درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

نحوه ي دکوپاژ کردن فيلم نامه قبل از شروع تصویربرداری
زمان کنونی: 16-9-1395، 02:17 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: A-SO
آخرین ارسال: arshin
پاسخ 7
بازدید 9322

امتیاز موضوع:
  • 37 رأی - میانگین امتیازات: 3.3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نحوه ي دکوپاژ کردن فيلم نامه قبل از شروع تصویربرداری
#1
براي دکوپاژ تصویربرداری (Shooting) قبل از هر چيزي بايد فرم دکوپاژ را تهيه کنيد خودتان هم مي توانيد طراحي کنيد, خيلي ساده است. گام آغازين براي دکوپاژ يک سکانس اين است که ابتدا بايد از خود چند سؤال بپرسيم:

- سکانس مورد نظر در چه موقعيت زماني و مکاني اتفاق مي افتد؟
- هدف از اين سکانس چيست؟
- سکانس چه چيزي را مي خواهد به مخاطب انتقال دهد؟
- اين سکانس چه تأثيري روي مخاطب دارد؟


بعد از پيدا کردن پاسخ سؤالات مربوطه که بايد به پاسخهاي روشني رسيده باشيم با پيروي از اصول میزانسن کاراکتر را تجسم و يادداشت مي کنيم، کاراکتر ما دراز کشيده يا نشسته ؟ لم داده يا ايستاده ؟ مسير نگاه و حالتهاي مختلف اعضا بدن را مشخص مي کنيم.
بعد با توجه به اصول پيام شناسي موقعيت کاراکتر (Character) را نسبت به آکسسوار (وسايل صحنه) مشخص مي کنيم و در صورت نياز نحوه استفاده از آنها را يادداشت مي کنيم.
البته شايد پلان اول سکانس ما بدون کاراکتر باشد مثلاً نماي عمومي شهر در شب يا نماي عمومي يک آپارتمان باشد. که در اينصورت به ثبت مراحل اوليه که توضيح داده شد نيازي نيست.
سپس Set Up يعني جاي دوربين را مشخص مي کنيم. از مهمترين نکات کارگرداني انتخاب جاي صحيح دوربين است که در چه موقعيتي نسبت به کاراکتر يا به طور کلي سوژه قرار بگيرد.
بعد اندازه نما را مشخص مي کنيم که Long Shot (نماي باز) باشه يا Tight Shot (نماي بسته)؟ بازيگر در نماي Close Up يا در نماي Medium باشد؟ يا ... بعد در صورت نياز مسير حرکت بازيگر را يادداشت مي کنيم و اگر خواستيم نحوه استفاده از ابزارهاي حرکتي مثل Crane يا Travelling رو هم ثبت مي کنيم.
معمولاً در برگه دکوپاژ نوع موسيقي، افکت ، آمبيانس(صداي محيط) و جلوه هاي ويژه را هم براي هر سکانس بطور جداگانه ثبت مي کنند.
يک نکته مهم: هميشه وقتي دکوپاژ مي کنيم بايد اول و آخر پلان را دقيقاً بدانيم تا به پايان مشخصي نرسيديم پلان بعدي را دکوپاژ نکنيم.
نکته اساسي ديگر اينکه آنقدر بايد به دکوپاژهاي متفاوت فکر کرد تا به دکوپاژ ايده آل رسيد و اين مستلزم فيلم ديدن البته فيلم خوب ديدن!!! از تمریناتی که توصیه می کنم تماشای صحنه هایی خاص از فیلمهایی که دوست دارید بصورت مکرر است و در این حال سعی کنید دکوپاژ آن صحنه ها را برای خود بنویسید و در مورد آن با استاد و یا شخصی حرفه ای بحث کنید.
مراحلي که توضيح داده شد براي دکوپاژ پلان اول بود حالا براي پلان هاي بعدي با حفظ راکوردها بايد همين سيکل رو طي کنيم. حفظ راکوردها حين ضبط از وظايف مهم منشي صحنه شما است، به همين خاطر به منشي صحنه حافظه کارگردان می گویند.

برگرفته شده:
*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
فقط وقتی ته یه دره باشی میتونی درک کنی که چقدر بالای بلندترین کوه ، شکوه منده
پاسخ
 سپاس شده توسط Amc1
#2
دوست عزیز، همون طور که خودتون هم نوشتین این مربوط به کارگردانه. ترخدا این مسائل رو اینجا مطرح نکنید. خیلی از دوستان سعی فراوان کردن تا بالاخره به دیگران یاد دادن که اثرشون رو کارگردنی نکنن بلکه به عنوان یک فیلمنامه نویس، داستان رو تعریف کنن. این نوشته می تونه کسانی که به تازگی در مسیر نویسنده شدن قرار گرفتن رو گمراه کنه. خود من بارها و بارها با خیلی از دوستان در مورد کارگردانی اثرشون صحبت کردم. خواهش می کنم دوباره این بحث رو به روز نکنید... در انتخاب مقاله ها برای قرار دادن در سایت بیشتر دقت کنید. مقالاتی قرار بدین که به نویسندگی و فیلمنامه مربوطه و وارد حیطه دیگران نشین.
راز بلوغ در بردباری فراوان نهفته است.22
پاسخ
#3
سلام دیبا جان
اصلاً قصدم از قرار دادن این مقاله دخالت تو کار کارگردان نبوده و به نظرم این خارج از حیطه ی کار نویسندگی نیست .
ببینید دکوپاژ کردن یا تدوین و ... که به نظر خیلی از دوستان اصلاً ربطی به ما نداره ، اتفاقاً خیلی ربط داره و باید باهاشون آشنا باشیم و بشناسیمشون ، من نگفتم کار رو دکوپاژ شده تحویل کارگردان بدین یا تو مقاله ای که در مورد تدوین قرار داده بودم شما قرار نیست که پشت میز تدوین بشینید و کار رو خودتون تدوین کنین .
اما اگر یه نویسنده با این امور آشنا باشه راحت تر و حرفه ای تر می تونه کار رو دنبال کنه و می دونه کاری رو که داره می نویسه چطوری قراره از آب در بیاد ، وقتی شما به سوال هایی که بالا مطرح شد که باید قبل از دکوپاژ از خودتون بپرسید :
(- سکانس مورد نظر در چه موقعيت زماني و مکاني اتفاق مي افتد؟
- هدف از اين سکانس چيست؟
- سکانس چه چيزي را مي خواهد به مخاطب انتقال دهد؟
- اين سکانس چه تأثيري روي مخاطب دارد؟
و...)
پاسخ درست بدید ، اونوقت می دونید که چطور باید بنویسید تا کارگردان بتونه کار شما رو درست دکوپاژ کنه .
یادمه تو مصاحبه ای که فریدون جیرانی عزیز با پیمان قاسم خانی داشت ازش پرسید : " آیا طوری می نویسی که کارگردان بتونه دکوپاژ کنه ؟ " و پاسخ پیمان مثبت بود . جیرانی این سوال رو از قصد پرسید وگرنه معلومه که فیلمنامه نویس توانایی مثل قاسم خانی می دونه که چطور بنویسه تا منظورش رو کارگردان بفهمه ، جیرانی این رو پرسید ، چون خیلی از نویسنده های ما به این امر اشنا نیستن و شاید به خاطر همین هم خیلی از نویسنده ها وقتی کارشون ساخته می شه شروع می کنن به داد و بیداد که دست تو کار ما بردن ، این اون چیزی نیست که من نوشتم و ... ولی وقتی اصول کار کارگردان رو بدونی در حدی که مربوط به کار توست ، اونوقته که تو با استفاده از همان اصول جوری می نویسی که کارگردان نتونه پاشو از محدوده ای که براش تعیین کردی فراتر بزاره (البته این که غیر ممکنه و شما هر چقدر هم محدود کنی باز هم جای کار برای دخالت دارن ) اما با شناخت این اصول دخالت ها رو تا بیش ترین حد ممکن کم می کنید .
دیبا جان بازم ممنون از نظرت چون میدونم ترست از اینه که نکنه دوستان کارشون رو کارگردانی کنن ولی تاکید می کنم دوستان کارتون رو کارگردانی نکنید ولی کار کارگردان رو تو کارتون پیش بینی کنید و بهترین حالت رو تو اثر پایانی بنویسید و تحویل بدید.
موفق باشید
فقط وقتی ته یه دره باشی میتونی درک کنی که چقدر بالای بلندترین کوه ، شکوه منده
پاسخ
 سپاس شده توسط arshin ، Reza1992
آگهی
#4
فکر نمیکنم نیازی به اوردن این مطالب تو یه فیلمنامه داشته باشیم و بهتره تو جلسه ی نویسنده با کارگردان و با مشورت هردو حل بشه
و من هم درفیلمنامه هایی که خوندم خیلی کم به جای دوربین و اکسسوارو ...پرداخته میشه ،و به نظرم کارگردان در این زمینه صاحب نظرتره
فیلمنامه مثله یک نخ تسبیح میمونه و عوامل دیگه مهره هایه این تسبیحند که اگه نخ نباشه مهره ها هم الکی هستند اما نباید فراموش کنیم که کل این تسبیح دست کارگردانه!!...موفق باشید
پاسخ
#5
سلام
چه جالب .. مدتیه یه فیلمنامه کوتاه دارم وسوسه شدم که خودم بسازمش
می خوام درک کنم تغیراتی که تو فیلمنامه یهو سر صحنه لازم می شه از کجا میاد..
می‏دونی چرا نمیشه که تو "یه رودخونه" دو بار قدم بذاری؟»
بخاطر اینکه همیشه در حال حرکته.
[/align]
پاسخ
#6
با سلام، تجره خودم را بازگو میکنم.
در کارهای کوتاه داستانی که تا کنون ساخته ام، دکوپاژی که تهیه کرده ام با تصاویری که سر صحنه گرفته ایم همیشه بینشان منافاتی وجود داشت، به این گونه که شات هایی که قرار بود سر صحنه بگیریم، به خاطر هزار و یک دلیل تغییر میکرد و دکوپاژی نبود که روی کاغذ امده بودیم، هرچند تلاش میکردم که به دکوپاژ نوشته شده وفادار بمانم اما در هر صورت دوباره تغییر لازم بود. به همین دلیل نصیحت میکنم که بلافاصله بعد از تصمیم به ساخت فیلم کوتاهتان انرا دکوپاژ نکنید، چندین جلسه سر صحنه رفته و میزانسن ها را سبک و سنگین کنید، فیلم نامه را در دست گرفته و جاهای دوربین را در ذهنتان مشخص کرده و ثبت کنید، به حرکت بازیگران در کادر و حرکت دوربین و فاصله بین سوژه ها و حرکت کاراکتر ها و هرچیزی که فکرتان را ازار میدهد را مشخص نمایید، سپس اقدام به دکوپاژ کنید.
موفق باشید.
پاسخ
 سپاس شده توسط sahar.s ، شعری
آگهی
#7
به هر حال ارتیکل خوبی بود !
من شکست نمی خورم. ایمان و دوست داشتن رویین تنم کرده اند.
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  4 نکته درباره شروع فیلمنامه های اکشن G.Manager 2 792 16-11-1394، 11:39 عصر
آخرین ارسال: titan
  سه را خیلی خوب برای پیدا کردن نقاط ضعف شخصیت G.Manager 0 1,136 7-11-1394، 04:22 عصر
آخرین ارسال: G.Manager
  کی و چه وقت شروع به نوشتن یک فیلمنامه کنیم? G.Manager 4 2,826 21-8-1393، 11:51 صبح
آخرین ارسال: bahrami rad
  نگاهي به فيلم نامه گاو و داستان بر اساس عزاداران بيل ( قصه چهارم ) majid-chesta 0 554 31-4-1393، 02:34 عصر
آخرین ارسال: majid-chesta
Smile پيدا کردن ساختار بهنام فلاح نژاد 0 467 26-4-1392، 11:56 عصر
آخرین ارسال: بهنام فلاح نژاد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :