درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

عناصر نوشتن وسترن
زمان کنونی: 16-9-1395، 12:06 صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: Raggedy Man
آخرین ارسال: Raggedy Man
پاسخ 3
بازدید 748

امتیاز موضوع:
  • 14 رأی - میانگین امتیازات: 3.64
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عناصر نوشتن وسترن
#1

نوشته ی ریپوفسکی راتالوفسکی تالاکوفسکی

وسترن نوشتن کار هر کسی نیست.شاید برخی تصور کنند که اگر ما یک دره ی بی آب و علف و چند لاشخور چرخان و گشنه در اثری که نوشته ایم،نمایان باشد،آنگاه حصال کار ما یک وسترن تمام عیار است.حقیقت مطلب این است که چنین تصوری اشتباه است و همین تفکرات است که موجب شده،امروزه ژانر وسترن جایگاه خود را از دست بدهد

برای شما فیلمنامه نویسان جوان که آینده ی سینمای ما را رقم خواهید زد،صحبتی دارم دوستانه...از شما میخواهمم پیش از اینکه تلاش کنید تا فضای بصری کارِتان شبیه آثار وسترنی باشد که قبل از این دیده اید،همچون آثار سرجیولئونه...روی عناصر وسترن تمرکز کافی داشته باشید

نه تنها اینکه اگر شما عناصر را وارد کارِتان کنید،بلکه باید خوب آنها را پردازش کنید،برای پردازش هم لازم نیست که حتما شبیه شخصیت هایی که قبلا در آثار وسترن دیده اید،باشند،همین که آنها را به خوبی در داستان خود جای کنید و سیری منطقی برای آنها ترسیم کنید،کافی است

ولی عناصر ما در چه چیزی قرار دارند؟در داستان...داستانتان باید خوب و گیرا باشد،صرفا یک داستان نباشد که عناصر وسترن در آن دیده میشود،بلکه باید داستان و عناصرتان با هم هماهنگ باشند تا حاصل کار،فیلمنامه ای ناب به دست آید
آنچه که من از اول این متن تکرار کرده ام،بحث عنصرهای مربوطه بوده،شاید از من بپرسید که "خب...این عناصر چه هستند؟" من این مطلب را نوشتم تا عناصر را به شما یادآوری کنم تا ناگهان مرتکب اشتباه نشوید

پیش از شروع باید متذکر شوم که اگر فیلمنامه نویسی جوان و پرانرژی نیستید،از خواندن این مطلب پرهیز که کنید که خطابم فقط این فیلمنامه نویسان است

مطلبم را بسیار خلاصه نوشته ام تا ذهن پر جنب و جوش شما،از خواندن آن خسته و بی حوصله نشود،فقط در حدّی نوشته ام که شما را با عناصر آشنا کند

چه چیزهایی،موجب شاختن یک وسترن می شود؟(عناصر ساخت وسترن)

1-قهرمان عصبی کم حرف:شخصیت اصلی ما.همان که برای هدفش،خود را به آب و آتش خواهد زد.در قهرمان بودنش که شکـّی نیست.عصبی بودنش به خاطر این است که از پس فضای سنگین وسترن اطرافش بر بیاید و همان اول،شکست عاطفی نخورد و سرخورده نشود.تجربه نشان داده که شخصیت عصبی را در فضای وسترن،بیشتر تحویل میگیرند تا شخصیتی با حالاتی ملایم.کم حرف هم که باید باشد،قهرمان دنیای وسترن،مرد عمل است،اگر بخواهد با نصحیت و صحبت و رد و بدل کردن دیالوگ،وقتش را تلف کند،آن وقت است که در این فضا،کلاهش پس معرکه است.

2-یک همراه با تجربه:قهرمان ما بدون شک نیاز به یک همراه هم دارد.البته نه همراهی که برای زین کردن اسب و کارهایی از این قبیل با اون باشد،بلکه همراهی که او را از لحاظ فکری یاری دهد.عصبانیت و حساس بودن هدف قهرمان ما،گاهاً امکان دارد قدرت تصمیم گیری صحیح را از اون بگیرد و در اینجا فقط همین همراه است که با صحبت کردن با او،میتواند او را به صراطی مستقیم،هدایت کند.این شخصیت ما باید دیالوگ هایی حساب شده و بیانی قوی داشته باشد،ادبیات گفتاری اش نیز باید مناسب با شخصیت قهرمان باشد

3-یک بَدمن پر زرق و برق:قهرمان داریم برای چه؟مطمئنا برای رویارویی و مبارزه با بدمن داستان.این مسئله خیلی مهم است.بدمن شما میتواند همانقدر که فیلمنامه ی شما را مهم و خواندنی کند،آن را لوث و بی مزه کند.سعی نکنید حتما بدمن شما ،منفور باشد.شاید بدمن شما تبدیل بشود به محبوبترین شخصیت فیلمنامه شما.بدمن باید صرفا کارهایی کند که به میل قهرمان خوش نیاید،اگر قصد تقابل با مخاطب را داشته باشید و حتما آن را به عنوان بدترین شخص روی زمین به تصویر بکشید،شک نداشته باشید که این تقابل،کار شما را از چشم خواهد انداخت.نه این که شخصیت منفی شما باید آدمی مهربان باشد،فقط مهم این است که هدف خلق شما از آن مشخص باشد.سعی نکنید بدمن شما در فیلمنامه تان گوشه گیر باشد تا قهرمان به خوبی دیده شود.تعادل را به نیکی رعایت کنید و این کار شما را ارزشمند می کند چرا که شما در این حالت،با اینکه میدانید بدمن کیست،به مخاطب حق انتخاب می دهید.ترسی از دیده شدن بدمن نداشته باشید

4-بانویی در خطر:سعی نکنید که قهرمانتان حتما بخواهد مردمی،کشوری یا دنیایی را نجات دهد،همین که قهرمان بخواهد افراد دور و برش را نجات دهد،کافی است...و این افراد دور و بر چه میتواند باشد بهتر از معشوقه ای در مضیقه؟...مهم این است که هدف ما واقعا برای قهرمان مهم باشد،اینجاست که شما فیلمنامه نویسان جوان،باید داستان را خوب پردازش کنید تا دِرام کار بسیار خوب تشکیل شود،فقط نشان ندهید که قهرمان میخواهد دنبال معشوقه اش برود،کاری کنید که مخاطب هم احساس درونی قهرمان را باور کند و در این سفر پرمخاطره،او را یاری کند

5-گروه گنگستری بی قانون:قهرمان را فقط در موقعیت مبارزه ی تن به تن مثل دوئل قرار ندهید،به او سختی بدهید و حتی اگر شکست هم بخورد،عیبی ندارد.اگر میخواهید قهرمان شما به صورت منطقی کم بیاورد،بهترین چیز یک گروه گنگستری است.فقط توجه کنید که باید برای این گروه نیز،هدفی تعیین کنید،هدفی که به راحتی نشان دهنده ی تقابل آن با قهرمان باشد.حتی این هدف میتواند نقشه ی قتل قهرمان شما باشد.چیز دیگر اینکه سعی کنید برای این گروه،نشان خاصی درست کنید،مثلا لباسی خاص،قیافه ای خاص یا...

این مقاله ی خلاصه وار را نوشتم تا شاید راهنمای شما باشد در نوشتن وسترن.امیدوارم خلاصه وار بودن مطلب،شما را گیج نکرده باشد.نکته ی دیگری هم هست.خصوصیات این عناصر میتواند با داستان شما،تغییر کند.از این تغییر نترسید،گرچه اینها عناصر تشکیل دهنده هستند ولی هدف از ایجاد این عناصر،نوشتن است و شما هم نویسنده اید پس این عناصر در خدمت شما هستند تا به آسانی آنها را با توجه به داستانتان انعطاف بدهید.
پاسخ
#2
ببخشید شما ایرانی هستید دیگه!!؟؟
در کل مطلب مفیدیه اما دقیقا مخاطب نوشتن فیلمنامه وسترن، ما ایرانی ها هستیم!!؟؟
وسترن مال یک دوره تاریخی متعلق به فرهنگ خاص امریکاست که ایتالیایی ها هم بنا به دلایلی بهش روی خوش نشون دادن
مگه ما از این دوره های خاص تاریخی کم داریم که بخوایم بشینیم وسترن بنویسیم
اگر مردیم بشینیم دوره سازی کنیم و براش قواعدی تعیین کنیم تا خودمون صاحب سبک باشیم نه اینکه وسترن بسازیم
آخرش که چی؟
مثلا سبک فیلم های عیاران که هم ویژگی های کلی وسترن رو داره و هم یک دوره تاریخی تو فرهنگ و تمدن ایران رو در بر می گیره...
اینجا محیطی آموزشی است!
ویژگی یک محیط آموزشی آگاهی و امید است.
آگاهی از واقعیت‌ها و امید به تحقق حقیقت‌ها...68
پاسخ
#3
نوشتن ربطی به ساختن نداره
من ایرانی ام و میدونم که آزادم هرچی خواستم بنویسم،احدی هم نمیتونه جلوی منو بگیره
نوشتن یک فیلمنامه،مجزا از ساخت فیلمه،نوشتن یک فیلمنامه خودش ثبت یه اثر هنریه...ربطی به ساخت یا غیرقابل ساخت بودنش نداره
شما خیلی مثل اینکه به فکر تاریخ ایرانید،خب بنویسید دیگه...
وسترن نوشتن هیچ عیبی نداره
خیلی هم خوبه...کسب یه تجربه اس...تجربه ای که فیلمهای ناب سینما هم در اون ژانر ساخته شدن
چرا واسه نوشتن خودتون رو محدود می کنید؟
موفق و موید باشید
پاسخ
آگهی


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  شنل قرمزی- نوشتن شخصیتهای بهتر به کمک افسانه های کهن G.Manager 2 416 8-12-1394، 04:05 صبح
آخرین ارسال: moji.30nama
  کی و چه وقت شروع به نوشتن یک فیلمنامه کنیم? G.Manager 4 2,826 21-8-1393، 11:51 صبح
آخرین ارسال: bahrami rad
  عناصر تشكيل دهنده قالب فيلمنامه G.Manager 13 8,767 29-5-1393، 12:49 صبح
آخرین ارسال: poom
  نوشتن فیلمنامه کوتاه چه فایده ای برای نویسنده دارد؟ armanhamidi 22 2,672 24-10-1392، 11:22 صبح
آخرین ارسال: armanhamidi
  روش شخصی نوشتن فیلمنامه(فریدون جیرانی) بهنام فلاح نژاد 0 631 27-6-1392، 05:36 عصر
آخرین ارسال: بهنام فلاح نژاد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :