درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

نکات برجسته ی فیلمنامه در یک نگاه
زمان کنونی: 14-9-1395، 09:31 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: اکبرخوردچشم
آخرین ارسال: mehrbod
پاسخ 2
بازدید 650

امتیاز موضوع:
  • 19 رأی - میانگین امتیازات: 3.53
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکات برجسته ی فیلمنامه در یک نگاه
#1
پیرنگ : رشته منظمی از کنش ها و واکنشها که ناشی از تاثیر متقابل دو نیروست وپس از برخورد نیروهای متخاصم به نقطه اوج وگره گشایی می رسد.

پیرنگ فرعی : خطی داستانی فرعِ بر پیرنگ اصلی و ترجیحا مرتبط با آن

بحران : نقطه ای در پیرنگ که مستلزم کنش یا تصمیم گیری برای حل یا شکست در حل بخشی از کشمکش است وموجب تجدید آرایش نیرها و نوعی تحول در قهرمان می شود.

تعلیق : عدم اطمینان و توسل به حدس و گمان درباره وقایع پیش رو ونحوه تاثیر حوادث بر یک یا چند تن از شخصیتها

آغاز :نقطه ای در فیلمنامه که قبل از آن وقوع هیچ حادثه ای لازم نیست ؛ اطلاعات مربوط به حوادث گذشته و مرتبط با داستان را می توان به دو بخش معرفی ارائه کرد.

پایان : نقطه ای در فیلمنامه که در آن نیازی به ادامه داستان نیست.کشمکش حل شده و تمام گره ها باز شده اند.

میانه : بخشی از فیلمنامه که پس از تثبیت کشمکش و قبل از حل آن می آید ،جایی که بحران ها به نقطه اوج می رسند.

درام : در سینما ،داستانی درباره یک کشمکش انسانی که از طریق یک رشته حوادث مرتبط نقل می شود.

حادثه : بخشی از فیلمنامه که بصورت یک کنش واحد و پیوسته به نمایش در می آید و در آن اتفاقی می افتد یا تصمیمی گرفته می شود و معمولا دارای بحران درونی و ذاتی خویش است .

رابطه علت و معلولی : وقوع کشمکش به دلیل حادثه ای است که اتفاق می افتد یا اتفاق افتاده است .هربحران نیز به نوبه خود به دلیل یک کنش یا تصمیم ،ناکامی در انجام یک کنش یا گرفتن یک تصمیم در گذشته روی می دهد . کنش وکشمکش یا بحران دارای رابطه علت و معلولی هستند.

صحنه اصلی یا صحنه مادر : تمام کنش و گفتگویی که در یک مکان و یک زمان روی می دهد.

کشمکش : برخورد فیزیکی ، ذهنی یا عاطفی میان دو یا چند نیرو .

وحدت : یک اصل سازمان دهنده که اجزاء را با کل مرتبط می سازد و همه چیز را با درون مایه پیوند می دهد.

گره افکنی : گاهی کنش صعودی نیز خوانده می شود؛بخشهایی از پیرنگ که موجب پیچیده شدن روابط و کشمکشها می شود، انداختن گره ای که در نقطه اوج و لحظه حل وفصل کشمکش باز خواهد شد.

گره گشایی یا حل وفصل : کنش طولی فیلمنامه ،جایی برای حل تمام مسادلی که در نقطه اوج حل نشده باقی مانده اند و ارائه توضیحات مورد نیاز.

نقطه اوج : بالاترین نقطه توجه و تنش ؛ بحرانی که درآن گره ها باز می شود و کشمکش حل می گردد.

گفتگو : مکالمه ای میان دو یا چند نفر که پیرنگ را پیش می برد.

مضمون یا درون مایه : یک مفهموم ذهنی ؛ایده ای که به ساختار وحدت می بخشد و در قالب کنشهای شخصیتها به عنوان یک کل داراماتیک بازنمایی می شود.

معرفی :بخشهایی از فیلمنامه که حوادث گذشته را ارائه می دهد و شخصیتها ،زمان و مکان حادثه وروابط میان شخصیتها را تعیین می کند.

پروتاگونیست : شخصیت اصلی که مرکز ثقل کنش درام است ؛قهرمان

آنتاگونیست : رقیب یا حریف قهرمان ؛ دشمن یا تبهکار

ضدقهرمان : قهرمانی که فاقد اعتبار و فضایل قهرمان سنتی ارسطویی است.
 نویسنده، فقط و فقط به خاطر نوشتن آفریده شده است( هاینریش بل، نویسنده آلمانی)
پاسخ
#2
این مطلب برای دوستانی که فیلمنامه های کوتاه می نویسند خیلی می تونه مفید باشه.
البته همه این مطالب تو تاپیکهای مختلف بطور مفصل توضیح هست اما اینجا مختصر و موجز توضیح داده شده.
تمام عناصر یک فیلمنامه در اون هست.
می تونیم بعد از اتمام فیلمنامه جزئیات درست و غلط رو تو نوشتمون پیدا کنیم.

سپاس...
آنچه آدم را تشکیل می دهد، نتیجه ی عمل اوست نه حرفهای او...22
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :