درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

روانكاوي شخصيت
زمان کنونی: 20-9-1395، 10:09 عصر
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: G.Manager
آخرین ارسال: G.Manager
پاسخ 4
بازدید 2896

امتیاز موضوع:
  • 28 رأی - میانگین امتیازات: 3.39
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
روانكاوي شخصيت
#1
Lightbulb 
منبع: filmscriptwriting.com
روانشناسي (علمي است كه) معرف فعاليتهاي دروني ذهن مي باشد و درواقع تعريف كننده وجوه شخصيتي افراد و توجيه كننده اعمال و تفكراتشان مي باشد. (شما به عنوان يك نويسنده)زماني كه توانستيد به شناخت شخصيت و تحليل رواني كاركترتان دست پيدا كنيد، ‌بايد قادر باشيد كنش يا واكنشهاي او را در برابر موقعيتهاي مختلفي كه در برابرش قرار مي دهيد، پيش بيني نماييد. بعد از اين كار شما به عنوان فيلمنامه نويس راحت بوده چراكه من بعد اين خود كاركتر است كه داستانش را پيش خواهد برد. براي رسيدن به اين مرحله از نويسندگي لازم است كه بر روي شناخت كاركتر بسيار كار كنيد تا بتوانيد حتي كوچكترين مشكلات عصبي او را نيز شناسايي نماييد.

گذشته هدايتگر آينده است
قهرمان شما داراي زندگي است كه قبل از داستان شما به آن مشغول بوده است. والديني داشته،  به مدرسه مي رفته و در تقابل با دنياي پيرامونش داراي بده بستانهاي بسياري بوده است. در طول مسيري كه طي كرده با مسايل و حوادث بسياري روبرو شده است كه شالوده شخصيت و رفتار وي را بوجود آورده است. اين همان پيش زمينه زندگي او مي باشد.

اگر فردي در دوران كودكيش احساس عشق و محبت را درك نكرده باشد، احتمالاً در سنين آينده دنبال اثبات خود بوده و اعتماد به ديگران و دوست داشتن ايشان برايش سخت مي باشد. گاهي حادثه اي در گذشته مي تواند باعث ايجاد يك تشويش و نفرت در دوران بزرگسالي ايشان گردد. به عنوان مثال در فيلم "نمايش ترومن" كارگردان اين نمايش ترسي عميق از آب را در دوران كودكي ترومن ايجاد كرده و با غرق پدرش در برابر او، ترومن را در شرايط يك زندگي هدايت شده قرار مي دهد.
*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
فيلمهاي بسياري بوده اند كه در آن داستاني درباره مبارزه شخصيت با گذشته تاريكش بوده تا بتواند بر مشكلي كه در حال حاضر گريبان گيرش شده است، غلبه نمايد.
نكته مهم درباره گذشته شخصيت اين است كه لازم نيست حتماً ‌مقدار زيادي از تحليل گذشته او را در فيلمنامه قرار دهيم اما خوب داشتن يك زندگينامه از او مي تواند كمك خوبي براي مراجعات شما در طول نوشتن سناريو باشد.

ناخودآگاه(بخش ناشناخته)
بيشترين و تاثير گذارترين عوامل در رفتارها و كنشها در خودآگاه ما نبوده بلكه اين ضمير ناخودآگاه ماست كه نگهدارنده آن مي باشد. (بصورت كلي)تمايل دروني ما به سركوب و فروخوردن اتفاقات، تجربيات، افكار و احساساتي است كه در گذشته براي ما ناخوشايند بوده است. اين نگرش منفي هميشه در اطراف ما و توسط ضمير ناخودآگاه ما همراهي شده و تاثيرات بيشتري نيز نسبت به خودآگاه در ما ايجاد مي نمايد.

اتفاقي نيست كه دنياي خودآگاه و وجدان سرزنشگر شبيه يكديگر بوده و بصورت كامل با يكديگر در ارتباط بوده و بيشتردر سمت اخلاقيات شخصيت ما (سمت روشن) قرار دارند تا در سمت خوي ناخودآگاه ظالمانه ما(بخش ناشناخته)

در يك شخصيت، ناخودآگاه او بصورت بارز در عكس العملها، اطوار و اخلاقيات و گفتارش نمود پيدا مي كند. جدالي هميشگي در دورن شخصيت ميان ضمير خودآگاه و ناخودآگاه او درجريان مي باشد. مثلاً عكس العمل ‌شخصي در هنگام شنيدن يك خبر بد، ممكن است شكستن يك شي باشد كه كاملاً ‌برخاسته از ضمير ناخودآگاهش مي باشد.
ضمير ناخودآگاه مي تواند تاثيرات بلند مدت نيز بر روان فرد داشته باشد، باعث شود كه شخصيت مانند پدرش داراي رويكردي شود كه براي بدست آوردن توجه و محبت ديگران بسيار تلاش نمايد و يا بالعكس بخواهند به خودشان ثابت كنند كه از پدرشان بهتر مي باشند.

خصوصيات شخصيت

اساساً تقسيم كلي شخصيتها به دو دسته مي باشد: درونگراها(Introvert) و برونگراها (Extrovert). درونگراها افرادي هستند كه ترجيح مي دهند تنها باشند، وقت خود را صرف افزايش مهارتهايشان نمايند و به نداهاي درونشان پاسخ دهند. خلاصه درون را براي مركزيت بخشيدن به زندگيشان مورد واكاوي قرار مي دهند. اما برونگراها برخلاف آنها، عاشق باديگران بودن و داشتن روابط بسيار مي باشند.
اكثر فيلمها بر روي شخصيت برونگراها شكل مي گيرد چراكه به تنهايي مي توانند داستان فيلم را به جلو حركت داده و تمايل به جنبش و حركت دارند. البته داشتن داستاني با بن مايه هاي دسيسه چيني و دروغ، لازمه اش داشتن شخصيتهايي است كه در ظاهر، كاملاً درونگرا و يا برونگرا بوده اما در واقعيت امر برخلاف آن باشند. داستانهايي با شخصيتهاي پيچيده، مانند كسي كه درظاهر هيچ علاقه اي به همراهي باديگران ندارد اما در درونش عاشق اين موضوع بوده و شايد بخاطر يك عدم اطمينان، مجبور به اين كار شده است،‌ از اين موارد مي باشد.

با موشكافي بيشتر شخصيتهاي درونگرا/برونگرا، به 4 نوع شخصيت جديد مي توانيم دست پيدا نماييم: پرشور، استدلالي، ‌احساسي و مشتاقان درك شهودي

پرشور(Sensation): اين افراد از تمامي حسشان براي زندگي استفاده كرده و به عبارت ديگر در لحظه زندگي را مي گذرانند. كاملاً با رنگها، رايحه ها، اشكال و طعمهاي اطرافشان هماهنگ مي باشند. با هوشمندي تمايل دارند كارهايشان را چه فيزيكي و چه حسي، بدرستي انجام دهند. حال چه باغباني باشد، پختن باشد و يا رنگ آميزي. اين افراد در اكثر موارد با انگيزگرهاي بصري برانگيخته مي شوند.

مشتاقان درك شهودي(Intuitive):
اين افراد رويايي، و بسيار خلاق مي باشند. كاملاً مطمئن هستند كه آينده برايشان چگونه رقم خواهد خورد. اين افراد با نتايج آينده كه در ذهنشان خلق نموده اند، عمل مي نمايند. آنها مناسب براي شغلهاي هنري،‌ نويسندگي و كارآفريني مي باشند. اين افراد را هيچگاه ني توان بدون برنامه پيدا نمود.

استدلالي(Thinking): همانطور كه از نامش پيداست، افراد اين گروه بدنبال منطق و استنتاج و دليل براي حل مسايل مي باشند.ترجيح مي دهند پايه هاي تفكرشان بر اساس واقعيات باشد تا بر اساس باور و غريزه شان. اين افراد  مي توانند بازرگانان، مهندسين و بازرسين موفقي باشند. كنجكاوي رويه عادي اين افراد مي باشد.

احساسي(Feeling): اين افراد احساس گرا، هم آوا و دوستدار خوب بودن با ديگران هستند. تمايلي به پنهان كردن احساساتشان در برابر ديگران ندارند و با افراد كاملاً‌ روراست مي باشند. شغلهاي مناسب ايشان ‌معلمي، فعالين و ممدكاران اجتماعي مي باشد. اين افراد غالباً‌روابط قوي با ديگران دارند.

شخصيتها معمولاً دو مورد از خصوصيات بالا را در خود دارند كه درونشان مقيم است و دو مورد ديگر ممكن است قابل شناخت باشد اما در پس زمينه رواني ايشان قرار دارد. مثلاً ممكن است افراد اطلاعاتشان را به كمك درك و شور شهوديشان بدست آورند در حاليكه به كمك استدلال و احساسشان آنها را به اجرا        مي گذارند.

رفتارهاي عجيب براي شخصيتهاي گيرا خلق مي گردند
مرز ميان جنون و منطق را به آن روشني كه مردم مايلند مشخص باشد، نمي توان يافت. تمايل جامعه به دانستن اين موضوع مانند وجه مشخص رنگهاي سفيد و سياه مي باشد. اما واقعيت اينجاست كه در پس هر موضوعي، سايه هاي خاكستري هوشمندانه اي مي توان پيدا نمود. تصور كنيد مادامي كه ترس از يك مار براي شخصي كه اصلاً‌با آن در ارتباط نبوده است و آن را نديده، احمقانه مي باشد، ‌بااينحال مي تواند كاملاً محتمل هم باشد. نكته قابل تامل بين اين فرد و شخصي كه معتقد است با خدا بصورت زباني هم كلام شده،‌ اين است كه فرد دوم قطعاً خطر بيشتري را براي جامعه به ارمغان خواهد آورد.

شش نوع الگو براي رفتارهاي غير طبيعي وجود دارد كه دوبدو در تناظر هم مي باشند. شكل زير رابطه ميان آنها را توضيح مي دهد.

*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*

مانند مشخصه هاي شخصيتي كه در بالا بيان شد، درخصوص اين بيماريها نيز فرد تنها به يك مورد خاص دچار نمي شود.

سرخوشي(Manic): اين افراد شخصيتي كاملاً به خود مطئن دارند. معتقدند به هر آنچه كه در درون ذهنشان طراحي مي كنند خواهند رسيد. اكثر آدم بدهاي كتابهاي كميك از اين نوع افراد مي باشند. مانيكها افرادي خوش مشرب و هيجاني نيز هستند و دوست دارند كه در فعاليت باشند. علاقه اي ندارند كه درجايي بنشينند و رخدادها در برابرشان اتفاق بيافتد.

افسردگي(Depressive): برخلاف مانيكها، اين افراد خيال مي كنند كه زندگيشان بي ارزش است و به هيچ چيز نمي توانند برسند. آنها خود را از فعاليتهاي اجتماعي كنار مي كشند و از نظر احساسي هم يكنواخت ظاهر مي شوند.

Schizophrenic: اين افراد بسيار خود آگاه هستند. بسيار حساس بوده، براحتي در برابر ديگران به شخصي خجالتي بدل شده و منفعل مي شوند. به همين خاطر تلاش مي كنند كه از تقابلات با افرد پرهيز كرده و درعوض به گوشه دنجي رفته و به تفكر بپردازند. در بعضي حالات خاص اين افراد صداهايي را مي شنوند كه بايد كارهاي خاصي را انجام دهند و يا دچار پرورش چند شخصيت مي شوند تا در برابر عملكرد قبلي،‌ به دفاع از خود بپردازند.

بسيار بدبين(Paranoid): اين افراد تنها به خود توجه دارند و گمان مي كنند تمام افراد خارج از دايره خود قصد صدمه زدن به ايشان را دارند. درنتيجه مايلند كه پرخاشجو باشند و يا حالت دفاعي به خود بگيرند. باورهاي ايشان آنها را به سوي قدرت و رهبري هدايت مي كند تا به موقعيتي ايمنتر دست پيدا نمايند. آنها افرادي سرسخت هستند كه به هيچ عنوان به انتقاد روي خوش نشان نداده و با كوچكترين دليلي دست به يك لجبازي طولاني مدت مي زنند.

Anxiety neurotic: وودي الن را ببينيد. اين افراد از همه چيز مي ترسند و براي هر چيز بي اهميتي هم مدتها فكر كرده و دچار غم و اندوه مي شوند. عمر خود را صرف دوري از تشويش مي كنند و همين باعث ايجاد دلنگراني هاي بزرگتري در زندگيشان مي شود. گاهي هم اين افراد به رفتارهايي خاص بصورت قوي و يا اجبارگونه پناه مي برند كه باعث مي شود عاداتي مضحك از ايشان سربزند مانند بلند شدن از خواب سر يك ساعت دقيق و يا شانه كردن سرشان با چند حركت دقيقاً مشخص.

Psycho/Sociopath: با اينكه اين دو مورد در كنار هم قرار دارند اما تفاوتي هم ميانشان وجود دارد. Sociopathها افرادي ضد اجتماعي هستند و متاسفانه به نوعي مايه شرم بشريت مي شوند. Psychopathها هم مشابه همين افرادند با اين تفاوت كه از نظر ذهني نامتعادل بوده و باعث مي شود به قاتليني خونسرد تبديل گردند. هر دو گروه نسبت به همنوع يا موجودات ديگر به مقدار بسيار كم و يا بدون احساس مي باشند. اين شخصيتها ضد قرمانهايي عالي مي توانند باشند. آنها افرادي جذاب بوده چراكه به هيچ عنوان دچار تغيير و تحول نشده و اصلاً به شخصي خوب و طبيعي باز نمي گردند.

اميدواريم اين مقاله ديد بهتري نسبت به روانكاوي شخصيتها به شما داده باشد. نكته قابل توجه اين است كه كه نكات بالا نبايد به عنوان دفتر آخر شخصيت شناسي شما قرار گرفته و براي پرداخت شخصيت تنها به آنها تكيه نماييد، بلكه با نگاهي به آنها، به تحقيق و تفحص بيشتر براي پرورش شخصيت خود همت گماريد.
تفكر در باب شخصيتها به اين شكل مخصوصاً‌زمانيكه بخواهيد روابطي را بين افراد خلق نماييد به كار مي آيد. مي توانيد ويژگي خاص شخصيتي را براي فردي برگزينيد كه وجه بارز او از ساير افراد بوده و پيچشهاي بيشتري در روابط خلق گردد. شخصيتها نيز به اين شكل داراي قدرت بيشتري شده و در خلق شخصيت به شما كمك مي نمايند.  
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ
#2
سپاسگذارم.
بدرود
پاسخ
#3
mamnon misham agar manbae in matlabo benevisid.
پاسخ
آگهی
#4
وقت بخير
منبع گذاشته شد. دوستان خوهشمند است تا حد امكان از فينگليش اجتناب نماييد.
به فیلمنامه نویسی ارج نهیم و علاقه مندانش را تشویق نماییم


پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تحليل رفتار متقابل شخصيت ها در فيلمنامه نوید ربیعی 0 783 27-4-1391، 07:21 عصر
آخرین ارسال: نوید ربیعی
  منحني شخصيت G.Manager 2 1,489 5-6-1390، 02:03 صبح
آخرین ارسال: elahe aran
  روابط شخصيت G.Manager 0 1,058 5-3-1390، 02:51 عصر
آخرین ارسال: G.Manager
  بدون ترس . . . موضوع: رشد شخصيت G.Manager 0 1,021 15-1-1390، 12:16 عصر
آخرین ارسال: G.Manager
  چطور داستان خود را با سه سوال درباره شخصيت اصلي، بهتر نماييم؟ G.Manager 1 1,652 18-11-1389، 03:07 صبح
آخرین ارسال: somaye mostafa

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :