درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

قلاب داستان، ضرورت اولیه فیلمنامه
زمان کنونی: 16-9-1395، 02:16 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: اکبرخوردچشم
آخرین ارسال: cinemams
پاسخ 4
بازدید 916

امتیاز موضوع:
  • 16 رأی - میانگین امتیازات: 3.88
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
قلاب داستان، ضرورت اولیه فیلمنامه
#1
برای صید ماهی نیاز به قلاب داریم، برای میخکوب کردن مخاطب و انگیزه دادن به او برای دنبال کردن داستان فیلم، نیاز به قلاب داریم، هرچقدر قلابمان قوی تر باشد، به همان میزان می توانیم مخاطب را برای دنبال کردن فیلم خود راغب کنیم.
بی شک اولین چیزی که خوانندگان در یک فیلمنامه جست و جو می کنند، قلاب آن است. قلاب چیزی است که توجه مخاطب را به خود جلب می کند و او را به درون داستان می کشد و باعث اشتیاق یک خواننده برای خواندن داستان یا یک بیننده برای دیدن فیلم می شود. در شرایط ایده آل،شما باید قلاب خود را تا صفحه سه فیلمنامه یا در نهایت صفحه پنج فیلمنامه انداخته باشید.

یک مواجهه پرقدرت بین دو شخصیت اصلی و مخالف یکدیگر، همیشه می تواند به عنوان قلابی برای گیرانداختن مخاطب عمل کند. در فیلمنامه ماوریک نوشته ویلیام گلدمن،ما نخست برت ماوریک را بر پشت اسبی می بینیم؛ دستهای او بر پشتش بسته شده و برگردنش طنابی حلقه شده است.طناب نیز از شاخه درختی آویزان است. اسب آهسته به جلو می رود و برت کم کم از شاخه آویزان می شود. بعد آدمهای بد فیلم، کیسه ای را جلوی پای اسب می اندازند که از آن ماری بیرون می آید. اسب که وحشت کرده، با سرعت به جلو حرکت می کند. تنش صحنه زیاد می شود.اکنون زمانی است که برت کاملاً به دار آویخته می شود. اما ما می دانیم که چنین اتفاقی نیفتاده است، چرا که برت در حال گفتن روایت فیلم است؛ آن هم به صورت صدای خارج از قاب. اولین جمله ای که او می گوید، جمله ای طنزآمیز است:«اون هفته، هفته ی کثافتی واسه من بود. همه چی از وقتی شروع شد که ...» ما می دانیم که اکنون در شرف دنبال کردن روایت سفر او هستیم.پس او چگونه فرار کرده است؟ به این پرسش ما پاسخ داده نمی شود تا این که فیلمنامه تا حدود زیادی به جلو می رود. اما از همان شروع ما آن قدر تحریک شده ایم که بخواهیم قصه او را دنبال کنیم و ببینیم که او چگونه این کار را کرده است. در واقع ما در قلاب فیلمنامه گیر کرده ایم.

قرار نیست که قلاب ما را کاملاً میخکوب کند (مثل سرقت اعجاب آور فیلم مخمصه) و تمام فیلمنامه را تحت الشعاع قرار دهد. قلاب باید هوشمندانه انتخاب شود و مثلاً تصویری جذاب باشد؛ در هاواردزاند، لباس یک زن با احساسی کامل روی علفها کشیده می شود.این تصویر ما را به دنبال آن زن می کشد. قلاب می تواند گفت و گویی محرک باشد؛ مثل قلابی که چهار عروسی و تشییع جنازه طرح ریزی می کند.از این عجیب تر قلاب فیلم مدرنی چون زن ستوان فرانسوی است؛ باز شدن یک کلاکت. در ادامه این تصویر، ما زنی را می بینیم که تنها به دریا خیره شده است. تصویر قدم زدن یک جفت پا که کفشهایی عجیب و دو رنگ پوشیده اند نیز به اندازه کافی مخاطب را تحریک می کند. این تصویر را ما در فیلم بیگانگان در ترن می بینیم. سؤالها در ذهن ما جرقه می خورند: این مرد کیست؟ او می خواهد به کجا برود؟ تا هنگامی که تمام بدن او آشکار می شود، مادیگر در قلاب فیلمنامه گیر افتاده ایم. یکی از تمهیدات مفید برای انداختن قلاب این است که آدمهای عادی کارهایی غیر عادی انجام دهند و یا برعکس؛ آدمهای غیرعادی کارهایی غیر عادی انجام دهند و یا برعکس؛ آدمهای غیرعادی کارهایی عادی انجام دهند. شما باید برای بیننده سؤال مطرح کنید و چیزی در فیلمنامه بگذارید تا انگیزه او برای دنبال کردن قصه فیلم بیشتر شود.

برای همه نویسندگان، پیدا کردن نقطه افتتاحیه ی فیلمنامه شان ( لحظه ورود) کاری مشکل است. اغلب فیلمنامه ها، افتتاحیه خود را بر شخصیت استوار می کنند و نه خط قصه. در بیشتر موارد، در لحظه ورود،شما قهرمان را می بینید که به نوعی در یک نقطه بحرانی قرار گرفته است؛یا این که بر سر دو راهی گرفتار شده است و یا باید برای مسیر زندگی و آینده اش تصمیمی بگیرد. یکی از عوامل تعیین کننده برای بنا کردن افتتاحیه، هنگامی آشکار می شود که شما روی زندگینامه شخصیتها و به خصوص پس زمینه داستانی آنها کار می کنید. در واقع شما در آخرین لحظه ممکن، فیلمنامه خود را افتتاحیه می کنید و این زمان معمولاً قبل از لو دادن آن دسته از اطلاعات حیاتی ای است که ما نیازمند دانستن آنها هستیم.
 نویسنده، فقط و فقط به خاطر نوشتن آفریده شده است( هاینریش بل، نویسنده آلمانی)
پاسخ
#2
مردی قد بلند ( دو متری ) عاشق زنی کوتوله می شود... زن ، عاشق خیابانگردیست در کنار یارش ... مرد ، خجالتی و متنفر از نگاه های دیگران ...
پاسخ
#3
(16-3-1392، 06:59 عصر)cinemams نوشته است: *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*مردی قد بلند ( دو متری ) عاشق زنی کوتوله می شود... زن ، عاشق خیابانگردیست در کنار یارش ... مرد ، خجالتی و متنفر از نگاه های دیگران ...
این قلاب قلاب ماهی گیری بود اما برای گرفتن ماهی های معمولی (مثل ماهی های ریز جثه ای که تو سفره هفت سین میبینیم و کم هم نیستند)
طعمه قلاب باید در حدی باشه که یک ماهی بزرگ رو هم به دام بندازه
پاسخ
آگهی
#4
(16-3-1392، 07:28 عصر)filmmm نوشته است: *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
(16-3-1392، 06:59 عصر)cinemams نوشته است: *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*مردی قد بلند ( دو متری ) عاشق زنی کوتوله می شود... زن ، عاشق خیابانگردیست در کنار یارش ... مرد ، خجالتی و متنفر از نگاه های دیگران ...
این قلاب قلاب ماهی گیری بود اما برای گرفتن ماهی های معمولی (مثل ماهی های ریز جثه ای که تو سفره هفت سین میبینیم و کم هم نیستند)
طعمه قلاب باید در حدی باشه که یک ماهی بزرگ رو هم به دام بندازه

عزیز دل این جریان ، قلاب یکی از موفق ترین فیلم های سینمای جهان بود !
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  چگونه از ایده‎‎های‎مان یک داستان بسازیم؟ sarouye 1 680 2-12-1394، 03:31 عصر
آخرین ارسال: porsafar90
  سنجش کشمکش در داستان G.Manager 0 368 14-11-1394، 02:01 صبح
آخرین ارسال: G.Manager
  نگاهي به فيلم نامه گاو و داستان بر اساس عزاداران بيل ( قصه چهارم ) majid-chesta 0 554 31-4-1393، 02:34 عصر
آخرین ارسال: majid-chesta
  داستان، زیربنای فیلمنامه اکبرخوردچشم 0 376 27-1-1393، 01:11 صبح
آخرین ارسال: اکبرخوردچشم
  مفهوم؛ سنگ بنای اولیه ی فیلمنامه اکبرخوردچشم 0 589 14-4-1392، 11:13 عصر
آخرین ارسال: اکبرخوردچشم

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :