*

مهران كاشاني براي اولين بار در مشهد كارگاه برگزار خواهد كرد،اين كارگاه فرصت كم نظيري براي علاقه مندان به فيلمنامه نويسي ست كه مي توانند در اين كارگاه با انجام كار عملي و آشنايي با مباحثي از قبيل ايده نگاري تا آشنايي با ساختار يك فيلمنامه،به سمت ساخت ايده هاي خود بروند،ايده هايي كه با نظارت استاد و حمايت آموزشگاه سيما در مسير ساخت قرار خواهد گرفت،نحوه ثبت نام اين كارگاه تماس با ٠٩١٥٢٣٣٩٧٢٣ و ٠٥١٣٨٦٩١٥٥١ يا مراجعه حضوري به آموزشگاه سيما واقع در خيابان معلم،بين معلم ٣٤ و ٣٦ جنب بانك اقتصاد نوين مي باشد.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
منبع :پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل


تاریخ ارسال :1394/07/19


اعضای هیئت انتخاب بخش مسابقه فیلمنامه پنجمین جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید، معرفی شدند.



به گزارش روابط عمومی پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید، محمدرضا اصلانی، هدی سیاه تیری و ستاره سماوی، بعنوان اعضای هیئت انتخاب بخش مسابقه فیلمنامه این جشنواره، آثار راهیافته به این بخش را معرفی خواهند نمود.


محمدرضا اصلانی


محمدرضا اصلانی، نویسنده، شاعر، کارگردان و مستند ساز پیشکسوت ایرانی، متولد سال 1322 در رشت و فارغ‌التحصیل هنر و نقاشی از دانشکدهٔ هنرهای تزئینی است. وی دورهٔ آموزش فیلمسازی را در وزارت فرهنگ و هنر گذرانده است.

جامعهٔ هنری ایران در ابتدا محمدرضا اصلانی را با اشعارش شناخت. او از شاعران فعال و مطرح موج نوی دههٔ چهل بود که اشعارش امیدی در میان هواداران شعر مدرن برانگیخته بود. اصلانی از جمله کسانی بود که بعدها بیانیه شعر حجم - شکل به‌سامان‌ رسیده موج نو را امضاء کرد.

اصلانی فعالیت حرفه‌ای خود در سینما را از سال 1346 و با ساخت فیلم مستند "جام حسنلو" آغاز کرد و سپس آثاری چون "بد بده"، "با اجازه"، "چنین کنند حکایت"، "تاری خانه"، "فهرج"، "مش اسماعیل"، "ابوریحان بیرونی"، "میراث شیشه"، "چیغ" و "دل جهان" را جلوی دوربین برد. 

وی مستندسازی ا‌ست که در دهه چهل شاعرانگی را به سینمای مستند ایران افزود.

در بیست‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر، فیلم "خاطرات یک هفتاد و پنج ساله" او، سیمرغ بلورین ویژه داوران در بخش چشم واقعیت این جشنواره را دریافت کرد.

محمدرضا اصلانی مدیر هنری پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید است.


هدی سیاه تیری


هدی سیاه تیری متولد ۱۳۶۳ در شیراز است. وی تحصیلات کارشناسی خود را در رشته سینما از دانشگاه سوره تهران در سال ۱۳۸۶ به پایان رساند و اولین فیلم کوتاه خود، "من بر پهنه صحرا مرده بودم" را در همان سال ساخت. او علاوه بر فعالیت حرفه ای در حوزه ی سینما، از سال ۱۳۸۴ نیز به عنوان بازیگر در تئاتر و سینما فعالیت می کند. فیلمهای کوتاه "قدم زدن در حاشیه ی تاریک روز” و "دنیای بیرونی من" از جمله آثاری هستند که سیاه تیری در طی این سالها در ایران کارگردانی کرده است. وی از سال ۲۰۱۳ به اروپا رفت و کارشناسی ارشد خود را در حوزه سینمای مستند خلاق در مدرسه فیلمسازی داکنومدز (متعلق به اتحادیه اروپا) به پایان رساند. طی این دوره فیلمسازی؛ سیاه تیری آثار تجربی متفاوتی کارگردانی کرده است؛ از جمله این آثار اوریانا محصول کشور پرتغال؛ رقصیدن شبیه یک درخت یخ زده تولید مجارستان؛ بروکسل منفی یک - نیمه ابری محصول بلژیک؛ و درختها ایستاده میمیرند محصول کشور فرانسه است.


ستاره سماوی


ستاره سماوی متولد 1360 و اهل هرمزگان است. او سال 1380 دوره یکساله انجمن سینمای جوانان را در بندرعباس به اتمام رسانده و دو سال بعد برای تحصیل در رشته کارگردانی به دانشگاه سوره تهران آمد و نیز نزد محمدرضا اصلانی"دوره دوساله فیلمسازی" را گذراند. وی همزمان با تحصیل چند فیلم کوتاه ساخت و در چند فیلم بلند همچون "آتش سبز" منشی صحنه بود. وی در سال 1388 به کشور اردن سفر کرد تا در رشته های تهیه کنندگی و تدوین ادامه تحصیل دهد. پس از پایان تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد، با کارگردانانی همچون کاترین بیگلو، به عنوان دستیار لباس و تولید، همکاری داشته است. او اکنون ساکن تهران است و در زمینه تولید فیلمهای صنعتی و تیزر فعالیت دارد.
گفتنی است این هیئت انتخاب قرار است از میان 55 فیلمنامه رسیده به دبیرخانه، آثار راهیافته به بخش مسابقه فیلمنامه این جشنواره را معرفی نمایند.
لازم به یادآوری است که پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید با تأکید بر ضرورت گسترش تولید آثار ارزشمند تجربی و خلاق و نیز با توجه به اهمیت حمایت از تولید آثار برگزیدگان جشنواره، در این دوره بخش ویژه ای را به مسابقه فیلمنامه آثار کوتاه تجربی اختصاص داده است و جایزه خود را در این بخش به بهترین فیلمنامه با رویکردی خلاق، تجربه گرا، نوگرا، پیشرو و هنری اهدا می نماید.


“پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید” بعنوان رویداد ویژه سینمای مستقل تجربه گرا در کشور به همت پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل و دبیری مهدی یارمحمدی، دی ماه سال جاری در تهران برگزار می شود.



*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
عصر ایران:

مراسم نهمین شب انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران شامگاه ۱۰ آبان‌ماه در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد و برگزیدگان یک سال سینمای ایران از نگاه منتقدان سینمایی معرفی شدند.


در بخش اهدای جوایز این مراسم برگزیدگان‌ گرایش‌های مختلف یک سال گذشته سینمای ایران از نگاه منتقدان و نویسندگان سینمایی انتخاب شدند.


در بخش فیلمنامه صفی یزدانیان فیلمنامه نویس «در دنیای تو ساعت چند است» موفق به کسب جایزه منتقدان سینمای ایران گردید

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط aseman_1_1
آگهی
کمیته انتخاب بخش فیلمنامه


به گزارش ستاد خبری سومین جشنواره فیلم اشراق، اعضای کمیته انتخاب بخش فیلم‌نامه بلند و کوتاه جشنواره ملی فیلم حوزه، اشراق در قسمت طلاب و عموم شرکت کنندگان جهت انتخاب و برسی اولیه آثاری که در قالب فیلم‌نامه به این جشنواره ارسال شده است بعد از ارسال برخی از آثار رسیده فعالیت خود را برای انتخاب فیلمنامه‌هایی که حداقل‌های داوری در مرحله نهایی را دارند آغاز کردند.
بر اساس این گزارش اعضای این کمیته که متشکل از ‎جناب حجت الاسلام مهدی داوود آبادی، آقای وحید حیاتی و محمد باقر انصاری هستند موظف‌اندکلیه آثار بخش فیلم‌نامه اعم از فیلم‌نامه‌های بلند و کوتاه در قسمت شرکت کنندگان طلاب و عموم شرکت کنندگان را طی مدت زمان مشخص بررسی کنند و آثار منتخب از لحاظ کیفی و ساختاری جهت ارزیابی نهایی دراختیار هیئت داوری جشنواره قرار دهند.
لازم به ذکر است کمیته انتخاب بخش فیلم‌نامه سومین جشنواره ملی فیلم اشراق با توجه به آثاری زیادی که به جشنواره ارسال شده است یکی از پر کارترین کمیته‌ها خواهد بود و ممکن است نتیجه بررسی‌های این کمیته نسبت به دیگر کمیته‌های جشنواره کمی دیر‌تر اعلام شود. اما به هر حال اعضای این کمیته موظف‌اند که تمام آثار را بر اساس ملاک‌های مورد نظر در فراخوان جشنواره و محورهای موضوعی مشخص شده بررسی کنند و آثاری که با موضوعات اعلام شده در فراخوان مرتبط نیست را حذف و سپس بررسی آثار را پس از تایید موضوع آغاز کنند.
ایده نو و مرتبط بودن با موضوعات اصلی جشنواره، طرح (پیرنگ داستانی)، اصول صحنه نویسی، اصول شخصت پردازی، ساختار روایی و نقطه عطف از مهمترین ملاک های ارزیابی کمیته انتخاب فیلم‌نامه است. بر این اساس اعضای کمیته انتخاب بر اساس فرمی که برای هر اثر در نظر گرفته شده است موظف‌اند بعد از مطالعه و بررسی هر اثر به ملاک‌های معین شده امتیاز بدهند. در پایان بعد از جمع بندی امتیازات بر اساس ملاک های فوق آثاری که بیشترین امتیاز را کسب کردند به هئیت داوران ارائه خواهند شد.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
بخش فیلمنامه جشنواره عمار تمدید شد

 به گزارش عمارفیلم، دبیرخانه جشنواره مردمی عمار با اعلام تمدید مهلت شرکت  در بخش فیلمنامه، از نویسندگان و فیلمنامه نویسان خواست تا پایان بهمن ماه سال جاری، آثار خود را به این دبیرخانه تحویل دهند.

بنابرین گزارش، برخلاف سال های قبل، در ششمین دوره جشنواره مردمی عمار، به علت تعداد بالای آثار ارسالی و ارزیابی مناسب آنها، نخستین بار به صورت مستقل از بخش فیلم، برگزار می شود.
براساس این گزارش، زمان برگزاری بخش فیلمنامه جشنواره مردمی عمار متعاقبا اعلام می شود.
همچنین علاقه‌مندان جهت اطلاع از جزئیات این بخش می توانند از طریق لینک زیر فراخوان فیلمنامه ششمین جشنواره عمار را مشاهده و دریافت کنند.


*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط moji.30nama
نامزدهای فیلمنامه سوای سیمرغ

نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، هیات داوران سودای سیمرغ متشکل از ابوالحسن داوودی، محمد داودی، مجتبی راعی، سید جمال ساداتیان، منوچهر شاهسواری، مهدی فخیم زاده و نیکی کریمی نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین فیلمنامه نویسی را بدین شرح معرفی کردند:

فرهاد توحیدی و مرتضی اصفهانی برای فیلمنامه "امکان مینا"
سعید روستایی برای فیلمنامه "ابد و یک روز"
امیر عربی برای فیلمنامه "آخرین بار کی سحر را دیدی؟"
مهران کاشانی برای فیلمنامه "دختر"
محمد حسین مهدویان برای فیلمنامه "ایستاده در غبار"
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
 سپاس شده توسط sarouye ، moji.30nama
آگهی


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :