درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

راز صحنه هاي عالي
زمان کنونی: 15-9-1395، 07:52 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: G.Manager
آخرین ارسال: G.Manager
پاسخ 1
بازدید 1160

امتیاز موضوع:
  • 22 رأی - میانگین امتیازات: 3.41
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
راز صحنه هاي عالي
#1
منبع:scriptxray.com

مهارت در خلق يك صحنه خوب به همان مقداري اهميت دارد كه نوشتن يك ديالوگ خوب، يك سكانس خوب، يك پرده و نهايتاً‌يك فيلمنامه خوب. به عبارت ديگر، فيلمنامه هايي كه نويسندگانشان مي دانند چطور يك صحنه خوب خلق كنند، خيلي بهتر از فيلمنامه هايي كه نويسندگانشان چنين قابليتي را ندارند، مي باشد.
توانايي ساخت صحنه هاي خوب، مهارتي منحصربفرد است. بدون توانايي نوشتن صحنه هايي قوي و ساختارمند، كه بتواند داستان را بجلو هدايت كند، يك سناريو تنها درحال دست و پا زدن براي تهييج خواننده است تا بلكه صفحه بعد فيلمنامه را هم مشاهده نمايد.
سه نتيجه مهم را مي توان در عدم توانايي نوشتن صحنه هاي خوب متذكر شد:1- صحنه هاي طولاني (بي ارزش) 2- افزايش بدون ارزش صحنه ها 3-هدفي را براي پيشبرد داستان، دنبال نمي كنند
بعضي از(و به عبارتي همه) اساتيد فيلمنامه نويسي درباره خلق درست يك صحنه، ‌مطالب زيادي را ارايه نموده اند. سيد فيلد موضوعات مختلفي را درباره متن و محتواي صحنه ها دارد و رابرت مكي هم كه دراين باره يه استاد تمام عيار بوده و براي ارزش دهي به صحنه ها موارد زيادي را اعلام نموده است. اما اكثر نكات در اين موضوع مشترك هستند كه هر صحنه مي بايست داستان را بجلو هدايت كرده و يا چهره جديدي از كاركتر را به ما بشناساند.
حال يك روش ساده براي خلق صحنه درست وجود دارد. بله، همان اصل اساسي تمام سناريوها: ساختار سه پرده اي!
صحنه ها هم مانند سكانسها، پرده ها و خود فيلمنامه داراي سه پرده مي باشند. دقت به سه پرده يك صحنه، همان ارايه گره، شخصيت محوري كه مي خواهد گره را بگشايد و ضد قهرماني كه مي خواهد دربرابرش بايستد، مي باشد.
پس هر صحنه مي تواند مانند يك سناريو كوچك عمل نمايد. يك پيش پرداخت، نقطه عطف، گسترش داستان، نقطه مياني، برخوردها و نقطه اوج. و البته موضوعي كه مارابه صحنه بعد منتقل مي نمايد. در واقع پيش پرداخت هر صحنه معمولاً با صحنه قبلي در ارتباط مي باشد.
سرانجام اينكه دانستن اين الگوي سه پرده اي ، مي تواند مارا در خلق يك صحنه خوب و بيادماندني كمك نمايد.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  صحنه و نقش آن در فیلمنامه اکبرخوردچشم 3 814 3-4-1392، 03:31 عصر
آخرین ارسال: شعری
  اصول طراحي صحنه کارآمد در فيلم نامه A-SO 0 1,099 5-5-1391، 03:46 صبح
آخرین ارسال: A-SO
  فن تحلیل صحنه soheil 1 1,542 23-9-1390، 01:25 صبح
آخرین ارسال: Mostafa
  تمرين فيلمنامه: صحنه هايي سينمايي بنويسيد G.Manager 0 1,436 13-6-1390، 04:46 عصر
آخرین ارسال: G.Manager

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :