درود مهمان گرامی! ( - ثبت نام)
شما هنوز ثبت نام نکرده اید؟ یا وارد حساب کاربری خود نشده اید! برای استفاده از تمامی امکانات انجمن لازم است ثبت نام کنیدیا info@scenario.ir    
*نادان بمانید و جستجوگر *

صحنه و نقش آن در فیلمنامه
زمان کنونی: 18-9-1395، 09:34 عصر
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: اکبرخوردچشم
آخرین ارسال: شعری
پاسخ 4
بازدید 817

امتیاز موضوع:
  • 22 رأی - میانگین امتیازات: 3.68
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
صحنه و نقش آن در فیلمنامه
#1
نویسندگان و مدرسین بزرگ فیلمنامه درباره صحنه تعاریف متنوعی را ارائه می­ دهند که از آن جمله می ­توان به الگوی تعریف صحنه سید فیلد و همچنین الگوی رابرت مک کی اشاره نمود. سید فیلد نویسنده و مدرس نام آور آمریکایی در کتاب ­ها و مقالات آموزشی درباره صحنه چنین می گوید:

« صحنه مهم ­ترین عنصر فیلمنامه و جایی است که اتفاقی در آن حادث می­ گردد. واحد مشخصی از ماجرا و مکانی که نویسنده داستان خود را در آن می گنجاند. در واقع هدف صحنه پیشبرد داستان است»

طبق الگوی سید فیلد اگر یکی از دو عنصر حیاتی صحنه و یا هر دوی آن یعنی زمان و مکان تغییر کند صحنه نیز تغییر می­ کند. در هر صحنه نیز باید حادثه و کنشی رخ دهد و اصولا اگر در صحنه ای کنشی رخ ندهد آن صحنه اساسا بی کار کرد است.

رابرت مک کی که او نیز در پیوستگی زمان و مکان در یک صحنه تاکید دارد، صحنه را اینگونه تعریف می کند:

« هر صحنه کنشی است در درون یک کشمکش در زمان و فضایی کم و بیش پیوسته که ارزشی را وارد زندگی شخصیت می ­کند. ارزشی که تا حدی مهم و با معنا باشد و با ارزش اولیه صحنه متفاوت باشد. ایده­ آل این است که هر صحنه یک حادثه داستانی باشد.»

بر اساس تعریف مک کی هر صحنه دارای بار ارزشی مشخصی است که با پایان آن باید عوض شود. منظور از بار ارزشی قطب های مثبت و منفی در ویژگی های مختلف می باشد به طور مثال دو قطب مخالف عشق و نفرت یا غم شادی، مک کی می گوید اگر صحنه ای را با بار ارزشی مثبتی آغاز گردید این بار با پایان صحنه می بایست تغییر کند. به عبارت دیگر تنها صحنه هایی ارزش نوشتن دارند که در آنها اتفاقات و حوادث به گونه ای رقم بخورند که چیز مهمی (بار ارزشی) تغییر کرده و در خط سیر کلی قصه تاثیری ایجاد شده باشد.

برای درک بهتر مفاهیم مطرح شده به این صحنه از فیلم درباره الی نوشته اصغر فرهادی توجه کنید:

روز. خارجی. ساحل

روز است (زمان صحنه) الی در کنار ساحل (مکان صحنه) مشغول بادبادک بازی با بچه­ هاست. او کمی بادبادک هوا می­ کند و بعد بادبادک را به کودک باز می ­گرداند. سپس به سمت پدر کودک می رویم که در گوشه ای از ساحل مشغول بازی والیبال است. لحظه ای بعد دختر بچه را می ­بینم که با گریه به سمت پدر خود می­ آید و به برادرش اشاره می ­کند. آنها ابتدا متوجه نمی­ شوند و شخصیت ­های دیگر نیز در حین بازی با او شوخی می­ کنند تا اینکه کودک دیگر نیز می­ آید. او هم با گریه به آنها می­ گوید که آرش، (کودکی دیگر) در حال غرق شدن است. مردان که تازه متوجه ماجرا شده­ اند فورا دست از بازی می­ کشند و با استرس و نگرانی برای نجات دادن آرش به دریا می ­زنند.

ارزش آغازین این صحنه آرامش است که ارزشی مثبت می باشد اما در پایان صحنه این ارزش به استرس و نگرانی که ارزشی منفی است تبدیل می­ گردد.

اکنون به تعریفی جامع و کلی از صحنه می پردازیم:

صحنه عبارت است از رویدادهایی که در زمان و مکانی به هم پیوسته روی داده و در مسیر کلی موضوع و هدف فیلمنامه تاثیرگذار است.

بنا بر تعریف فوق می توان سه عنصر کلیدی را برای هر صحنه ذکر کرد:

1- مکان: صحنه در کجا اتفاق می­افتد؟ در خانه، کناردریا و یا داخل آسانسور

2- زمان: حادثه موجود در صحنه چه زمانی رخ می­دهد؟ در چه ساعتی از شبانه­ روز. صبح، شب و یا به هنگام غروب یا هر وقت دیگری.

3- پیش برد قصه: منظور همان تاثیر بر روند فیلم است. در هر صحنه باید کنشی رخ دهد و یا بر اساس آنچه مک کی گفته است ارزش آغازین و پایانی تغییر کند که نتیجه هر دو پیش برد روند قصه است.

درباره طول صحنه باید گفت که هیچ قاعده مشخصی درباره طول یک صحنه وجود ندارد گاهی یک صحنه 5 دقیقه طول می کشد و گاهی هم 30 ثانیه است. آنچه مهم است رعایت ویژگی های لازم هر صحنه یعنی پیوستگی زمان و مکان و داشتن کنش و هدف است.


موانعی که می تواند یک صحنه را ناقص کند:

1 – صحنه ای که چند شخصیت در آن معرفی شود.

2 – صحنه ای که ایجاز در آن رعایت نشده باشد.

3 – صحنه ای که تکراری باشد.

4 – صحنه ای که ناگهان و بی دلیل قطع شود و به نتیجه نرسد، زمانی این کار را انجام می دهیم که برای ادامه ندادن صحنه دلیل داشته باشیم.

5 – صحنه ای که هدف آن مشخص نشود.


صحنه در فیلمنامه کوتاه

صحنه در فیلمنامه کوتاه نیز به همین شکل است با این تفاوت که نویسنده در نگارش فیلمنامه کوتاه به خاطر زمان کم با محدودیت بیشتری روبرو است و در این نوع فیلمنامه به شدت با کمبود صحنه مواجه ایم. در اهمیت ایجاز در فیلمنامه کوتاه همین بس که برخی از فیلم های کوتاه تنها در یک صحنه رخ می دهند.

به این مثال دقت کنید: افراد شرکتی برای برگزاری جلسه مهمی به اتاق کنفرانس می روند در آنجا با کودک خرابکاری مواجه می شوند و با شدت با او برخورد کرده و بعد متوجه می شوند که او فرزند رئیس اداره بوده است. این یک فیلمنامه کوتاه چند خطی است که در زمان و مکان واحدی روی داده و اتفاقی در آن حادث می شود.
 نویسنده، فقط و فقط به خاطر نوشتن آفریده شده است( هاینریش بل، نویسنده آلمانی)
پاسخ
#2
بسیار مطلب آموزنده ای بود..امیدوارم به جایی برسیم که هر کاربر یک مطلب آموزشی بذاره..چون کمبودش توی این سایت به شدت به چشم میاد
پاسخ
#3
ممنون جناب خورد چشم گرامی....بسیار مطلب خوبی بود.
مثل همه ی مطالبتون
متشکرم
داستانی بنویسید که اگر نویسنده اش نبودید زیر باران به خاطر ان در صف می ایستادید.(رابرت مک کی)
پاسخ
آگهی
#4
آفای خوردچشم گرامی

معلم بزرگوار ممنون از درسهای خوبی که در قالب مقاله به ما تازه کارها ارایه میدهید .

امیدوارم سلامت و موفق باشید
وانه هو رب الشعری ( سوره نجم آیه 49 )

همانا او پروردگار ستاره ی شعری است
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اصول طراحي صحنه کارآمد در فيلم نامه A-SO 0 1,100 5-5-1391، 03:46 صبح
آخرین ارسال: A-SO
  فن تحلیل صحنه soheil 1 1,543 23-9-1390، 01:25 صبح
آخرین ارسال: Mostafa
  تمرين فيلمنامه: صحنه هايي سينمايي بنويسيد G.Manager 0 1,439 13-6-1390، 04:46 عصر
آخرین ارسال: G.Manager
  راز صحنه هاي عالي G.Manager 0 1,160 18-1-1390، 12:43 عصر
آخرین ارسال: G.Manager

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
در گوگل محبوب کنید :