درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

تأملی کوتاه بر سریال های تلویزیونی
زمان کنونی: 20-9-1395، 11:56 عصر
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: اکبرخوردچشم
آخرین ارسال: اکبرخوردچشم
پاسخ 3
بازدید 666

امتیاز موضوع:
  • 17 رأی - میانگین امتیازات: 3.53
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تأملی کوتاه بر سریال های تلویزیونی
#1
اصولا سريال به فيلمهائي اطلاق مي شود كه چند قسمتي بوده و با جذابيت هاي خاص خود مخاطب را با خود همراه ساخته و كارگردان اين نوع فيلمهاي دنباله دار با ظرافت خاص و با بهره گيري از جذابيت هاي بصري قصه سريال را در پايان هر قسمت طوري به پايان برساند كه بيننده مشتاقانه در روزهاي آتي منتظر ادامه آن بماند و براي ديدن قسمتهاي جديد لحظه شماري نمايد.

در تلويزيون و صدا وسيماي جمهوري اسلامي ، در ابتدا طرح سريالهاي دنباله دار ، اصولا بايستي سيزده قسمت جهت تصويب به شوراي طرح و برنامه تلويزيون ارائه مي شد و نويسندگان و كارگردانان تلويزيون از ابتدا و با برنامه از پيش تعيين شده روي سيزده قسمت فيلم تلويزيوني برنامه ريزي مي نمودند و تا حدودي كار روي رول عادي خود بود و نويسندگان اينگونه فيلمها از قبل مي دانستند كه بايستي قصه را طوري بنگارش در آورند كه در قسمت سيزدهم به پايان برسد كه نمونه هاي آن عبارتند از:
سريال افسانه سلطان و شعبان ، سريال امير كبير ، سريال شاه شكار ، و...
با ورود مهران مديري به تلويزيون و در پي موفقيت برنامه هاي نمايشي او مانند طنزهاي ساعت خوش و ميان برنامه هايش در ايام نوروز در دهه هفتاد ، برنامه هاي روتين و طنز هاي نود قسمتي توسط اين هنرمند در تلويزيون بعد از انقلاب توليد و پخش گرديد كه در ابتدا با موفقيت هائي همراه بود و رفته رفته زمينه براي توليد سريالهاي نود قسمتي آماده شد.
با افزايش شبكه هاي تلويزيوني و بمنظور جذب مخاطب بيشتر و مقابله با شبكه هاي ماهواره اي و جلوگيري از نفوذ تهاجم فرهنگي ، شبكه سوم صدا وسيما با عنوان شبكه اي جوان كه هدف آن ايجاد سرگرمي و تفريحات سالم بود راه اندازي وشروع بكار نمود و بعد از مدتي شبكه چهارم بعنوان شبكه اي آموزشي تاسيس شد و جايگزين شبكه دوم شد كه در ابتدا شبكه اي آموزشي بود.
جامعه جوان ايران و گسترش رسانه هاي ديداري و شنيداري و نقش آنها و تاثير پذيري بر روي اقشار مختلف ، باعث گرديد ، بر اساس سلايق مختلف و لزوم استفاده همه آحاد جامعه از اين رسانه ها ، شبكه هاي آموزش، قرآن ، و شبكه هاي استاني يكي پس از ديگري راه اندازي شوند.
با افزايش و تعدد شبكه هاي تلويزيوني ، فراهم آوردن امكانات لازم جهت توليد فيلمها و سريالهاي تلويزيوني ، جهت خوراك تبليقاتي ، اين شبكه ها و جذب مخاطب ، بيش از پيش احساس مي شد و مسئولين بخش فرهنگي كشور را بر آن داشت كه براي اين شبكه ها بودجه خاصي را در نظر بگيرند كه در اين خصوص صدا وسيما ، اقدام به تاسيس سيما فيلم نمود و توليد سريالهاي تلويزيوني و در اين سالها ، توليد تله فيلم را در دستور كار خود قرار داده است.
اما كميت نبايستي باعث گردد از كيفيت كار كاسته شود.متاسفانه بعضي از تهيه كنندگان ، قصه هائي كه از جذابيت هاي خاصي برخوردار نيستند و كشش يك سريال تلويزيوني را ندارد و در قالب يك تله فيلم قابل ارائه است را در قالب سريال تلويزيوني توليد مي نمايند وچون از جذابيت هاي خاص هنري و گيرائي يك كار تلويزيوني برخوردار نيست ، در ميان قصه پردازي و پرداخت شخصيت آدمهاي قصه سردر گم است .
حال بايد ديد ، مشكل اينگونه قصه ها چيست و با موشكافي آنها به حل معضل پرداخت .
1- اولين مشكل اين سريال ها ، محدوديت و عدم استفاده از نويسندگان متعدد است كه متاسفانه دامنگير سريالهاي تلويزيوني ايراني شده است و بندرت ديده شده در يك كار تلويزيوني از چند نويسنده خبره استفاده شود در حالي كه اگر به سريال هاي موفق دنيا مانند lost و ... نگاهي بيندازيم متوجه خواهيم شد كه موفقيت اينگونه سريالها مديون تعدد نويسندگان آن است كه با ايده هاي بكر و نو بر جذابيت اينگونه سريال ها مي افزايند، چيزي كه سريالهاي تلويزيوني ما از آن برخوردار نيست و همين عدم انسجام از جذابيت آنها كاسته و مخاطب رغبتي به دنبال كردن ادامه آن ندارد.
در بعضي از سريالها ، در جائي كه قرار است قصه به نقطه اوج خود برسد ، نويسنده ، قصه اي ديگر را وارد سريال مي كند و با سردر گمي مخاطب ، هدف نهائي قصه و چيزي كه بيننده را تا اينجا با خود همراه نموده و او مي خواهد آنرا دريافت نمايد را به فراموشي مي سپارد.
در اينجا بيننده كه منتظر نتيجه نهائي قصه است با سردر گمي ناچار بايستي از ابتدا قصه اي ديگر را دنبال نمايد كه همين عدم انسجام باعث مي شود بيننده سر خورده شده و از ديدن ادامه سريال منصرف شود.
2- يكي ديگر از مشكلات سريالهاي تلويزيوني ايراني كه در اكثر سريال ها مرسوم است نويسندگي فيلمنامه است كه توسط كارگردان انجام مي شود و كارگردان مآلف در اينجا با نگارش سريال ، و به هنگام كارگرداني ، ديگر مجالي براي باز نويسي مجدد متن سريال ندارد و صرفا تمامي هم وغم اش كارگرداني سريال است ، در حال كه در اكثر سريال هاي موفق دنيا ، طرح سريال توسط يك يا چند نفر ارائه شده و نگارش ديالوگ ها توسط متخصصين اهل فن و توسط چندين نفر نوشته مي شود .
در دنيائي كه هر روز در حال پيشرفت است و تعدد شبكه هاي تلويزيوني و ماهواره اي اين امكان را براي بيننده فراهم آورده است كه در آن واحد با فشردن يك دكمه شبكه تلويزيوني مورد نظر خويش را براي ديدن انتخاب نمايد ، مسئوليت سريال سازان را با مشگل مواجه ساخته و آنها جهت جذب مخاطب بايستي تمامي امكانات خود را بكار گيرند تا مخاطب را از دست ندهند . چراكه براي مخاطب جذابيت مهم تر از هر چيز ديگر است كه هنرمند فيلمساز و در اينجا سريال ساز با خلاقيت خاص خود ، بايستي با ديد هنري و جذابيت هاي بصري ، قصه اي را براي بيننده پردازش نموده و تمامي المانهاي خاص هنري و نمايشي و بصري را در آن مورد استفاده قرار دهد كه بيننده از آن لذت ببرد.
 نویسنده، فقط و فقط به خاطر نوشتن آفریده شده است( هاینریش بل، نویسنده آلمانی)
پاسخ
#2
حرفهای جالبی بود
ولی اینو هم باید گفت که مسولان تایید طرح ها اصلا معلوم نیست بر چه اساسی کار می کنند!!!
مثلا طرح هایی را رد می کنند که فقط خواندن طرحش به تمام سریال های ان شبکه می ارزد!!!
ایراداتی می گیرند که در کل تله ها و سریال های پخش شده به کرات دیده می شوند!!!
برای امتحان طرح موفق ترین سریال یا فیلم هالیوودی رو بهشون بدین ببینید چقدر ایراد ازش می گیرند!!!
یعنی نمی گن که این ساخته شده و تکراریه
می گن به این دلایل و این ایرادات بدرد نمی خوره و جذاب نیست!!!
کلا تا وقتی که مسئولان تایید طرح و فیلمنامه همین ها باشند صدا و سیمای کشور که هیچ
سینمای کشور هم پیشرفت نمی کنه!!!
عاشق ژانر وحشت - فانتزی - تریلر - هجویه و فیلمنامه هایی
هستم که حرفی برای گفتن ندارن!!!
ولی ملت رو حداقل برای یه ساعت از دنیای پر از مشکلاتشون جدا می کنن!
پاسخ
#3
سلام...
به نظرت چه باید کرد؟ آیا میشه دست روی دست گذاشت و گفت خب دیگه چون اینطوریه، یا نمی نویسیم، یا هم می نویسیم، ولی ارائه نمیدیم؟ یانه، باید نوشت! باید طرح پشت طرح برد تا شاید طرف از رو بره، همون کاری که من چندسال پیش توی رادیو کردم! الکی نوشته ام رد می شد، چندباری هم ازم خواستند دیگه اونجا نرم! یه بار هم تهدیدم کردند وای به حالت اینطرفا پیدات بشه و....
شاید گفتنش خوب نباشه، الان که دارم این مطلب رو می نویسم، صبح یه ساعت دیرتر مطالب برنامه زنده رو ایمیل کردم، تلفن پشت تلفن که آقا برنامه زنده داره میره آنتن و ....
بگذریم! نباید ناامید شد، نباید از میدان دررفت! همه ی حرفهای تو درسته، ولی باید وارد شد و ....
یاحق
 نویسنده، فقط و فقط به خاطر نوشتن آفریده شده است( هاینریش بل، نویسنده آلمانی)
پاسخ
آگهی


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  فیلمنامه ی تلویزیونی خانه ی فیروزه ای(قسمت اول) اکبرخوردچشم 4 453 29-1-1393، 12:34 عصر
آخرین ارسال: اکبرخوردچشم
  چطورفیلمنامه یک سریال را بنویسیم؟ اکبرخوردچشم 2 1,154 22-4-1392، 07:22 عصر
آخرین ارسال: علی اکبر رنجبر

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :